Selalu Gosip Dengan Anak Cara Nak Ajar Anak Pandai Bersosial Mama Jangan Paksa Paksa


Kadang tengok anak suka menyendiri, tak pandai bersosial, tak suka berkawan, mama jadi risau. Tengok kanak-kanak lain elok je berkawan, bermain bersama. Bila dalam kelas dapat pula aduan anak tak aktif, berat sangat nak bercakap, sudahnya mama cuba paksa anak untuk bersosial.

Sebenarnya sosial skill anak itu tidak boleh dipaksa-paksa, seperti yang dikongsikan oleh Pn Uswatun Hasanah Habib melalui page Baby Language. Menurut beliau yang melalui pengalaman sama apabila anak sendiri turut mengalami masalah yang sama.

Belajar ‘let go’ dan beri masa pada anak dan hasilnya anak tersayang membesar dengan baik dan mempunyai sosial skill seperti kanak-kanak lain.
Jangan Paksa & Tak Perlu Rasa Malu Dengan Anak
Percayalah jika saya kata topik ini AMAT dekat dengan saya. Anak kedua saya merupakan seorang yang suka menyendiri sewaktu kecil. Suka main sendiri, suka buat hal sendiri. Bukan jenis budak yang akan mulakan langkah pertama untuk pergi menyapa rakan atau pergi dekat dengan kanak-kanak lain.

Jika ada anak orang lain yang mendekati atau cuba nak bermain dengannya, dia buat selamba macam tak nampak saja. Kurang pandai nak jadi ‘friendly’ dengan rakan asing. Untungnya, dia bukan jenis yang akan menangis ketakutan bila di dalam sebarang situasi sosial.Cuma dia seolah jadi ‘shut down’.

Saya cari tahu cara untuk bantu anak saya bersosial. 8-9 tahun dulu saya tak ‘terjumpa’ sebarang panduan khusus namun saya faham kunci ideanya iaitu “Jangan Paksa”.

Saya belajar ‘let go’ perasaan nak anak hebat bersosial dengan serta-merta. Saya pilih untuk berinya masa yang dia perlukan untuk rasa bersedia. Saya sedar punca utama saya rasa tertekan nak segera anak hebat bersosial adalah kerana:
❌ Saya rasa sedih bagi pihaknya yang nampak macam tiada kawan. Sedangkan dia OK & happy saja. Kenapa pula saya yang nak sedih lebih-lebih❓

❌ Saya rasa stres sebab saya rasa anak saya nampak tak normal. Tak macam anak orang lain yang pandai berkawan & paling penting, tak seperti abangnya sendiri yang peramah & ‘out going’. Saya lupa hakikat setiap anak unik & ada personaliti tersendiri.

❌ Saya rasa malu dengan apa yang orang lain mungkin fikir tentang anak saya. Tapi… itu cuma perasaan saya saja. Entah-entah orang lain bukan kisah sangat & tak ada masa nak fikir lebih-lebih tentang anak orang lain.

Berkembang jadi anak normal
Hasilnya:
Dia berkembang elok menjadi ‘anak normal’ yang suka bermain. Hampir setiap hari, sekitar jam 5 -6 petang, pasti loceng rumah kami akan berbunyi ditekan oleh rakan-rakannya tanda ajak bermain di taman.


Malah dia jadi anak yang mudah empati bila melihat budak lain malu-malu atau tak diendahkan.
Untungnya kini saya terjumpa modul menggendalikan pelbagai isu tingkahlaku toddler yang lengkap dengan skrip & langkah demi langkah oleh pakar toddler. Nah, saya kongsikan percuma buat anda, salah satu isu popular toddler. Semoga membantu!
USWATUN HASANAH MOHD HABIB
Kredit: Baby language
Selain Bahasa Melayu, mama papa mesti nak anak pandai Bahasa Inggeris juga kan? Bila dia pandai, dah tentu akan jadi lebih yakin nak bertutur dan menggunakan Bahasa Inggeris dalam kehidupan seharian.
Jom, mama papa belajar macam mana nak didik anak untuk mahir bahasa ini di E-Workshop Panduan Ajar Anak Pandai English, Mudah Sangat! Dengan hanya RM20, bukan saja ilmu tapi mama papa berpeluang memenangis pelbagai hadiah istimewa dari Pa&Ma. Daftar sekarang di https://toko.ideaktiv.com/product/panduan-ajar-anak-pandai-english/

Pa&Ma D Parents adalah komuniti yang menghimpunkan semua yang bergelar ibu bapa & diwujudkan sebagai menyokong perjalanan mereka sepanjang membesarkan anak di era milenium dan akan berkongsi info, artikel dan pelbagai promo aktiviti yang dianjurkan oleh Pa&Ma. Join channel Telegram Pa&Ma D Parents (https://t.me/pamadparents) atau channel Telegram Pa&Ma (https://t.me/majalahpama) sekarang!

The post Selalu ‘Gosip’ Dengan Anak Cara Nak Ajar Anak Pandai Bersosial. Mama Jangan Paksa-Paksa! appeared first on Pa&Ma.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.majalahpama.my/selalu-gosip-dengan-anak-cara-nak-ajar-anak-pandai-bersosial-mama-jangan-paksa-paksa/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Nak Anak Makan Mak Ayah Selalu Buat Salah Ni Tak Elok

Nak Anak Makan Mak Ayah Selalu Buat Salah Ni Tak Elok

papar berkaitan - pada 4/2/2022 - jumlah : 156 hits
bila anak tak makan sesetengah ibu ayah akan menggunakan trik tertentu supaya mereka bekerjasama Selain diberikan mainan ada juga yang benarkan anak anak makan sambil tengok handphone Dengan cara itu anak akan seronok untuk makan sebab dapa...
Anwar Ibrahim Kita Ajar Anak Kita Jadi Orang Baik Bukan Pandai Curi Du

Anwar Ibrahim Kita Ajar Anak Kita Jadi Orang Baik Bukan Pandai Curi Du

papar berkaitan - pada 7/2/2022 - jumlah : 132 hits
Anwar Ibrahim Kita Ajar Anak Kita Jadi Orang Baik Bukan Pandai Curi Duit Pandai Ambil Wang Negara
Anak Terlepas Sebab Tak Pakai Lampin Ibu Ni Ajar Cara Berkesan Cuci Najis

Anak Terlepas Sebab Tak Pakai Lampin Ibu Ni Ajar Cara Berkesan Cuci Najis

papar berkaitan - pada 10/2/2022 - jumlah : 158 hits
Lebih kurang usia anak dua ke tiga tahun kita akan latih anak untuk buang lampin Kalau konsisten dalam tempoh dua minggu mungkin anak tak perlu pakai lampin dah Masa nak train anak tu kadang kadang terlepas juga Paling sukar kalau anak terk...
Nak Anak Membesar Sihat Cerdas Mama Perkenal 5 Jenis Sayur Buah Ni

Nak Anak Membesar Sihat Cerdas Mama Perkenal 5 Jenis Sayur Buah Ni

papar berkaitan - pada 17/2/2022 - jumlah : 140 hits
Nak anak makan buah dan sayur tapi tak tahu nak bagi yang mana dulu 5 jenis buah dan sayur ini boleh mama perkenalkan dahulu Bukan sahaja kaya dengan khasiat malah ia juga dapat membantu anak anak membesar dengan sihat dan cerdas Selain itu...
Makanan Sihat Kurangkan Simptom Anak Autisme Ini Cara Mama Papa Boleh Buat

Makanan Sihat Kurangkan Simptom Anak Autisme Ini Cara Mama Papa Boleh Buat

papar berkaitan - pada 7/2/2022 - jumlah : 254 hits
Mempunyai anak autisme memerlukan penjagaan yang lebih teliti bagi memastikan perkembangan dan pembesaran mereka berjalan dengan baik Justeru pemakanan juga memainkan peranan penting untuk memastikan anak istimewa ini dapat menjalani kehidu...
Dia Minta Wang Sebab Nak Beli Benda Tu Bapa Kata Anak Lelakinya Baik Salah Dirinya Selalu Beri Wang Untuk Beli Dadah

Dia Minta Wang Sebab Nak Beli Benda Tu Bapa Kata Anak Lelakinya Baik Salah Dirinya Selalu Beri Wang Untuk Beli Dadah

papar berkaitan - pada 18/2/2022 - jumlah : 723 hits
The ReporterSuspek yang menetak leher ibu tirinya menggunakan parang sehingga putus di Kampung Dalam Senduk Jerek Gua Musang semalam dikatakan kerap meminta wang untuk membeli bekalan dadah Suami mangsa Abdullah Abdul Rahim 73 berkata anak ...
Orang Ingat Aku Takut Bini Tapi Anak Yg Minta Boleh Tak Jangan Sentuh Perempuan Ketika Berlakon

Orang Ingat Aku Takut Bini Tapi Anak Yg Minta Boleh Tak Jangan Sentuh Perempuan Ketika Berlakon

papar berkaitan - pada 5/2/2022 - jumlah : 164 hits
Sebak mendengar pengakuan ikhlas pelawak bernama Joey ini Jujur mengakui ketika sibuk dengan melawak dia terlalai sehingga terlupa akan tanggung jawabnya
Tenang Lembut Je Tak Kekok Handle Anak Cara Faizal Tahir Jadi Inspirasi

Tenang Lembut Je Tak Kekok Handle Anak Cara Faizal Tahir Jadi Inspirasi

papar berkaitan - pada 11/2/2022 - jumlah : 169 hits
Bila tengok di TV perwatakan Faizal Tahir nampak serius Kalau jadi juri di mana mana pertandingan nyanyian pun penyanyi ini sangat tegas dalam menegur kesilapan yang dilakukan para peserta Artikel Menarik Namun lain pula bila lihat figura i...
Ini Jenis Makanan Tingkatkan Sistem Imun Anak Jangan Tunggu Sakit Baru Bagi

Ini Jenis Makanan Tingkatkan Sistem Imun Anak Jangan Tunggu Sakit Baru Bagi

papar berkaitan - pada 11/2/2022 - jumlah : 152 hits
Konsep asas bila tak sihat PERLU NAIKKAN SISTEM IMUN BADAN Bila sistem imun badan baik cepatlah proses penyembuhan Sebenarnya juga semua makanan sihat ini patut diambil KETIKA SIHAT bukan ketika sakit Ini yang lebih penting Jadikan ia amala...
Lelaki Miang Tanggal Seluar Budak Direman

Biasa Dari Negeri Yang Tak Pernah Lihat Kepesatan Negeri Yang Lebih Maju Dia Nampak Kedai Proses Ayam Ja

From Dreadful To Delightful Conquering Gear Engagement In Dodge Transmissions

Why Pm Anwar Rafizi Steven Sim Should Be Worried About World Bank S Report On M Sian Education

Sustainability And Metal Buildings A Data Driven Approach To Eco Friendly Construction

Exploring The Impact Of Aluminum In Contemporary Design

This Five Cylinder Puch Proves There S No Replacement For Displacement

Drama Framed Lakonan Mimi Lana Meerqeen



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah Slot Akasia TV3

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia

6 Fungsi Kereta Yang Sepatutnya Ada Tapi Tak Dijadikan Standard

5 Perkhidmatan Yang Kini Entah Kenapa Kita Langgan Bulanan


Overcoming Funding Challenges

Semakan Subsidi Tiket Penerbangan Pelajar Ipt Flysiswa

Rukun Islam Jangan Ditambahkurangi Itu Namanya Dholalah Finnar

Analisis Teknikal Pergerakan Harga Intraday Mata Wang Kripto Doge Jumaat 3 Mei 2024

Singgah Solat Di Masjid Sri Sendayan

Chacarita Is Buenos Aires S Quirkiest Neighborhood Get There Soon