Sejarah Lombong Tembaga Mamut Ranau




Malaysia pernah memiliki lombong tembaga terdedah terbesar di dunia, iaitu Lombong Tembaga Mamut (MCM - Mamut Cooper Mining) terletak di lereng Gunung Kinabalu, Ranau, Sabah.

Sejarah pembangunan lombong Mamut dimulakan dengan mengguna dana khas Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) oleh pasukan penerokaan pada Disember 1963 hingga ke 1965. Hasil kajian PBB mendapati nilai-nilai tembaga yang tinggi termasuk logam logam lain di dalam tanah, sedimen sungai dan air sungai Mamut , Bambangan dan Lohan.

Tawaran tender melambong menarik minat syarikat dari luar negara. Tender itu dimenangi oleh syarikat dari Jepun.

Pada masa penerokaan pada kedalaman 15,620, didapati rizab bijih mineral dianggarkan 100 juta tan. Hampir 80% adalah tembaga bergred tinggi. Yang lain adalah bijih-bijih perak dan emas.

Perlombongan bermula pada tahun 1970. Selepas 5 tahun beroperasi, pada November 1975, penghantaran sulung bijih tembaga telah diangkut ke jeti Usukan dan seterusnya ke Jepun untuk penapisan di negara tersebut. 

Ketika operasi melombong dijalankan, satu kesan sampingan yang berlaku ialah terhasilnya air yang dicemari oleh asid yang memberi kesan bahaya kepada alam sekitar, penduduk dan ternakan.

Berlaku limpahan campuran air tembaga hingga ke kampung berdekatan dan mengalir jauh melalui sungai sehingga mendatangkan bahaya yang di luar jangkaan.

Akibat kejadian itu, pihak syarikat perlombongan terpaksa membayar pampasan yang besar kepada penduduk dan kerajaan negeri. Syarikat berdepan masalah kewangan yang serius dan atas faktor keselamatan untuk mengelak kejadian berulang, syarikat mengambil keputusan untuk menutup operasi yang sepatutnya mendatangkan keuntungan besar kepada syarikat dan negeri, selain memberi peluang pekerjaan yang bukan sedikit jumlahnya.

Bekas lombong tembaga Mamut masih kekal. Takungan air yang mengandungi asid masih lagi wujud dan tetap memberi ancaman atau berbahaya.

Dianggarkan bekas lombong tembaga Mamut menakung kira-kira 20.6 juta meter padu air yang berasid. Dinding lombong dedah itu terdiri daripada batuan jenis granit yang keras, kukuh dan tebal dan ekoran itu, sebarang kejadian gempa bumi berukuran di bawah lapan pada skala Richter tidak akan memberikan sebarang impak ke atas struktur dinding lombong dedah berkenaan.

Tambahan, daya tekanan air yang ditakung dalam lombong dedah itu semakin lemah kerana paras takungan air di dalamnya itu semakin berkurangan iaitu daripada lebih 100 meter kepada hanya kira-kira 80 meter.

Bekas lombong tembaga Mamut kini menjadi destinasi mereka yang ingin menikmati suasana tasik atau danau dengan permukaan unik hasil proses perlombongan dahulu.

Namun, setelah ditinggalkan lebih 40 tahun, struktur binaan seperti tempat kediaman dan kemudahan lain semuanya telah musnah kecuali yang diperbuat dari batu.

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://bicaramentari.blogspot.com/2019/04/cds_19.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Menengok Pileg Dan Pilpres 2019 Di Brunei Disebut Paling Ramai Sepanjang Sejarah

Menengok Pileg Dan Pilpres 2019 Di Brunei Disebut Paling Ramai Sepanjang Sejarah

papar berkaitan - pada 15/4/2019 - jumlah : 193 hits
Menurut penghitungan sementara total 11 866 WNI di Brunei telah menggunakan hak pilihnya dalam Pemilu Serentak 2019 atau mencakup 65 persen dari jumlah pemilih tetap Jumlah pemilih yang hadir ini melebihi Pemilu 2014 yang mencapai lebih dar...
Buat Tugu Skandal Terbesar Dunia Bahan Sejarah Dan Sumber Perlancongan

Buat Tugu Skandal Terbesar Dunia Bahan Sejarah Dan Sumber Perlancongan

papar berkaitan - pada 15/4/2019 - jumlah : 286 hits
Cerita tentang Najib tidak boleh dilepaskan begitu sahaja sehingga mahkamah membuat keputusan Segala tindak tanduk semasa dia berkuasa dan memerintah perlu di detail satu persatu Di mana autanya belitnya temberangnya dan setakat mana ada be...
Panduan Tugasan Kssm Sejarah Tingkatan 3

Panduan Tugasan Kssm Sejarah Tingkatan 3

papar berkaitan - pada 16/4/2019 - jumlah : 1534 hits
Panduan Tugasan KSSM Sejarah Tingkatan 3 Assalamualaikum dan selamat sejahtera warga SGO sekalian Pada kali ini perkongsian diteruskan lagi berkaitan panduan pelaksanaan tugasan projek yang telah disediakan oleh Bahagian Pembangunan Kurikul...
Sejarah Menarik Tentang Kehidupan Albert Einstein

Sejarah Menarik Tentang Kehidupan Albert Einstein

papar berkaitan - pada 18/4/2019 - jumlah : 326 hits
Kita semua pasti kenal akan Albert Einstein Di sini ada sedikit info tentang beliau Beliau adalah salah seorang saintis terhebat sepanjang masa Dia datang dengan teori relativiti Beliau dilahirkan di Jerman tetapi berpindah ke Amerika di ma...
Indonesia Memilih Presiden Dan Timbalan Mengimbau Sejarah Dan Unjuran

Indonesia Memilih Presiden Dan Timbalan Mengimbau Sejarah Dan Unjuran

papar berkaitan - pada 17/4/2019 - jumlah : 270 hits
Oleh Dr Riduan Mohamad Nor Tanah seberang semenjak dua tahun lepas terus hiruk pikuk dengan kempen memilih Presiden di negara paling besar jumlah populasi muslim dalam dunia Pilihanraya dinegara bekas tanah jajahan Belanda itu juga mempunya...
Sejarah Panjang Dan Alasan Sepinya Bandara Kertajati

Sejarah Panjang Dan Alasan Sepinya Bandara Kertajati

papar berkaitan - pada 11/4/2019 - jumlah : 244 hits
Indonesia boleh berbangga dengan Bandara Kertajati karena hadirnya infrastruktur anyar ini murni dibuat anak bangsa Begitu pula dengan model pembiayaan melalui kolaborasi pemerintah pusat dan daerah dalam hal ini Pemerintah Provinsi Jawa Ba...
Mahathir Jahil Tentang Sejarah Negeri Johor

Mahathir Jahil Tentang Sejarah Negeri Johor

papar berkaitan - pada 11/4/2019 - jumlah : 705 hits
Satu cerita ringkas tentang sejarah Johor bagi orang yang jahil tentang sejarah Johor THE CORRIDORS OF POWER Raja Petra Kamarudin Diantara tahun 1786 hingga tahun 1824 pihak British telah mengambil alih Pulau Pinang Singapura dan juga Melak...
Benarkah Mug Tembaga Bermanfaat Bagi Kesehatan

Benarkah Mug Tembaga Bermanfaat Bagi Kesehatan

papar berkaitan - pada 8/4/2019 - jumlah : 283 hits
informasitips com Apakah Kamu pernah mendengar tentang mug tembaga Layaknya gelas mug tembaga juga digunakan sebagai wadah untuk menampung minuman Seperti namanya mug tembaga terbuat dari tembaga namun bukan berarti langsung digunakan begit...
Lirik Campak Bintang Faizal Tahir M Nasir

Backstabbing Drama In The Opposition Pas Sabotaging Bersatu By Attacking Chinese Vernacular Schools

Umno Explores Every Means Possible To Free Najib

100 Cawangan Kfc Tutup Dan Akur Kuasa Boikot

Calon Bersatu Prk Kkb Tunggang Isu Kematian Teoh Beng Hock

Bonus R 5000 Jogue Ca A T Queis Onlin

Catat Nekad Berhaji Tanpa Visa Haji Bisa Dideportasi Dari Arab Saudi

Sambutan Ulang Tahun Ke 30 Dan Pelancaran 4 Model Motosikal Ktm Duke



Biodata Dan Latar Belakang Adam Shamil Personaliti TikTok Terkenal

5 Negara Yang Memilih Untuk Tidak Menggunakan Matawang Sendiri

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah Slot Akasia TV3

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia


Contact Lens Trial Experience The Difference Risk Free

Beyond The Arrest Colorado Springs Criminal Lawyers Advocate For Your Freedom

Aktivis Gagal Rayu Mohon Cabar Keputusan Ag Tak Dakwa Muhammad Zamri Vinoth Dan Firdaus Wong

What Are The Chances That Anwar Will Honour His Promise To Raise The Salary Of Civil Servants

Is The Government Getting Paranoid About The Media

Bila Rakyat Kurang Faham Jangan Kata Lantaklah Ka Siong