Semasa Ada Kuasa Gaduh Tak Ada Kuasa Pun Gaduh Gaduh Gaduh Gaduh




PETALING JAYA: Selepas Maszlee Malik melabel jawatan perdana menteri ke-9 bukan hak mutlak Anwar Ibrahim jika gabungan pembangkang kembali menerajui Putrajaya, Pemuda PKR tampil menepis hujah tersebut.
Setiausaha sayap PKR itu, Ahmad Syukri Che Ab Razab berkata, Maszlee juga perlu sedar bahawa jawatan perdana menteri bukan hak muktlak Dr Mahathir Mohamad.
“Saya bersetuju bahawa jawatan perdana menteri bukan hak mutlak sesiapa. Tetapi apakah Maszlee tidak sedar bahawa beliau seolah-olah sedang memutlakkan jawatan perdana menteri itu hanya kepada Tun Mahathir?,” katanya kepada FMT ketika dihubungi hari ini.
Syukri berkata, cadangan meletakkan Anwar sebagai calon perdana menteri dibuat dengan mengambil kira sokongan Pakatan Harapan (PH), iaitu gabungan PKR, Amanah dan DAP dengan komposisi 91 ahli Parlimen yang sebulat suara menamakan presiden PKR itu.
“Soalnya sekarang, pihak manakah pula yang menamakan Tun Mahathir sebagai calon perdana menteri?
“Adalah lebih mudah sekiranya Maszlee sama-sama membantu untuk merasionalkan Mahathir agar memberi sokongan padu kepada Anwar, bukan lagi merayu supaya Anwar Ibrahim mengalah buat kesekian kalinya,” katanya.
Beliau berkata, Maszlee sepatutnya bersetuju dengan suara majoriti untuk memilih perdana menteri, bukannya mempertahankan untuk mengekalkan Mahathir sebagai calon kerana tiada majoriti bersetuju.
“Saya bersetuju dengan Maszlee yang menyifatkan Mahathir sebagai ‘galah sejengkal’ yang diperlukan oleh PH untuk mengambil semula tampuk pemerintahan negara.
“Namun agak aneh apabila Maszlee mencadangkan supaya galah sejengkal itu diangkat mengetuai kerajaan. Anwar Ibrahim yang memiliki sokongan 37 ahli Parlimen PKR dan sokongan DAP dan Amanah dipaksa mengalah,” katanya merujuk kepada kenyataan bekas pemimpin PPBM itu di Facebook hari ini.
Dalam tulisan bertajuk “Galah sejengkal Tun Dr Mahathir”, Maszlee berkata, rundingan PH untuk mengambil semula kerajaan daripada Perikatan Nasional (PN) haruslah tidak dibuat dengan keyakinan bahawa jawatan perdana menteri merupakan hak mutlak Anwar.
Ahli Parlimen Simpang Renggam itu berkata, tanpa Mahathir, peluang untuk PH mengambil semula kerajaan adalah sangat tipis, bahkan mustahil.
“Hakikatnya jelas, tanpa Mahathir, peluang untuk mengambil semula kerajaan sangatlah tipis, bahkan mustahil.
“Kalau PH hanya berharap kepada kemampuan Anwar, maka sampai bila-bila pun PH tidak akan mampu melepasi angka keramat 112,” katanya.
Syukri berkata, mengapakah Maszlee tidak memujuk “galah sejengkal” dan penyokongnya untuk sama-sama berdiri teguh mengangkat Anwar sebagai perdana menteri?
“Jika alasan untuk memaksa Anwar mengalah ialah negara dalam bahaya dan memerlukan perubahan segera, maka mengapa alasan itu seolah-olah hanya tertuju kepada Anwar.
“Bukankah atas alasan yang sama, Mahathir dan kumpulannya juga perlu berlapang dada dan sepakat mengangkat Anwar,”katanya.
Tanpa berselindung beliau turut mendakwa bahawa pentadbiran PH selama 22 bulan yang diketuai Mahathir sebelum ini telah gagal kerana banyak janji yang tidak ditunaikan.


MR :  Buat rakyat jadi muak dan nak muntah


Untuk dapatkan berita daripada kami secara terus,
sila subscribe via telegram https://t.me/mindarakyat dan untuk forum sila ke https://t.me/mindarakyatt





............oo000oo...........
MINDARAKYAT
http://mindarakyat.blogspot.com/
[email protected]


©1439 Hakcipta Tak Terpelihara
Anda digalakkan untuk mengambil apa-apa bahan di dalam laman ini untuk tujuan penyebaran, tanpa perlu memberitahu kepada pihak kami.




Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://mindarakyat.blogspot.com/2020/06/semasa-ada-kuasa-gaduh-tak-ada-kuasa.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Sembah Patung Dapat Kuasa Fakhrul Unic Minta Hati Hati Main Pubg

Sembah Patung Dapat Kuasa Fakhrul Unic Minta Hati Hati Main Pubg

papar berkaitan - pada 5/6/2020 - jumlah : 605 hits
KUALA LUMPUR 4 Jun Penyanyi nasyid Fakhrul menggesa umat Islam berwaspada dengan kemas kini terbaharu permainan dalam talian Player Unknown Battleground Ahli kumpulan UNIC itu berkata hal ini kerana terdapat elemen penyembahan melibatkan wa...
Perkasakan Kembali Kuasa Majlis Raja Raja

Perkasakan Kembali Kuasa Majlis Raja Raja

papar berkaitan - pada 5/6/2020 - jumlah : 376 hits
KUASA Majlis Raja Raja yang juga merupakan ketua bagi setiap negeri wajar diperkasakan semula menerusi penggubalan Perlembagaan Persekutuan Perkara ini dilihat signifikan selepas melihat polemik kestabilan politik tidak menentu terutama sej...
Sibuk Sop Pru Musim Covid 19 Najib Hanya Utamakan Kuasa

Sibuk Sop Pru Musim Covid 19 Najib Hanya Utamakan Kuasa

papar berkaitan - pada 5/6/2020 - jumlah : 264 hits
Desakan bekas Presiden Umno Najib Razak menggesa Suruhanjaya Pilihan Raya mewujudkan SOP untuk pilihan raya ke 15 dalam musim Covid 19 yang belum berakhir amat dikesali Bagi Fahmi Fadzil ahli parlimen Lembah Pantai kenyataan Najib itu memba...
Semua Rugi Jika Asyik Rebut Kuasa

Semua Rugi Jika Asyik Rebut Kuasa

papar berkaitan - pada 5/6/2020 - jumlah : 341 hits
BANGI 12 Syawal 1441H Khamis Pemimpin dalam negara sepatutnya mengutamakan usaha pemulihan ekonomi yang makin meruncing terutama di kala situasi dua juta rakyat dijangka bakal kehilangan pekerjaan Presiden Barisan Jemaah Islamiah Se Malaysi...
Sah Timbalan Menteri Kerja Raya Letak Jawatan Berkuat Kuasa Serta Merta

Sah Timbalan Menteri Kerja Raya Letak Jawatan Berkuat Kuasa Serta Merta

papar berkaitan - pada 4/6/2020 - jumlah : 432 hits
KUALA LUMPUR Ahli Parlimen Sri Gading Datuk Dr Shahruddin Md Salleh mengumumkan peletakan jawatannya sebagai Timbalan Menteri Kerja Raya berkuat kuasa serta merta Dalam satu kenyataan hari ini Dr Shahruddin memaklumkan beliau telah membuat ...
Sultan Johor Tiada Kuasa Mutlak Bubar Dun Hassan Karim

Sultan Johor Tiada Kuasa Mutlak Bubar Dun Hassan Karim

papar berkaitan - pada 4/6/2020 - jumlah : 250 hits
Amaran Sultan Johor Sultan Ibrahim Sultan Iskandar semalam bahawa baginda akan membubarkan dewan undangan negeri sekiranya kemelut perebutan kuasa berpanjangan mengundang komen Ahli Parlimen Pasir Gudang Hassan Abdul Karim Menurut Hassan me...
Ramai Pemimpin Dunia Dari Penjara Ke Puncak Kuasa

Ramai Pemimpin Dunia Dari Penjara Ke Puncak Kuasa

papar berkaitan - pada 4/6/2020 - jumlah : 238 hits
Mail SemanPM India Mahatma Gandhi Presiden Nelson Mandela Presiden Chile Micheal Marchelet Perdana Menteri India Jawaharal Nehru PM Myanmar Aung San Suu Kyi Presiden Turki Erdo an Presiden Republik Czech Vaclav Havel Perdana Menteri Turki N...
Bagaimana Kita Hendak Berhentikan Orang Yang Gila Kuasa

Bagaimana Kita Hendak Berhentikan Orang Yang Gila Kuasa

papar berkaitan - pada 5/6/2020 - jumlah : 339 hits
June 5 2020KUALA LUMPUR Presiden UMNO Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi berkata Muafakat Nasional harus dimantapkan dan diperkasa demi persiapan menghadapi Pilihan Raya Umum ke 15 Jelas beliau kerana itulah sesuatu yang berbeza harus dilakuk...
Catatan Seorang Bekas Menteri Menjelang Kuasa Kembali Kepada Pemiliknya Yang Sebenar

Catatan Seorang Bekas Menteri Menjelang Kuasa Kembali Kepada Pemiliknya Yang Sebenar

papar berkaitan - pada 5/6/2020 - jumlah : 199 hits
Hampir sukar Kerajaan Perikatan Nasional YAB Tan Sri Mahyudin Yasin untuk mampu bertahan momentum kencang yang kini bertiup untuk mengembalikan hak dan mandat rakyat yang diberikan kepada Kerajaan Pakatan Harapan dalam PRU ke 14 lalu Dengan...
Towards More Comprehensive Pension Reform

3 Sebab Kenapa Kashmir Menjadi Pilihan Traveler Malaysia

Polis Jerman Sita Bugatti Rare Dalam Siasatan Berkait 1mdb

Laporan Bank Dunia Mengeluarkan Isyarat Bahaya Terhadap Sistem Pendidikan Malaysia

Should Stakeholders Sue Bloomberg To Prove 2nd Casino Licence Claim For Johor S Forest City Is Sheer Slander

Jetama Taja Sabah Fc Rm5 Juta Musim Ini

Tak Sekolah

Legoland Malaysia Resort Empowers Teachers And Students To Conquer The Legoland School Challenge 2024



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Leha Leya Lawa Tonton

Info Dan Sinopsis Restu Drama Melayu Berepisod Platform Online iQIYI Malaysia

10 Istilah Hampir Serupa Bahasa Inggeris Yang Kita Keliru Penggunaannya

5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3


Drama Racun Rihanna Lakonan Intan Najuwa Rita Rudaini

Bunga Paling Seram Di Dunia

Logo Autentik Untuk Produk Asli Madu

Ucapan Hari Jadi Ucapan Lawak Untuk Kawan Islamik

Hadiah Hari Guru 40 Idea Hadiah Yang Menarik

Gara Gara Al Bani Menuduh Iamam Bukhari Kafir Karena Takwil