Semarakkan Cinta Dengan 17 Tip Kekal Romantis Dan Mesra Dalam Perkahwinan


Jalan hidup setiap pasangan adalah berbeza cabarannya dengan pelbagai suka dan duka tapi setiap pasangan harus bijak menangani dugaan yang melanda bagi mengekalkan kerukunan rumahtangga. Kahwin bukan komitmen sehari dua. Perkahwinan adalah institusi murni mendambakan perngorbanan. Walau ada pasang surut dan turun naik dalam perhubungan, teruskan  tunjuk jiwa romantis pada pasangan masing-masing. Insha Allah, Suami Isteri tidak akan berlaku curang pada pasangan masing-masing.



Perkahwinan Komitmen Bersama“Jika ia berlaku dalam perkahwinan anda, usah bersedih. Inilah masanya untuk berubah dan perubahan ini tidak boleh hanya dari sebelah pihak. Suami dan isteri mesti sama-sama sanggup melakukan perubahan positif untuk menjadi pasangan yang lebih romantis.


“Usah malu untuk menunjukkan hubungan yang mesra di depan anak kerana mereka juga akan turut rasa bahagia apabila melihat ibu bapa sentiasa bergurau senda. Kita sepatutnya rasa lebih malu jika anak melihat melihat sikap dingin dan acuh tidak acuh kepada pasangan. Hubungan suami isteri yang dingin juga akan membuatkan anak kurang selesa ketika bersama seisi keluarga.


4 Fasa Perkahwinan, 5 Tahun Pertama Paling Menduga.

Pasti ramai yang mengakui pernyataan ini. Lima tahun pertama perkahwinan adalah waktunya suami isteri berdepan banyak konflik rumah tangga, masam muka, merajuk dan sebagainya.


Tapi melalui cara inilah kita mengenali diri pasangan sebenarnya. Fasa seterusnya macam mana pula, apa yang berlaku? Ini info yang perlu anda suami isteri tahu agar dapat buat persediaan.


Fasa 1 – 5 tahun pertama perkahwinan
Tempoh mengenali pasangan bila sudah duduk sebumbung. Pada masa inilah paling banyak dugaan antaranya sukar faham sikap pasangan, masalah kewangan, mentua, anak kecil dan banyak lagi. Dalam fasa ini perlu banyak toleransi, berbincang dan paling penting sabar.


Fasa 2- Usia perkahwinan 5- 10 tahun
Pada fasa ini suami isteri sudah memahami sikap pasangan masing-masing. Sudah maklum apa yang boleh jadi punca konflik dan cara mengelakkannya. Ramai juga yang sudah malas merajuk pada fasa ini. Dengan anak-anak semakin membesar, rumah tangga pada masa ini juga semakin stabil.


Fasa 3- Usia perkahwinan 10- 15 tahun
Walau sudah stabil dan rumah tangga bahagia tapi suami isteri yang dalam fasa ini perlu hati-hati. Memasuki 40-an ada yang mula mengalami krisis pertengahan usia. Ada yang mula rasa bosan dan menjeling pada orang lain. Mungkin juga berlaku kerana suami isteri lebih beri perhatian pada anak-anak yang meningkat remaja atau pun kerjaya.


Fasa 4 – Usia perkahwinan 15-20 tahun
Jika sudah memasuki fasa ini bermakna anda mungkin boleh berasa selesa. Kadar perceraian pun kurang pada usia perkahwinan ini tapi manusia hanya merancang Tuhan juga yang menentukan. Ada juga konflik dan krisis berlaku pada usia perkahwinan ini tapi jarang. Apa yang pasti jika anda sudah sampai ke tahap ini maka bersyukurlah dan jagalah kerukunan rumah tangga.


Walau fasa perkahwinan anda sekarang satu yang pasti untuk melaluinya anda perlu bersabar dan bertoleransi dengan pasangan. Itulah resipi yang bukan lagi rahsia untuk sesebuah rumah tangga bertahan


17 Tip Tingkatkan Sifat RomantisBagi mengekalkan keharmonian rumah tangga suami isteri perlu sama-sama tahu cara untuk mengukuhkan dan menambah kemanisan dalam hubungan mereka. Sekiranya kasih sayang terasa semakin pudar, cepat-cepatlah pulihkan. Berbincanglah jika dirasakan ada perkara yang tidak kena. Kalau tidak tahu atau tiada ilham untuk menyuntik kemesraan, bertanyalah kepada rakan atau anak. Jangan malu tidak bertempat.


1. Berapa pun usia perkahwinan setiap pasangan harus cari mengekal kemesraan dengan sering bercerita, bertutur dengan nada lembut dan rajin bertanyakan masalah atau bertanya apa yang menarik berlaku di rumah mahupun di pejabat.


2. Bila keluar berjalan, pegang tangan atau sekurang-kurangnya jalan seiringan bukan seorang di depan dan seorang di depan.


3. Cari masa untuk keluar berdua tanpa anak sambil bercerita dan mendengar cerita antara satu sama lain. Kalau tiada masa, mungkin duduk berdua sambil menonton atau makan dan berkongsi cerita.


4. Tidur Berbantal Lengan. Tilam empuk pun tidak sedap berbanding dengan lengan suami sendiri. Sambil-sambbil menunggu mata terlelap, sembang-sembang apa yang patut. Masa inilah isteri boleh bermanja-manja. Cuma bila isteri sudah tertidur dan tangan suami sudah kebas, letak kepala isteri elok-elok janganlah tolak kepala dia atas tilam tanpa beralas.


5. Sambut hari istimewa sepert ulang tahun, hari lahir pasangan dan anak-anak. Kadang kala menjadi orang terawal mengucapkan ulang tahun amat bermakna dan mungkin ada hadiah walau kecil nilai harganya tapi besar  nilainya pada pasangan anda.


6. Peluk Isteri Dari Belakang. Cuba tips romantik peluk isteri dari belakang jika sedang masak atau sedang melakukan kerja rumah kerana isteri ini secara diam-diam pasti cair dengan kerenah suami yang romantik.

7. Pujian. Jangan kedekut  untuk memuji pasangan anda tidak kira bila-bila masa saja.


8. Peluk pasangan anda sebelum keluar bekerja dan sewaktu tiba di rumah kerana pelukan akan membuat rasa dihargai. Lafazkan kata cinta atau I love you. Isteri Cium Tangan Suami Sebelum Pergi ke Kerja dan cium suami dengan tanda hormat dan redha suami keluar untuk mencari rezeki untuk keluarga. Tidak kira bagi suri rumah atau isteri yang bekerja ciumlah tangan suami anda sebelum pergi kerja


9. Elak dan jangan sekali-kali mengungkit peristiwa lama yang boleh menimbukan perselisihan dan pergaduhan.


10. Elak dari menyentuh isu atau perkara yang tidak disukai pasangan. Belajar untuk ketahui apa yang disukai dan tidak disukai pasangan.


11. Tegurlah pasangan dengan lembut, mulakan dengan kata-kata manis dalam waktu yang tenang dan bukan sewaktu pasangan baru balik dari kerja.


12. Maniskan wajah dengan senyuman walau penat sekali pun kerana wajah yang masam membuat orang yang melihat takut untuk menyapa walau sudah bertahun berkahwin.


13. Temani pasangan ketika dia sedang makan walau sudah kenyang sambil berbual-bual santai.


14. Elak tidur berasingan walau berlaku selisih faham. Tatap muka pasangan sebelum tidur. Bayangkan yang kita tatap pasangan kita malam ini hari esok belom tentu ada lagi. Maafkan segala kesalahannya. Doakan yang terbaik untuk dirinya.

15. Mandi Bersama. Tidak perlu malu dengan pasangan anda bukankah anda sudah jadi pasangan yang sah. Cuma mandilah di dalam bilik air sendiri yang tidak perlu ditunjuk di depan anak anda. Jika belom ada anak boleh mencuba tips dengan kebebasan yang maksimum.

16. Tolong Cabut Uban, Potong Janggut dan Misai atau potong kuku. Bagi yang berusia apa kata rajin-rajinkan diri dengan mendekati suami anda. Walaupon suami tidak peduli sangat dengan uban atas kepala yang semakin banyak tetapi suami suka jika isteri mendekati dan menguruskan uban yang banyak tumbuh. Ambil gunting kecik trim laa misai atau janggut suami atau potongkan kuku suami


17. Setiap pasangan seharusnya berfikiran yang pasangan kita adalah yang terbaik dan jangan fikirkan kekurangan pasangan anda. Tiada siapa pun yang sempurna kerana kita juga harus sedar yang kita juga ada kekurangan.


Doa Buat Pasangan




Mutiara KataBahagia itu pilihan. Pasangan yang kita pilih adalah jodoh kita dan terimalah kebaikan dan keburuakn kita. Hargailah.


Kalau pasangan kita kuat membebel bersyukurlah kerana ada orang pasangan langsung tak boleh bercakap. Kalau pasangan kita malas, tegurlah dengan penuh berhemah.


Pada masa sama, sekiranya kedinginan hubungan itu dibiarkan, ia bakal mendatangkan masalah yang boleh meruntuhkan bahtera perkahwinan itu.


Hubungan manis ibu bapa juga boleh memberikan kesan positif kepada anak yang sedang membesar kerana secara tidak langsung akan melahirkan generasi penyayang dan penuh dengan sifat positif.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.iamfuzy.com/2023/10/semarakkan-cinta-dengan-17-tip-kekal.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Walaupun Suhu Musim Panas Pada Tahap Tertinggi Tapi Lantai Masjidil Haram Dan Masjid Nabawi Kekal Sejuk Kenapa

Walaupun Suhu Musim Panas Pada Tahap Tertinggi Tapi Lantai Masjidil Haram Dan Masjid Nabawi Kekal Sejuk Kenapa

papar berkaitan - pada 22/10/2023 - jumlah : 89 hits
Menariknya lantai marmar putih berkilauan yang mengelilingi Kaabah tetap sejuk walaupun pada musim panas Ini disebabkan pemilihan bahan binaan masjid yang unik Barangkali ramai yang tidak mengetahui marmar dari Thassos timur Greece berhampi...
Rahsia Che Ta Kekal Langsing Awet Muda Umur Nak 50 Pinggang Secekak

Rahsia Che Ta Kekal Langsing Awet Muda Umur Nak 50 Pinggang Secekak

papar berkaitan - pada 20/10/2023 - jumlah : 101 hits
Rozita Che Wan atau dikenali juga sebagai Che Ta dikenali kerana penampilannya yang anggun dan gaya fesyennya yang menarik perhatian Che Ta sering berkongsi tip kecantikan dan fesyen di media sosial menjadikannya inspirasi kepada ramai pemi...
Sistem Ap Perlu Kekal Untuk Sokong Industri Tempatan Kata Zafrul

Sistem Ap Perlu Kekal Untuk Sokong Industri Tempatan Kata Zafrul

papar berkaitan - pada 19/10/2023 - jumlah : 159 hits
SISTEM permit import terhadap kenderaan bermotor perlu dikekalkan bagi memastikan keutamaan diberikan kepada industri tempatan dan pembangunan industri automotif yang inklusif seiring aspirasi Dasar Automotif Nasional 2020 Ia juga bagi meng...
Zionist Mula Menyekat Sosial Media Telegram Kekal Neutral Ini Caranya

Zionist Mula Menyekat Sosial Media Telegram Kekal Neutral Ini Caranya

papar berkaitan - pada 24/10/2023 - jumlah : 180 hits
Puak puak Zionist nampaknya dah cuak Mereka tengah usaha nak tutup platform2 yang neutral untuk elakkan tembelang mereka pecah Kepada semua yang ada Telegram sila uninstall Telegram versi Playstore download dari website Rasmi Telegram Play ...
Dulu Makan Sup Bening Sekarang Makan Apa Saja Datin Rita Sosilawati Kongsi Tip Meriahkan Susu Badan

Dulu Makan Sup Bening Sekarang Makan Apa Saja Datin Rita Sosilawati Kongsi Tip Meriahkan Susu Badan

papar berkaitan - pada 10/10/2023 - jumlah : 157 hits
Usahawan berjaya Datin Rita Sosilawati yang secara tiba tiba tular mengenai stok perahan susu yang dihasilkan rupanya pernah melalui tempoh tempoh yang sukar sewaktu menyusukan kelima lima anaknya Menerusi perkongsian videonya bersama Pa Ma...
Anak Selalu Demam Ini Tip Penting Yang Mama Kena Praktikkan

Anak Selalu Demam Ini Tip Penting Yang Mama Kena Praktikkan

papar berkaitan - pada 10/10/2023 - jumlah : 170 hits
Anak Selalu Demam Ini Tip Penting Yang Mama Kena Praktikkan Bila anak demam mamalah orang yang paling susah hati Kesannya si ibu yang tak lena tidur Apatah lagi anak kerap demam malam Siang hari si kecil ini cukup aktif tetapi apabila malam...
Kekal Bersama Allah Rasul

Kekal Bersama Allah Rasul

papar berkaitan - pada 28/10/2023 - jumlah : 168 hits
Surah An Nisa 136 Wahai orang orang yang beriman tetaplah beriman kepada Allah dan Rasul Nya dan kepada kitab yang Allah turunkan kepada Rasul Nya serta kitab yang Allah turunkan sebelumnya Barangsiapa yang kafir kepada Allah malaikat malai...
Buasir Otak Tv Hadiah Hari Guru Ikut Kerja Bapa Be Like

Nepal Haram Produk Rempah Dari India Selepas Hong Kong Singapura

T18c24 Bayi Aina Muntah Susu Beku Macam Keju

Gulai Udang Nenas

Govt To Continue Using E Jamin Bail System

Harris Alif Dari Idola Kecil Ke Selebriti Serba Boleh

Road And Track A Lithe Bmw R80 Restomod By 46works

2 Pegawai Polis Johor Terbunuh Suspek Dikaitkan Dengan Kumpulan Pengganas Jemaah Islamiyah



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Anggun Mikayla Viu Malaysia

Keputusan Markah Mingguan Senarai Lagu Tugasan The Hardest Singing Show Astro Malaysia

Biodata Syad Mutalib Pelakon Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah TV3 Bunga Salju Astro Ria

Info Dan Sinopsis Filem Vina Sebelum 7 Hari 2024 Adaptasi Kisah Benar Kini Di Pawagam Malaysia

Biodata Founder Leeyanarahman Nur Liyana Abdul Rahman Yaana Yana Lee Usahawan Tudung Yang Terkenal Bersama Suaminya


Spring Harbor House By Johnsen Schmaling Architects In Madison Wisconsin

Pengukus Lubang Tepi

Bayaran Balik Ptptn Tarikh Pengecualian Penangguhan

Stay Fashionably Fit With Huawei Fit 3 Now Available From Rm559

Pekerjaan Firma Prop Dalam Mencari Pedagang Terbaik

New Environment