Sembang Pasal Dasar Kerajaan Di Restoran Riang Riang


 Beberapa hari sudah saya melawat seorang jiran niaga bernama Chico yang menjadi boss Restoran Riang-Riang di Pantai Dalam.  (My neighbour).
 



Bersama Chico pada hari itu adalah sahabatnya sdra Jowe Almeida (yang pernah bertugas sebagai Pegawai Khas di Parlimen Malaysia).
Kedua Chico dan Jowe masih muda dan sering membaca blog saya. Jadi kami pun sempat bincang keadaan semasa politik dan ekonomi negara.
Yang nyata ialah hampir semua penduduk negara, terutama sekali rakyat biasa, merasai  pelbagai kepincangan hidup. Yang latest ialah kisah beribu restoran terpaksa tutup sebab orang politik main politik dengan pengambilan pekerja asing untuk bekerja di restoran. Mereka monopolikan Permit Pekerja Asing kepada kumpulan orang kaya yang sikit.
Mengikut pengusaha restoran, penutupan beribu restoran akan memberi kesan yang sangat negatif  kepada pelbagai supplier dan pembekal barang keperluan restoran seperti pembekal ayam, ikan, sayur, telur, pembekal ais, bekas makanan dan banyak lagi. Semua pembekal  itu juga akan kehilangan mata pencarian mereka. Maka 'domino effect' daripada penutupan beribu restoran sangat merugikan ekonomi negara.

Mengikut pengusaha restoran sebab utama mereka terpaksa tutup kedai ialah kekurangan kronik pekerja asing yang diperlukan mereka. Kerja restoran itu termasuk pekerjaan DDD (tiga D) yang bermaksud 'dirty, dangerous, difficult' yang tidak diminati budak-budak kita di Malaysia. Hanya Pekerja Asing yang minat pekerjaan DDD di restoran kita.

Tambah lagi bekerja di restoran lazimnya adalah pekerjaan Gaji Minima sahaja. Jika gaji pekerja restoran terpaksa dinaikkan melebihi Gaji Minima - maka harga makanan yang dijual pun akan lebih mahal dan rakyat marhaen tidak akan mampu makanan biasa di restoran seperti mee goreng, nasi campur, roti canai atau pun teh tarik. Harga semua  makanan yang di jual di restoran akan menjadi mahal. The restaurant business has to be a minimum wages business.

Tetapi baru ini telah tular video Tiktok menunjukkan seorang Menteri sedang menari pada Thaipusam. Video itu menuduh Menteri itu terlibat cartel permit Pekerja Asing. Menurut video itu setiap permit bagi pekerja Bangladesh (contohnya) bernilai sehingga RM20,000. Memandangkan bahawa berpuluhan ribu pekerja Bangladesh diperlukan setiap tahun maka sesiapa yang dapat permit Pekerja Asing untuk Bangladesh boleh lah menari daripada pagi sampai malam. 
Yang berikut ini pula satu lagi video yang viral yang saya terima daripada seorang sahabat senior yang menjadi ahli Civil Service WhatsApp group. 

 

 
Wanita ini petah berhujah dan tepat sekali dia menghuraikan keadaan kesemua pemimpin dalam negara kita yang ada sekarang ini.
Menteri, pemimpin, semua ahli politik dan geng lebai bukan saja lebih mementingkan kedudukan mereka sendiri tetapi yang lebih merisaukan kita ialah mereka semua tidak tahu-menahu, tidak faham dan tidak ambil peduli apa yang perlu dilakukan untuk mentadbir negara dengan cara apa pun. 
Geng lebai baru ini berkata kita tidak patut menggunakan istilah omputih 'Rest in Peace' atau RIP sebab ianya boleh menggugat 'akidah'.  Saya cadangkan kita ganti 'Rest in Peace' itu dengan 'Rest in Pieces' sajalah, sesuai dengan perangai puak-puak ekstremis agama.  
Pokoknya mereka langsung tidak mempunyai idea atau cadangan yang boleh membantu rakyat negara mengatasi pelbagai masalah hidup. Mereka membuang masa ungkitkan perkara remeh yang bukan menjadi masalah pun. Mereka ketandusan idea dan pemikiran waras.
Inilah beban dan malapetaka besar yang menimpa negara kita -  ketandusan idea dan kekosongan pemikiran waras Menteri, pemimpin, ahli politik dan puak lebai. 
Dan mereka kuat membohong. Jangan lupa janji seorang lebai yang telah "melawat" ke Turki kononnya untuk menarik pelaburan 'berbillion Ringgit' dari negara itu. Sampai hari ini tidak ada satu sen pun pelaburan dari Turki yang masuk negara kita. Mereka kuat membohong.
Perkara yang lebih mudah sekarang yang boleh membantu ekonomi negara kita ialah batalkan monopoli Permit Pekerja Asing yang dikemut oleh kumpulan elit yang sikit sahaja. 
Pengambilan Pekerja Asing perlu dimudahkan untuk membolehkan pengusaha restoran hidup kembali. Kos mengambil pekerja asing itu sepatutnya hanya tambang tiket, pemeriksaan kesihatan dan sedikit kos pengurusan pengambilan. Bukanlah sampai RM10,000 atau RM20,000 seorang. Itu adalah Skim Cepat Kaya untuk orang yang sikit yang merugikan orang yang ramai.

The views expressed are those of the writer and do not necessarily reflect those of MMKtT.
By Syed Akbar Ali 

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://malaysiansmustknowthetruth.blogspot.com/2022/02/sembang-pasal-dasar-kerajaan-di.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Akibat Kerajaan Beri Pinjaman Tanpa Cagaran Inilah Kesan Kepada Rakyat

Akibat Kerajaan Beri Pinjaman Tanpa Cagaran Inilah Kesan Kepada Rakyat

papar berkaitan - pada 1/2/2022 - jumlah : 153 hits
MOHD AFENDI ABASAkibat kerajaan benarkan bank tempatan beri pinjaman tanpa cagaran kepada firma perjudian Akhirnya rakyat juga terpaksa tanggung dengan dengan kadar kenaikan faedah pinjaman
Guan Eng Tuduh Kerajaan Abaikan Masyarakat Cina

Guan Eng Tuduh Kerajaan Abaikan Masyarakat Cina

papar berkaitan - pada 1/2/2022 - jumlah : 178 hits
DAP berharap kerajaan persekutuan akan berhenti mengabai dan tidak memperdulikan aspirasi masyarakat Cina negara ini kata Setiausaha Agungnya Lim Guan Eng Ahli Parlimen Bagan itu berkata sebagai penyumbang besar kepada pendapatan negara mas...
Bekalan Ayam Tak Ada Penternak Salahkan Kerajaan Kononya Bawa Masuk 200 Kontena

Bekalan Ayam Tak Ada Penternak Salahkan Kerajaan Kononya Bawa Masuk 200 Kontena

papar berkaitan - pada 2/2/2022 - jumlah : 141 hits
Oleh MALAYSIA DATELINE February 2 2022 Penternak ayam daging mendakwa tindakan kerajaan yang kononya mahu import ayam daripada luar negara menjadi punca bekalan ayam dalam negara hampir tiada Member bagi tahu di pasar Tak ada orang meniaga ...
Tarikh Bayaran Pencen 2022 Pesara Kerajaan

Tarikh Bayaran Pencen 2022 Pesara Kerajaan

papar berkaitan - pada 2/2/2022 - jumlah : 289 hits
Jadual pembayaran pencen dan bila tarikh pembayaran bagi setiap bulan untuk tahun 2022 yang dikeluarkan oleh JPA Seperti tahun tahun sebelumnya tarikh bayaran pencen bulanan pesara kerajaan akan diumumkan dalam surat pekeliling setiap tahun...
Sebat Pati Lakukan Kesalahan Berulang Polis Beri Cadangan Kepada Kerajaan

Sebat Pati Lakukan Kesalahan Berulang Polis Beri Cadangan Kepada Kerajaan

papar berkaitan - pada 3/2/2022 - jumlah : 111 hits
Pengarah Jabatan Keselamatan Dalam Negeri dan Ketenteraman Awam Hazani Ghazali berkata selain PATI warga tempatan yang menjadi dalang termasuklah tekong darat turut diburu ketika ini PETALING JAYA Polis mencadangkan kepada kerajaan supaya m...
Kerajaan Islam Pas Kelantan Digesa Haramkan Sembur Cat Pada Merpati

Kerajaan Islam Pas Kelantan Digesa Haramkan Sembur Cat Pada Merpati

papar berkaitan - pada 1/2/2022 - jumlah : 203 hits
FAZLI RADZIOrang ramai kecewa dengan trend mewarnakan merpati dengan cara menyembur cat yang dianggap menzalimi binatang Idea yang kononnya kreatif dipelopori peniaga di Kelantan itu dikatakan membolehkan mereka meraih rezeki berganda lanta...
Kerajaan Perlu Buka Pusat Undi Pos Di Singapura

Kerajaan Perlu Buka Pusat Undi Pos Di Singapura

papar berkaitan - pada 31/1/2022 - jumlah : 143 hits
Kesukaran pengundi Johor yang bekerja di Singapura untuk pulang mengundi berikutan Prosedur Operasi Piawai Covid 19 yang ketat memerlukan penyelesaian bijaksana dari Suruhanjaya Pilihan Raya Menurut Ketua Angkatan Muda KEADILAN Johor Akmal ...
Adun Umno Nafi Mahu Tumbangkan Kerajaan Kedah

Adun Umno Nafi Mahu Tumbangkan Kerajaan Kedah

papar berkaitan - pada 31/1/2022 - jumlah : 122 hits
agendaily com30 1 2022ADUN UMNO Bandar Baharu Norsabrina Mohd Noor Ahli Dewan Undangan Negeri UMNO Bandar Baharu Datuk Norsabrina Mohd Noor menafikan dakwaan beliau dan seorang lagi ADUN parti itu akan menarik sokongan kepada Kerajaan Neger...
Duit Pas Dari Poket Ahlinya Tidak Guna Dana Kerajaan

Duit Pas Dari Poket Ahlinya Tidak Guna Dana Kerajaan

papar berkaitan - pada 31/1/2022 - jumlah : 164 hits
HARAKAH DAILYKekal sebagai parti perjuangan hasil pengorbanan ahli ahli yang istiqamah KULIM BANDAR BAHARU PAS walaupun telah menjadi kerajaan di beberapa negeri dan peringkat Persekutuan namun masih kekal sebagai parti perjuangan yang disu...
Walkie Talkie Serangan Teknologi Baru Pbb Israel As Kalah

Aeon Mall Bukit Tinggi Klang Meriah Dengan Pameran Transformers One

Apa Maknanya Jika Mengalami Kencing Berbuih

Ulangtahun Kelahiran Dak Kakak Dan Gerakan Reformasi

Doa Naik Kapal Laut

Bagaimana Populariti Boleh Mengubah Persepsi

Penyakit Darah Tinggi Dikatakan Antara Penyakit Pembunuh Senyap

Perlis Issues Fatwa First State To Declare Gisbh A Deviant Group


echo '';
10 Fakta Biodata Ustaz Wadi Annuar Wadi Anuar Termasuk Kisah Kahwin Bercerai Dan Bekas Isteri

Biodata 30 Peserta Muzikal Lawak Superstar 2024 Musim 4 Astro Warna

Biodata Ojen Aiwah Usahawan Kunafa Terkenal Personaliti TikTok Dan Penyanyi Lagu Hubb

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Hai Cinta Dengarkanlah Slot Akasia TV3

10 Drama Melayu Terbaru TV3 2024 Best Mesti Tonton Juga Tersedia Online


Dinner Sate Dan Siakap Stim Lemon

Wahyu F Giri Feat Era Syaqira Malik Wektu Chord

The Nuen N1 S A Production Ready Electric Motorcycle From Vietnam

Op Global Dedah Anomali Ini Kronologi Kes Gisbh

Hiburan Kena Cuci Kencing Berak Anak Orang Atasan Gisbh Dedah Ibu Terseksa Lalui Pelbagai Trauma

Ooooo Bukan Seleweng Kot Tu Pusing Buat Meniaga Gamaknya