Selepas Dewan Rakyat Najib Cuba Kelirukan Speaker Pula Dakwa Pua


 
FMT Reporters -March 23, 2022 Kenyataan Najib adalah ‘absolute’ (tidak berasas) dan tidak menggambarkan bahawa beliau hanya merujuk kepada pembayaran balik prinsipal hutang ketika Pakatan Harapan memimpin kerajaan persekutuan, menurut Tony Pua. (Gambar Bernama)
PETALING JAYA: Ahli Parlimen Damansara Tony Pua mendakwa Najib Razak kini cuba mengelirukan Speaker Dewan Rakyat Azhar Harun berhubung pembayaran balik prinsipal hutang 1MDB selepas didakwa mengelirukan Dewan Rakyat sebelum ini.
Pada Isnin, Azhar berkata, Najib telah mengemukakan penjelasannya berhubung isu terbabit dan satu salinannya juga dihantar kepada Pua untuk dijawab oleh Ahli Parlimen DAP itu.
Selepas itu katanya, beliau akan menentukan sama ada Najib telah mengelirukan Dewan Rakyat.
Dalam jawapannya menerusi surat yang dihantar ke pejabat Speaker semalam yang dikongsi bersama media oleh Pua hari ini, beliau berkata, Najib mengaku dalam penjelasannya bahawa prinsipal hutang 1MDB dibayar pada 2017 dan 2018 ketika menjadi menteri kewangan dan perdana menteri.
Namun Pua berkata, penjelasan Najib adalah “sesuatu yang difikirkan kemudian”, sementara kata-katanya di Dewan Rakyat ialah “pada hakikatnya satu sen pun prinsipal hutang 1MDB tidak pernah dibayar”.
Katanya, kenyataan Najib adalah “absolute” (tidak berasas) dan tidak menggambarkan bahawa beliau hanya merujuk kepada pembayaran balik prinsipal hutang ketika Pakatan Harapan (PH) memimpin kerajaan persekutuan.
Ahli Parlimen itu juga berkata, penjelasan bahawa pembayaran balik pada 2017 dan 2018 adalah hasil penjualan aset 1MDB juga palsu sama sekali, dengan memetik surat menteri kewangan kepada Azhar yang menyatakan bahawa pembayaran balik untuk dua tahun itu adalah melalui Kementerian Kewangan dan Menteri Kewangan Diperbadankan (MoF Inc).
“Secara jelas, YB Pekan telah menonjolkan niat beliau untuk mengelirukan Dewan Rakyat. Malah, YB Pekan telah menggandakan kesalahan beliau dengan percubaan untuk mengelirukan Tan Sri dalam penjelasan beliau kepadanya,” dakwa Pua.
Pua juga berkata, Najib gagal memberikan sebarang fakta untuk menyokong bagaimana beliau menyimpulkan bahawa 1MDB boleh menjimatkan sehingga RM50 bilion dengan mengambil alih syarikat pengeluar tenaga bebas (IPP).
Sebaliknya, beliau mendakwa, penjelasan Najib yang memetik “fakta tidak berkaitan”, tidak ada hubungan dengan perkara itu.
Katanya, bekas perdana menteri itu tidak memberikan penjelasan bagaimana pengambilalihan tiga IPP swasta oleh 1MDB telah menyumbang kepada rizab tunai Petronas.
“Justeru, saya menegaskan bahawa YB Pekan telah gagal untuk memberikan sebarang penjelasan bagi menyokong dakwaan-dakwaan yang disebut dalam ucapan beliau di Dewan Rakyat pada 2 Mac. Malah, YB Pekan telah cuba lebih mengelirukan Tan Sri dengan maklumat tambahan yang palsu dan tidak berasas.
“Keengganannya untuk memohon maaf atau menarik balik dakwaan-dakwaan beliau yang jelas mengelirukan Dewan Rakyat menunjukkan secara jelas, niatnya untuk mengelirukan Dewan,” kata Pua yang menggesa Azhar supaya merujuk Najib kepada Jawatankuasa Hak dan Kebebasan kerana mengelirukan dan menghina Dewan Rakyat.




Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://wrlr.blogspot.com/2022/03/selepas-dewan-rakyat-najib-cuba.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Najib Dan Rafizi Dakwa Ada Fomula Rafizi Ada Formula Selamat Dedahkan Perasuah Najib Pula Ada Fomula Lingkupkan Negara

Najib Dan Rafizi Dakwa Ada Fomula Rafizi Ada Formula Selamat Dedahkan Perasuah Najib Pula Ada Fomula Lingkupkan Negara

papar berkaitan - pada 27/3/2022 - jumlah : 102 hits
Paling tidak saya ada formula Rafizi jawab Najib March 27 2022 Najib Razak sebelum ini melabel Rafizi Ramli sebagai raja formula songsang selepas bekas Ahli Parlimen Pandan itu berkata Najib berkesan menjadi pembangkang de facto PETALING JA...
Gagal Bentang Akta Anti Lompat Parti Mahfuz Dakwa Wan Junaidi Kelirukan Dewan

Gagal Bentang Akta Anti Lompat Parti Mahfuz Dakwa Wan Junaidi Kelirukan Dewan

papar berkaitan - pada 23/3/2022 - jumlah : 111 hits
Mahfuz Omar berkata pembentangan RUU Akta Anti Lompat Parti perlu diutamakan PETALING JAYA Mahfuz Omar mendakwa Menteri di Jabatan Perdana Menteri Wan Junaidi Tuanku Jaafar mengelirukan Dewan Rakyat kerana gagal menunaikan janji membentangk...
Pua Explains Najib S Afterthought To Speaker Over 1mdb Repayment Claim

Pua Explains Najib S Afterthought To Speaker Over 1mdb Repayment Claim

papar berkaitan - pada 23/3/2022 - jumlah : 132 hits
PARLIAMENT Najib Abdul Razak has informed the Dewan Rakyat speaker Azhar Azizan Harun that 1MDB did pay the principal on loans in 2017 and 2018 The former prime minister claimed that the payments were made through monies generated by the sa...
Ponteng Dewan Speaker Dewan Negara Lipat Menteri Miti Dan Timbalan

Ponteng Dewan Speaker Dewan Negara Lipat Menteri Miti Dan Timbalan

papar berkaitan - pada 21/3/2022 - jumlah : 125 hits
KUALA LUMPUR Persidangan Dewan Negara diminta mencatatkan ketidakhadiran Menteri serta Timbalan Menteri Perdagangan Antarabangsa dan Industri pada sesi soal jawab persidangan hari ini sebagai tidak selaras dengan peraturan mesyuarat Yang Di...
Speaker Apologises For Giving Najib Another Week To Explain 1mdb Debts

Speaker Apologises For Giving Najib Another Week To Explain 1mdb Debts

papar berkaitan - pada 9/3/2022 - jumlah : 130 hits
PARLIAMENT Dewan Rakyat speaker Azhar Azizan Harun apologised to parliamentarians today for granting Najib Abdul Razak another week until next Tuesday to provide an explanation on 1MDB debts This came after Tony Pua and opposition leader An...
Hajiji Agrees To Push For One Third Of Dewan Rakyat Seats

Hajiji Agrees To Push For One Third Of Dewan Rakyat Seats

papar berkaitan - pada 19/3/2022 - jumlah : 130 hits
Chief minister Hajiji Noor speaking to reporters with PBS president Maximus Ongkili and STAR president Jeffrey Kitingan in Kota Kinabalu today KOTA KINABALU Sabah chief minister Hajiji Noor supports the call for Sabah and Sarawak to have mo...
Had Jawatan Perdana Menteri Akta Pembiayaan Politik Tumpuan Dewan Rakyat Hari Ini

Had Jawatan Perdana Menteri Akta Pembiayaan Politik Tumpuan Dewan Rakyat Hari Ini

papar berkaitan - pada 16/3/2022 - jumlah : 110 hits
KUALA LUMPUR Sesi pertanyaan pertanyaan bagi jawab lisan Dewan Rakyat hari ini dijangka tertumpu kepada isu sama ada kerajaan akan membentangkan Rang Undang Undang mengehadkan tempoh perkhidmatan Perdana Menteri kepada dua penggal dalam mas...
Dewan Rakyat Allows Emergency Motion To Discuss Kl Flash Floods

Dewan Rakyat Allows Emergency Motion To Discuss Kl Flash Floods

papar berkaitan - pada 9/3/2022 - jumlah : 233 hits
PARLIAMENT Dewan Rakyat speaker Azhar Azizan Harun has allowed an emergency motion to debate the flash floods that recently hit Kuala Lumpur The August House will discuss and debate the emergency motion brought by Fong Kui Lun today This co...
Speaker S Office Confirms Najib Submitted Explanation On 1mdb Repayment Claims This Morning

Speaker S Office Confirms Najib Submitted Explanation On 1mdb Repayment Claims This Morning

papar berkaitan - pada 16/3/2022 - jumlah : 116 hits
Datuk Seri Najib Razak leaves the Kuala Lumpur court complex March 14 2022 Picture by Devan ManuelKUALA LUMPUR March 15 Pekan MP Datuk Seri Najib Razak has submitted his written explanation on his remark early this month that the government...
5 Sekawan Dipenjara 36 Tahun 12 Sebatan Kerana Bunuh

Eugene Levy S Toronto

Ringgit Has Been Unfortunate Unfairly Assessed Vs Us Dollar Bnm

Ringgit Closes Almost Unchanged As Opr Remains At 3

10 Penyanyi Berentap Dalam The Hardest Singing Show 2024 Kreativiti Luar Limitasi

Asal Usul Coca Cola

Perbadanan Kemajuan Negeri Pahang Kenal Pasti Potensi Pembangunan Sekitar Stesen Ecrl

Lumira Eka Heights Epitome Of Contemporary Living



Biodata Emran Rijal Owner Jenama Emri Vision Suami Tyra Kamaruzzaman Founder BeauTyra

Biodata Tyra Kamaruzzaman Founder BeauTyra Yang Kahwin Bersuamikan Emran Rijal

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Dr Pontianak Astro Warna Sooka

10 Fakta Biodata Jabir Meftah Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3

Biodata Dan Latar Belakang Adam Shamil Personaliti TikTok Terkenal


Takut Ditangkap Khalwat Pecut Kereta Hingga Terbabas

6 Pegawai Kanan Dan Anggota Polis Ditahan Semula Mengikut Sosma

Apple Dilaporkan Meminta Maaf Atas Iklan Kontroversial Ipad Pro Nya

Kopi Saigon Indera Mahkota 7 Catat Jualan Tertinggi Daripada 100 Cawangan Seluruh Negara

Dua Kali Melalui Proses Bedah Bukan Mudah Shila Amzah Tak Dapat Melahirkan Secara Normal Bayi Dah Terbelit Tali Pusat

Liyana Jasmay Bakal Keluar Dua Single Baharu Rakam Lagu Di Jakarta Saya Taknak Mv Biasa Biasa