Sekolah Ditutup Bukan Bermakna Tiada Pembelajaran




KUALA LUMPUR: Keputusan menutup sekolah bukanlah bermakna cuti sekolah, sebaliknya pelajar masih perlu mengikuti sesi pengajian di rumah menggunakan kaedah pembelajaran dari rumah.
Ketua Pengarah Pelajaran, Datuk Dr Habibah Abdul Rahim, berkata sesi pembelajaran terus berlangsung sama ada menerusi dalam talian, luar talian, luar kawasan seperti yang disarankan Kementerian Pendidikan terutama kepada calon peperiksaan awam.
"Ini bagi membolehkan calon peperiksaan membuat persiapan akhir dan juga untuk mereka lebih bersedia untuk menduduki peperiksaan awam mulai 22 Februari.
"Pada waktu ini, sebarang tugasan belum siap atau mereka yang belum mengambil peperiksaan percubaan, kita akan melaksanakannya sebelum peperiksaan sebenar pada Februari," katanya.
Beliau berkata demikian dalam sesi temubual bertajuk 'Penutupan persekolahan, perubahan kepada peperiksaan' yang disiarkan dalam rancangan Selamat Pagi Malaysia di TV1 RTM, hari ini.
Bermula Isnin lalu hingga 17 dan 18 Disember, kerajaan mengumumkan penutupan sekolah dan pindaan tarikh peperiksaan Sijil Pelajaran Malaysia (SPM), Sijil Vokasional Malaysia (SVM) dan Sijil Tinggi Agama Malaysia (STAM) kepada 22 Februari depan dan peperiksaan Sijil Tinggi Persekolahan Malaysia (STPM) pula dianjak ke 8 Mac 2021.

Ketua Pengarah Pelajaran, Datuk Dr Habibah Abdul Rahim.Habibah berkata, peperiksaan percubaan tetap diteruskan kerana melaluinya kementerian dapat mengukur tahap kesediaan pelajar.
Setakat ini, katanya sebanyak 2004 sekolah atau 85 peratus daripada 2,350 sekolah menengah sudah mengadakan peperiksaan percubaan SPM, sebelum sekolah ditutup mulai 9 November lalu.
"Peperiksaan percubaan ia juga akan memberi maklum balas kepada kementerian, Jabatan Pendidikan Negeri dan Pejabat Pendidikan Daerah serta sekolah itu sendiri, bagaimana persediaan murid dan bagaimana kita boleh membantu lagi pelajar untuk menghadapi peperiksaan sebenar," katanya
Mengulas mengenai kebimbangan ibu bapa untuk menghantar anak ke sekolah tahun depan dan membenarkan menduduki peperiksaan, Habibah berkata, jika dilihat sesi persekolahan ketika Perintah Kawalan Pergerakan (PKP), pelajar kelas peperiksaan yang dibenarkan terlebih dahulu kembali ke sekolah apabila ia dibuka.
"Apabila sekolah mula dibuka pada pertengahan tahun, kita memasukkan pelajar Tingkatan Lima dan Enam yang mana kadar kehadiran mereka sangat tinggi dan melebihi 90 peratus.
"Ini menunjukkan ibu bapa yakin dengan garis paduan dan langkah diambil kementerian untuk memastikan keselamatan dan kesihatan pelajar ketika berada di sekolah.
"Kita mendapatkan pandangan dan nasihat dalam menyediakan garis paduan itu termasuk Kementerian Kesihatan (KKM), Majlis Keselamatan Negara (MKN) dan pelbagai pihak lain," katanya.




Untuk dapatkan berita daripada kami secara terus,
sila subscribe via telegram https://t.me/mindarakyat dan untuk forum sila ke https://t.me/mindarakyatt

............oo000oo...........
MINDARAKYAT
http://mindarakyat.blogspot.com/
[email protected]


©1439 Hakcipta Tak Terpelihara
Anda digalakkan untuk mengambil apa-apa bahan di dalam laman ini untuk tujuan penyebaran, tanpa perlu memberitahu kepada pihak kami.




Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.mindarakyat.net/2020/11/sekolah-ditutup-bukan-bermakna-tiada.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Covid 19 Dua Sekolah Di Kedah Ditutup

Covid 19 Dua Sekolah Di Kedah Ditutup

papar berkaitan - pada 4/11/2020 - jumlah : 211 hits
ALOR SETAR Dua buah sekolah di negeri ini ditutup selama seminggu bermula hari ini berikutan terdapat kes positif Covid 19 melibatkan pelajarnya Pengerusi Jawatankuasa Kesihatan dan Kerajaan Tempatan negeri Datuk Dr Mohd Hayati Othman berka...
Kesan Berganda Apabila Sekolah Ditutup

Kesan Berganda Apabila Sekolah Ditutup

papar berkaitan - pada 12/11/2020 - jumlah : 157 hits
Namun beliau melihat untuk anak anak kecil yang masih belum boleh membaca dan yang menunggu untuk menduduki ujian SPM semuanya begitu kabur Pasti ada sesuatu yang boleh kita semua lakukan Pasti ada usaha yang boleh kita gerakkan Saya percay...
Semua Sekolah Di Bawah Kpm Ditutup Bermula Esok Hingga Akhir Tahun Kata Menteri

Semua Sekolah Di Bawah Kpm Ditutup Bermula Esok Hingga Akhir Tahun Kata Menteri

papar berkaitan - pada 8/11/2020 - jumlah : 301 hits
Semua sekolah dibawah Kementerian Pendidikan ditutup bermula esok hingga hari terakhir persekolahan bagi tahun ini Menteri Kanan Radzi Jidin berkata bagi sekolah di negeri Kumpulan A sesi persekolahan berakhir pada 17 Disember manakala bagi...
Sekolah Ditutup Dari 9 November Sehingga Hari Akhir Persekolahan Tahun 2020

Sekolah Ditutup Dari 9 November Sehingga Hari Akhir Persekolahan Tahun 2020

papar berkaitan - pada 8/11/2020 - jumlah : 579 hits
SEKOLAH DITUTUP DARI 9 NOVEMBER SEHINGGA HARI AKHIR PERSEKOLAHAN TAHUN 2020 Tahun ini adalah tahun yang sangat mencabar bagi seluruh dunia termasuk juga negara kita yang begitu terkesan dengan pandemik COVID 19 Keadaan pada masa ini merupak...
Kaji Selidik Sokongan Pembelajaran Secara Online Ini Yang Kami Buat Masa Sekolah Dibuka Semula

Kaji Selidik Sokongan Pembelajaran Secara Online Ini Yang Kami Buat Masa Sekolah Dibuka Semula

papar berkaitan - pada 10/11/2020 - jumlah : 380 hits
Antara perkara pertama yang kami buat bila sekolah dibuka semula selepas PKP pertama dulu adalah buat Survey tentang Sokongan Pembelajaran Online untuk Murid Tingkatan 4 dan 5 Kelas tak Tingkatan 4 sebab saya penyelia bersama Cg dan Tingkat...
Sekolah Agama Tabika Taska Di Zon Merah Tutup

Sekolah Agama Tabika Taska Di Zon Merah Tutup

papar berkaitan - pada 31/10/2020 - jumlah : 260 hits
Oleh Foto ihsan Facebook Kementerian Kesihatan Malaysia JOHOR BAHRU Sekolah Agama Kerajaan Johor taman bimbingan kanak kanak taman asuhan kanak kanak dan pusat aktiviti yang berada di zon merah di sini diarahkan tutup sementara dalam usaha ...
Permohonan Kemasukan Tingkatan Satu Sekolah Menengah Agama Negeri Pahang Sesi 2021

Permohonan Kemasukan Tingkatan Satu Sekolah Menengah Agama Negeri Pahang Sesi 2021

papar berkaitan - pada 31/10/2020 - jumlah : 463 hits
Berita baik murid darjah 6 yang akan memasuki sekolah menengah mulai tahun 2021 Permohonan kemasukan Tingkatan Satu bagi Sekolah Menengah Agama Negeri Pahang sesi 2021 akan dibuka mulai 2 November 2020 Terutamanya bagi anak Pahang dan jika ...
Eh Meow Janganlah Kucing Nakal Halang Pemiliknya Dari Buat Kerja Sekolah Dengan Merampas Pensilnya

Eh Meow Janganlah Kucing Nakal Halang Pemiliknya Dari Buat Kerja Sekolah Dengan Merampas Pensilnya

papar berkaitan - pada 30/10/2020 - jumlah : 353 hits
Usaha seorang kanak kanak perempuan cuba menyiapkan kerja sekolahnya terganggu selepas seekor kucing peliharaannya nekad mengalihkan perhatiannya dan mengajaknya bermain Video yang viral di media sosial China itu menunjukkan kucing baka Ame...
Pernah Hidup Susah Hoshi Seventeen Beri Bantuan Biasiswa Buat Pelajar Sekolah Lamanya

Pernah Hidup Susah Hoshi Seventeen Beri Bantuan Biasiswa Buat Pelajar Sekolah Lamanya

papar berkaitan - pada 30/10/2020 - jumlah : 332 hits
Rasa berbunga hati apabila idola kegemaran kita berbuat baik kan Terbaru Hoshi daripada kumpulan SEVENTEEN telah menderma untuk junior di sekolah lamanya Pada 29 Oktober satu sumber darupada Sekolah Menengah Maseok terletak di daerah Gyeong...
Backstabbing Drama In The Opposition Pas Sabotaging Bersatu By Attacking Chinese Vernacular Schools

Calon Bersatu Prk Kkb Tidak Dapat Sokongan Parti Pas

Pas Anggap Terlalu Awal Bincang Pertukaran Mb Perlis

Calon Bersatu Prk Kkb Tunggang Isu Kematian Teoh Beng Hock

Perasaan Bila Orang Namakan Kucing Mereka Dgn Nama Anda

Umno Explores Every Means Possible To Free Najib

100 Cawangan Kfc Tutup Dan Akur Kuasa Boikot

Antara Pilihan



Biodata Dan Latar Belakang Adam Shamil Personaliti TikTok Terkenal

5 Negara Yang Memilih Untuk Tidak Menggunakan Matawang Sendiri

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah Slot Akasia TV3

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia


Jkt48 Heavy Rotation Chord

Dap S Dilemma Red Lines And Kuala Kubu Baharu

Macc Nabs Three Senior Govt Agency Officers In Kelantan

Th Jamin 31 600 Jemaah Haji Berpeluang Ziarah Raudah

Memang Sibuk Wehh

Nak Tau 5 Langkah Menjadi Insan Hebat