Sepeak The Inggeris Betul Betul Peleese


 

Semasa Najib Razak memegang jawatan Perdana Menteri kerap juga beliau menyelitkan elemen lawak dalam ucapannya untuk menyampaikan mesej. Bagus taktik ini. Ada satu “joke” yang beliau kerap sampaikan khusus ketika berucap pada khalayak Melayu. Umpamanya berucap sebagai Presiden parti pada Perhimpunan Agung Umno.
Begini jenaka yang dimaksudkan. Kata Najib, semasa beliau menjadi Menteri Pertahanan, kementeriannya kerap menghantar pegawai tentera ke United Kingdom untuk menjalani kursus. Di UK, pegawai kita diwajibkan menulis laporan mengenai aktiviti mereka untuk diserahkan kepada pengendali kursus. Orang putih. Oleh itu tentunya laporan mesti ditulis dalam Bahasa Inggeris.
Maka menurut Najib, ada suatu ketika, pegawai tentera negara dikerah melakukan peninjauan merentas negeri. “Cross country reconnaissance” gamaknya. Apabila selesai dan pulang ke pangkalan, pegawai kita menyerahkan buku log mereka kepada Mat Salleh, pegawai pemerintah pangkalan.
Laporan ditulis begini: “I walk walk walk walk, I find river. I swim swim swim I reach other side. I saw a hill I climb climb climb climb.”
Kata Najib, pegawai tentera kita orang Melayu. Lantas berfikir dalam Bahasa Melayu dan berkata dalam minda – “Aku jalan jalan jalan, aku jumpa sungai. Aku berenang berenang berenang sampai sebelah sana. Jumpa bukit aku panjat panjat panjat panjat.”
Lalu mereka terus terjemah apa yang ada dalam fikiran – daripada Bahasa Melayu ke Bahasa Inggeris secara “direct”. Hadirin yang mengikuti ucapannya berderai gelak ketawa kerana lucunya jenaka yang disampaikan Najib. Cuma saya antara beberapa orang yang tidak ketawa. Mengapa? Akan saya huraikan sebentar lagi.
Apa pun “moral of the story” atau intipati ceritanya, menurut Najib, ialah orang Melayu mesti belajar Bahasa Inggeris untuk menguasai bahasa itu dengan baik. Nasihat yang bagus dan wajar dituruti.
Teringat saya satu lagi ucapan yang juga disampaikan di Perhimpunan Agung Umno. Pada 2013. Seorang perwakilan yang graduan universiti di United Kingdom juga membangkitkan masalah orang Melayu tidak fasih berbahasa Inggeris.
Beliau juga menyelitkan jenaka dalam ucapannya. Menurut cerita si perwakilan itu, seorang pelajar Melayu berada di Lapangan Terbang Heathrow dan dalam kesesakan di situ terlanggar badan seorang Mat Salleh.
Dengan pantas pelajar Melayu itu meminta maaf. “I am sorry,” kata si pelajar Melayu. “I am sorry too,” kata Mat Salleh. Maksudnya dia juga minta maaf kerana jalan tak pandang-pandang. Apabila dengar perkataan “too”, si pelajar Melayu sangka “too” ialah “two” atau dua. Cepat-cepat dia berkata kepada si Mat Salleh – “I am sorry three”. Keliru Mat Salleh dibuatnya. Mat Salleh itu pelik lalu bertanya “what for?” maksudnya mengapa harus minta maaf lagi.
Bagi si pelajar Melayu “for” ialah “four” atau empat. Dia pun berkata “I am sorry five”. Si orang putih kebosanan terus berkata – “I am sick of this”. “Sick” sangka si pelajar Melayu ialah angka “six” atau enam. Sebagai orang Melayu yang berbudi bahasa si pelajar memberitahu si orang putih – “I am sorry seven”. Lepas “six” kan “seven”?
Para perwakilan ketawa terbahak bahak apabila mendengar jenaka yang sampaikan rakan mereka. Sekali lagi saya tidak ketawa.
Sekali lagi mesej ucapan ialah orang Melayu mesti rajin belajar Bahasa Inggeris supaya boleh bertutur dengan baik bahasa yang diiktiraf sebagai bahasa dunia.
Mengapa saya tidak ketawa? Pada hal saya setuju nasihat yang diberi memang baik kerana memang penting orang Melayu menguasai Bahasa Inggeris. Jadi mengapa tak ketawa dengan jenaka sedemikian? Sebaliknya saya berasa sedih dan marah. Saya ingin tanya bagaimana keadaan jadi begini rupa.
Imbas kembali zaman persekolah saya. Lama dahulu. Saya mula bersekolah darjah satu pada 1962. Sebagai budak Melayu ketika itu anda pergi ke Sekolah Melayu atau Sekolah Inggeris. Ibu bapa saya pilih Sekolah Inggeris untuk saya. Saya berterima kasih kepada mereka kerana membuat keputusan itu.
Terima kasih juga buat kerajaan ketika itu yang membolehkan keadaan seperti itu. Terima kasih kerana wujudnya sistem persekolahan yang menawarkan Sekolah Melayu, Inggeris, Cina, dan Tamil. Semuanya setaraf dan sama penting.
Berdasarkan sistem itu saya belajar di Sekolah Inggeris walaupun saya budak Melayu. Saya boleh menulis dan bertutur dalam Bahasa Inggeris. Saya tidak mengaku tahap penguasaan Bahasa Inggeris saya begitu hebat kerana belajar di Sekolah Inggeris sejak Darjah I. Saya tetap mengaku standard Inggeris saya bukanlah “perfect”. Namun tidaklah tahap yang boleh ditertawa dan dijadikan bahan lawak seperti saya nyatakan tadi.
Anak-anak Melayu yang Inggerisnya ditertawa lahir daripada sistem persekolahan yang Bahasa Inggeris diajar sebagai satu mata pelajaran. Keseluruhannya mereka bercakap, menulis, belajar menggunakan Bahasa Melayu. Itu arahan kerajaan. Mereka sekadar turuti arahan kerajaan.
Untuk itu mereka diketawakan kerana menggunakan Bahasa Inggeris lintang pukang walaupun tujuan jenaka bukan menghina tetapi memberi perangsang.
Kerajaan dahulu dan sekarang menyedari masalah ini. Bukan tidak ada pelbagai tindakan diambil. Ada – cuma tidak (atau belum?) berhasil.
Sekarang timbul lagi nasihat anak Melayu (juga anak semua bangsa) mesti menguasai Bahasa Inggeris jika mahu “pergi jauh” dalam kerjaya. Ada laporan baru-baru ini menyatakan penguasaan Bahasa Inggeris adalah antara lima kemahiran utama diperlukan untuk diambil bekerja dan maju dalam kerjaya.
Ini memang benar. Ini kenyataan. Persoalannya apa kerajaan lakukan untuk menyelesaikan masalah ini? Bahasa Inggeris, kata kerajaan “bahasa teknologi”.
Lantas saya tidak terperanjat jika ada anak Melayu yang menulis surat untuk “complain” kepada kerajaan (dalam Bahasa Inggeris untuk membuktikan ‘kemampuannya’) seperti ini:
“Ya lah I know lah all this. But last time why never says this? My school time you says all must speaking Malay, must using Malay. Bahasa Malaysia. All learning in BM. They says if not using Malay we not setia to country. We forget we the Malays one.
“Even writes letter to gomen must in Malay. If not letter won’t reply. Now oni say Inggeris important. Last time not important aahh?
“Ok already make mistake must make korek. I mean correct. That’s means we makes right again. How?
“Ministers can lah. You got money. Can send your childrens to private school, good school, England school. I how? My anak how?”
Anda tak ketawa kerana tak kelakarkan? Betul. Ini serius. - FMT
Artikel ini adalah pandangan penulis dan tidak semestinya mewakili MMKtT.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://malaysiansmustknowthetruth.blogspot.com/2022/01/sepeak-inggeris-betul-betul-peleese.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
The Silent Sea No 1 Di Ranking Top 10 Netflix Malaysia Kini

The Silent Sea No 1 Di Ranking Top 10 Netflix Malaysia Kini

papar berkaitan - pada 29/12/2021 - jumlah : 239 hits
Siapa yang dah menonton The Silent Sea di Netflix Apa pandangan anda ARTIKEL BERKAITAN Sudah 4 hari ditayangkan siri sci fi thriller misteri itu berjaya menduduki tempat pertama dia ranking Netflix beberapa negara kini Antaranya ialah Indon...
Wp Courses Helps Launch Creators Into The New Year

Wp Courses Helps Launch Creators Into The New Year

papar berkaitan - pada 29/12/2021 - jumlah : 246 hits
As we approach the new year we like to encourage our team our friends and our customers to look back and celebrate all we were able to accomplish While this year has had its challenges we kept creating connecting and growing We launched WP ...
The Flash General Zod Bakal Kembali Ke Dceu

The Flash General Zod Bakal Kembali Ke Dceu

papar berkaitan - pada 29/12/2021 - jumlah : 213 hits
Sudah hampir sembilan tahun sejak tayangan filem Man of Steel arahan Zack Snyder dan kini nampaknya salah seorang bintang utamanya bersedia untuk kembali ke DC Extended Universe Dalam siaran akhbar yang dikeluarkan Warner Bros UK baru baru ...
Lirik Happy Family 2 The Onsu Family

Lirik Happy Family 2 The Onsu Family

papar berkaitan - pada 29/12/2021 - jumlah : 196 hits
hatiku sungguh bahagiamemiliki keluargaayah bunda kan slalu menjagakami anaknyaayah bunda pun bahagiapunya kalian semuaanak anak yang saling mencintasekarang dan untuk slamanyasusah senang kita bersama samahari mendung ataupun hari cerahcin...
6148 Companies Can T Be Muslim So How Can Cheques Be Halal The Vibes 28 12 2021

6148 Companies Can T Be Muslim So How Can Cheques Be Halal The Vibes 28 12 2021

papar berkaitan - pada 29/12/2021 - jumlah : 162 hits
KUALA LUMPUR In light of a recent incident that saw Bank Muamalat drawing flak over allegations of rejecting cheques for being non halal Malaysian Digital Economy Consumer Association secretary Shaani Abdullah says it is important for there...
Paint Trends In 2022 The Colors And Shades You Need To Transform Your Space

Paint Trends In 2022 The Colors And Shades You Need To Transform Your Space

papar berkaitan - pada 30/12/2021 - jumlah : 276 hits
As one of the most transformative years that many people have seen so far 2021 has shown itself to be an insightful year for many With 2022 soon approaching it s clear that many people are The post appeared first on
Ph Shooting Itself In The Foot If It Pulls Plug On Mou Say Pundits

Ph Shooting Itself In The Foot If It Pulls Plug On Mou Say Pundits

papar berkaitan - pada 30/12/2021 - jumlah : 213 hits
A Pakatan Harapan leader s threat to pull the plug on the memorandum of understanding the coalition signed with the government last September could be a case of PH shooting itself in the foot say pundits who believe such a move could trigge...
5 Sekawan Dipenjara 36 Tahun 12 Sebatan Kerana Bunuh

Eugene Levy S Toronto

Ringgit Has Been Unfortunate Unfairly Assessed Vs Us Dollar Bnm

Ringgit Closes Almost Unchanged As Opr Remains At 3

Asal Usul Coca Cola

10 Penyanyi Berentap Dalam The Hardest Singing Show 2024 Kreativiti Luar Limitasi

Perbadanan Kemajuan Negeri Pahang Kenal Pasti Potensi Pembangunan Sekitar Stesen Ecrl

Lumira Eka Heights Epitome Of Contemporary Living



Biodata Emran Rijal Owner Jenama Emri Vision Suami Tyra Kamaruzzaman Founder BeauTyra

Biodata Tyra Kamaruzzaman Founder BeauTyra Yang Kahwin Bersuamikan Emran Rijal

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Dr Pontianak Astro Warna Sooka

10 Fakta Biodata Jabir Meftah Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3

Biodata Dan Latar Belakang Adam Shamil Personaliti TikTok Terkenal


Kenapa 9 Mei Digelar Hari Bodoh Semalaysia Ini Kah Sebabnya

Pelamin Anganku Musnah

How Niacinamide Benefits To Your Skin

Old Town White Coffee Old Town Asam Laksa Sedap

Nostalgia Raya Di Legoland Malaysia Resort

Embracing Happiness And Mental Well Being At Pasar Besties Bazaar