Sekolah Swasta Cina Dapat Bantuan Sekolah Swasta Agama Bagaimana



Angkatan Belia Islam Malaysia (ABIM) menyeru Kerajaan Persekutuan agar memberi bantuan kewangan kepada sekolah agama swasta selepas mereka mengakui menghulurkan sejumlah bantuan kepada sekolah swasta Cina.
Menurut Naib Presiden ABIM, Zairudin Hashim, Sekolah Rendah Agama (SRA) dan Sekolah Menengah Agama Swasta (SMAS) tidak menerima bantuan berbentuk peruntukan operasi dalam Belanjawan 2021.
“Peruntukan yang diberikan hanya aspek baik pulih dan penyenggaraan, namun tidak diluluskan oleh Kementerian Kewangan untuk diubah kepada peruntukan pengurusan akibat Covid-19.
“Sebab itu, sekiranya ada Belanjawan 2021 memperuntukkan untuk sekolah agama swasta, bantuan tersebut tidak sampai dan tidak bermakna.
“ABIM berharap ada bantuan dana khas kecemasan diturunkan bagi pengoperasian seperti bantuan gaji, sewaan dan utiliti serta pengurusan pemulihan setelah kehilangan (pengurangan) murid dan guru (akibat Covid),” katanya dalam satu kenyataan.
Tambah beliau lagi, rakyat umumnya mengetahui bahawa Sekolah Menengah Persendirian Cina (SMPC) telah mendapat peruntukan kewangan daripada kerajaan.
Oleh itu, kata Zairudin, sebaik-baiknya peruntukan kewangan juga disalurkan kepada sekolah agama swasta kerana orientasi SRAS dan SMAS yang menyepadukan kurikulum pendidikan kebangsaan, ditambah pula dengan pembelajaran agama.
“Peranan SRAS dan SMAS jelas selari dengan Falsafah Pendidikan Negara serta Akta Pendidikan 1996, berbanding dengan beberapa jenis sistem persekolahan swasta atau persendirian lain yang ada di negara ini.
“Bagaimanapun, pandemik Covid-19 sepanjang dua tahun telah memberikan kesan kepada SRAS dan SMAS.
“Antara kesannya adalah kepada aspek pengoperasian apabila institusi kehilangan pelajar dan pengurangan yuran yang berjangka panjang.
“Hal ini mengakibatkan SRAS dan SMAS terpaksa mengurangkan gaji guru dan dalam masa sama, masih perlu memenuhi tuntutan kos operasi yang tinggi untuk meneruskan komitmen sewaan dan utiliti,” katanya.
Tegas Zairudin, memandangkan kedua-dua institusi pendidikan berorientasikan agama tersebut berdiri atas kapasiti sumbangan komuniti, ABIM berpandangan bantuan kewangan tahunan amat perlu, ditambah pula permintaan masyarakat yang tinggi terhadap sekolah menyediakan pendidikan akademik dan agama.
“Terdapat 457 sekolah rendah agama swasta (SRAS) dan 77 buah sekolah menengah agama swasta (SMAS), dengan lebih 79,000 orang murid.
“Jumlahnya jauh lebih banyak daripada 63 buah sekolah menengah persendirian cina (SMPC) yang diberikan dana bantuan sebanyak RM15 juta, iaitu secara purata, hampir RM240,000 sebuah.
“Maka, bantuan kepada SRAS dan SMAS perlulah lebih adil dan mencerminkan keselarian dalam Perlembagaan Persekutuan, perkara 12(2) dan Akta Pendidikan 1996.
“Isunya bukan untuk menidakkan bantuan dana kepada mana-mana institusi pendidikan, tetapi penting untuk memberikan keadilan kepada keseluruhan warga Keluarga Malaysia,” katanya.
Justeru, ABIM menggesa kerajaan mempertimbangkan bantuan kewangan disalurkan seperti mana diterima SMPC kerana tuntutan tersebut selaras dengan Perlembagaan Persekutuan, perkara 12 (2) serta Akta Pendidikan 1996.
ABIM juga menyeru semua pihak untuk bersama menandatangani petisyen memohon bantuan kewangan pada pautan, https://chng.it/tH48S8Vm


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://suarapakatandaily.com/archives/33257

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Kerajaan Digesa Salur Dana Operasi Kepada Sekolah Agama Swasta

Kerajaan Digesa Salur Dana Operasi Kepada Sekolah Agama Swasta

papar berkaitan - pada 11/10/2021 - jumlah : 224 hits
Angkatan Belia Islam Malaysia berkata bantuan kepada sekolah rendah dan menengah agama swasta perlulah lebih adil PETALING JAYA Angkatan Belia Islam Malaysia menggesa kerajaan menyalurkan bantuan kewangan kepada sekolah rendah dan menengah ...
Pooodahhh Dalam Kerajaan Hang Tanya Kerajaan Tunggu Kpm Jawab Isu Peruntukan Rm15 Juta Kepada Sekolah Persendirian Cina

Pooodahhh Dalam Kerajaan Hang Tanya Kerajaan Tunggu Kpm Jawab Isu Peruntukan Rm15 Juta Kepada Sekolah Persendirian Cina

papar berkaitan - pada 4/10/2021 - jumlah : 168 hits
By 4 October 2021 Ahmad Fadhli ShaariKUALA LUMPUR Kementerian Pendidikan didesak untuk menjelaskan mengenai isu peruntukan sebanyak RM15 juta yang disalurkan kepada sekolah sekolah persendirian Cina Dalam masa yang sama Timbalan Ketua Pemud...
Berapa Jumlah Bantuan Kepada Sekolah Tahfiz Pula Soal Pemuda Pas

Berapa Jumlah Bantuan Kepada Sekolah Tahfiz Pula Soal Pemuda Pas

papar berkaitan - pada 4/10/2021 - jumlah : 218 hits
AGENDA DAILY Kerajaan didesak mendedahkan peruntukan yang diberikan kepada sekolah sekolah tahfiz pula semasa krisis kesihatan Covid 19 Susulan kontroversi isu peruntukan RM15 juta kepada sekolah persendirian Cina Pemuda PAS mendesak keraja...
Guru Agama Di Sekolah Menengah Sedikit Berbanding Rendah

Guru Agama Di Sekolah Menengah Sedikit Berbanding Rendah

papar berkaitan - pada 30/9/2021 - jumlah : 174 hits
Bincang dengan UMS tubuh Fakulti Pengajian Islam KUALA LUMPUR Kementerian Pendidikan mengakui wujudnya kekurangan guru agama terutama di peringkat sekolah menengah di seluruh negara Setakat 30 Ogos lalu hanya 16 024 guru agama berkhidmat di...
Kerajaan Mengarut Lulus Rm15 Juta Untuk 63 Sekolah Persendirian Cina Kata Pembela

Kerajaan Mengarut Lulus Rm15 Juta Untuk 63 Sekolah Persendirian Cina Kata Pembela

papar berkaitan - pada 3/10/2021 - jumlah : 222 hits
Pengerusi Pertubuhan Pembela Islam Aminuddin Yahaya berkata seorang pemimpin dalam kerajaan sewaktu menjadi pembangkang pernah berikrar mahu mengharamkan Dong Zong namun sebaliknya yang berlaku PETALING JAYA Tindakan kerajaan menyalurkan pe...
Permohonan Pendaftaran Darjah Satu Ke Sekolah Agama Kerajaan Johor Tahun 2022

Permohonan Pendaftaran Darjah Satu Ke Sekolah Agama Kerajaan Johor Tahun 2022

papar berkaitan - pada 30/9/2021 - jumlah : 1289 hits
Permohonan Pendaftaran Darjah Satu Ke Sekolah Agama Kerajaan Johor Tahun 2022 Alhamdulillah tiba masanya untuk Ummi mengisi borang bendaftaran darjah satu sekolah agama untuk Abang Syamil How time flies Budak pemalu sorang ni dah nak darjah...
Kerajaan Melayu Islam Menganaktirikan Sekolah Agama Rakyat

Kerajaan Melayu Islam Menganaktirikan Sekolah Agama Rakyat

papar berkaitan - pada 7/10/2021 - jumlah : 219 hits
Oleh AHMAD SHAUQIE SYEIKH MUHAMAD BADERUDIN October 7 2021Sejak mendakap Barisan Nasional untuk menubuhkan Kerajaan Perikatan Nasional pimpinan Parti Islam Se Malaysia ternyata telah terpesong dari perjuangan mereka untuk memartabatkan inst...
Sekolah Mewah Lawan Falsafah Pendidikan Negara Pun Dapat Bantuan

Sekolah Mewah Lawan Falsafah Pendidikan Negara Pun Dapat Bantuan

papar berkaitan - pada 12/10/2021 - jumlah : 245 hits
GOMBAK Sekolah persendirian Cina ini bukannya sekolah sekolah swasta yang daif macam maahad maahad tahfiz yang sewajarnya diutamakan dari segi bantuan terutamanya di musim pandemik ini kata Ustaz Alauddin Ishak pengasas Maahad Tahfiz Al Qur...
Wow Dahsyattt Reviu Van Jenazah Raih Hampir Setengah Juta Views Ramai Puji Ayat Power Jurujual Wanita Cina Ini

Wow Dahsyattt Reviu Van Jenazah Raih Hampir Setengah Juta Views Ramai Puji Ayat Power Jurujual Wanita Cina Ini

papar berkaitan - pada 2/10/2021 - jumlah : 290 hits
Reviu van jenazah raih hampir setengah juta views ramai puji ayat power jurujual wanita Cina ini Mungkin kali ini Tuhan nak belanja saya Video reviu van Jenazah oleh Lisa meraih hampir setengah juta tontonan di TikTok VIDEO memaparkan seora...
Special Zones Can Help Johor Surpass Other States Economically Says Pm

Ringgit Closes Higher As Us Dollar Index Declines

Melaka Signs Tourism Advertising Deal With Chinese Media Company

Boycott Gone Sour Malays Returning To Mcdonald S Insulted And Called Dogs Pigs By Fellow Malays

Transformation From The Top Down Hajiji S Exemplary Leadership In Sabah

Tips For Achieving Your Saving Goals

Bukan Ulama Lantikan Politik Sendiri Tu Ular Dalam Semak

8 Kelebihan Daun Pudina Untuk Kesihatan Dalaman Dan Luaran



Info Dan Sinopsis Filem J2 J Retribution J2 J Retribusi Filem Malaysia 2021 Di Netflix Sekuel J Revolusi

Info Sinopsis Kutipan Sheriff Narko Integriti Filem Malaysia 2024

Info Dan Sinopsis Dough Doh Filem Malaysia 2023 Lakonan Syafiq Kyle Kini Di Netflix

Info Dan Sinopsis The Djinn s Curse Khong Khaek Filem Seram Thailand 2023 Kini Di Netflix Malaysia

10 Filem Seram Thailand Berhantu Terbaru Mesti Tonton Juga Tersedia Online


Kaswi Gula Melaka

Effective Networking In Business

Doa Masuk Pasar Baca Doa Ini Apabila Pergi Ke Pasar

Lafaz Tasbih Kaffarah Sebagai Doa Pembersih Majlis

Rabbana Atina Fid Dunya Hasanah

Dolar Berada Dalam Kawalan