Selamat Tinggal I Sinar 2021


 


Selamat tinggal i-sinar 2021! | Assalamualaikum dan salam sejahtera. Setiap yang bermula pasti akan ada pengakhirannya kan? Sama lah halnya dengan i-sinar. Ramai penerima bayaran i-sinar meluahkan rasa sedih mereka dek kerana bulan ini adalah bulan terakhir mereka menerima pembayaran i-sinar. Bermula Julai 2021, mereka akan “bergerak” sendiri tanpa ada dana tambahan lagi. Adakah mereka mampu mengharunginya?

Kesan baik dari pengeluaran i-sinar kwsp. Aku tak mahu bercerita mengenai perkara buruk mengenai pengeluaran i-sinar ini. Kalau nak cari yang buruk, memang kita akan dapat banyak benda buruk. Jadi aku nak kongsikan perkara positif sahaja. Biarlah kalau ada yang kata, pengeluaran i-sinar kwsp ini bakal mengugat masa depan kerana simpanan ini adalah simpanan masa hadapan.

Dengan melihat kepada keadaan ekonomi semasa. Dalam pada ramai yang “tidak mampu” bekerja dan menghasilkan income. Di tambah pula dengan peningkatan banyak harga barang keperluan, adakah mereka yang terkesan ini mampu mengharungi masa yang gentir ini?

Bercerita mengenai masa hadapan, pengeluaran i-sinar kwsp hanya membenarkan pengeluaran maksimum RM10,000 sahaja daripada akaun 1 kwsp. Dan jumlah ini pastinya akan bertambah kerana mereka yang keluarkan duit ini rata-ratanya masih bekerja.

Bayangkan, kalau umur mereka sekarang 35 tahun. Dan kwsp membenarkan pengeluaran penuh pada usia 55 tahun. Ini bermakna ada lagi 20 tahun mereka akan bekerja. Apakah selama masa ini, simpanan kwsp mereka tidak akan bertambah?

Ada yang kata, mana ada orang bekerja sampai umur 55 tahun? Tak mungkin mereka akan bekerja sehingga ke umur ini? Ahha! Di tempat kerja aku sekarang, ada yang dah sampai ke umur ini dan mereka masih disambung kontrak untuk bekerja ya! Ini bermakna, potongan kwsp itu masih ada sehinggalah umur mereka 55 tahun.

Pengeluaran i-sinar bukanlah pengeluaran penuh akaun 1 kwsp. Masih ada yang berbaki. Jadi, bilamana menteri kewangan beritahu, tiada lagi sambungan pengeluaran i-sinar & i-lestari, pastinya ramai yang kecewa. Ini adalah kerana, kita berada dalam zaman yang mencabar! Nak cari duit pun agak sukar sekarang ini memandangkan kita berada dalam tempoh perintah kawalan pergerakan.

Dan pastinya, PKP ini akan bersambung dan terus bersambung. Dengan adanya pengeluaran i-sinar ini, ianya sememangnya sangat membantu! Kerana ianya di terima setiap bulan. Dan yang lebih penting, duit ini adalah duit mereka sendiri! Yang dipotong setiap bulan daripada gaji mereka.

Bagi mereka yang punya point negative, itu hak mereka. Kerana pengeluaran ini tidak wajib. Siapa yang nak keluarkan, boleh keluarkan daripada “akaun mereka sendiri”. Bagi mereka yang tidak mahu keluarkan, itu terserah.

Apa pun, tiada daya kita selain berserah kepada Allah agar dipermudahkan segala urusan kita. Semoga kita semua terhindar dan terlindung dari setiap perkara yang tidak elok. Dan semoga kita dilindungi Allah hendaknya. insyaAllah, semoga Allah mendengar rintihan kita, aminnn.



Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://www.mrejoy.com/2021/06/selamat-tinggal-i-sinar-2021.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Selamat Hari Wesak 2021

Selamat Hari Wesak 2021

papar berkaitan - pada 27/5/2021 - jumlah : 481 hits
Selamat Hari Wesak 2021 khususnya pada semua pengunjung blog yang beragama Buddha terbaeekkk kipidap mknaceunlimited mknace blogger photography photoblog SJCAM SJ4000 J3 Samsung Fujifilm altek cubic love followme beautiful blogoftheday fun ...
Farid Kamil Sedia Ucap Selamat Tinggal

Farid Kamil Sedia Ucap Selamat Tinggal

papar berkaitan - pada 3/6/2021 - jumlah : 573 hits
Pelakon dan pengarah Farid Kamil membuat kejutan apabila mengumumkan dirinya sudah bersedia bersara daripada industri hiburan pada bila bila masa Bagaimanapun Farid atau nama sebenarnya Farid Kamil Zahari 40 memaklumkan keputusan itu dibuat...
Penghujung January 2021 Catatan 30 Hari Yang Tinggal Kenangan

Penghujung January 2021 Catatan 30 Hari Yang Tinggal Kenangan

papar berkaitan - pada 6/6/2021 - jumlah : 153 hits
As Salam Sungguh Cepat benar masa berlalu dan meninggalkan kita Tahu tahu hari ini kita sudahpun meninggalkan banyak kenangan dan peristiwa yang dilalui Bulan pertama pada tahun ini saya mulai dengan pelbagai adegan perpisahan dengan sahaba...
10 Besar Destinasi Dunia Terpopuler Tahun 2021 Versi Tripadvisor Bali Peringkat Pertama

10 Besar Destinasi Dunia Terpopuler Tahun 2021 Versi Tripadvisor Bali Peringkat Pertama

papar berkaitan - pada 4/6/2021 - jumlah : 206 hits
Dari 10 besar destinasi dunia terpopuler Bali dengan kesederhanaannya mampu memikat banyak orang untuk berkunjung
5684 Gila Ke Apa Ni Orang Malaysia Juara Membazir Toqqi Tv Ppim 04 06 2021

5684 Gila Ke Apa Ni Orang Malaysia Juara Membazir Toqqi Tv Ppim 04 06 2021

papar berkaitan - pada 4/6/2021 - jumlah : 259 hits
Pembaziran ni dah macam amalan biasa yang orang kita buat Hari hari mesti ada benda yang dibazirkan elektrik makanan dan macam macam lagi yang orang Malayisa suka bazirkan Konon nak jadi negara maju tapi mentaliti pun tak boleh ubah Macam m...
Siapa Orang Terkaya Di Malaysia Ini Senarai 15 Orang Paling Kaya Bagi Tahun 2021 Oleh Forbes

Siapa Orang Terkaya Di Malaysia Ini Senarai 15 Orang Paling Kaya Bagi Tahun 2021 Oleh Forbes

papar berkaitan - pada 4/6/2021 - jumlah : 263 hits
Jika anda ingat sekitar April lalu Forbes ada mengeluarkan senarai tahunan Bilionair Forbes ke 35 Menerusi senarai tersebut terdapat 2 755 individu terkaya di dunia dengan 493 dari mereka merupakan muka baru disaat dunia sedang berdepan cab...
Recognition Byg Team Mei 2021

Recognition Byg Team Mei 2021

papar berkaitan - pada 4/6/2021 - jumlah : 228 hits
Assalamualaikum wbt Alhamdulillah thumma alhamdulillah masyaAllah tabarokallah Syukur ke hadrat ilahi dengan pencapaian keseluruhan team BYG pada bulan Mei yang lepas MasyaAllah peningkatan sehingga 33 berbanding pada bulan April dan peneri...
3 Jun 2021 Analisis Teknikal Intraday Bagi Pasangan Mata Wang Gbp Usd Dan Cadangan Perdagangan

3 Jun 2021 Analisis Teknikal Intraday Bagi Pasangan Mata Wang Gbp Usd Dan Cadangan Perdagangan

papar berkaitan - pada 4/6/2021 - jumlah : 289 hits
Pada bulan April Kegigihan aliran menurun di bawah tahap 1 3800 menyokong penurunan ke tahap 1 3600 Penembusan aliran menurun di bawah 1 3600 diperlukan untuk meningkatkan penurunan bearish selanjutnya Walau bagaimanapun pasangan mata wang ...
Reviving Abandoned Housing Projects Is Turning Nightmare To Hope

8 Karakter Di Drama Korea Ini Bisa Jadi Contoh Bahwa Emansipasi Bukan Cuma Cita Cita Wanita Indonesia

Penyalahgunaan Kuasa Penyakauan Harta Rakyat Oleh Mahathir Wajib Didedahkan

Zus Coffee Ice Green Tea Latte

Let S Be Reasonable Tun M Don T Call The Kettle Black

Isu Buang Beras Sardin Semuanya Sudah Rosak Busuk Bekas Ahli Parlimen Kuala Krau

Membongkar Kejayaan Pembayaran Dan Pemenang Di Wecopytrade Dan Wemastertrade

Pra Pesanan Samsung Ai Tv Berpeluang Memenangi Hadiah Bernilai Rm140 000



Kisah Restoran Colonel Sanders Selain KFC Yang Tidak Boleh Dikembangkan

Info Dan Sinopsis Filem J2 J Retribution J2 J Retribusi Filem Malaysia 2021 Di Netflix Sekuel J Revolusi

Info Sinopsis Kutipan Sheriff Narko Integriti Filem Malaysia 2024

Info Dan Sinopsis Dough Doh Filem Malaysia 2023 Lakonan Syafiq Kyle Kini Di Netflix

Info Dan Sinopsis The Djinn s Curse Khong Khaek Filem Seram Thailand 2023 Kini Di Netflix Malaysia


Lunch Di Don Kari Kepala Ikan Seksyen 16 Shah Alam Shah Alam Selangor

Lotter Sumandak Cantik Chord

Selangor Ph To Continue Working With Bn Despite Likely Mca Mic Polls Snub

Mahb S Sacking Of Staff With High Medical Bill Unlawful Court Rules

Decision On Sabah Pkr Chief To Be Made Soon Says Anwar

Moira World Tour 2024 Malaysia Dipilih Sebagai Lokasi Pertama