Sekolah Kebangsaan Resah Kekurangan Dana


SETELAH sebulan sesi persekolahan dibuka pada tahun ini, pelbagai kisah membabitkan sekolah, pelajar, ibu bapa, masyarakat dan pihak berkaitan masih kedengaran.

Antara topik hangat ketika ini ialah sumbangan yuran Persatuan Ibu Bapa dan Guru (PIBG). Sepanjang bulan Januari lalu, pasti banyak sekolah yang telah mengadakan mesyuarat PIBG.
Saya juga berkesempatan menghadirinya, tetapi sambutan ibu bapa amat menyedihkan apabila bila­ngan guru lebih ramai hadir berbanding ibu bapa.

Sepatutnya, mesyuarat PIBG menjadi medan ibu bapa untuk mendekatkan diri dengan pihak sekolah dan mengetahui perjalanan persekolahan anak-anak masing-masing. Ketika itu, pihak sekolah dan PIBG akan berkongsi perancangan mereka selain menyatakan kekangan atau bantuan yang diperlukan daripada ibu bapa atau masyarakat sekeliling.

Hubungan erat ibu bapa dan guru mampu membantu pihak sekolah menjalankan pelbagai aktiviti demi kebaikan anak-anak kita. Jika, sambutan daripada ibu bapa mengecewakan, pasti pihak sekolah pening untuk melaksanakan program atau aktiviti yang telah dirancang.
Selain itu, ketidakhadiran ibu bapa juga pasti akan timbul isu-isu berbangkit terutamanya enggan membayar sumbangan yuran PIBG. Sedangkan, sumbangan tersebut yang kadarnya berbeza mengikut sekolah adalah bagi membantu pihak sekolah untuk membeli kertas atau peralatan lain untuk kegunaan anak-anak kita.

Bagi mereka yang kurang mampu sebaiknya berjumpa dan berbincang dengan pihak sekolah dan mereka yang berkemampuan pula janganlah culas membayar kerana ia adalah untuk kebaikan anak-anak bukannya untuk para guru menggunakan duit itu sewenang-wenangnya.

Walaupun begitu, pihak sekolah tidak perlulah mewajibkan pembayaran yuran PIBG dan pembayaran tersebut perlu dijelaskan atas sifat tanggungjawab ibu bapa dan kesedaran mereka sendiri.

Sementara itu, banyak sekolah telah menganjurkan aktiviti merentas desa di peringkat sekolah malah peringkat daerah juga ada yang telah berlangsung. Beberapa minggu lagi, pihak sekolah pasti sibuk untuk me­nganjurkan pula sukan sekolah.
Isunya adalah masalah kekurangan dana dan guru-guru merungut Bayaran Bantuan Tambahan Persekolahan (BBTP) dipotong sehingga 50 peratus. BBTP adalah untuk kegunaan kokurikulum, kertas ujian dalaman, sukan sekolah tahunan dan kegiatan Pendidikan Islam serta Moral.

Saya dimaklumkan sebelum ini terdapat sekolah yang menerima RM7,000 dipotong menjadi RM5,000 sahaja. Keadaan itu menyebabkan pihak sekolah pe­ning memikirkan cara untuk menganjurkan sukan sekolah terutamanya sekolah kebangsaan yang kurang murid.

Mahu tidak mahu, guru-guru terpaksa menadah muka meminta bantuan ibu bapa untuk menderma. Jika kawasan berkenaan dihuni ibu bapa berpendapatan tinggi, ia pasti dapat meringankan beban sekolah, namun ia bukan tugas mudah.

Begitu juga, pihak sekolah dikatakan tidak lagi mendapat bantuan daripada ahli politik di kawasan berkenaan dan terpaksa mendapatkan sumbangan daripada pihak korporat atau ahli perniagaan.

Justeru, diharapkan pihak kerajaan melihat kebajikan di sekolah kebangsaan kerana bagi saya aktiviti sukan juga amat penting dalam pembangunan pelajar di negara ini.

Sumber: Nasri Jalamaludin Kosmo!


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://www.cikgushare.com/2019/02/sekolah-kebangsaan-resah-kekurangan-dana.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Surat Seorang Ibu Jadual Waktu Sekolah Kebangsaan

Surat Seorang Ibu Jadual Waktu Sekolah Kebangsaan

papar berkaitan - pada 7/2/2019 - jumlah : 381 hits
Dear I am a keen follower of your blog and have never written to you before Anyway here is a sample of the latest Sekolah Kebangsaan jadual waktu from my own children s school I guess you can reproduce this time table but you shud remove th...
Jangan Guna Dana Rakyat Untuk Biayai Sekolah Tahfiz Siti Kassim

Jangan Guna Dana Rakyat Untuk Biayai Sekolah Tahfiz Siti Kassim

papar berkaitan - pada 6/2/2019 - jumlah : 289 hits
PEGUAM kontroversi Siti Kassim menggesa agar Jabatan Kemajuan Islam Malaysia berhenti menggunakan peruntukan diberikan kerajaan kepada badan berkenaan untuk membiayai sekolah tahfiz Beliau dipetik FMT berkata kerajaan perlu memastikan dana ...
Kekurangan Dana Punca Trio Pelumba Tarik Diri Dari Aksi Di Wec

Kekurangan Dana Punca Trio Pelumba Tarik Diri Dari Aksi Di Wec

papar berkaitan - pada 31/1/2019 - jumlah : 262 hits
Trio Pelumba Negra yang berjaya beraksi di Nabil Jeffri Jazeman Jaafar dan Weiron Tan mengambil keputusan drastik apabila tidak akan beraksi lagi di WEC Ini ekoran kekurangan dana yang menyebabkan keputusan ini terpaksa dilakukan Menurut la...
Ibu Bapa Tangkai Jering Punca Dana Pibg Sekolah Nazak

Ibu Bapa Tangkai Jering Punca Dana Pibg Sekolah Nazak

papar berkaitan - pada 5/2/2019 - jumlah : 835 hits
BEZA ANTARA MENTALITI KITAKawan aku Andy Sulaiman baru wasap aku pagi tadi Dia luahkan kesedihan mentaliti orang kita yang sangat berkira dengan pendidikan anak anak Sumbangan RM5 untuk cat sekolah anak sendiri pun ada yang bersangka buruk ...
Sayu Keadaan Menyedihkan Uzma Yang Kurus Keding Dan Tidak Bermaya Dan Kekurangan Zat

Sayu Keadaan Menyedihkan Uzma Yang Kurus Keding Dan Tidak Bermaya Dan Kekurangan Zat

papar berkaitan - pada 31/1/2019 - jumlah : 273 hits
Keadaan menyedihkan Uzma yang kurus ke ding dan tidak berm aya dan kekurangan zat Kes membabit pende raan pembantu rumah atau amah kerapkali dilaporkan Apa yang menyedihkan bukan sahaja dide ra dari segi emosi malahan turut membabitkan kece...
Kekurangan Nutrien Boleh Menyebabkan Kelahiran Pramatang Setiap Ibu Hamil Wajib Tahu Tanda Tanda Kelahiran Pramatang

Kekurangan Nutrien Boleh Menyebabkan Kelahiran Pramatang Setiap Ibu Hamil Wajib Tahu Tanda Tanda Kelahiran Pramatang

papar berkaitan - pada 1/2/2019 - jumlah : 324 hits
Kelahiran pramatang bermaksud atau kelahiran yang berlaku pada usia kandungan yang mencecah usia antara minggu 28 ke minggu 36 Ia kerap kali berlaku tanpa dijangka Tentu sahaja tiada sesiapa yang mahu melaluinya kerana kelahiran pramatang i...
Garut Kekurangan 885 Kotak Suara Dan 4 Ribu Bilik Suara Pemilu 2019

Garut Kekurangan 885 Kotak Suara Dan 4 Ribu Bilik Suara Pemilu 2019

papar berkaitan - pada 2/2/2019 - jumlah : 249 hits
Dia mengungkapkan hasil monitoring di beberapa daerah masih ada kekurangan logistik khususnya di Garut masih kekurangan 885 kotak suara empat botol tinta 4 865 bilik suara dan 114 ribuan segel kotak surat suara
Kip Banda Aceh Kekurangan Kotak Dan Bilik Suara

Kip Banda Aceh Kekurangan Kotak Dan Bilik Suara

papar berkaitan - pada 11/2/2019 - jumlah : 250 hits
Komisi Independen Pemilihan Kota Banda Aceh kekurangan kotak dan bilik suara Kekurangan itu sudah disampaikan kepada Komisi Pemilihan Umum agar segera ditambah
Serba Kekurangan Jadi Penagih Dadah Pulok 9114

Serba Kekurangan Jadi Penagih Dadah Pulok 9114

papar berkaitan - pada 6/2/2019 - jumlah : 288 hits
Sebenarnya Wanita zaman skrg bkn semua memilih Cuma lelaki yg berkahwin kena cuba berikan yg terbaik ikot kemampuan Jgnlah dh kurang mampu Serba kekurangan jadi penagih dadah pulok Satu sen pon xguna Sekadar luahan tgk nasib wanita berkelua...
Help Shape Ai With Malaysian Values Says Anwar

Gaji Mei 2024 Tarikh Pembayaran Gaji Penjawat Awam

Friendly Fire Between Umno Youth Head And Bersatu Counterpart Opens A Can Of Worms

Nasi Briyani Kukus Padu Sedap Uii Percuma Ayam Briyani Untuk Ibu Mengandung Patutla Ramai Beratur Beli

Perjalanan Mendapat Haji Yang Mabrur

Moto Distracto Steady Garage Customizes The New Honda Motocompacto

Nostalgia Bedak Sejuk

Negeri Sembilan Akan Menaikan Gaji Penjawat Awam



5 Negara Yang Memilih Untuk Tidak Menggunakan Matawang Sendiri

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah Slot Akasia TV3

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia

6 Fungsi Kereta Yang Sepatutnya Ada Tapi Tak Dijadikan Standard


Nak Rasa Cromboloni Sedap Boleh Ke Flour Crown Jitra

Don T Wait For A Leak Proactive Planning For Oil Tank Replacement

Stop The Drip Stay Warm A Guide To Oil Tank Replacement Services

Kelantan Kereta Rumah Ditembak Suspek Diburu Polis

Kempen Pn Dijangka Menggila Selepas Usaha Serang Kerajaan Tak Berhasil

Orang Bukan Melayu Tak Boleh Terima Perikatan Nasional