Selepas Cadangan Pru Awal Ditolak Zahid Bangun Tinggal Mesyuarat Mt


agendaily.com15/12/2021
Mesyuarat Majlis Tertinggi UMNO.
Tidak seperti kebiasaan dalam mesyuarat Majlis Tertinggi (MT) UMNO, Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi selaku Presiden tidak membuat penggulungan semasa penghujung mesyuarat yang berlangsung pada 8 Disember lalu.

Zahid sebaliknya bingkas bangun meninggalkan mesyuarat selepas Ahli-ahli MT selesai menyuarakan pandangan masing-masing, jelas kelihatan kekecewaannya apabila gagal memujuk supaya pilihan raya umum diadakan dengan segera, kata sumber.

Mesyuarat pada malam selepas keputusan Mahkamah Rayuan mengekalkan hukuman terhadap Datuk Seri Najib Razak itu sangat penting memandangkan bekas Presiden UMNO itu kalah dalam rayuannya dan kini tinggal peluang terakhir untuk membuat rayuan di Mahkamah Persekutuan.

Sumber memberitahu riak muka Zahid nyata cemas dan panik semasa mesyuarat tersebut berlangsung, Najib boleh dianggap sebagai rakan karib kepada Zahid yang juga sedang berdepan pertuduhan di mahkamah ketika ini.

Matlamat asalnya adalah bagi membincangkan strategi seterusnya susulan keputusan mahkamah Najib, ia sepatutnya memberi fokus mencari jalan supaya PRU diadakan dengan segera.

Topik perbincangan semasa mesyuarat MT itu pada mulanya bagi membincangkan implikasi kes Najib kepada parti dan apakah pilihan yang masih ada untuk menyelamatkan bekas Perdana Menteri (PM) itu daripada menjalani hukumannya.

Namun, cadangan mengadakan PRU yang dibangkitkan oleh beberapa ahli MT dalam kem Zahid tidak mendapat sokongan majoriti, malah terdapat beberapa individu semasa mesyuarat itu menolak keras langkah tersebut.

Sebaliknya, Naib Presiden UMNO Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob dipertahankan beberapa Ahli MT lain untuk terus memimpin kerajaan sedia ada.

Satu-satunya Ahli MT yang beria-ria menyokong cadangan supaya PRU disegerakan adalah Datuk Puad Zarkashi yang diketahui umum merupakan orang kuat Zahid.

Malah, semasa Ismail Sabri menjadi Timbalan Perdana Menteri ketika era kerajaan Perikatan Nasional (PN), Puad juga secara terbuka menyerang Ismail Sabri dan memberi amaran supaya mengikut telunjuk Presiden.

“Puad semasa mesyuarat menggesa supaya cadangan PRU awal yang dibuat Zahid dipatuhi, memberi isyarat kepada Ismail Sabri supaya mendengar arahan Presiden.

“Lebih menarik, seorang ahli MT yang agak senior bangun dan membidas Puad semasa mesyuarat supaya tidak berlagak kerana dirinya hanya sekadar MT lantikan, bukan menang pemilihan parti tetapi bercakap besar seolah-olah mewakili suara akar umbi,” kata sumber.

Kecaman tersebut menyebabkan Puad terkedu dan malu dengan diri sendiri, panglima yang diharapkan Zahid menjadi kucing kesipuan dalam mesyuarat tersebut.

Selain itu, seorang lagi Naib Presiden UMNO Datuk Seri Mahdzir Khalid juga tidak bersetuju sekiranya PRU dipercepatkan dan berhujah panjang lebar bagi menjelaskan pendiriannya.

Panglima yang diharapkan Zahid semasa mesyuarat MT pada malam tersebut tidak lagi gah seperti sebelum ini yang bertekad menjatuhkan kerajaan dipimpin Tan Sri Muhyiddin Yassin, berkemungkinan masing-masing sudah mendapat imbuhan atau jawatan yang dipinta.

Kecewa dan seakan tidak berpuas hati apabila matlamat yang dihajati tidak tercapai, pada penghujung mesyuarat Zahid bangun sekitar jam 12 malam lebih meninggalkan mesyuarat tanpa menggulungnya dan beredar pulang.

Malah, tiada kenyataan media sebaik berakhir mesyuarat MT seperti kebiasaannya dan hanya dikeluarkan keesokkan hari.

Kenyataan rasmi yang dikeluarkan Setiausaha Agung, Datuk Seri Ahmad Maslan menyatakan rasa tidak puas hati berhubung keputusan mahkamah melibatkan Najib disamping menyentuh persidangan peringkat akar umbi yang berlangsung minggu lepas.

Melihat kepada senario semasa, berkemungkinan satu-satunya jalan yang ada untuk Zahid bagi mendesak PRU awal adalah dengan merancang strategi sama seperti yang berlaku di Melaka.

Bagaimanapun, persoalannya kini adakah Zahid berani menarik sokongan terhadap PM daripada UMNO sendiri dan menumbangkan kerajaan sendiri seperti di Melaka


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://wak-labu.blogspot.com/2021/12/selepas-cadangan-pru-awal-ditolak-zahid.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Selepas Hukuman Najib Kekal Isu Pru Lebih Awal Dibangkitkan Mt Umno

Selepas Hukuman Najib Kekal Isu Pru Lebih Awal Dibangkitkan Mt Umno

papar berkaitan - pada 10/12/2021 - jumlah : 156 hits
agendaily com10 12 2021Kumpulan 15 Ahli Parlimen UMNO yang menjatuhkan kerajaan Perikatan Nasional sebelum ini Mesyuarat Majlis Tertinggi UMNO yang berlangsung pada malam selepas keputusan Mahkamah Rayuan mengekalkan sabitan hukuman terhada...
Mp Kerajaan Sokong Pm Habiskan Penggal Sehingga 2023 Tolak Pru Awal

Mp Kerajaan Sokong Pm Habiskan Penggal Sehingga 2023 Tolak Pru Awal

papar berkaitan - pada 15/12/2021 - jumlah : 240 hits
AGENDA DAILY Kelab Penyokong Kerajaan Keluarga Malaysia Kelab Penyokong Kerajaan Keluarga Malaysia yang terdiri daripada Ahli ahli Parlimen kerajaan mengumumkan sokongan tidak berbelah bahagi terhadap kepimpinan Perdana Menteri Datuk Seri I...
Umno Lebih Minat Isu Pru Awal Dan Kerusi Pm Dari Isu Bantuan Banjir Dan Covid

Umno Lebih Minat Isu Pru Awal Dan Kerusi Pm Dari Isu Bantuan Banjir Dan Covid

papar berkaitan - pada 20/12/2021 - jumlah : 262 hits
Soalan khusus pada Zahid dan najib Banjir yang berlaku isu baru yang perlu ditangani hingga ke akar umbi terutama kali ini melibatkan majoriti pengundi Melayu Bantuan yang sangat setimpal diperlukan kerana kerosakan kali ini di luar jangkaa...
Kenapa Anda Tidak Boleh Tinggal Dengan Ibubapa Atau Mentua Selepas Kahwin

Kenapa Anda Tidak Boleh Tinggal Dengan Ibubapa Atau Mentua Selepas Kahwin

papar berkaitan - pada 13/12/2021 - jumlah : 260 hits
Kalau boleh lepas kahwin tolong cari rumah sendiri walaupun sempit Tinggal bersama ibu bapa bagi pasangan yang baru berkahwin mungkin dilihat sebagai sesuatu yang memudahkan Dapat jimat bayar rumah sewa semua barang keperluan pun dah sedia ...
Usul Pinda Perlembagaan Parti Umno Selepas Pru

Usul Pinda Perlembagaan Parti Umno Selepas Pru

papar berkaitan - pada 18/12/2021 - jumlah : 125 hits
PETALING JAYA UMNO Bahagian Pasir Puteh mengusulkan agar perlembagaan parti dipinda agar pemilihan kepimpinan dapat diadakan selepas pilihan raya umum Ketua UMNO Bahagian Pasir Puteh Datuk Zawawi Othman berkata perkara itu diputuskan dalam ...
Skandal Src International Bossku Memalukan Negara Rayuan Ditolak

Skandal Src International Bossku Memalukan Negara Rayuan Ditolak

papar berkaitan - pada 8/12/2021 - jumlah : 211 hits
Mahkamah Rayuan menolak rayuan Najib Razak terhadap sabitan dan hukumannya bagi beberapa pertuduhan melibatkan kira kira RM42 juta dana SRC International mengekalkan keputusan Mahkamah Tinggi tahun lalu yang mendapati bekas perdana menteri ...
Aku Bunuh Kau Kalau Tak Nak Kahwin Dengan Aku Bengang Lamaran Ditolak Lelaki Tikam Gadis Syria Sebanyak 15 Kali

Aku Bunuh Kau Kalau Tak Nak Kahwin Dengan Aku Bengang Lamaran Ditolak Lelaki Tikam Gadis Syria Sebanyak 15 Kali

papar berkaitan - pada 14/12/2021 - jumlah : 282 hits
Seorang wanita Syria berusia 27 tahun dilaporkan maut selepas ditikam sebanyak 15 kali oleh lelaki berusia 34 tahun kerana berang mangsa enggan berkahwin dengannya Mayat mangsa ditemui dalam keadaan berlumuran darah dengan kesan tikaman di ...
Hiburan Harap Dapat Banteras Kes Kahwin Awal Remaja Digalak Sertai Program Kbs Datuk Seri Ahmad Faizal Azumu

Hiburan Harap Dapat Banteras Kes Kahwin Awal Remaja Digalak Sertai Program Kbs Datuk Seri Ahmad Faizal Azumu

papar berkaitan - pada 3/12/2021 - jumlah : 210 hits
Menteri Belia dan Sukan menyeru golongan remaja untuk melibatkan diri secara aktif dalam pelbagai program anjuran Kementerian Belia dan Sukan bagi mengelakkan mereka daripada mendirikan rumah tangga di usia muda Faizal berkata antara aktivi...
Nikmat Awal Pagi

Nikmat Awal Pagi

papar berkaitan - pada 5/12/2021 - jumlah : 311 hits
NIKMAT AWAL PAGI Dengan nama Allah yang Maha Pemurah lagi Maha Pengasih Assalammualaikum wbt ALHAMDULILLAH Kata pertama yang terluncur daripada hati Rasa syukur kerana masih dihidupkan oleh Maha Kuasa Terima kasih Allah Setiap hari dan dise...
Kkb Polls Go Out To Vote With Peace Of Mind As Safety Assured Says Selangor Police

Kanak Kanak Usia 3 Tahun Sudah Boleh Diajar Berdikari Tahu Urus Diri Sudah Cukup Baik

Pharmaniaga Komited Pulih Kewangan Keluar Status Pn17

Sejarah Hitam Bola Sepak Berulang

Hukuman Masyarakat Sangat Berat Jika Anda Punya Pendapat Berbeza Dari Mereka

Are Malaysian Consumers Missing The Target In Anti Israel Boycotts Of Western Brands

Takut Ditangkap Khalwat Pecut Kereta Hingga Terbabas

Crisis Management 101



Info Dan Sinopsis Filem Shaitaan 2024 Remake Filem Vash Kini Di Netflix

Biodata Emran Rijal Owner Jenama Emri Vision Suami Tyra Kamaruzzaman Founder BeauTyra

Biodata Tyra Kamaruzzaman Founder BeauTyra Yang Kahwin Bersuamikan Emran Rijal

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Dr Pontianak Astro Warna Sooka

10 Fakta Biodata Jabir Meftah Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3


Faedah Sirah Nabi Perang Bani Quraizhah Dan Pelajaran Di Dalamnya

Zim Zim Ala Kazim

Dalia Farhana Curang Chord

Cara Hilangkan Migrain

Untonglah Menantu Zahid Hamidi Dilantik Pengerusi Jiankun

Mad Science A Harley Sportster Grand Prix Racer By A Nuclear Chemist