Satira Politik Semasa Malaysia


 Oleh: C Nicholl.
Bas yang dipandu Muhyiddin tergelincir menyebabkan tayar depan disebelah kiri pancit. Dia terpaksa berhenti di tepi jalan dalam arus trafik yang agak sibuk.
Jalan raya taraf dunia ketiga ini tidak begitu baik. Banyak lubang-lubang yang dipenuhi takungan air. Tambah lagi sekarang musim hujan.
Sewaktu memandu tadi, Muhyiddin yang tidak begitu fasih tentang peta perjalanan ‘Waze’ atau ‘Google’ telah tersasul dan sesat arah beberapa kali. Jalan yang banyak persimpangan ini rupa-rupanya tidak semudah yang disangka dan juga banyak halangan.
Dalam kegelapan malam yang tiada sinaran lampu jalanraya, dia tidak nampak ‘pot hole’ yang agak besar dijalanan, lantas terbolos ke takungan air yang agak dalam.
Bas itu terpesong ke kiri, ke bahu jalan. Nasib baik tak ada motosikal yang sering melintasi di lorong kiri jalan. Lokasinya pun entah di mana.
Bas panjang yang boleh memuat lebih 140 tempat duduk ini cuma di penuhi dengan 112 penumpang sahaja.
Mereka semuanya terperanjat dengan pergolakan bas yang tidak tentu arah, terumbang ambing dan tidak seimbang. Hentakan badan bas yang agak keras lagaknya seperti melanggar sesuatu. Bencana itu membuat bas berhenti sendiri dari pancitan tayar depan disebelah kiri. 
Sewenangnya ramai penumpang berteriak dan bising. Terutama yang tidak ada jawatan dan duduk di bahagian belakang bas. Mereka memarahi pemandu bas muafakat ini yang bisa juga disebut pm sebagai panggilan singkat. Kemalangan ini berlaku kerana pm tidak cekap, itulah maksud mereka yang tidak senang kebelakangan ini, terutama selepas lawatan ke Sabah tempohari.
‘Hoi, apa ni.. pm kopi o ke?’ Tengking Najib dengan agak jengkel yang duduknya paling dibelakang sebelahan Maslan. Kepala hotaknya yang kurang rambut terantuk di besi pemegang tangan didepannya. Dia agak kesakitan dan secepat itu kulit kepalanya menjadi merah dan terus bengkak. Dia mengeluarkan sapu tangan dan terus mengesat perlahan.
‘Ye, boss, pm lesen pintu belakang tu..’ Ujar Zahid yang duduk di satu barisan di depan bersama Ka Seong, dengan sedikit selamba tapi dengan maksud yang dalam.
‘Jom turun dari bas,’ celah Maslan persis seorang anak kecil yang merajuk.
‘Tunggu, ikut giliran.’ Jawab Saravanan.
‘Engkau ni selalu sarang yang pelik-pelik.’ Kata Nazri sinis. ‘Habis, kau nak naik bas mana..?’
Setelah bas berhenti dilorong kecemasan, Muhiyudin yang agak berkerut mukanya, turun untuk memeriksa masaalah yang di hadapi.
Dia diikuti oleh dua orang pembantunya yang duduk di barisan paling depan, Takiyudin dan Redzuan, yang menolakbuka pintu penumpang disebelah kiri bas, dan ikut turun.
Mereka bertiga berdiri tegap di pinggir bas. Setelah melihat tayar yang begitu kempis Muhyudin yang sangat terkilan terus memarahi Redzuan yang telah diberi tugas-tugas khas menjaga bas.
‘Apa kau tak periksa tayar bas sebelum kita bertolak?’ Tengking pm.
‘Ini tayar baru beli, pm.’ Jawab Redzuan ringkas.
‘Baru beli? Tengok, kau beli tayar celup yang dah botak..tak ada bunga..’ sambil pm menggosok tayar yang sememangnya tiada bunga. Jarang sekali Muhyudin yang selalunya sejuk bak timun itu naik angin.
Melihat Redzuan terdiam, dia menambah. ‘Aku kasi engkau duit untuk tayar baru.. kau kemut duit, ya..?’ Muhyudin agak berang.
Takiyudin yang sedari tadi diam memerhati, mempunyai lampu suluh yang terang bak bulan purnama. Lalu dia menyuluh kearah tayar yang botak dan kempis itu. Gayanya seperti mengiyakan apa yang pm maksudkan. 
‘Tapi tiub ni memang baru, pm ‘ jawab Redzuan, mempertahankan dirinya. 
‘Oi..jangan bohong. .sekarang mana ada tayar pakai tiub…tukar tiub, orang tak pakai lagi dah!’ Herdik pm.
Serentak itu, Hadi dan Tuan Man yang mendengar kemarahan pm dari dalam bas pun turut turun. 
Hadi dan Tuan Man menyuluh terus ke arah tayar dengan lampu suluh masing-masing yang lebih besar, terang dan bulat bak bulan penuh purnama itu. Suluhan mereka, menerangi kawasan tayar bas yang sepertinya meniarap dibahu jalan. 
‘Dulukan saya dah cadang, bagus kalau kita beli bas terbang.. tak ada tayar.’ Ujar Hadi sambil ketawa sinis.
‘Oi..haji.. jangan nak perli aku..’ jawab Redzuan dengan agak pantas dan keras. 
Beberapa penumpang lain yang mendengar pertelingkahan itu turut serta turun dan memeriksa keadaan tayar. Sebetulnya untuk mendengar percakaran dengan lebih jelas.
Annuar dan Abang Jo yang agak tinggi berdiri disisi Tuan Man sambil berkata.
‘Kita ada tayar spare kan?’ Tanya Annuar.
‘Mesti ada.’ Jawab Abang Jo pantas.
‘Motosikal gue pun ada spare tire.’
‘Eh, motor kau tu memang tiga tayar lah. Itu untuk orang yang takut naik motor tayar dua…’ Sindir Redzuan pula yang sememangnya masih agak marah.
‘Tak payah bertekaklah kawan-kawan. Ini kerja enteng.. ‘ kata Annuar.
Muhyudin yang kini menyepi tiba-tiba bersuara bila dia melihat ramai lagi yang turun dari dalam bas. Antaranya Ismail, Hisham, Zahid dan diikuti Maslan, Azeez dan Najib. Mereka semua berdiri di belakang pm.
‘Aku hauslah.. tolong sesiapa pergi beli air dulu.’ Kata pm.
‘Ye, ada kedai di sana tu.’ Annuar menunjuk kearah kawasan gerai yang agak malap lampunya. Mereka menoleh ke arah kedai.
‘Tuan ..awak yang jaga air, awak pergi beli untuk kita semua.’ Annuar memberi arahan pada Tuan Man.
‘Ok, order. Saya tulis.’ Kata Takiyudin seperti membantu Tuan Man.
‘Saya nak Milo suam..ikat tepi.’ kata pm.
‘Saya nak kopi O Peng..’ kata Hadi.
‘Oi haji, janganlah mengata orang. Tak baik…’ Tiba-tiba suara Wan Junaidi mencelah.
‘Kami semua nak teh O peng.’ Kata Najib dari belakang disambut dengan ketawa yang kuat oleh Ismail, Annuar, Zahid, Maslan, Merican, Nazri, Ka Seong dan beberapa lagi ahli dari kumpulannya. Kelihatan pm juga tersenyum.  
Serentak dengan hilai tawa itu, tiba-tiba sebuah bas yang juga agak panjang dengan nombor plat PKR 1, berhenti di kiri jalan, di hadapan bas mereka yang tidak bergerak itu.
Mereka semua mengalih pandangan kearah bas tersebut.  Zahid yang sedari tadi agak diam, dalam pemikiran yang tersendiri, tiba-tiba berlari kecil ke arah bas tersebut meninggalkan kawan-kawan yang lain.
Dipintu sebelah kiri yang tersedia terbuka berdiri seseorang yang dikenali Zahid.
‘Apa hal, Sheikh?’ suara dari pintu bas agak jelas membelah malam yang agak suram itu. 
‘Tayar bas pancit..’ jawab Zahid setelah hampir.
‘Hang dengan sapa..?’ tanyanya lagi.
‘..pm dan kawan-kawan…Pak Sheikh nak pi mana?’ Balas Zahid yang sekarang berdiri didepan pintu bas yang agak usang.
‘Ana nak pi Istana, besok pagi. Hari tu hang kata nak ikut..’ bunyinya seperti soalan.
‘Esok tak dapat Pak Sheikh. Ni Pm nak hantar kami pi mahkamah dulu ..’ jawab Zahid.
‘Hang tak protes ka..?’ 
‘Dalam proses.. ‘ jawab Zahid.
‘Baik hang ikut ana. Bas hang dah pancit. Naik bas ni. Kita boleh sembang sikit, noh.. mana tahu, hang ikut ana ke Istana. Lepas tu mungkin tak payah pi mahkamah lagi kot…’ 
‘Boleh jugak. Ana sorang ka atau ajak kawan-kawan yang lain sama?’ Zahid bertanya balik.
‘Sapa nak ikut ajaklah. Lagi ramai, lagi baguih..’ 
‘Ok..Tapi ana nak kena pi bagitau kat pm tu sat.. Depa tunggu tu…. kena tukar tayar dulu.’ Jawab Zahid.
‘Ok, jangan lama, noh. Ana tunggu ni..’
‘Baik.’ Jawab Zahid sambil mengundur kearah bas dibelakang.
Sepantas dia berjalan untuk kembali bersama teman-temannya, sepantas itu juga sebuah ‘tow truck’ mencelah di antara kedua-dua bas yang berhenti. 
Dari dalamnya menonjol keluar seorang yang agak botak kepalanya, bercelana pendek, agak bulat badannya dan bertanya.
‘Latuk Hamzah mana? Tadi dia panggil saya datang..tukar tayar.
Saya, dia punya kuli.’ 
‘Oh..lu kuli Hamzah..boleh..boleh..repair ini tayar.. cepat ya..kita mahu jalan.. ‘ kata Annuar sambil menunjuk kepada tayar depan bas yang kempis.
Yang lain-lain agak kaku dan tercengang.
Annuar berkata dalam hatinya, ‘cekap sungguh Hamzah ni. Walaupun masih dalam ‘quarantine’, dia hantar kuli untuk selesaikan masaalah. Hebat dan luar biasa.’
Sepantas itu Takiyudin pulang bersama Tuan Man dari kedai kopi. Sayang seribu kali sayang; mereka pulang dengan tangan kosong.
‘Kawan-kawan.. rupanya bas kita rosak di Selangor. Di sini, Air tak ada..’
…bersambung (Bahagian 2)






Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://wrlr.blogspot.com/2020/10/satira-politik-semasa-malaysia.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Mungkinkah Malaysia Akan Ada Darurat Politik

Mungkinkah Malaysia Akan Ada Darurat Politik

papar berkaitan - pada 23/10/2020 - jumlah : 428 hits
Ramai antara kita sedia maklum bahawa negara Malaysia telah melaksanakan Perintah Kawalan Pergerakan sejak 18 Mac 2020 yang lalu Kemudian ada PKPD PKPB dan PKPP Kini dikhabarkan mungkin Malaysia Akan Ada Darurat Politik ekoran dari perebuta...
Teori Politik Semasa Penyataan Anwar Ada Sokongan Masih Dalam Keraguan Agong

Teori Politik Semasa Penyataan Anwar Ada Sokongan Masih Dalam Keraguan Agong

papar berkaitan - pada 15/10/2020 - jumlah : 231 hits
6 perkara perlu diambil perhatian1 Ahli Parlimen Gua Musang Tengku Razaleigh Hamzah dipanggil menghadap Yang di Pertuan Agong Al Sultan Abdullah Ri ayatuddin Al Mustafa Billah Shah di Istana Negara semalam atas kapasiti beliau sebagai Ahli ...
Anwar Pm Politik Malaysia Kembali Stabil

Anwar Pm Politik Malaysia Kembali Stabil

papar berkaitan - pada 9/10/2020 - jumlah : 224 hits
Merafak Kesyukuran ke hadrat Ilahi dan Menjunjung Kasih ke Bawah Duli Yang Maha Mulia Seri Paduka Baginda Yang Di Pertuan Agong kerana telah memperkenankan Datuk Seri Anwar Ibrahim untuk mempersembahkan keterangan lengkap jumlah majoriti Ah...
45 Rakyat Malaysia Alami Masalah Kesihatan Mental Semasa Situasi Pandemik

45 Rakyat Malaysia Alami Masalah Kesihatan Mental Semasa Situasi Pandemik

papar berkaitan - pada 23/10/2020 - jumlah : 379 hits
Salam sejahtera kepada semua pembaca setia blog makan Mahamahu dan juga kepada semua rakan rakan sekalian Tahu tak korang hasil tinjauan daripada Kementerian Kesihatan Malaysia 45 rakyat Malaysia mengaalami masalah kesihatan mental semasa n...
Semasa Maszlee Malik Guna Velfire Milik Syarikat Malaysia Education Global Services Mahfuz Diam Buat Bodoh Aje

Semasa Maszlee Malik Guna Velfire Milik Syarikat Malaysia Education Global Services Mahfuz Diam Buat Bodoh Aje

papar berkaitan - pada 24/10/2020 - jumlah : 279 hits
Pemetik petai Mahfuz dan seorang lagi ADUN PH bakal disaman Menteri Besar Kedah setelah dia tuduh MB arahkan syarikat Air Kedah membeli kereta Velfire untuk kegunaan rasmi MB MB Kedah jelaskan SADA beli kereta tersebut untuk kegunaan SADA b...
Cabaran Terbesar Politik Malaysia Masa Depan Negara Bagai Telur Di Hujung Tanduk

Cabaran Terbesar Politik Malaysia Masa Depan Negara Bagai Telur Di Hujung Tanduk

papar berkaitan - pada 25/10/2020 - jumlah : 374 hits
LIEW CHIN TONGMasa depan negara bagai telur di hujung tanduk dan cadangan pemerintahan darurat oleh pentadbiran Muhyiddin adalah bermulanya kehancuran yang entah bila penghujungnya Ada banyak cara lain yang lebih baik untuk menangani wabak ...
Polis Siasat Insiden Wanita Dipukul Semasa Mesyuarat Parti Politik Di Teluk Intan

Polis Siasat Insiden Wanita Dipukul Semasa Mesyuarat Parti Politik Di Teluk Intan

papar berkaitan - pada 19/10/2020 - jumlah : 237 hits
IPOH Polis sedang menyiasat laporan seorang wanita yang mendakwa dikasari manakala adik perempuannya ditumbuk sehingga pengsan semasa menghadiri satu mesyuarat sebuah parti politik di Teluk Intan Rabu lalu Ketua Polis Daerah Hilir Perak ACP...
8 Karakter Di Drama Korea Ini Bisa Jadi Contoh Bahwa Emansipasi Bukan Cuma Cita Cita Wanita Indonesia

Transformation From The Top Down Hajiji S Exemplary Leadership In Sabah

Bukan Ulama Lantikan Politik Sendiri Tu Ular Dalam Semak

La Dolce Vita Cranking The Vespa Gt 200 Up To Eleven

Filem Mustaqim

8 Kelebihan Daun Pudina Untuk Kesihatan Dalaman Dan Luaran

April 18 2024 Pesan Orang Alim

Penyokong Pn Jangan Bongkak Dan Takabbur



Kisah Restoran Colonel Sanders Selain KFC Yang Tidak Boleh Dikembangkan

Info Dan Sinopsis Filem J2 J Retribution J2 J Retribusi Filem Malaysia 2021 Di Netflix Sekuel J Revolusi

Info Sinopsis Kutipan Sheriff Narko Integriti Filem Malaysia 2024

Info Dan Sinopsis Dough Doh Filem Malaysia 2023 Lakonan Syafiq Kyle Kini Di Netflix

Info Dan Sinopsis The Djinn s Curse Khong Khaek Filem Seram Thailand 2023 Kini Di Netflix Malaysia


Bila Kau Rajin Nak Tolong Kerja Orang

Perjanjian Allah Swt Dengan Kaum Bani Israil

Mushroom Jellyfish House By Ttdesign Vn In Tan Hiep Vietnam

Vanishing Landscape

Dapat Hadiah Hari Jadi

Keyakinan