Semua Isteri Nak Jadi Suri Rumah Tapi Dia Nak Tolong Suami Jadi Suami Tolonglah Isteri Kat Rumah


Isteri, insan yang dicipta dengan sifat sangat teliti. Mereka mahukan kesempurnaan, mereka akan berusaha mencapai apa yang diinginkan. Namun kudratnya tak sekuat kudrat lelaki. Selepas medirikan rumah tangga, kehidupanya hanyalah ada suami, anak-anak dan keluarga. Penatnya, kudratnya dikorbankan untuk kebahagiaan keluarga. Mereka tetap memerlukan lelaki untuk membantu dalam urusan seharian.
Suami pula, tanggungjawab seorang lelaki yang bergelar suami bukanlah semudah menyebutnya bagi mereka yang sedar apa yang perlu di pikul di bahu mereka sebagai ketua keluarga. Dalam kehidupan berumah tangga, kunci kebahagian adalah hormat dan saling bekerjasama. Ikuti Perkongsian ini.

Tadi baca tentang pentingnya susu ibu kepada bayi, terus berkobar-kobar Alin nak menyusukan anak. Tak kisahlah kerja ke apa.. selagi boleh BF.. selagi tu aku nak beri pada anak.
Balik je kerja terus dukung anak bagi anak susu. Allahu..bahagianyaa tengok anak walau nak capai setahun dah kemain suka menyusu BF sambil goyang-goyang kaki dia. Allahu.. bestnya kalau dapat duduk rumah. Jaga anak.. hias rumah… Tapi.. gaji sekarang ni… Hmmm
“Penatnya…” Alin baru nak menghela nafas.. dia tengok pinggan tak berbasuh… Kain berbakul tak basuh.. yang dah basuh tak lipat… Lantai berpasir.. teringat pulak nak masuk rumah tadi depan rumah dah macam rumah tinggal kemain tinggi lalang…
Lagi sakit hati… Tengok suami duk goyang-goyang kaki main henpon. Walaupun dia tahu Af, suaminya bukan main game tapi sibuk bisnes online guna Panduan ZTH dan Viral Hero yang dia baru beli tu.. tapi rasa sakit hati tu tetap ada. Eh, aku ni penat tau..nak menyusu anak lagii… Mulalah rasa nak marah. Dengki kot tengok laki relax?
” Abang, kemas rumah sikit boleh tak? Dapur tu.. dah macam 10 orang duduk rumah ni berlumut basah.. kat luar rumah tu lalang panjang macam rumah nenek kebayan! Tu.. stoking tu takkan tak reti masuk bakul?? Bakul tu dah letak kat situ tinggal masukkan aje takkan tu pun nak ajar…pastu….”
“Jap, awak ni nak suruh saya buat yang mana satu?” Af ni pulak jenis straight to the point. Tak paham dia kalau bebel panjang ni.
“Hmm… ARGHHH!!!! STRESLAH!!” jerit Alin. Aduh. Apehallak bini aku ni??
Esok pagi Alin masam je muka.. hempasnya pintu sana..hempasnya pintu sini.
” Awak ni kenapa? Cuba la control sikit marah awak tu??”
Alin diam je.. terus start enjin pergi kerja. Tinggal lah Af dan anak terpinga-pinga.
Sampai ofis lepas hantar anak ke pengasuh..
Kawan Af, Asy tegur…
” Kau dah kenapa monyok je ni?”
Hmm..” Bini aku asyik marah-marah lah.. itu tak kena ini tak kena..”
Asy dengar dengan tekun..
Sebenarnya Af.. bini kau tu penat.
“Kalau penat rehat jelahh.. ni sibukkan situ sepah sini semak aduhh”
Perempuan… Macam mana pun suka rumah kemas.. bila penat..tengok rumah tak terurus.. serabut otak dia..
Maybe sebenarnya dia dah tak nak kerja.. nak duduk rumah..tapi stress sebab kena juga pergi kerja sebab komitmen?
Dalam otak dia tu Af.. dia nak buat macam-macam. Nak jadi yang terbaik. Nak jadi ibu yang terbaik… Pekerja terbaik…isteri terbaik… Tapi sebenarnya..perempuan tak boleh..
Sebab kudratnya tak sama macam kita, lelaki. Yang kuatkan mereka adalah mentaliti mereka saja. Akan ada masa mereka letih.. mereka tak mampu nak kawal emosi. Belum cerita part mood swings bulanan..
Kita ni.. selalu expect perempuan pandai masak..solehah.. pandai kemas..pandai cari duit.. penyabar… semua pandailah…
Padahal semua tu..sepatutnya lelaki yang buat. Isteri ni layan kita dan anak je.. pastu jalankan tanggungjawab wajib kepada Allah. Tu je.
Kita ni jahat Af.. jahat masyarakat ni. Expect macam-macam dari wanita.. tapi lelaki buat apa? Sepatutnya kita ni kena jaga mereka..bahagiakan mereka..didik mereka.. bukan jadikan mereka hamba!
Terdiam Af.. hmmm betul juga. Ada Alin kata dia teringin nak jadi surirumah.. tapi keadaan sekarang macam mana.. takut tak tertanggung dengan komitmen yang ada.
Af diam je bila Alin marah ke.. apa ke..dia buat je kerja rumah mana mampu.. dan dia tekun je dengan bisnes online dia. Takkisahla ZTH ke..Viral Hero ke.. USP Hero semua dia dapatkan dan buat. Satu je objektif dia… Dia taknak isteri dia kerja.
Hujung minggu tu.. Af upah 2 orang bibik untuk kemas rumah.. dia tengok Alin nampak lega dan happy sikit.
Lama-lama.. hasil kerja onlinenya tu.. dia dapat hasil dan simpanan yang jauh lebih baik dari zaman bekerja. Lalu dia suruh isterinya berhenti kerja.
“Eh, takpe ke bang? Macam mana komitmen semua?”
“Jangan risau.. semua tu dah ada backup. Duit bisnes online abang dapat lagi banyak dari dua gaji kita. So, awak tak payah kerja. Simpanan pun ada dah”
” Tugas awak.. jaga saya.. jaga anak.. jaga rumah.. dan doakan keluarga kita.. yang lain..saya setelkan. Awak bukan Superwoman.. saya kahwin dengan awak bukan sebab nak awak jadi Superwoman… Tapi nak awak jadi Pom Pom Girl saya… Supporter tegar saya sudah cukup. Itu lebih power dari Superwoman. Kebaikannya dapat dunia akhirat InsyaAllah.”
Tak terkata Alin. Terharu..
Hujung bulan Alin berhenti kerja.. tak tahu apa yang bakal jadi.. tapi dia gantungkan harapan pada Allah dan dia percaya kata-kata suaminya.
Alhamdulillah..sejak itu.. Alin jadi seorang yang sangat penyabar..selalu senyum dan sangat positif.
Kerja rumah memang panggil bibik. Masak? Af selalu masak bila dia tak sibuk. Kalau Alin penat..dia order je. Hias rumah? Tu semua kalau Alin nak buat.. biar je dia buat. Af bagi je duit. Asal Alin happy.. dapat jalankan tanggungjawabnya..sudahlah..
Sekarang baru Alin faham..
Wanita bukan Superwoman.
Wanita.. lebih dari itu.
Bila penat.. dia takkan mampu kawal emosinya. Tapi bila emosinya stabil.. dia dapat bantu support suaminya.. dapat jaga anaknya dengan baik… Kehidupan sekarang jauh lebih baik dari zaman bekerja..
Kerana dalam hidup.. bukan harta melimpah ruah yang kita kejar… Tapi Sakinah dalam rumah tangga.. dan berkah dalam hidup..

Jika banyak duit.. tapi bergaduh saja pun tak guna. Namun, bila berkah dan sakinah yang kita cari.. kita akan sentiasa ada sebab untuk kita syukurkan.
Firman Allah: “Dan (ingatlah) ketika Tuhan kamu memberitahu: Demi sesungguhnya! Jika kamu bersyukur nescaya Aku akan TAMBAH nikmat-Ku kepada kamu dan demi sesungguhnya, jika kamu kufur ingkar sesungguhnya azab-Ku amatlah keras.” (Surah Ibrahim, ayat 7)
Ajar ahli keluarga kita untuk bersyukur..untuk mencari berkah.. bukan cari nama..cari siapa lagi hebat..bini siapa paling cekap..
Kerana wanita bukan Superwoman..
wanita adalah Bidadari.
Sumber: Ticer Lin Talib
The post Semua Isteri Nak Jadi Suri Rumah, Tapi Dia Nak Tolong Suami. Jadi Suami Tolonglah Isteri Kat Rumah appeared first on Pa&Ma.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.majalahpama.my/semua-isteri-nak-jadi-suri-rumah-tapi-dia-nak-tolong-suami-jadi-suami-tolonglah-isteri-kat-rumah/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Lepas Kahwin Semua Kawan Dia Hilang Suami Jadi Bff Dunia Akhirat Biar Je Isteri Nak Berkepit 24 Jam

Lepas Kahwin Semua Kawan Dia Hilang Suami Jadi Bff Dunia Akhirat Biar Je Isteri Nak Berkepit 24 Jam

papar berkaitan - pada 15/6/2020 - jumlah : 535 hits
Kalau boleh 24 jam isteri nak berkepit dengan suami lepas kahwin isteri hilang dah semua kawan rapat dia sebab isteri sentiasa merasakan yang suami adalah rakan paling rapat dunia akhirat yang mereka ada Itulah kenyataan paling tepat untuk ...
Suami Yang Suka Menipu Isteri Rezekinya Susah Nak Masuk

Suami Yang Suka Menipu Isteri Rezekinya Susah Nak Masuk

papar berkaitan - pada 5/6/2020 - jumlah : 311 hits
Hubungan suami isteri adakala nya sifat hati dan fitrahnya berbolak balik selepas beberapa tahun bersama Mungkin dahulu kita dilayan secara lemah lembut tetapi sekarang pertanyaan kita dijawab secara acuh tidak acuh sahaja Terlalu menjaga d...
Isteri Hamil 7 Bulan Meninggal Dalam Kereta Ketika Tunggu Suami Singgah Ambil Dokumen Penting Di Rumah

Isteri Hamil 7 Bulan Meninggal Dalam Kereta Ketika Tunggu Suami Singgah Ambil Dokumen Penting Di Rumah

papar berkaitan - pada 3/6/2020 - jumlah : 344 hits
Kegembiraan untuk menyambut kelahiran anak bertukar menjadi satu tragedi apabila seorang wanita yang sedang menunggu suaminya di dalam kereta untuk mendapatkan dokumen pengenalan diri isteri akhirnya meninggal dunia Kejadian yang berlaku di...
Susah Kita Suami Isteri Tiada Siapa Tahu Tapi Bila Dah Senang Mulalah Orang Mengata Macam Macam

Susah Kita Suami Isteri Tiada Siapa Tahu Tapi Bila Dah Senang Mulalah Orang Mengata Macam Macam

papar berkaitan - pada 17/6/2020 - jumlah : 455 hits
Susah kita laki bini tiada siapa pun yang tahu Yang orang nampak kita pergi melancong kita tukar kereta kita makan sedap sedap kita beli barang baru kita tukar perabot kita celebrate birthday anak dan sebagainya Walhal dia tak tahu apa yang...
Isteri Merajuk Suami Pujuk Suami Marah Isteri Mesti Jaga Mulut Itu Kebahagiaan Rumah Tangga

Isteri Merajuk Suami Pujuk Suami Marah Isteri Mesti Jaga Mulut Itu Kebahagiaan Rumah Tangga

papar berkaitan - pada 15/6/2020 - jumlah : 248 hits
Seorang suami dan seorang isteri akan mempunyai kesukaan yang sama Perasaan biasa masa mula mula kenal Iya itulah yang membuatkan kita dan pasangan saling jatuh hati Rasa punya banyak persamaan Tapi semakin lama berumahtangga semakin kita m...
Dua Ekor Buaya Ditemui Bergelut Di Depan Rumah Buat Pasangan Suami Isteri Terkejut

Dua Ekor Buaya Ditemui Bergelut Di Depan Rumah Buat Pasangan Suami Isteri Terkejut

papar berkaitan - pada 4/6/2020 - jumlah : 465 hits
Sepasang suami isteri dikejutkan dengan bunyi bising di pintu rumah dan kemudian mendapati dua ekor buaya yang besar sedang bergelut di halaman rumah mereka Walaupun dalam keadaan yang terkejut Susan Geshel berjaya merakam pergaduhan dianta...
Suami Kena Sediakan Rumah Untuk Isteri Yang Bebas Untuknya Tak Perlu Fikir Aurat

Suami Kena Sediakan Rumah Untuk Isteri Yang Bebas Untuknya Tak Perlu Fikir Aurat

papar berkaitan - pada 21/6/2020 - jumlah : 363 hits
Rumah yang perlu suami sediakan untuk isteri adalah rumah yang boleh isteri melepaskan penat lelah seharian tanpa memikirkan aurat dengan ipar duai Rumah yang didalamnya tak perlu isteri memakai tudung Namun tak ramai isteri yang mampu mera...
Bukan Senang Isteri Nak Kuruskan Badan Jangan Asyik Kecam Dia Suami Kena Support

Bukan Senang Isteri Nak Kuruskan Badan Jangan Asyik Kecam Dia Suami Kena Support

papar berkaitan - pada 12/6/2020 - jumlah : 372 hits
Hati wanita ni kental Biarlah apa yang berlaku kita tetap kuat untuk mengharungi setiap cabaran yang datang Tapi ada satu yang boleh buat kita jadi down Bila suami sendiri yang mengata Sebenarnya suami adalah teman paling rapat dengan ister...
Tak Perlu Keluar Duit Banyak Kalau Nak Bercuti Kat Rumah Pun Boleh Kalau Kena Gaya

Tak Perlu Keluar Duit Banyak Kalau Nak Bercuti Kat Rumah Pun Boleh Kalau Kena Gaya

papar berkaitan - pada 13/6/2020 - jumlah : 462 hits
Hujung minggu waktu yang ditunggu tunggu untuk habiskan masa bersama keluarga Setiap orang ada cara tersendiri untuk luangkan masa berkualiti bersama orang orang yang disayangi Ada yang pergi bercuti ada yang piknik di pantai dan sebagainya...
Ph Must Safeguard Its Voter Base To Land Second Term For Anwar Says Analyst

Fungi Wechat Yang Ramai Tak Tahu

My Duty Role As Src Director Only Existed In Name Shahrol Tells Court

Ziana Zain Duta Rasmi Csa Academy

Taman Tema Genting Highland

Di Masjid Muhammadiyah Nurul Yakin Paus Quran Dan Sains By Dr Hm Raki

Tuah Adzmi Zack Zakwan Adikkk Muna Shahirah Wani Syaz Nurul Iman Ya Raya Chord

Neoclassical Apartments Interior Decor Inspirations



Koleksi 15 Lagu Hari Raya Terbaru Yang Meriahkan Aidilfitri 2024 Bakal Evergreen Bak Lagu Lama

6 Pantang Larang Penting Kalau Nak Selamat di Sekolah Asrama

Info Dan Sinopsis Filem 19 Puasa Playboys Of Plastik Hitam Astro First

Casimir Zeglen Paderi Yang Mencipta Jaket Kalis Peluru

Biodata Mohammad Rifdean Masdor Atlet Muay Thai Malaysia Yang Gegarkan One Championship Seangkatan Johan Ghazali Jojo


Tadabbur Surah Surah Lazim Qarin Persiapan Mencari Lailatulqadar

Singo Pear Manfaat Pada Kesihatan Dan Petua Redakan Batuk

10 Malam Akhir Ramadan 2024 Kelebihan Tarikh Amalan Sunat

Cara Daftar Lalamove Online Driver Motor Dan Kereta

Hablun Minallah By Dr Hm Rakib S H M Ag Nurul Ikhlas Pekanbaru

Doa Agar Amalan Diiterima Allah Sepanjang Bulan Ramadan