Selepas Tiga Minggu Banjir Siapa Yang Akan Bersihkan Sisa Kayu Hanyut Di Telemong


 

BENTONG - Selepas lebih tiga minggu dilanda banjir kepala air yang mengakibatkan kerosakan besar dan kehilangan nyawa di Telemong, kehidupan penduduk perlahan-lahan kembali normal.
Penduduk kampung yang dilanda banjir di sepanjang Jalan Karak-Telemong sibuk membersihkan saki-baki lumpur.
Bagaimanapun, persoalan yang bermain di fikiran penduduk di situ ialah siapakah yang akan membersihkan sisa batang kayu hanyut di situ yang disifatkan 'menyakitkan' mata memandang.
Proses pembersihan agak perlahan.
Namun, batang kayu hanyut yang kini tersadai di situ menyebabkan kampung berkenaan popular apabila sering dilawati dan orang ramai bergambar di situ.
Ketua Kampung Sungai Perdak, Thu Yin Li berkata NGO dan sukarelawan ada membantu membersihkan serpihan kayu yang bertaburan di hadapan rumah penduduk dan sekitar kampung itu.
"Walaupun beberapa NGO telah membantu penduduk kampung, pembersihan sepenuhnya masih belum selesai.
"Saya tidak pasti apa yang akan berlaku terhadap serpihan kayu yang telah berkumpul di sepanjang tebing sungai di kampung ini. Saya berharap pihak berkuasa akan membersihkannya tidak lama lagi," katanya.
Penduduk Kampung Sri Telemong, Salmahwati Mohamed, 38, berkata, anjung rumahnya dipenuhi serpihan termasuk kepingan batang kayu selepas banjir 18 Disember lalu sebelum beberapa sukarelawan dari Kuala Lumpur membantu mengeluarkannya.
"Serpihan yang ditemui di kampung itu telah dihanyutkan oleh banjir dari tempat lain. Proses pembersihan mungkin mengambil masa berminggu-minggu atau berbulan-bulan untuk disiapkan.
"Pada masa ini, cuaca agak panas dan kini jalan raya dipenuhi tanah kuning dan debu. Manakala bekalan air dan elektrik masih belum dipulihkan sepenuhnya di Telemong," katanya.
Pemandu lori, K Ramayah, 61, berkata, batang dan dahan pokok durian, kelapa sawit dan pokok kelapa yang tercabut masih bertaburan di sekitar kawasan penempatan penduduk dan beberapa bahagian bahu jalan.
"Selepas banjir, serpihan kayu telah menutupi kebanyakan bahagian jalan sebelum ia dibersihkan. Manakala Sungai Sungai Perdak dan Sungai Kerau (Telemong) menjadi sempit selepas banjir tetapi kayu balak yang pernah menghalang saluran air telah dibersihkan.
"Batang pokok dan serpihan kayu yang besar telah menghempap ​​beberapa dinding rumah malah ada yang masuk ke dalam rumah. Saya tidak pasti siapa yang akan mengalihkan serpihan kayu itu," katanya.
Beliau berkata, walaupun kebanyakan rumah telah dibersihkan persekitarannya masih dipenuhi dengan kepingan kayu pelbagai saiz, sehingga menarik perhatian orang ramai yang singgah di Telemong semata-mata untuk mengambil gambar serpihan kayu dan kerosakan akibat banjir.
Sementara itu, Jabatan Perhutanan Pahang telah mengeluarkan notis ia mengambil milik sebahagian kayu yang ditemui di Sungai Perdak dan Sungai Kerau.
Notis yang dikeluarkan oleh Pegawai Hutan Daerah itu menyatakan mereka yang ingin membuat tuntutan kayu boleh berbuat demikian dengan membayar Pihak Berkuasa Negeri kos yang ditanggung oleh Jabatan Perhutanan untuk kayu itu termasuk royalti.
Beberapa jengkaut dikesan membersihkan serpihan kayu di sepanjang Sungai Kerau tetapi masih tidak jelas sama ada mereka adalah kontraktor yang dilantik oleh jabatan itu atau pihak ketiga. #sumber
http://www.pahangdaily.blogspot.com

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://pahangdaily.blogspot.com/2022/01/selepas-tiga-minggu-banjir-siapa-yang.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Masalah Longgokan Sisa Kayu Hanyut Akibat Banjir Di Telemong Akan Di Bersihkan Segera

Masalah Longgokan Sisa Kayu Hanyut Akibat Banjir Di Telemong Akan Di Bersihkan Segera

papar berkaitan - pada 17/1/2022 - jumlah : 150 hits
JERANTUT Masalah longgokan sisa kayu di kawasan Telemong di Bentong akibat banjir baru baru ini akan diselesaikan secepat mungkin Menteri Alam Sekitar dan Air Datuk Seri Tuan Ibrahim Tuan Man berkata usaha itu akan dilaksanakan menerusi Jab...
85 134 Tan Sisa Banjir Di Enam Negeri Dibersihkan

85 134 Tan Sisa Banjir Di Enam Negeri Dibersihkan

papar berkaitan - pada 17/1/2022 - jumlah : 108 hits
BERNAMA Beginilah keadaan longgokan sampah yang dibuang selepas banjir surut di Kampung Padang Jawa Shah Alam beberapa hari lalu GAMBAR Abd Razak Aid SEBANYAK 85 134 tan sisa banjir telah dibersihkan di enam negeri yang terjejas bencana itu...
Malaysia Dijangka Beralih Ke Fasa Endemik Dalam Dua Ke Tiga Minggu Lagi Menteri Kanan Pertahanan

Malaysia Dijangka Beralih Ke Fasa Endemik Dalam Dua Ke Tiga Minggu Lagi Menteri Kanan Pertahanan

papar berkaitan - pada 17/1/2022 - jumlah : 152 hits
Malaysia dijangka bakal beralih dari fasa epidemik ke endemik dalam tempoh dua hingga tiga minggu lagi lapor Harian Metro Menurut Menteri Kanan Pertahanan Datuk Seri Hishammuddin Hussein pihaknya menangguhkan fasa itu kerana masih menunggu ...
Wanita Didakwa Selepas Pura Pura Jadi Mangsa Banjir Untuk Dapat Bantuan

Wanita Didakwa Selepas Pura Pura Jadi Mangsa Banjir Untuk Dapat Bantuan

papar berkaitan - pada 4/1/2022 - jumlah : 211 hits
Seorang wanita tergamak menipu mengatakan dirinya adalah mangsa banjir bagi mendapatkan bantuan yang disalurkan badan bukan kerajaan dan sukarelawan di Mentakab Temerloh baru baru ini Ketua Jabatan Siasatan Jenayah Komersial Pahang Superint...
Laporan Khas Impak Banjir Dikeluarkan Minggu Depan

Laporan Khas Impak Banjir Dikeluarkan Minggu Depan

papar berkaitan - pada 21/1/2022 - jumlah : 150 hits
KUBANG PASU Dokumen laporan khas impak banjir yang melanda negara pada Disember lalu dijangka akan dikeluarkan oleh Jabatan Perangkaan Malaysia pada minggu hadapan Ketua Perangkawan Datuk Seri Dr Mohd Uzir Mahidin berkata hasil survei impak...
Sebulan Selepas Banjir Mangsa Di Klang Masih Tunggu Bantuan

Sebulan Selepas Banjir Mangsa Di Klang Masih Tunggu Bantuan

papar berkaitan - pada 19/1/2022 - jumlah : 148 hits
Taman Klang Utama ditenggelami air pada 18 Dis tahun lepas PETALING JAYA Mangsa banjir Loganathan Asaithandy masih menunggu bantuan kerajaan walaupun sudah hampir sebulan air banjir di Taman Klang Utama yang didiaminya surut Hujan yang turu...
Selepas Hilang Dua Minggu Mayat Firdaus Ditemukan Di Tebing Sungai

Selepas Hilang Dua Minggu Mayat Firdaus Ditemukan Di Tebing Sungai

papar berkaitan - pada 1/1/2022 - jumlah : 196 hits
KUANTAN Mayat seorang lelaki yang dilaporkan hilang di jambatan Sri Damai Sungai belat di sini ditemukan lemas dan tersangkut pada tebing sungai itu kira kira jam 8 10 malam Khamis RAKAMAN VIDEO TERJUN DI BAWAH SEKALI Penolong Pengarah Oper...
Sukarelawan Bina Semula Rumah Mangsa Banjir Tiga Hari

Sukarelawan Bina Semula Rumah Mangsa Banjir Tiga Hari

papar berkaitan - pada 10/1/2022 - jumlah : 284 hits
HARAKAH DAILY TEMERLOH Sukarelawan Persatuan Prihatin Anak Watan Terengganu berjaya membina semula sebuah rumah yang musnah dihanyut banjir dalam tempoh tiga hari Presiden Prihatin Terengganu Mohd Asmawi Mukhtar berkata simpati dengan nasib...
Banjir Jumlah Mangsa Di Sabah Johor Melaka Pahang Meningkat

Banjir Jumlah Mangsa Di Sabah Johor Melaka Pahang Meningkat

papar berkaitan - pada 3/1/2022 - jumlah : 420 hits
Oleh Jumlah mangsa banjir di pusat pemindahan sementara di Sabah Johor Melaka dan Pahang mencatatkan peningkatan petang ini GAMBAR Bernama JUMLAH mangsa banjir yang berada di pusat pemindahan sementara di Sabah Johor Melaka dan Pahang menca...
Reviving Abandoned Housing Projects Is Turning Nightmare To Hope

8 Karakter Di Drama Korea Ini Bisa Jadi Contoh Bahwa Emansipasi Bukan Cuma Cita Cita Wanita Indonesia

Penyalahgunaan Kuasa Penyakauan Harta Rakyat Oleh Mahathir Wajib Didedahkan

Zus Coffee Ice Green Tea Latte

Let S Be Reasonable Tun M Don T Call The Kettle Black

Isu Buang Beras Sardin Semuanya Sudah Rosak Busuk Bekas Ahli Parlimen Kuala Krau

Membongkar Kejayaan Pembayaran Dan Pemenang Di Wecopytrade Dan Wemastertrade

Pra Pesanan Samsung Ai Tv Berpeluang Memenangi Hadiah Bernilai Rm140 000



Kisah Restoran Colonel Sanders Selain KFC Yang Tidak Boleh Dikembangkan

Info Dan Sinopsis Filem J2 J Retribution J2 J Retribusi Filem Malaysia 2021 Di Netflix Sekuel J Revolusi

Info Sinopsis Kutipan Sheriff Narko Integriti Filem Malaysia 2024

Info Dan Sinopsis Dough Doh Filem Malaysia 2023 Lakonan Syafiq Kyle Kini Di Netflix

Info Dan Sinopsis The Djinn s Curse Khong Khaek Filem Seram Thailand 2023 Kini Di Netflix Malaysia


Lunch Di Don Kari Kepala Ikan Seksyen 16 Shah Alam Shah Alam Selangor

Lotter Sumandak Cantik Chord

Selangor Ph To Continue Working With Bn Despite Likely Mca Mic Polls Snub

Mahb S Sacking Of Staff With High Medical Bill Unlawful Court Rules

Decision On Sabah Pkr Chief To Be Made Soon Says Anwar

Moira World Tour 2024 Malaysia Dipilih Sebagai Lokasi Pertama