Senarai Cuti Umum Dan Tempat Menarik Cuti Umum Di Selangor 2024


Senarai Cuti Umum dan Tempat Menarik Cuti Umum di Selangor 2024 18 Cuti Umum 2024 di Malaysia akan menjadi satu tanda utama untuk masyarakat membuat perancangan awal sebelum bercuti. Bagi senarai tarikh yang akan diumumkan sebagai cuti, anda semua boleh mempersiapkan kertas dan pen sebagai nota untuk menyenaraikan tempat-tempat yang menarik untuk bercuti.
Anda boleh mencari tempat untuk bercuti di dalam Malaysia kerana terdapat banyak sekali tempat menarik dan bersejarah di Malaysia. Banyak manfaat bila bercuti di Malaysia atau luar negara, salah satunya untuk merehatkan mental dan fizikal daripada bekerja sepanjang waktu atau membawa anak-anak untuk memberi pengalaman dan dapat menimba ilmu. Jika anda mencari tempat menarik untuk bercuti di Selangor, artikel ini mungkin boleh membantu anda.
Apa Itu Cuti Umum Senarai Cuti Umum dan Tempat Menarik Cuti Umum di Selangor 2024 19 Cuti umum, cuti kebangsaan, hari kelepasan am atau cuti undang-undang ialah cuti umum yang ditetapkan oleh undang-undang dan biasanya hari yang tidak bekerja dalam setahun-tahun. Negara dan wilayah berdaulat mempunyai cuti berdasarkan peristiwa penting untuk sejarah mereka, seperti Hari Kebangsaan. Sebagai contoh, orang Australia merayakan Hari Australia manakala orang Malaysia meraikan kedua-dua Hari Merdeka dan Hari Malaysia.
Mereka berbeza mengikut negara dan mungkin berbeza mengikut tahun. Dengan 36 hari setahun, Nepal adalah negara dengan cuti umum terbanyak. India di tempat kedua dengan 21 cuti kebangsaan, diikuti oleh Colombia dan Filipina dengan 18 masing-masing. Begitu juga dengan China dan Hong Kong menikmati 17 cuti umum setiap tahun.
Cuti hari perayaan, biasanya seperti ulang tahun peristiwa bersejarah yang penting, atau boleh jadi sambutan agama seperti Natal. Cuti boleh berlaku pada hari tertentu dalam setahun, terikat kepada beberapa hari dalam seminggu dalam satu bulan tertentu atau mengikuti sistem kalendar lain seperti takwim qamari.
Senarai dan Tarikh Cuti Umum Setiap Negeri 2024 Senarai Cuti Umum dan Tempat Menarik Cuti Umum di Selangor 2024 20 Pasti ada yang ingin merancang cuti bersama keluarga dan sebagainya untuk tahun 2024. Oleh itu, berikut dikongsikan senarai cuti umum 2024 untuk makluman dan rujukan bersama. Senarai cuti umum 2024 yang dinyatakan di bawah ini adalah untuk semua negeri (14 negeri di Malaysia) iaitu
TarikhSenarai Cuti Umum 2024Negeri Yang Bercuti1 JanuariTahun BaruSemua negeri. kecuali Johor, Kedah, Kelantan, Perlis dan Terengganu25 JanuariHari ThaipusamJohor, Kuala Lumpur, Negeri Sembilan, Penang, Perak, Kedah, Putrajaya & Selangor10 FebruariTahun Baru CinaSemua Negeri11 FebruariTahun Baru CinaSemua Negeri kecuali Terengganu & Kelantan12 MacAwal RamadhanJohor, Kedah & Melaka25 MacNuzul Al-QuranSemua Negeri kecuali Johor, Kedah, N. Sembilan, Sabah, Sarawak dan Melaka10 AprilHari Raya PuasaSemua Negeri11 AprilHari Raya PuasaSemua Negeri1 MeiHari BuruhSemua Negeri22 MeiHari WesakSemua Negeri3 JunKeputeraan AgongSemua Negeri17 Jun Hari Raya Korban Semua Negeri18 Jun Hari Raya Korban Terengganu, Kedah, Perlis & Kelantan7 JulaiAwal MuharramSemua Negeri31 OgosHari KebangsaanSemua Negeri15 SeptemberMaulidur RasulSemua Negeri16 SeptemberHari MalaysiaSemua Negeri1 NovemberHari DeepavaliSemua Negeri Kecuali Sarawak25 DisemberHari KrismasSemua Negeri Tarikh Cuti Negeri/Hari Kelepasan AM Setiap Negeri Di Malaysia Senarai Cuti Umum dan Tempat Menarik Cuti Umum di Selangor 2024 21 Januari 2024
TarikhHari CutiNegri14 JanAhadHari Keputeraan Yang Di-Pertuan Besar Negeri SembilanNegeri Sembilan Februari 2024
TarikhHariCutiNegeri1 Feb KhamisHari Wilayah Persekutuan Kuala LumpurLabuan dan Putrajaya20 Feb SelasaHari Pengisytiharan Kemerdekaan MalaysiaMelaka Mac 2024
TarikhHariCutiNegeri4 MacIsninHari Ulang Tahun Pertabalan Sultan TerengganuTerengganu23 Mac SabtuHari Keputeraan Sultan JohorJohor29 Mac JumaatGood FridaySabah & Sarawak April 2024
TarikhHariCutiNegeri26 AprJumaatHari Keputeraan Sultan TerengganuTerengganu Mei 2024
TarikhHariCutiNegeri17 MeiJumaatHari Ulang Tahun Keputeraan Raja PerlisPerlis22 Mei   RabuHari Hol PahangPahang30 Mei KhamisPesta Kaamatan (Pesta Menuai) Sabah dan Labuan31 Mei JumaatPesta Kaamatan (Pesta Menuai) Sabah dan Labuan Jun 2024
Tarikh HariCutiNegeri1 Jun SabtuPerayaan Hari Gawai DayakSarawak2 Jun AhadPerayaan Hari Gawai Dayak Sarawak16 Jun AhadHari ArafahTerengganu30 Jun AhadHari Keputeraan Sultan KedahKedah Julai 2024
TarikhHariCutiNegeri7 Jul AhadHari Ulang Tahun Pengisytiharan Tapak Warisan DuniaPulau Pinang (Penang)13 Jul SabtuHari Jadi Yang di-Pertua Negeri Pulau Pinang Pulau Pinang (Penang)22 Jul IsninHari Kemerdekaan Sarawak Sarawak30 Jul SelasaHari Keputeraan Sultan PahangPahang Ogos 2024
TarikhHariCutiNegeri11 Ogos AhadHari Hol Almarhum Sultan Iskandar Johor24 Ogos SabtuHari Jadi Yang di-Pertua Negeri MelakaMelaka September 2024
TarikhHariCuti Negeri29 Sept AhadHari Keputeraan Sultan KelantanKelantan30 Sept IsninHari Keputeraan Sultan Kelantan Kelantan Oktober 2024
TarikhHari CutiNegeri5 Okt SabtuHari Jadi Yang di-Pertua Negeri Sabah Sabah12 Okt SabtuHari Jadi Yang Di-Pertua Negeri SarawakSarawak November 2024
TarikhHariCutiNegeri1 Nov JumaatHari Keputeraan Sultan Perak Perak Disember 2024
TarikhHariCutiNegeri11 Dis RabuHari Keputeraan Sultan SelangorSelangor24 Dis SelasaChristmas EveSabah Sebarang pindaan rasmi terhadap tarikh cuti akan dikemaskini dengan kadar segera. Perubahan setiap tarikh cuti bagi negeri yang berkenaan adalah berdasarkan pengumuman rasmi oleh Bahagian Kabinet, Perlembagaan Dan Perhubungan Antara Kerajaan Jabatan Perdana Menteri dihebahkan di Portal Rasmi
Cuti-Cuti Malaysia Senarai Cuti Umum dan Tempat Menarik Cuti Umum di Selangor 2024 22 Nasib baik bagi kita rakyat Malaysia, terdapat banyak tempat untuk cuti-cuti Malaysia, dari lampu-lampu kota Kuala Lumpur yang terang ke pantai-pantai di sekitar pantai ke beberapa hutan hujan tertua di dunia.
Jadi bagaimana untuk membeli percutian ini? Perancangan adalah penting untuk memastikan perjalanan anda bukan sahaja menyeronokkan, tetapi juga mudah pada dompet anda. Jangan sekali-kali mengambil pinjaman untuk membayar percutian anda! Pilih percutian yang sesuai dengan bajet anda dan bukan sebaliknya.
Tempat Bersejarah Yang Menarik Bercuti Di Selangor Senarai Cuti Umum dan Tempat Menarik Cuti Umum di Selangor 2024 23 Selangor merupakan sebuah bandar terbesar yang banyak menyimpan sejarah dan tradisi. Bandar Diraja ini terdiri daripada dua jajahan perbandaran iaitu Majlis Perbandaran Klang dan Majlis Bandaraya Shah Alam.
Selangor, negeri yang kaya dengan budaya dan sejarah, memiliki banyak tempat bersejarah yang menarik untuk diterokai. Dalam artikel ini, kita akan mengembara melalui tempat-tempat bersejarah di Selangor yang menggambarkan perkembangan dan warisan negeri ini.
1.  Galeri Diraja Sultan Abdul Aziz
Mulakan perjalanan ke Galeri Diraja Sultan Abdul Aziz. Pengunjung boleh menyelami kekayaan warisan Klang. Galeri ini menempatkan artifak, gambar dan susur galur yang mempamerkan legasi Sultan Abdul Aziz iaitu salah seorang tokoh yang amat penting dalam sejarah Selangor.
2. Kelab Diraja Klang
Lawatan ke Kelab Diraja Klang membawa pengunjung masuk ke zaman penjajahan British. Ditubuhkan pada tahun 1901, kelab ini telah menjadi tuan rumah pelbagai acara bagi orang kenamaan serta mempamerkan aktiviti sosial dan rekreasi di Klang semasa zaman pemerintahan British.
3. Istana Alam Shah
Istana Alam Shah memberikan gambaran tentang keturunan diraja Selangor. Sebagai kediaman Sultan Selangor, istana ini berdiri sebagai lambang pemerintahan raja berperlembagaan dan sumbangannya kepada penghasilan fabrik di Malaysia.
4. Masjid India Muslim Tengku Kelana
Masjid ini berdiri megah sebagai salah satu simbolik keharmonian antara agama di Klang. Seni bina dan peranannya yang tersendiri dalam kehidupan keagamaan masyarakat mencerminkan perpaduan di bandar ini.
5. Gedung Raja Abdullah
Gedung Raja Abdullah, atau lebih dikenali sebagai Little Big House, adalah contoh arsitektur tradisional Melayu yang bersejarah. Terletak di Kuala Lumpur, ia merupakan bekas kediaman untuk Sultan Raja Abdullah yang telah memainkan peranan penting dalam pembangunan Selangor. Dengan ukiran-ukiran kayu yang rumit dan senibina yang menarik, gedung ini adalah titik tolak yang baik untuk memahami sejarah dan budaya Selangor.
Cadangan Aktiviti Semasa Cuti Umum Senarai Cuti Umum dan Tempat Menarik Cuti Umum di Selangor 2024 24 Disamping itu, kami juga ingin mencadangkan untuk anda aktiviti-aktiviti berfaedah dan menarik yang boleh dilakukan ketika cuti antaranya adalah:
Melancong dan bercuti bersama keluarga di tempat-tempat menarik yang terdapat di Malaysia atau luar negara. Bersukan bersama-sama keluarga atau kawan-kawan. Melawat nenek dan datuk di kampung. Melakukan kerja amal seperti mengikuti aktiviti gotong-royong yang dianjurkan oleh mana-mana agensi dan sebagainya. Mengulangkaji pelajaran bersama anak-anak. Belajar berniaga untuk menambahkan ilmu pengetahuan dan pendapatan harian. Belajar menggunakan teknologi yang belum diketahui. Menghadiri kelas bahasa untuk menambahkan ilmu bahasa untuk kegunaan akan datang. Menyertai kem ibadah atau motivasi untuk menambahkan ilmu agama. Melakukan aktiviti kekeluargaan seperti masak bersama keluarga, berkelah dan sebagainya. Kesimpulannya, semoga perkongsian cuti umum 2024 di atas bermanfaat untuk anda semua di luar sana dan dapat membantu untuk merancang percutian anda.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.sistemguruonline.my/2024/01/cuti-umum-2024-2.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Cuti Umum Kedah 2024 Dan Senarai Tempat Menarik Di Kedah

Cuti Umum Kedah 2024 Dan Senarai Tempat Menarik Di Kedah

papar berkaitan - pada 30/1/2024 - jumlah : 242 hits
Berikut merupakan senarai cuti umum Kedah 2024 untuk pengetahuan umum Kalendar cuti umum bagi negeri Kedah tahun 2024 seperti yang disiarkan di laman web Kerajaan Negeri Kedah Darul Aman Semoga kalendar cuti ini dapat membantu warga negeri ...
Senarai Tarikh Cuti Umum Johor 2024 Dan Hari Kelepasan Am

Senarai Tarikh Cuti Umum Johor 2024 Dan Hari Kelepasan Am

papar berkaitan - pada 16/1/2024 - jumlah : 186 hits
Setiap negeri di Malaysia mungkin mempunyai cuti umum dan hari kelepasan am yang sedikit berbeza termasukklah negeri di Selatan tanah air iaitu Johor Cuti umum dan hari kelepasan am di setiap negeri ini biasanya akan diisytiharkan dan diwar...
Cuti Umum Kelantan 2024 Senarai Penuh Cuti Umum Negeri Cik Siti Wan Kembang

Cuti Umum Kelantan 2024 Senarai Penuh Cuti Umum Negeri Cik Siti Wan Kembang

papar berkaitan - pada 24/1/2024 - jumlah : 169 hits
kelantan 2024 atau Cuti umum di Malaysia merupakan hari Kelepasan Am Nasional yang ditetapkan oleh Kerajaan Persekutuan Cuti umum ini berlaku untuk seluruh wilayah Malaysia termasuk negeri Kelantan Oleh itu artikel ini menyenaraikan tarikh ...
Kalendar Cuti Umum Johor 2024

Kalendar Cuti Umum Johor 2024

papar berkaitan - pada 19/1/2024 - jumlah : 176 hits
Takwim cuti umum negeri Johor tahun 2024 untuk pengetahuan umum Berikut adalah kalendar cuti umum atau hari kelepasan am negeri Johor bagi tahun 2024 sepertimana disiarkan di Portal Rasmi Kerajaan Negeri Johor Darul Ta zim Semoga kalendar c...
Cuti Umum Melaka 2024 Dan Tahun Melawat Melaka 2024

Cuti Umum Melaka 2024 Dan Tahun Melawat Melaka 2024

papar berkaitan - pada 31/1/2024 - jumlah : 149 hits
Cuti Umum Melaka 2024 dan Tahun Melawat Melaka 2024 9 Cuti umum Melaka 2024 merupakan hari Kelepasan Am negeri Melaka yang ditetapkan oleh kerajaan negeri Cuti umum ini berlaku untuk seluruh negeri Melaka Oleh itu artikel ini menyenaraikan ...
Cuti Sekolah 2024 Tarikh Cuti Penggal Amp Cuti Akhir Tahun 2023

Cuti Sekolah 2024 Tarikh Cuti Penggal Amp Cuti Akhir Tahun 2023

papar berkaitan - pada 5/2/2024 - jumlah : 143 hits
Cuti Sekolah 2024 Tarikh Cuti Penggal amp Cuti Akhir Tahun 2023 Dalam jadual di bawah ini disertakan bersama tarikh Cuti Akhir Tahun Persekolahan Sesi 2023 2024 dan Takwim KPM yang turut menyertakan cuti perayaan cuti penggal cuti akhir tah...
Suria Fm Perkenal Barisan Penyampai Baharu Dan Seleksi Program Menarik Bagi Tahun 2024

Suria Fm Perkenal Barisan Penyampai Baharu Dan Seleksi Program Menarik Bagi Tahun 2024

papar berkaitan - pada 21/1/2024 - jumlah : 147 hits
SURIA FM Perkenal Barisan Penyampai Baharu Dan Seleksi Program Menarik Bagi Tahun 2024 Assalamualaikum semua Baru baru ni pada 19hb Januari 2024 bertempat di Menara Star berlangsung satu sidang media yang dianjurkan oleh Suria FM Nah sis ko...
13 Tempat Makan Best Arab Di Sungai Buloh Selangor

13 Tempat Makan Best Arab Di Sungai Buloh Selangor

papar berkaitan - pada 24/1/2024 - jumlah : 101 hits
13 Tempat Makan Best Arab Di Sungai Buloh Selangor Sungai Buloh ialah sebuah kawasan yang terletak di negeri Selangor Malaysia Kawasan ini terletak di utara ibu kota Kuala Lumpur dan adalah sebahagian daripada Lembah Klang Sungai Buloh dike...
Tempat Tempat Menarik Di Perlis Yang Maha Dan Kawan Kawan Pergi Bercuti Tahun Ni

Tempat Tempat Menarik Di Perlis Yang Maha Dan Kawan Kawan Pergi Bercuti Tahun Ni

papar berkaitan - pada 31/1/2024 - jumlah : 132 hits
Salam sejahtera kepada semua pembaca setia blog Mahamahu dan juga kepada rakan rakan yang dikasihi sekalian Kali ni Maha nak kongsi kepada korang percutian dalam negara iaitu sebuah negeri yang paling utara semenanjung Malaysia Mana lagi ka...
5 Sekawan Dipenjara 36 Tahun 12 Sebatan Kerana Bunuh

Kanak Kanak Usia 3 Tahun Sudah Boleh Diajar Berdikari Tahu Urus Diri Sudah Cukup Baik

Ringgit Has Been Unfortunate Unfairly Assessed Vs Us Dollar Bnm

Ringgit Closes Almost Unchanged As Opr Remains At 3

Asal Usul Coca Cola

Lumira Eka Heights Epitome Of Contemporary Living

Spiritual Leader Indians May Vote For Bersatu Candidate Because Of Pas

Staycation Di Flemington Hotel Taiping



Info Dan Sinopsis Filem Shaitaan 2024 Remake Filem Vash Kini Di Netflix

Biodata Emran Rijal Owner Jenama Emri Vision Suami Tyra Kamaruzzaman Founder BeauTyra

Biodata Tyra Kamaruzzaman Founder BeauTyra Yang Kahwin Bersuamikan Emran Rijal

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Dr Pontianak Astro Warna Sooka

10 Fakta Biodata Jabir Meftah Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3


Harum Mewangi

Websitepgslot 4 May 67 Pgslot Top 36 By Joy Temmax69 Temmax69 Me

Pgslot Pgslotth Games 24 24 Pg Top 32 By Shona

Crisis Management 101

Elok Kita Saja Yang Tanam Bawang Harian Metro 09 05 2024

Tarikh Bayaran Gaji Ogos 2024