Seolah Olah Lepas Tangan Kesatuan Pelajar Tak Setuju Kenyataan Menteri Berhubung Pindaan Auku


 
Mahasiswa perlu diberikan pengetahuan sewajarnya supaya kebebasan yang diberi menerusi pindaan Auku tidak menimbulkan isu salah guna wang mahupun kelemahan dari segi tadbir urus, kata kesatuan pelajar.PETALING JAYA: Gabungan Mahasiswa Islam Se-Malaysia (Gamis) tidak bersetuju dengan kenyataan seorang menteri bahawa kebergantungan mahasiswa kepada pembiayaan oleh universiti wajar dikurangkan dengan kebebasan yang diberi dalam mengurus akaun dan kewangan persatuan.
Presidennya, Wan Arif Wan Bazli berkata, kenyataan Menteri Pendidikan Tinggi Khaled Nordin itu dilihat seolah-olah pihak bertanggungjawab “lepas tangan” dalam menjaga kebajikan mahasiswa.
Selasa lepas, ketika menggulung perbahasan Bajet 2023 di peringkat jawatankuasa kementerian, Khaled berkata, pindaan pada Akta Universiti dan Kolej Universiti (Auku) 1971 berkaitan urusan akaun dan kewangan akan mengurangkan kebergantungan pelajar kepada universiti dari segi pembiayaan kegiatan.
Wan Arif berkata, mahasiswa perlu diberikan pengetahuan sewajarnya supaya kebebasan yang diberi itu tidak menimbulkan isu salah guna wang mahupun kelemahan dari segi tadbir urus.
“Pada fasa awal, Kementerian Pendidikan Tinggi (KPT) dan pentadbiran universiti perlu mengadakan bengkel pengurusan kewangan persatuan untuk memastikan mahasiswa dapat menguasai kemahiran yang diperlukan,” katanya kepada FMT.
Bagaimanapun, beliau masih menyambut baik usaha kerajaan meminda akta tersebut kerana ia bukan sahaja dapat melatih mahasiswa dalam pengurusan akaun persatuan dengan lebih mandiri, malah mempercepat proses pengeluaran wang persatuan dari pihak universiti.
“Sebelum ini, kami terpaksa menunggu berbulan-bulan untuk mendapatkan wang persatuan daripada bendahari kampus, padahal wang tersebut sebenarnya hasil tajaan yang dicari mahasiswa sendiri,” katanya.
Sementara itu, pegawai Kesatuan Pelajar Universiti Islam Antarabangsa Malaysia (UIAM) Zaim Mustaqim berkata, sungguhpun kebebasan mengurus akaun dan kewangan persatuan itu dilihat berat, namun ia sememangnya satu langkah ke arah mendewasakan mahasiswa sekiranya kerangkanya jelas tentang proses serta urusan teknikal yang perlu dipatuhi.
“Sudah menjadi satu bebanan bagi pelajar (apabila) sepanjang Auku dikuat kuasa, pelajar tidak dibenarkan memegang duit persatuan meskipun bagi tujuan kegiatan.
Ads by Kiosked“Semuanya perlu melalui proses birokrasi yang melibatkan pelbagai pihak, termasuk universiti. Ini merencatkan proses pelaksanaan kegiatan atau program persatuan,” katanya.
Tambahnya, dengan pindaan Auku itu, sikap kebertanggungjawaban untuk berfikir secara kritis dan kreatif tentang cara membiayai pergerakan persatuan secara mampan akan timbul dalam kalangan mahasiswa. - FMT


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://malaysiansmustknowthetruth.blogspot.com/2023/04/seolah-olah-lepas-tangan-kesatuan.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Kebebasan Pelajar Pensyarah Perlu Ada Batas Kata Pakar Berkait Pindaan Auku

Kebebasan Pelajar Pensyarah Perlu Ada Batas Kata Pakar Berkait Pindaan Auku

papar berkaitan - pada 24/3/2023 - jumlah : 80 hits
Pada 19 Mac lalu perdana menteri menjelaskan walaupun kerajaan memaklumkan Auku 1971 tidak akan dimansuh namun beberapa peruntukan dalam akta itu yang menyekat kebebasan mahasiswa dan pensyarah akan dihapuskan KUALA LUMPUR Kebebasan berpoli...
Menteri Pupr Tol Solo Klaten Dibuka Fungsional 6 Km Saat Mudik Lebaran

Menteri Pupr Tol Solo Klaten Dibuka Fungsional 6 Km Saat Mudik Lebaran

papar berkaitan - pada 4/4/2023 - jumlah : 550 hits
Menteri Pekerjaan Umum dan Perumahan Rakyat Basuki Hadimuljono meninjau progres pembangunan Jalan Tol Solo Yogyakarta Senin Kunjungan kerja kali ini dilakukan untuk pengecekan kesiapan fungsional Seksi 1 1 Solo Klaten menjelang mudik lebara...
Menteri Perlu Bezakan Laporan Analisis Johan Jaaffar

Menteri Perlu Bezakan Laporan Analisis Johan Jaaffar

papar berkaitan - pada 2/4/2023 - jumlah : 86 hits
Tokoh Wartawan Negara Tan Sri Johan Jaaffar menzahirkan kekesalan terhadap Menteri Komunikasi dan Digital Fahmi Fadzil yang membidas laporan jangkaan kenaikan Kadar Dasar Semalaman sebagai satu penipuan dan fitnah Menurutnya Fahmi tidak sep...
Menteri Luar Russia Pengerusikan Mesyuarat Unsc Mengenai Timur Tengah

Menteri Luar Russia Pengerusikan Mesyuarat Unsc Mengenai Timur Tengah

papar berkaitan - pada 5/4/2023 - jumlah : 96 hits
Menteri luar Russia pengerusikan mesyuarat UNSC mengenai Timur Tengah Dikemas kini 1 jam yang lalu Diterbitkan pada 4 Apr 202
Menteri Keamanan Buenos Aires Jadi Bulan Bulanan Massa Sopir Bus Di Argentina

Menteri Keamanan Buenos Aires Jadi Bulan Bulanan Massa Sopir Bus Di Argentina

papar berkaitan - pada 5/4/2023 - jumlah : 125 hits
Menteri Keamanan Buenos Aires Jadi Bulan Bulanan Massa Sopir Bus di Argentina Menteri Keamanan provinsi Buenos Aires Sergio Berni dipukuli saat menjumpai massa sopir bus yang memprotes pembunuhan seorang rekannya yang tewas usai ditembak ma...
Tiada Halangan Ahli Politik Sertai Program Di Sekolah Kata Menteri

Tiada Halangan Ahli Politik Sertai Program Di Sekolah Kata Menteri

papar berkaitan - pada 2/4/2023 - jumlah : 165 hits
KEMENTERIAN Pendidikan tidak menghalang mana mana pihak termasuk ahli politik sama ada daripada pihak kerajaan ataupun pembangkang untuk mengadakan program atau diundang menyertai program yang diadakan di kawasan sekolah Menteri Pendidikan ...
Lelaki Miang Tanggal Seluar Budak Direman

Biasa Dari Negeri Yang Tak Pernah Lihat Kepesatan Negeri Yang Lebih Maju Dia Nampak Kedai Proses Ayam Ja

From Dreadful To Delightful Conquering Gear Engagement In Dodge Transmissions

Why Pm Anwar Rafizi Steven Sim Should Be Worried About World Bank S Report On M Sian Education

This Five Cylinder Puch Proves There S No Replacement For Displacement

Drama Framed Lakonan Mimi Lana Meerqeen

Ceramah Pn Tidak Dapat Sambutan Di Kuala Kubu Baharu Pas Boikot Calon Bersatu Prk Kkb

Adab Tu Kena Ada Walaun Tak Dak Adab Ke Tak Sekolah



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah Slot Akasia TV3

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia

6 Fungsi Kereta Yang Sepatutnya Ada Tapi Tak Dijadikan Standard

5 Perkhidmatan Yang Kini Entah Kenapa Kita Langgan Bulanan


Lanwuu Imagine By Aurora Design In Yunnan China

Raffa Affar Pelita Dalam Doa Chord

Samsung Knox Empowering Consumer Security In The Galaxy A55 5g

Ringgit Closes Higher As Investors Shift From Safe Haven Currencies

Igp Chief Editor Of English Portal To Be Questioned Over Forest City Casino Claim

Traditional Seats No More A Factor In Pn Says Gerakan