Sembahyang Jenazah Sampai 5 Kali Pemergian Pendakwah Ini Dalam Husnul Khatimah Ketika Tidur Mengejutkan Jemaah


Sembahyang Jenazah Sampai 5 Kali, Pemergian Pendakwah Ini Dalam Husnul Khatimah & Ketika Tidur Mengejutkan Jemaah. Soal rezeki, jodoh dan ajal itu tiada siapa yang tahu dan ia menjadi urusan Allah. Hanya Dia yang tahu bila nyawa akan diambil atau jodoh kita dengan siapa.
BACA: Calon Menantu Lelaki Yang Baik, Dia Gelisah Waktu Maghrib
Sembahyang Jenazah Sampai 5 Kali, Pemergian Pendakwah Ini Dalam Husnul Khatimah & Ketika Tidur Mengejutkan Jemaah
Semalam tular di laman sosial menceritakan bagaimana seorang pendakwah yang meninggal dunia ketika dalam keadaan beribadat di sebuah masjid.
Kematian pendakwah yang baru berusia 44 tahun ini dan berasal dari Kota Tinggi, Johor disedari oleh salah seorang sahabatnya yang cuba mengejutkan dia dari tidur.
Perkongsian dari seorang pengguna laman sosial Facebook menggunakan akaun nama Afwan Azwan ini jadi tular hingga mendapat lebih 2 ribu butang share dari warganet.
Sembahyang Jenazah
Seorang sahabat yang pastiku rindui pemergiannya.. Beliau ialah abang mad zaidi bin loso 44tahun, seorang ahbab, amla’, karkun dakwah..berasal dari kota tinggi johor, pernah menetap buat usaha agama dimentakab pahang dan berpindah ke klang, selangor untuk berkhidmat dimadrasah, beliau banyak memberi serta mengorbankan diri harta dan masa untuk kerja agama.. Senang cerita Dakwah dijadikan kerja rutin hariannya.
Sunnah Nabi saw sentiasa kelihatan dibadannya.Sesiapa yang melihat beliau, akan ingat akhirat,,, berbual-bual dan sembang dengan beliau in sha Allah iman naik.
Kronologi ‘Pemergian’ yang dicemburui oleh orang awam dan karkun tempatan. Pada hari sabtu 14 sept, satu jemaah dari halqah rantau panjang klang telah dibentuk untuk khuruj 3hari dibukit kapar. Dan arwah abang zaidi diputus menjadi amir sab/ketua jemaah untuk membawa jemaah keluar 3hari belajar mengislah diri. Antara amalan kegemaran arwah ialah khidmat untuk jemaah(khidmat taam/masak).Pada hari pertama beliau mengambil bahagian khidmat dan juga pada hari ketiga. Arwah orang yang paling senang bergaul dengan semua orang, muamalat sesama manusia pun cantik, tak suka cakap benda merapu.
Beriktikaf di masjid
Ringkas cerita, pada hari ketiga 16 sept malam selepas waktu isyak. jemaah di berikan bayan tangguh/wapsi dan selepas itu ahli jemaah ada yang tangguh untuk pulang ke rumah masing-masing. Akan tetapi beliau dengan beberapa orang lagi rakan tidak pulang ke rumah kerana pada kebiasaannya, beliau akan mencukupkan 72jam untuk 3hari. Ada yang bergurau, esok tak kerja ke? Jawab beliau inilah kerja saya(dakwah) Maka beliau pun sambung beriktikaf dimasjid.
Mengejutkan untuk solat, tapi tak bangun Selalunya beliau akan balik keesokan hari lepas solat sunnat dhuha.. Tetapi Pada keesokan harinya pada 17 sept sebelum subuh apabila salah seorang dari rakan beliau yang beriktikaf bersama iaitu cikgu hanif mengejutkan arwah dari tidur, cikgu hanif dah mula hairan beliau masih tidak bangun.sedangkan beliau biasanya antara orang terawal bangun untuk menghidupkan 2/3malam dengan bertahjud, mmbaca quran, dan berzikir.
Rupanya sudah pergi
Selepas solat subuh,cikgu hanif dan jemaah surau menelifon ambulan dan apabila pegawai perubatan sampai dan cek mereka telah mengesahkan bahawa beliau telah meninggal dunia. Allahu..
Innalillahi wainna ilaihi rajiunn.. Antara sebab kami kagum dan cemburu kerana,meninggal dunia baru balik dari khuruj, dalam masjid, sedang beriktikaf, tidur dengan cara sunnah, disisinya ada kayu sugi yang diletakkan didalam lota(sejenis teko untuk ambil wuduk) sebekas dadih buah kurma. Kain yang dipakai untuk tidur diikat tengahnya.. Alhamdulillah polis pun Allah lembutkan hatinya( asbab abang muaz) untuk keluarkan permit kubur.
Ketika urus jenazah hujan turun dengan lebatnya Kalau tak posmoterm.. Kita yakin, ini ada amalan beliau yang Allah suka, Ketika menguruskan jenazahnya pula Allah bagi mudah,lepas itu hujan turun dengan lebatnya. Sementara menunggu anak kedua beliau tiba,seorang hafidz quran yang melanjutkan pelajaran ‘alim di yala, thailand. Iaitu uqashah.
Ramai datang Ramai Dari kalangan sahabat, kenalan, rakan, anak tahfidz dari muqwa yang turut hadir untuk menyembahyangkannya sehingga 5kali saya kira, Mula-mula lepas selesai dikafankan, kemudian lepas solat fardhu zohor dua kali, selepas asar dua kali.. Ma sha Allah ramai solatkan arwah.. Bila anak arwah tiba, barulah dikebumikan..
Jemaah Solat kali ketiga, lepas asr satu surau sembahygkannya. Dari mana-mana orang. Foreigner pun ramai
Bacaan talkin tanpa teks cukup menyentuh hati Suasana dikubur begitu sebak, ustaz yang memberikan peringatan talqin tanpa teks menyentuh hati setiap pendengar dengan menceritakan amalan kebaikan arwah an
Orangnya tenang & pendakwah tegar Orang tenang mengharungi ujian sebagai seorang pencinta Sunnah Nabi saw dan pendakwah tegar.tiap bulan 3hari,40hari/4bulan setiap tahun sama ada dalam negeri, atau luar negeri.. Ma sha Allah,rumahnya memang sentiasa terbuka untuk jemaah masturat walaupun pada 1syawal.
Moga Allah sayangkan kita sentiasa, dan pilih kita, seluruh zuriat keluarga kita dan ummat Nabi saw dalam kerja-kerja agama islam yang mulia ini. Kutitipkan doa kepadamu wahai abang mad zaidi bin loso. Ya Allah, ampuni untuknya, rahmatinya, maafkannya.. Tempatkan beliau ditaman-taman syurga.
Sumber: Kashoorga
The post Sembahyang Jenazah Sampai 5 Kali, Pemergian Pendakwah Ini Dalam Husnul Khatimah & Ketika Tidur Mengejutkan Jemaah appeared first on Apakes.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.apakes.com/sembahyang-jenazah-sampai-5-kali-pemergian-pendakwah-ini-dalam-husnul-khatimah-ketika-tidur-mengejutkan-jemaah/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Hukum Meninggikan Suara Ketika Mengusung Jenazah

Hukum Meninggikan Suara Ketika Mengusung Jenazah

papar berkaitan - pada 21/9/2019 - jumlah : 269 hits
SOALAN Ketika membawa jenazah dari rumahnya ke tanah perkuburan adakah boleh berbual atau meninggikan suara atau hingar bingar JAWAPAN Berkata Syeikh Khatib Syarbini Dimakruhkan meninggikan suara pada masa membawa jenazah kerana hadith yang...
10 Tips Untuk Hilangkan Dengkur Ketika Tidur

10 Tips Untuk Hilangkan Dengkur Ketika Tidur

papar berkaitan - pada 10/9/2019 - jumlah : 908 hits
Adakah anda mengalami masalah dengkur masa tidur Atau ia dari adik beradik roomate atau pasangan anda Masalah dengkur menjadi masalah buat mereka yang tidur bersama mereka yang berdengkur Jika anda atau pasangan anda berdengkur cuba gunakan...
Punca Berpeluh Ketika Tidur Pada Waktu Malam

Punca Berpeluh Ketika Tidur Pada Waktu Malam

papar berkaitan - pada 22/9/2019 - jumlah : 533 hits
Pada kebanyakan masa berpeluh pada waktu malam disebabkan oleh faktor luaran seperti suhu bilik tidur atau pakaian Bagaimanapun ada juga beberapa sebab lain membabitkan kesihatan dania sememangnya boleh menyebabkan gangguan tidur apatah lag...
Lama Hidup Berjauhan Isteri Tak Sangka Suami Baru Je Pulang Lepas Rindu Pergi Menghadap Illahi Ketika Tidur Di Sisi

Lama Hidup Berjauhan Isteri Tak Sangka Suami Baru Je Pulang Lepas Rindu Pergi Menghadap Illahi Ketika Tidur Di Sisi

papar berkaitan - pada 12/9/2019 - jumlah : 385 hits
Pemergian orang yang tersayang pastinya akan memberi impak yang besar dalam kehidupan kita Walau bagaimanapun kita sebagai manusia biasa haruslah menerima pemergian yang telah ditakdirkan itu dengan redha kerana ianya juga adalah sebahagian...
Lepas Laung Azan Bilal Ini Rebah Perginya Dalam Husnul Khatimah

Lepas Laung Azan Bilal Ini Rebah Perginya Dalam Husnul Khatimah

papar berkaitan - pada 23/9/2019 - jumlah : 571 hits
Lepas Laung Azan Bilal Ini Rebah Perginya Dalam Husnul Khatimah Di Malam Jumaat Sesungguhnya hanya Allah yang tahu bila masanya kematian akan menjemput Malah Dia juga mengkehendaki kematian dengan cara yang bagaimana Lepas Laung Azan Sedap ...
Hidup Berjauhan Suami Pulang Tapi Pergi Ketika Tidur

Hidup Berjauhan Suami Pulang Tapi Pergi Ketika Tidur

papar berkaitan - pada 12/9/2019 - jumlah : 552 hits
Hidup Berjauhan Suami Pulang Tapi Pergi Ketika Tidur Mereka yang masih hidup hendaklah redha dan pasrah dengan ketentuan jika berhadapan dengan pemergiaan orang yang disayangi Menerusi satu perkongsian yang dibuat oleh seorang pengguna Face...
Ini Penyebab Mengapa Seseorang Lebih Sulit Menurunkan Berat Badan Ketika Semakin Tua

Ini Penyebab Mengapa Seseorang Lebih Sulit Menurunkan Berat Badan Ketika Semakin Tua

papar berkaitan - pada 11/9/2019 - jumlah : 294 hits
Sebuah penelitian terbaru mengungkap alasan mengapa seseorang bakal kesulitan menjaga berat badan ketika mereka semakin tua
Jaga Jaga 10 Perkara Dikongsikan Kkm Ini Perlu Anda Ambil Serius Ketika Musim Jerebu

Jaga Jaga 10 Perkara Dikongsikan Kkm Ini Perlu Anda Ambil Serius Ketika Musim Jerebu

papar berkaitan - pada 11/9/2019 - jumlah : 257 hits
Kes jerebu yang melanda di negara kita ini bukanlah sesuatu perkara yang asing lagi Ini kerana hampir setiap tahun pastinya kes pencemaran udara akan berlaku di negara kita ini Kes jerebu rentas sempadan yang melanda negara ini berlaku kera...
Ketika Anda Dalam Kesulitan Anda Akan Tahu Apa Maksud Kehidupan

Ketika Anda Dalam Kesulitan Anda Akan Tahu Apa Maksud Kehidupan

papar berkaitan - pada 11/9/2019 - jumlah : 245 hits
Anda mempunyai ramai kawan tetapi berapa ramai kawan anda yang benar benar akan membantu anda ketika ditimpa kesulitan atau kesusahan Anda seorang yang berkuasa Ketika anda berada di puncak ramai kenalan dan rakan yang mengaku anda sebagai ...
Drama Framed Lakonan Mimi Lana Meerqeen

Absolute Power Corrupts Absolutely

Mesyuarat Negara Negara Asean Dalam Bidang Sains Dan Teknologi Kuantum

Potensi Pemulihan Ringgit Terancam Jika Data Pekerjaan As Mengejutkan Negatif

Igp Chief Editor Of English Portal To Be Questioned Over Forest City Casino Claim

10 Toner Untuk Kulit Berminyak 2024

Overcoming Funding Challenges

Samsung Knox Empowering Consumer Security In The Galaxy A55 5g



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah Slot Akasia TV3

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia

6 Fungsi Kereta Yang Sepatutnya Ada Tapi Tak Dijadikan Standard

5 Perkhidmatan Yang Kini Entah Kenapa Kita Langgan Bulanan


Help Shape Ai With Malaysian Values Says Anwar

Friendly Fire Between Umno Youth Head And Bersatu Counterpart Opens A Can Of Worms

Negeri Sembilan Akan Menaikan Gaji Penjawat Awam

Gaji Mei 2024 Tarikh Pembayaran Gaji Penjawat Awam

Bella Astillah Feat Didi Astillah Bermanja Manja Chord

Perjalanan Mendapat Haji Yang Mabrur