Seminggu Je Ajar Anak 2 Tahun 3 Bulan Tak Pakai Pampers Simple Sangat Tipnya


Melatih anak bebas lampin memerlukan kesabaran tinggi kerana jika ibu bapa sendiri cepat merungut dan putus asa, automatik anak pun akan lambat nak belajar. Terkucil tu biasa di merata-rata tempat dalam fasa awal tapi kita tak boleh terus marah.
Kena cakap elok-elok dan perlukan sedikit pengorbanan masa dan tenaga. Jika anda sendiri tak bersedia, jangan salahkan anak. Anak kecil ni dia pun dalam proses belajar dan janganlah anggap sekali kita cakap terus faham ya.

Namun bagi anda yang nak tahu macam mana cara mudah nak ajar anak potty training, pengalaman Puan Rosmaizati Rashid ini mudah. Cara diajar pada anak perempuannya ketika itu adalah di usia 2 tahun 3 bulan.
Potty training Raanaafia at 2years 3months 5days
1.Intro apa itu kencing dan berak.

Sebelum start potty train taw, maksudnya belum mula potty train lagi. Just nak dia biasakan dulu apa itu kencing dan berak.
Macam Afia tiap kali mandi, mama suruh dia kencing dulu. Kalau dia berjaya kencing cakap “waa afia kencing”. Kadang-kadang je masa ni dia dapat kencing tak selalu. Mungkin kebetulan. Kalau dia tak kencing tak apalah, cuba lagi masa masa akan datang. Kalau buang air besar pula, tunjuk najis dia kat pampers tu. Cakap laa “eee afia berak”.
2. Ibu bapa sendiri kena bersedia
Kena ada kegigihan, kesabaran, nekad dalam diri. Lagi awal latih anak lagi mencabarlah cara nak train. Bila dia besar sikit tak ada masalah sangat sebab lagi senang nak dengar arahan.
Terkucil itu pasti dalam proses ni, kena banyak sabar, jangan putus asa. Penat sikit tak apa, nanti akan ada sinar di penghujungnya.
Untuk makluman ni kali ke-2 train afia, kali nie baru berjaya. First masa afia officially 2 tahun. Puncanya sebab mama la yang tak bersedia hahaha. Tak sabar dan cepat give up.

3. Set timer
Ajak anak ke tandas sekurang-kurangnya 15 minit atau 30 minit pada mulanya. Lepas tu kita cari rentak anak kita macam mana. Kalau dia minum banyak set kejap je. Kalau tak berapa minum set lama sikit.
Masa hari pertama dan kedua memang struggle sebab tak menentu. Set 30minit kejap dia dah kencing dulu, kejap dia tak nak kencing lagi. Selepas itu, ok dah, set sejam sekali.
Selepas seminggu dia dah makin pandai control her bladder so set at 2 hour once. Lepas tu tak pasang timer dah tunggu dia cakap atau kita yang ajak.
3. Sokongan dari suami
Sokongan suami sangat penting. Tambah-tambah bila kita latih anak yang usia kecil lagi. Sama-sama jayakan potty train ni. Jangan harapkan isteri sorang je.
Macam latih afia tengah pkpb, jadi daddy afia selalu kt rumah. So daddy banyak bantu. Alhamdulillah. Bila afia terbabas seorang bersihkan lantai, sorang bersihkan anak. Jangan ayahnya pula pergi marah atau jatuhkan semangat isteri nak potty train anak sebab anak asyik kencing merata. Apa pun tak jadi nanti. Terbantut nak train anak bila tak ada sokongan suami. Gittew

4. Kerap ingatkan anak
Mesti selalu kerap ingatkan anak kena kencing kat mana? Tanya soalan nak kencing pergi mana, nak kencing pergi toilet. So dalam otak dia akan tersimpan pesanan khidmat masyarakat mama daddy tu.
Boleh dikatakan 5-10 minit sekali kita orang ingatkan afia. Banyak kali tanya sampai afia pun malas jawab.
5. Explain bukan marah
Kalau anak terkucil terangkan elok-elok pada awalnya . Explain why can’t here! Explain and explain. Bukan terus nak marah-marah. Anak tak tahu pun benda tu salah. Kita la yang betulkan dan ajar.
Bagaimanapun, mama afia day 1 cakap baik-baik. Day 2 and 3 cakap sambil tepuk-tepuk manja gitu kat montot tu. Hahaha. Nak bagitahu yang mana mama marah kalau kencing merata. Bagi dia faham sikit benda tu salah.
Boleh cari dekat shopee toilet nie, search “Potty chair with ladder” 6. Prepare environment
Sediakan potty toilet yang sesuai, yang comel atau yang senang digunakan untuk kanak-kanak. Selesa untuk dia gunakan dan dia pun rasa seronok nak potty kat toilet.
7. Pakai pakaian yang simple dan beli panties comel-comel atau kartun kegemaran untuk anak 
Kenapa tak pakai potty pants je?? Sebab fungsinya dia lebih kurang pampers. Jadi anak kita tak dapat rasa air kencing mengalir masa dia terkucil. Bila pakai panties je, dia dapat rasa dan through accident, lesson are learnt.

8. Pintu toilet jangan tutup rapat.
Ini untuk mudahkan anak kita masuk tandas sendiri. Atau mudah untuk kita angkut anak masa nmpak anak kita tak tahan nak kencing dah.
(Ini yang di praktiskan dekat afia. Lain orang lain cara potty train anak, it’s just my personal tips. Moga bermanfaat.) Selepas seminggu afia dah free pampers siang dan malam.
Kredit: Rosmaizati Rashid

(Pa&Ma D Parents adalah komuniti yang menghimpunkan semua yang bergelar ibu bapa & diwujudkan sebagai menyokong perjalanan mereka sepanjang membesarkan anak di era milenium dan akan berkongsi info, artikel dan pelbagai promo aktiviti or event dianjurkan oleh Pa&Ma. Join channel Telegram Pa&Ma D Parents (https://t.me/pamadparents)
The post Seminggu Je Ajar Anak 2 Tahun 3 Bulan Tak Pakai Pampers. Simple Sangat Tipnya! appeared first on Pa&Ma.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.majalahpama.my/seminggu-je-ajar-anak-2-tahun-3-bulan-tak-pakai-pampers-simple-sangat-tipnya/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Ada Anak Usia 2 Bulan 2 Tahun Tengok Perkembangan Ni Kalau Lambat Jangan Tangguh

Ada Anak Usia 2 Bulan 2 Tahun Tengok Perkembangan Ni Kalau Lambat Jangan Tangguh

papar berkaitan - pada 6/2/2021 - jumlah : 294 hits
Dikurniakan cahaya mata satu anugerah yang cukup bernilai buat pasangan suami isteri Tapi selepas itu mulalah tanggungjawab membesar dan mendidik Perkembangan yang paling penting ialah selepas kelahiran sehinggalah umur bayi menjangkau seta...
Sepatutnya Usia Anak 1 Tahun 6 Bulan Mesti Dah Ada Perkataan Pertama Keluar Dari Mulut

Sepatutnya Usia Anak 1 Tahun 6 Bulan Mesti Dah Ada Perkataan Pertama Keluar Dari Mulut

papar berkaitan - pada 18/2/2021 - jumlah : 270 hits
Petahnya anak dia cakap Kenapa anak kita satu patah pun belum lagi Nak apa apa anak tunjuk je Ni antara dialog ibu ibu bila risau tengok anak orang lain dah boleh cakap Tambah lagi bila orang mula membanding bandingkan ibu bapa dah mula ras...
22 Tahun 22 Bulan Masa Tu Puak Setannnn Berada Di Mana

22 Tahun 22 Bulan Masa Tu Puak Setannnn Berada Di Mana

papar berkaitan - pada 16/2/2021 - jumlah : 315 hits
Beriringan tin kosong GENDANG cina kompang Melayu serunai keling bertalu talu 22 TAHUN dipalu akhirnya terdiam dalam tempoh 22 bulan masing makan kasut sendiri senyap sunyi Ada segerombolan lagi selepas HILANG kuasa dan kini dapat semula ku...
Bagus Banyak Sangat Rancangan Jual Macam Macam Bagi La Pulak Untuk Ruang Pendidikan Anak Anak

Bagus Banyak Sangat Rancangan Jual Macam Macam Bagi La Pulak Untuk Ruang Pendidikan Anak Anak

papar berkaitan - pada 16/2/2021 - jumlah : 212 hits
DAH KENAPA NTV7 KENA CONVERT KE DIDIKTV BIAQ BETIQ TAPI in a way bagus jugak lah dari banyak sangat TV Channel hiburan jadi pendidikan Tapi aku rasa la kalau BAPUK sentiasa bersiaran di NTV7 muntah hijau rating naik mungkin tak payah tukar ...
Resipi Karipap Style Kampung Paling Simple Inti Penuh Rasa Padu Puas Hati Anak Makan

Resipi Karipap Style Kampung Paling Simple Inti Penuh Rasa Padu Puas Hati Anak Makan

papar berkaitan - pada 4/2/2021 - jumlah : 284 hits
Sesekali teringin mulalah hendak mencuba pelbagai resipi Karipap antara menu wajib ada di rumah dan disimpan frozen di dalam peti ais Bila teringin bolehlah terus digoreng pada anak Resipi karipap style kampung dan legend ini antara resipi ...
Tak Perlu Tunggu Umur Anak Setahun 3 Bulan Ke Bawah Dah Boleh Mulakan Read Aloud Kesannya Hebat

Tak Perlu Tunggu Umur Anak Setahun 3 Bulan Ke Bawah Dah Boleh Mulakan Read Aloud Kesannya Hebat

papar berkaitan - pada 10/2/2021 - jumlah : 285 hits
Anak anak kecil kita makin berkembang dengan baik pemikirannya jika dirangsang dengan cara tepat Membacakan buku pada anak misalnya perlu dilakukan lebih awal Malah menggunakan kad imbas di awal usia di bawah 3 bulan adalah sangat disaranka...
Hiburan Saya Akan Pakai Apa Yang Saya Rasa Selesa 10 Tahun Dalam Industri Neelofa Dah Kalis Kecaman

Hiburan Saya Akan Pakai Apa Yang Saya Rasa Selesa 10 Tahun Dalam Industri Neelofa Dah Kalis Kecaman

papar berkaitan - pada 3/2/2021 - jumlah : 835 hits
Selebriti popular Noor Neelofa sejak kebelakangan ini sering terpalit isu panas selepas dia mengambil keputusan untuk berniqab Malah hubungan percintaannya dengan penceramah bebas PU Riz turut menjadi tumpuan media dan peminat Tidak cukup d...
Checklist Sebelum Masuk Bulan Cukai Tahun 2021

Checklist Sebelum Masuk Bulan Cukai Tahun 2021

papar berkaitan - pada 2/2/2021 - jumlah : 282 hits
LHDN kata kalau gaji setahun selepas tolak KWSP lebih RM34 000 barulah kena daftar nombor cukai hantar borang cukai Contoh Gaji setahun sebelum tolak KWSP RM38 202Potongan KWSP RM4 202Gaji setahun selepas tolak KWSP RM34 000 Sekiranya penda...
Pegang Status Ibu Tunggal Usia 17 Tahun Anak Anak Harta Ibu Dunia Akhirat

Pegang Status Ibu Tunggal Usia 17 Tahun Anak Anak Harta Ibu Dunia Akhirat

papar berkaitan - pada 6/2/2021 - jumlah : 272 hits
Tiada siapa pun yang minta ikatan perkahwinan yang dibina terlerai kasih sayangnya Lagi sedih bila pasangan meninggalkan diri dan anak anak tanpa khabar berita Mungkin orang sekeliling akan bagi tanggapan negatif namun hanya yang melalui sa...
Jalan Penghubung Bandar Utama Di Pahang Perlu Dinaiktaraf

Cops Fire 5 Shots During 70km Car Chase Near Baling

Terengganu Fc Umum Harga Tiket Agarbomb Performance Cup 2024

3 Pelampau Khawarij Ditahan

Lost Opportunities In Labuan

Ocrevus Transforming Multiple Sclerosis Treatment Landscape In Malaysia

Hada Labo Hydrating Water Gel

I Was Never Arrested Merely Barred From Overseas Travel Ex Src Director



10 Filem Seram Thailand Berhantu Terbaru Mesti Tonton Juga Tersedia Online

10 Drama Thailand Thai Drama Terbaru Best Juga Tersedia Online

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Kuih Muah Tonton

10 Filem Indonesia Terbaru Best 2023 2024 Juga Tersedia Online

10 Filem Melayu Terbaru Best Di Platform Online Netflix Malaysia 2024 Mesti Tonton


Apa Itu Baraan

Attention

Apa Yang Berlaku Selepas Halving Bitcoin Bulan April Nanti Nak Beli Ke Nak Jual Btc

Dari Negeri Paling Utara Ke Negeri Paling Selatan

Always Evolving Explore The Latest Offerings At Bandarbetvip

Menang Dipuji Kalah Dicaci Begitulah Nasib Salah Di Liverpool