Seni Politik Tidak Matang Syed Saddiq


Zulkiflee Bakar  
HEBAT anak muda dari Johor ini apabila muncul pada sidang akhbar dengan mendakwa Setiausaha Agung Bersatu, Datuk Seri Hamzah Zainuddin pernah menyatakan Tan Sri Muhyiddin Yassin semasa masih dalam Timbalan Presiden UMNO “gila jawatan hendak jadi Perdana Menteri”.

Selain itu beliau yang gugur keahlian daripada Bersatu tetapi masih mengaku Ketua Armada parti tersebut berkata, ‘’Biarkan masa depan Bersatu ini ditentukan oleh akar umbi. Kalau betul kami tidak ada sokongan, biarlah kami dihukum tangan ahli akar umbi sendiri, bukan orang yang dulu UMNO dan kini masuk Bersatu.’’

Penulis hanya tersenyum membaca kenyataan anak muda ini yang baru-baru ini tular gambar beliau sedang mengacau bubur lambuk di atas dapur tanpa api dan sebelum itu awal tahun ini memanjat pagar selepas dikepung oleh beberapa individu di Ulu Tiram, Johor.

Bukan sahaja hujah malah tindakan beliau mengadakan sidang akhbar itu dengan mengungkit kisah lama yang entah betul atau tidak, hanya menampakkan ‘kecacatan’ dan ketidakmatangan seni politik beliau yang baru setahun jagung dalam dunia tersebut.

Penulis tertanya-tanya apakah kehebatan pemuda bernama Syed Saddiq ini sehingga ada menteri berjumpa dan mengajak beliau untuk meninggalkan Bersatu.

Kalaulah pertemuan itu berlaku sebelum pilihan raya umum lalu, adakah ketika itu Syed Saddiq sudah cukup popular dan berpengaruh sehingga UMNO dan Barisan Nasional (BN) terpaksa menjemput beliau ke dalam parti tersebut?

Syed Saddiq hanya dikenali selepas dilantik sebagai Menteri Belia dan Sukan pada 2018 setelah menang Pilihan Raya Umum pada tahun itu hasil ‘’tsunami’’ penolakan rakyat terhadap BN ketika itu.

Dalam bahasa mudahnya, sebagai individu kali pertama bertanding dan menang dalam pilihan raya, Syed Saddiq belum teruji dalam pertarungan sebenar berdasarkan kemampuan beliau bukannya menang kerana arus nasional.

Justeru tidak perlulah Syed Saddiq mahu melakukan tindakan dilihat seolah-olah setanding dengan Hamzah. Lagi pula tumpuan sidang akhbar Hamzah semalam ialah penjelasan kepada pemimpin idola Syed Saddiq, Tun Dr.Mahathir Mohamad kenapa keahlian bekas Perdana Menteri itu dan empat yang lain tergugur secara automatik.

Kalaupun Syed Saddiq mahu menjadi ‘wira’ mempertahankan Mahathir, gunalah hujah-hujah lain dan bukannya memaparkan kisah lama yang belum tentu benar.

Strategi seumpama ini sudah tidak laku lagi, kalau cerita lama mahu diungkit mungkin pemimpin-pemimpin Bersatupun ada banyak cerita pasal beliau.

Turut mencuit hati penulis apabila membaca kenyataan Syed Saddiq bahawa, ‘’biar dihukum akar umbi, bukan bekas pemimpin UMNO.’’

Adakah maksud Syed Saddiq kalau individu itu bekas pemimpin UMNO dan kemudiannya dilantik memegang satu jawatan dalam Bersatu, kemudian bertindak berdasarkan Perlembagaan parti, ia tidak boleh dilakukan?

Lupakah Syed Saddiq, Bersatu ditubuhkan oleh pemimpin UMNO?

Kesimpulannya, banyak lagi yang perlu Syed Saddiq belajar, kalau beliau betul-betul mahu menjadi ahli politik muda yang berjaya.

Kejayaan seseorang ahli politik bukan sekadar dilihat menumpang hubungan rapat dengan mana-mana pemimpin dan sudah pasti ia juga tidak bergantung kepada sekadar pandai berpidato sahaja sehingga akhirnya terkebil-kebil apabila diasak dalam wawancara orang media luar negara.

Sebaliknya, kehebatan ahli politik ialah bagaimana bijak dalam tindakan, pandai dalam strategi, ada fakta bila berhujah dan cerdik membaca arus politik. Tidak salah untuk mempertahankan prinsip dan setia kepada seseorang pemimpin.

Tetapi politik juga membuktikan, prinsip akhirnya tergadai, pembentukan kerjasama antara PKR,DAP,Amanah dan Bersatu adalah buktinya dan kesetiaan pula akan sampai masanya berubah kerana dalam politik tiada kawan dan musuh yang kekal.

Oleh itu pandai-pandailah Syed Saddiq melakukan percaturan supaya tidak tersemban ke dalam ‘kuali bubur lambuk’ perebutan kuasa ketika mahu ‘melompat pagar’ politik kerana beliau baru ‘setahun jagung’ dalam dunia yang bukan sekadar bijak ‘menampal plaster di muka’.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://dialograkyat.blogspot.com/2020/06/seni-politik-tidak-matang-syed-saddiq.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Politik Saya Tidak Pernah Menyesal Syed Saddiq Wish Birthday Paling Deep Buat Pm

Politik Saya Tidak Pernah Menyesal Syed Saddiq Wish Birthday Paling Deep Buat Pm

papar berkaitan - pada 23/5/2020 - jumlah : 413 hits
Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin menyambut ulang tahun kelahiran beliau ke 73 semalam 15 Mei 2020 Tidak ketinggalan memberi ucapan penuh makna adalah bekas Menteri Belia dan Sukan Syed Saddiq Syed Abdul Rahman Sokong tanpa harap apa...
Malaysians Battling Loss Of Jobs Not Interested In Party Ratings Syed Saddiq

Malaysians Battling Loss Of Jobs Not Interested In Party Ratings Syed Saddiq

papar berkaitan - pada 3/6/2020 - jumlah : 287 hits
CORONAVIRUS Malaysians dealing with the loss of jobs due to the Covid 19 pandemic have little interest in the ratings of a political party said Muar member of Parliament Syed Saddiq Syed Abdul Rahman Taking to Twitter the disputed Bersatu Y...
Langkah Pujuk Syed Saddiq Gagal

Langkah Pujuk Syed Saddiq Gagal

papar berkaitan - pada 3/6/2020 - jumlah : 555 hits
Timbalan Menteri Belia Dan Sukan Senator Wan Ahmad Fayhsal Wan Ahmad Kamal PUTRAJAYA Bekas pegawai Syed Saddiq Senator Wan Ahmad Fayshal Wan Ahmad Kamal cuba memujuk bekas Ketua Armada itu untuk kekal bersama parti Pribumi Bersatu Malaysia ...
Syed Saddiq Tiada Hak Guna Jawatan Armada Bersatu

Syed Saddiq Tiada Hak Guna Jawatan Armada Bersatu

papar berkaitan - pada 2/6/2020 - jumlah : 405 hits
Beliau tidak berhak menggunakan nama Armada atau Bersatu untuk apa apa tujuan sekalipun terutama dalam percubaan berterusan beliau untuk campur tangan soal dalam parti serta melontarkan pelbagai tohmahan Pengerusi Biro Perhubungan Antaraban...
Hard To Imagine Bersatu Youth Without Syed Saddiq Rais Hussin

Hard To Imagine Bersatu Youth Without Syed Saddiq Rais Hussin

papar berkaitan - pada 2/6/2020 - jumlah : 300 hits
Bersatu strategy and policy bureau chief Rais Hussin has said that it is difficult to have the party youth wing without its captain Syed Saddiq Syed Abdul Rahman It is difficult to imagine Bersatu Youth without Syed Saddiq I was there from ...
Terima Pelucutan Keahlian Pemuda Ppbm Sabah Beritahu Syed Saddiq

Terima Pelucutan Keahlian Pemuda Ppbm Sabah Beritahu Syed Saddiq

papar berkaitan - pada 1/6/2020 - jumlah : 365 hits
Keahlian Syed Saddiq Syed Abdul Rahman dalam PPBM dilucutkan bersama sama 4 yang lain termasuk Dr Mahathir Mohamad minggu lepas KOTA KINABALU Pemuda PPBM Sabah hari ini menggesa bekas ketua pemuda kebangsaannya Syed Saddiq Syed Abdul Rahman...
Sprm Tahan Pemimpin Pemuda Ppbm Berhubung Kehilangan Wang Syed Saddiq

Sprm Tahan Pemimpin Pemuda Ppbm Berhubung Kehilangan Wang Syed Saddiq

papar berkaitan - pada 4/6/2020 - jumlah : 285 hits
KUALA LUMPUR Seorang pemimpin Pemuda PPBM ditahan Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia bagi membantu siasatan berhubung kes kehilangan wang bekas menteri Belia dan Sukan Syed Saddiq Syed Abdul Rahman Penahanan berkenaan disahkan Timbalan ...
Wallahi Wabillahi Watallahi Saya Akan Letak Jawatan Syed Saddiq

Wallahi Wabillahi Watallahi Saya Akan Letak Jawatan Syed Saddiq

papar berkaitan - pada 8/6/2020 - jumlah : 348 hits
Sumpah laknat Syed Saddiq Wallahi Wabillahi Watallahi Saya tak takut Kalau ada salah guna kuasa penyelewengan dan Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia membuktikan ini salah guna kuasa saya jadi orang pertama yang letak jawatan Fahami betu...
The Evolution Of Adult Entertainment

Epf Account 3 Can Help Contributors During Emergencies Expert

Menambat Selera Rakyat Malaysia Dengan Kebaikan Berasaskan Tumbuhanterbaharu Dari Nestl

Work Harder At Communicating Achievements On Reforms Govt Told

Pm Akan Umum Sspa Terbaik Pernah Diperkenalkan Kerajaan

Apabila Sang Profesor Datang Melawat

Pelepasan Cukai Sukan 2024 Senarai 103 Sukan Tersenarai

Pemilik Kereta Tertekan Hon Kerana Panik Polis



10 Istilah Hampir Serupa Bahasa Inggeris Yang Kita Keliru Penggunaannya

5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan


Data Drives Dollars How Competitive Intelligence Optimizes Sales Marketing Roi

Tanya Hadi Mengapa Tak Bantah Akta Laut Wilayah Mb Terengganu Diberitahu

Cabaran Getir Menanti Ph Di Kkb

Nga S Aide Chosen For Kuala Kubu Baharu After Dap Abandoned Hope Of Malay Vote

World Bank Report Says Malaysian Children Not Learning Enough In Schools

Zus Ice Watermelon Latte