Senang Cerita Pakatan Nasional Game Over


Tiada perbincangan mengenai kerjasama dengan Parti Pribumi Bersatu Malaysia (Bersatu) dan cadangan pembentukan kerajaan campuran pada Mesyuarat Majlis Kerja Tertinggi (MKT) UMNO di Menara Dato Onn, sebentar tadi.

Sebaliknya, mesyuarat MKT tertumpu kepada beberapa perkara seperti menetapkan tarikh Persidangan UMNO Cawangan, Mesyuarat Perwakilan UMNO Bahagian, Konvensyen UMNO Negeri-Megeri dan Perhimpunan Agung UMNO 2020.

Perkara itu disahkan Setiausaha Agungnya, Tan Sri Annuar Musa menerusi menerusi satu kenyataan yang diedarkan berakhir Mesyuarat MKT dipengerusikan Presiden UMNO, Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi.

Pada mesyuarat itu juga, MKT UMNO Malaysia telah diberikan penjelasan terkini oleh presiden UMNO itu berhubung situasi politik semasa dengan memberikan pelbagai senario yang berkemungkinan berlaku.

Senario-senorio tersebut telah dinilai secara bersama dengan Pas dalam semangat Muafakat Nasional. MKT berpuas hati dengan penjelasan tersebut dan MKT telah memberikan pandangan secara terbuka untuk perhatian dan tindakan presiden UMNO,kata Annuar dalam kenyataan itu.
Annuar berkata, MKT juga merasa amat bimbang dengan kedudukan orang Melayu, umat Islam dan rakyat keseluruhannya yang semakin terhimpit berpunca dari kegagalan Pakatan Harapan.

Sehubungan itu, MKT telah berbincang panjang berkenaan hala tuju dan pendekatan Muafakat Nasional dalam senario poliik yang tidak menentu ini demi memelihara kepentingan rakyat.

Annuar berkata, MKT bersetuju untuk terus memperkasakan Muafakat Nasional dengan mempertingkatkan gerak kerjanya bersama Pas terutamanya dalam berhadapan dengan sebarang kemungkinan.

Menurut kenyataan Annuar itu lagi, MKT UMNO pada mesyuarat tersebut turut memutuskan untuk melantik Tan Sri Zulhasnan Rafique sebagai Pengerusi Lembaga Disiplin UMNO yang baharu.

Hari ini, Presiden Pas, Datuk Seri Abdul Hadi Awang menjelaskan parti itu pada dasarnya menyokong pembentukan Pakatan Nasional bagi mengembalikan tampuk pemerintahan negara kepada Melayu Islam.

Bagaimanapun, beliau berkata, sebarang perubahan yang bakal berlaku perlu mengikut saluran yang betul.

"Secara dasarnya begitu, dalam keadaan negara terumbang-ambing, sekarang tampuk pemerintahan negara perlu diambil alih oleh orang Melayu Islam.

"Apa yang penting ialah perubahan ke arah positif yang perlu dilakukan. Kita mesti menyelesaikan kelemahan yang berlaku bukan mengulangi kembali," katanya ketika ditemui pemberita di Rusila di sini hari ini.

Bagaimanapun Abdul Hadi berkata, masih terlalu awal untuk menyatakan sebarang keputusan mengenai pembentukan gagasan Pakatan Nasional.

Katanya, Pas masih mengutamakan langkah awal mereka bersama UMNO dengan memeterai Muafakat Nasional bagi menyatukan kuasa politik Melayu Islam.

"Kita tidak perlu gopoh dalam perkara ini kerana ia perlu dinilai dari semasa ke semasa.

"Apa yang penting ialah persamaan konsep yang dibawa seperti yang telah berlaku dalam Muafakat Nasional di mana UMNO sedia mengubah dasar dengan meletakkan Islam di hadapan.

"Ini adalah satu perubahan yang besar. Dalam masa yang sama, kita lihat dalam kerajaan pula ada yang bersikap fleksibel (tidak jumud)," katanya.

Spekulasi mengenai pembentukan Pakatan Nasional tercetus selepas Ahli Majlis Kerja Tertinggi (MKT) UMNO, Datuk Lokman Noor Adam membuat pendedahan mengenai perkara itu menerusi laman sosial Facebooknya pada 3 Februari lalu.

Menerusi video dimuat naik itu, Lokman mendakwa terdapat perancangan UMNO untuk bekerjasama dengan Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad bagi membentuk satu pakatan baharu ketika Mesyuarat Jawatankuasa Perhimpunan Muafakat Nasional UMNO yang berlangsung Isnin lalu.

Sinar Harian

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://bankami.blogspot.com/2020/02/senang-cerita-pakatan-nasional-game-over.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Anwar Pakatan Nasional Hanya Propaganda Pembangkang

Anwar Pakatan Nasional Hanya Propaganda Pembangkang

papar berkaitan - pada 9/2/2020 - jumlah : 338 hits
KUALA LUMPUR Presiden PKR Datuk Seri Anwar Ibrahim menegaskan tiada sebarang asas pada dakwaan kononnya ada Ahli Parlimen daripada Parti Keadilan Rakyat Parti Amanah Negara dan Gabungan Parti Sarawak yang menyokong Pakatan Nasional Tegasnya...
Fear Of Dap Fuels Pakatan Nasional Fear Of Dr M Fuels Critics

Fear Of Dap Fuels Pakatan Nasional Fear Of Dr M Fuels Critics

papar berkaitan - pada 10/2/2020 - jumlah : 208 hits
Reports of private meetings between Dr Mahathir Mohamad and Abdul Hadi Awang of PAS have sparked talk of a new political coalition PETALING JAYA With talk of a new goverment being formed under the Pakatan Nasional banner two political analy...
Pakatan Nasional Is A Threat To Non Muslims Says Guan Eng

Pakatan Nasional Is A Threat To Non Muslims Says Guan Eng

papar berkaitan - pada 10/2/2020 - jumlah : 311 hits
Lim Guan Eng Malaysiakini Pakatan Nasional will allow PAS and BN to replace PH and a Malaysian government through the back door with a new Muslim dominated Federal government that would be openly hostile to non Muslims the Federal Constitut...
Tun Dr Mahathir Nafi Pelawa Umno Tubuh Pakatan Nasional

Tun Dr Mahathir Nafi Pelawa Umno Tubuh Pakatan Nasional

papar berkaitan - pada 9/2/2020 - jumlah : 297 hits
KUALA LUMPUR Tun Dr Mahathir Mohamad menafikan pernah mempelawa parti UMNO untuk menubuhkan Pakatan Nasional Dalam satu wawancara yang disiarkan di saluran YouTube The Malaya Post Perdana Menteri sebaliknya menegaskan beliau terbuka untuk m...
Pakatan Nasional Muslihat Pembangkang Goncang Ph

Pakatan Nasional Muslihat Pembangkang Goncang Ph

papar berkaitan - pada 9/2/2020 - jumlah : 208 hits
Pakatan Nasional muslihat pembangkng goncang PH Oleh February 09 2020Ketua Umum Pakatan Harapan Datuk Seri Anwar Ibrahim menganggap usaha membentuk kerajaan Pakatan Nasional adalah muslihat pembangkang menggoncang kestabilan kerajaan sedia ...
Selepas Pakatan Nasional Gagal Inilah Kesempatan Terbaik Majlis Presiden Tetapkan Tarikh Serah Kuasa

Selepas Pakatan Nasional Gagal Inilah Kesempatan Terbaik Majlis Presiden Tetapkan Tarikh Serah Kuasa

papar berkaitan - pada 8/2/2020 - jumlah : 366 hits
Sebagaimana yang dijangka hasrat UMNO untuk membentuk kerjasama dengan Tun Mahathir Mohamad yang turut disertai Pas dalam sebuah gabungan baru yang dinamakan Pakatan Nasional akhirnya sah telah menemui kegagalan Perkara itu yang sepatutnya ...
Dr M Debunks Pakatan Nasional Says People Speculate Due To His Openness

Dr M Debunks Pakatan Nasional Says People Speculate Due To His Openness

papar berkaitan - pada 9/2/2020 - jumlah : 242 hits
Prime Minister Dr Mahathir Mohamad has dismissed talk that he is working to form a new coalition with opposition parties which some have dubbed as Pakatan Nasional Mahathir said he was open to meeting everyone including the opposition but n...
Takut Kepada Dap Nak Tubuh Pakatan Nasional

Takut Kepada Dap Nak Tubuh Pakatan Nasional

papar berkaitan - pada 10/2/2020 - jumlah : 317 hits
Dua penganalisis politik mempunyai pandangan berbeza sama ada cakap cakap mengenai pembentukan kerajaan baru di bawah Pakatan Nasional akan berlaku Dakwaan pembentukan pakatan baru antara PPBM PAS dan Umno untuk menyokong kepimpinan Dr Maha...
Pakatan Nasional Itu Apa

Pakatan Nasional Itu Apa

papar berkaitan - pada 11/2/2020 - jumlah : 297 hits
Yusmizal Dolah Alingyusmizal hmetro com myMOHAMAD Hasan ketika sidang media selepas selesai Mesyuarat Jawatankuasa Muafakat Nasional di Menara Dato Onn FOTO EIZAIRI SHAMSUDIN PAKATAN Nasional itu apa Tak tahu pula saya tak pernah bincang pa...
Jenis Pelaburan Terbaik Di Malaysia

Kenaikkan Harga Hotel Bajet Bakal Jejaskan Industri Pelancongan Negara

Datin Thalia Terkilan Dengan Sikap Buruk Pembantu Rumahnya

Honor Lancar Empat Peranti Baharu Honor Pad 9 5g Honor X7b 5g Honor Magicbook X 16 Honor Band 9

Either You Are For The Working Class Or Against It Anwar You Can T Both Run With The Foxes And Hunt With The Hounds

Pm Political Stability Making Malaysia Valued Investment Destination

Persatuan Hotel Bajet Sarankan Penggunaan Pekerja Asing Untuk Industri Perhotelan

Kkb Polls Respect Mca S Decision To Boycott Campaign



8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok

Kenapa Platipus Haiwan Yang Membuatkan Saintis Merasa Hairan

Biodata Qistina Rania Pelakon Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Astro Ria Peserta Hero Dewi Remaja 2023

Biodata Dan Umur Adik Tantari Penyanyi Lagu Viral Rindu Hatiku Rindu Pesilat Cilik


Masverse Unveils Groundbreaking Blockchain Platform

Update Daftar Link 50 Anggota Aktif Komunitas Blogger Pontianak

Time Crunched Car Care How Mobile Washes Save The Day

Semakin Ramai Kanak Kanak Masuk Hospital Akibat Vape E Rokok

Home Detention Najib Keputusan Lembaga Pengampunan Atau Bukan

Mainkan Peranan Anda Dan Gunakan Semangat Pasukan Untuk Menaikkan Piala Thomas