Senarai Payment Gateway Ecommerce Malaysia



Pada post kali ini saya akan senaraikan payment gateway Ecommerce yang sesuai untuk diintegrasikan di mana-mana Shopping Cart Web atau Ecommerce bagi pengguna di Malaysia. Diharap post pada kali ini dapat membantu proses pembinaan laman web dalam memilih payment gateway yang sesuai.
ToyyibPay
Pendaftaran Toyyibpay agak mudah kerana payment gateway ini menerima pengguna yang ingin menggunakan akaun personal atau perniagaan. Pelan yang ditawarkan juga agak ‘straight forward’ dan mudah difahami. Hanya 1 pelan sahaja yang ditawarkan iaitu pelan Standard.

Pelan Standard ini menawarkan cas transaksi melalui FPX serendah RM1 sahaja manakala untuk kad kredit & debit pula 2% daripada jumlah transaksi dengan caj minimum sekurang-kurangnya RM1. Plugin untuk WooCommerce juga disediakan. Pelan ini juga tiada cas bulanan dan sesuai digunakan oleh mereka yang masih baru ingin mencuba-cuba membuat jualan menggunakan Ecommerce.
Anda boleh membuat pendaftaran ToyyibPay disini : https://toyyibpay.com/e/9168067273195776.
Bizappay
Bizzappay merupakan perkhidmatan platform pembayaran dalam talian untuk perniagaan dan individu dengan kadar caj FPX RM1.00 per transaksi manakala 2.5% untuk kad kredit & debit dalam negara dan 3% untuk luar negara. Mereka juga telah menyediakan plugin integrasi untuk WooCommerce pada akses sistem Bizappay.

Daftar Bizappay disini : https://www.bizappay.com.
Billplz
Billplz merupakan diantara payment gateway yang menyokong pelbagai laman Ecommerce seperti Woocommerce, Opencart, Magento, WHMCS, Hostbill dan sebagainya. Anda boleh lihat pada Github yang disediakan disini : https://github.com/Billplz. Terdapat beberapa pelan yang ditawarkan seperti dibawah :

Pelan Basic tidak memerlukan bayaran bulanan tetapi cas untuk setiap transaksi yang berjaya ialah RM1.50. Ini sesuai untuk pemula Ecommerce dan boleh menaiktaraf ke pelan yang lebih tinggi apabila transaksi yang diterima semakin tinggi.
Selain melalui FPX, Billplz juga menerima pembayaran melalui kad atau E-wallet sebagai contoh Boost, GrabPay dan Touch ‘n Go namun terhad kepada pelan Standard atau Enterprise sahaja. Untuk maklumat lanjut mengenai pelan yang ditawarkan oleh Billplz, anda boleh rujuk disini : https://www.billplz.com/pages/pricing.
Untuk mengelakkan sebarang masalah penipuan, Billplz memerlukan maklumat perniagaan seperti SSM dan akaun bank perniagaan untuk tujuan proses verifikasi. Anda boleh mendaftar akaun Billplz disini : https://www.billplz.com.
Paypal
Payment gateway Paypal ini sangat mudah dan digunakan secara menyeluruh di seluruh dunia. Disebabkan oleh itu, Paypal ini sangat mudah untuk diintegrasikan dalam laman web Ecommerce dan terdapat pelbagai plugin yang menyokongnya. Walaupun begitu, Paypal mengenakan cas transaksi yang boleh dikatakan agak tinggi.

Anda boleh rujuk maklumat penuh mengenai Paypal SellerFees disini : https://www.paypal.com/my/webapps/mpp/paypal-seller-fees.
Selain itu, Paypal agak sesuai untuk menerima jualan antarabangsa kerana Paypal menyokong pelbagai matawang dan proses pendaftarannya yang mudah dan pantas, hanya memerlukan kad bank yang telah berjaya diverifikasi oleh Paypal untuk mendapatkan status Verified Account sama ada personal ataupun business.
Daftar akaun Paypal anda disini : https://www.paypal.com/my/webapps/mpp/merchant.
Stripe
Stripe juga diantara payment gateway yang sangat mudah untuk digunakan dan diantara pilihan yang baik berbanding Paypal jika dilihat dari segi cas yang dikenakan. Mereka menyediakan plugin untuk Ecommerce seperti WordPress, Drupal, Magento dan Joomla.
Selain daripada pembayaran melalui kredit dan debit kad, Stripe juga menyokong pembayaran secara FPX dengan kadar bayaran 3% + RM1.00 dengan syarat tambahan memerlukan maklumat perniagaan sebagai verifikasi untuk mengaktifkan fungsi ini.

Jika ditanya pada pendapat kami, untuk pembayaran secara kad, Stripe menawarkan cas yang lebih murah berbanding Paypal, tetapi untuk FPX pula casnya agak tinggi berbanding Billplz.
Anda boleh mendaftar Stripe disini : https://stripe.com/en-my.
SenangPay
SenangPay merupakan payment gateway yang menyokong platform seperti WordPress, Opencart, PrestaShop, HikaShop & Joomla. SenangPay menerima pembayaran daripada transaksi kad debit atau kredit, FPX serta E-wallet terpilih iaitu Boost dan Touch-n-Go.

Terdapat 3 pelan yang ditawarkan oleh SenangPay iaitu pelan Basic, Advanced dan juga Special. Hanya pelan Advanced dan Special sahaja yang menawarkan transaksi pembayaran melalui E-wallet Boost dan juga Touch-n-Go.

Cas yang dikenakan bagi setiap transaksi yang ditawarkan oleh SenangPay anda boleh lihat seperti diatas. Bagi pelan Special, cas kredit & debit kad adalah lebih rendah daripada pelan Basic dan Advanced dan cas yang dikenakan untuk transaksi FPX pula 1.5% atau sekurang-kurangnya RM1 per transaksi. Untuk maklumat penuh mengenai cas transaksi SenangPay, anda boleh lihat disini : https://senangpay.my/fee-costing-features.
Daftar SenangPay disini : https://senangpay.my.
RaudhahPay
RaudhahPay menawarkan pelan pendaftaran secara PERCUMA dan memerlukan maklumat perniagaan anda untuk proses verifikasi. Mereka menawarkan cas transaksi untuk FPX sebanyak RM1.50 per transaksi manakala untuk pembayaran kad kredit & debit pula  2% atau sekurang-kurangnya RM1.50 cas per transaksi akan dikenakan.
Selain itu, mereka juga mempunyai fungsi tambahan notifikasi SMS dengan cas sebanyak 12 sen untuk talian dalam negara dan 30 sen untuk talian luar negara.

Daftar RaudhahPay disini : https://www.raudhahpay.com.
Yezza
Yezza menawarkan 3 jenis pelan iaitu Personal, Business dan Intelligence. Pelan Personal memerlukan anda menggunakan Yezza Store manakala untuk pelan Business dan Intelligence, anda boleh integrasikan dengan Shopify atau WooCommerce. Kos bagi setiap transaksi juga berbeza diantara pelan Personal iaitu RM1.30 manakala bagi pelan Business dan Intelligence pula RM1.00.
Terdapat kontrak tahunan yang boleh dilanggan untuk mendapatkan harga langganan yang lebih murah berbanding kontrak secara bulanan.

Anda boleh membuat pendaftaran di laman web rasmi mereka : https://yezza.io.
SecurePay
SecurePay menawarkan pembayaran menggunakan FPX dan juga kad kredit & debit. Berdasarkan laman pricing mereka, terdapat 2 pelan yang ditawarkan iaitu pelan Basic dan juga Advanced. Pendaftaran pelan Basic boleh dilakukan secara percuma dengan kos per transaksi RM1.50 manakala untuk pelan Advanced pula RM1.00 kos per transaksi.

Pengguna pelan Advanced juga diberikan premium domain dan disenaraikan dalam Marketplace SecurePay. Untuk pelan Advanced, SecurePay memberikan promosi kepada pengguna mereka sekiranya membuat renewal untuk 6 bulan atau 12 bulan.
Daftar SecurePay disini : https://securepay.my/r/XCKF9D8Q.
iPay88
iPay88 merupakan payment gateway yang sering digunakan oleh platform Ecommerce yang besar kerana ianya lebih stabil walaupun dengan jumlah transaksi yang sangat tinggi. Walaupun begitu, maklumat berkaitan transaksi tidak dipaparkan secara terus melalui laman web mereka, namun kebiasaannya digalakkan bagi mereka yang mempunyai volume jualan yang tinggi.

Terdapat beberapa plan yang mereka tawarkan iaitu Startup, SME, Corporate dan juga Partnership. Untuk pelan startup, dikatakan sesuai untuk mereka yang mempunyai perolehan kurang dari RM4000 dan transaksi bulanan tidak melebihi 300 transaksi serta berdaftar di Malaysia.
Untuk maklumat lanjut, anda boleh layari : https://www.ipay88.com/services/online_payment_for_start_up.html atau terus hubungi mereka melalui laman web tersebut.
KineticPay

Buat masa ini, KineticPay hanya terbuka kepada pelanggan cPanel atau VPS yang diselia melalui omg-host.com sahaja. Menurut post beliau, kos transaksi untuk FPX hanya dicas sebanyak 70sen sahaja per transaksi, yang saya boleh katakan termurah buat masa ini.
Walau bagaimanapun, beliau sudah menekankan dengan lebih awal lagi dimana mereka tidak menerima transaksi berkenaan Multi Level Marketing (MLM), skim cepat kaya, produk lucah/ubat kuat, produk tanpa sijil KKM serta produk/servis yang salah disisi undang-undang.
Untuk maklumat lanjut, anda boleh hubungi beliau melalui post tersebut : https://www.facebook.com/faizalbahasan/posts/3669491466402954.
Terdapat pelbagai Ecommerce platform sedia ada yang mudah diintegrasikan dengan sistem pembayaran sebegini sebagai contoh Onpay.MY, OrderSini, Kiah.Store, Orderla.MY, EasyStore dan KedaiWeb. Kami akan kongsikan pada masa akan datang.
Diharap senarai payment gateway yang sesuai diintegrasikan untuk platform Ecommerce di Malaysia ini dapat membantu sedikit sebanyak dalam anda membuat pilihan payment gateway terbaik untuk laman web anda.
Pembelian Domain Website Murah : https://amirazman.my/pembelian-domain-website-murah.
Keburukan Menggunakan Nulled Theme/Plugin : https://hostingmalaya.com/keburukan-menggunakan-nulled-theme-plugin.
The post Senarai Payment Gateway Ecommerce Malaysia appeared first on Hosting Malaya.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://hostingmalaya.com/senarai-payment-gateway-ecommerce-malaysia/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Antara Senarai Sarapan Pagi Popular Di Malaysia

Antara Senarai Sarapan Pagi Popular Di Malaysia

papar berkaitan - pada 3/11/2020 - jumlah : 641 hits
Tajuk gempak je baca kan Sebenarnya dua tiga minggu kebelakangan ini rajin pula la ikut suami bersarapan di kedai sebelum beliau ke tempat kerja Itu tanda tanda cuti sekolah dah nak hampir tiba biasanya lah Kerajinan memasak mulai berkurang...
National Carrier Malaysia Aviation Group Offers Early Retirement And Vss To Employees

National Carrier Malaysia Aviation Group Offers Early Retirement And Vss To Employees

papar berkaitan - pada 23/10/2020 - jumlah : 319 hits
KUALA LUMPUR The Malaysia Aviation Group has offered an early retirement and voluntary separation scheme for employees while negotiations are ongoing with creditors and lessors over Malaysia Airlines Bhd s restructuring plans The MAG Early ...
Malaysia Airlines Firefly Staff Get Vss Offer

Malaysia Airlines Firefly Staff Get Vss Offer

papar berkaitan - pada 23/10/2020 - jumlah : 215 hits
The VSS is meant for Malaysia based employees aged 45 and above who have been with the company for a decade KUALA LUMPUR The Malaysia Aviation Group has offered a voluntary separation scheme to employees while negotiations are ongoing with ...
Malaysia Airlines Clarifies Liquidation Notice

Malaysia Airlines Clarifies Liquidation Notice

papar berkaitan - pada 22/10/2020 - jumlah : 338 hits
Malaysia Airlines Bhd has today refuted any notion that it is being liquidated This follows the latest notice to creditors advertised by KPMG that has gone viral An MAB spokesperson told the New Straits Times that the notice was related to ...
Calon Calon Pm Malaysia

Calon Calon Pm Malaysia

papar berkaitan - pada 22/10/2020 - jumlah : 215 hits
Siapa Calon yg Layak Jadi PM 9 Siapa calon2 dari Parti2 Utama yg Layak diangkat sebagai PM Malaysia UMNO Tiada yg menonjol Najib ada kes dan dah pun dijatuhkan hukuman Zahid Hamidi lagi banyak kes mahkamah berbanding Najib Tok Mat Takde pan...
Satira Politik Semasa Malaysia

Satira Politik Semasa Malaysia

papar berkaitan - pada 22/10/2020 - jumlah : 176 hits
Oleh C Nicholl Bas yang dipandu Muhyiddin tergelincir menyebabkan tayar depan disebelah kiri pancit Dia terpaksa berhenti di tepi jalan dalam arus trafik yang agak sibuk Jalan raya taraf dunia ketiga ini tidak begitu baik Banyak lubang luba...
Mercy Malaysia Seeks Frontliners To Help Its Covid 19 Efforts In Sabah

Mercy Malaysia Seeks Frontliners To Help Its Covid 19 Efforts In Sabah

papar berkaitan - pada 23/10/2020 - jumlah : 233 hits
Mercy Malaysia says doctors nurses medical officers and lab technicians are urgently needed PETALING JAYA Mercy Malaysia is seeking medical professionals to help in the fight against Covid 19 in Sabah Sabah recorded 578 new cases today or 6...
Huawei Freebuds Studio Ialah Fon Kepala Dengan Pembatalan Hingar Aktif Berharga Rm1199 Di Malaysia

Huawei Freebuds Studio Ialah Fon Kepala Dengan Pembatalan Hingar Aktif Berharga Rm1199 Di Malaysia

papar berkaitan - pada 23/10/2020 - jumlah : 193 hits
Selepas melancarkan beberapa fon telinga dengan kemampuan pembatalan hingar aktif hari ini Huawei FreeBuds Studio telah dilancarkan sebagai fon kepala dengan ANC pertama keluaran mereka Fon kepala dilengkapi dua pemandu audio sebesar 40mm d...
Mungkinkah Malaysia Akan Ada Darurat Politik

Mungkinkah Malaysia Akan Ada Darurat Politik

papar berkaitan - pada 23/10/2020 - jumlah : 431 hits
Ramai antara kita sedia maklum bahawa negara Malaysia telah melaksanakan Perintah Kawalan Pergerakan sejak 18 Mac 2020 yang lalu Kemudian ada PKPD PKPB dan PKPP Kini dikhabarkan mungkin Malaysia Akan Ada Darurat Politik ekoran dari perebuta...
Court Allows Forfeiture Of Rm1 1mil From Illegal Deposit Taking Scheme Investors

Wanita Mca Calls On Govt To Tackle Brain Drain Generate Job Opportunities

Keningau Fa Buat Kejutan Gol Awal

Gsk Raya Open House Dan Minggu Imunisasi Sedunia

The Dab 1a A Limited Edition Electric Production Motorcycle From France

Muda Slams Pro Israel Us Professor S Remark At Local Varsity Talk

Beli Rak Rempah 3 Tingkat

Nearly 500 Lawsuits Filed Against Sabah Govt Hajiji



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok

Kenapa Platipus Haiwan Yang Membuatkan Saintis Merasa Hairan


Easy Ways To Overcome Spotify Errors And Slowness On Iphone Android

5 Simptom Gerd Paling Umum Yang Perlu Korang Ketahui

Fostering Critical Thinking In Our Children

Pantang Larang Berbincang Buat Tafsiran Sendiri Ayat Ayat Al Quran Yang Dipegang Kuat

Golden Lounge International Kuala Lumpur International Airport An Overview

Karakteristik Generasi Z Memahami Cara Mereka Mendapatkan Informasi