Sejarah Kesultanan Melayu Pahang


Sultan Pahang 1
Al-Marhum Sultan Ahmad Al-Muadzam Shah Ibni Al-Marhum Bendahara Ali bergelar Sultan Pahang yang pertama pada 6 Ogos 1882.

Baginda ialah anakanda kepada Bendahara Ali dengan Che Long, juga dikenali sebagai Che Lingga.

Diputerakan pada 23 Mei 1836 bersamaan 5 Muharram 1252 Hijrah, di istana ayahandanya di Pulau Maulana, Pekan dan adalah putera kelima daripada 11 adik beradik.

Baginda diisytiharkan menjadi Sultan pada 16 Ogos 1882 dan mangkat pada 9 Mei 1914, setelah memerintah selama lebih kurang 50 tahun.

Sultan Pahang II
Al-Marhum Sultan Mahmud Ibni Al-Marhum Sultan Ahmad Al-Mu’adzam Shah diputerakan pada 4 Februari 1868 bersamaan 10 Syawal 1254 Hijrah.

Baginda dilantik menjadi Pemangku Raja pada 22 Julai 1889 bagi membantu ayahandanya dalam urusan pemerintahan negeri. Pada 11 Oktober 1891, Tengku Mahmud diberi gelaran Tengku Besar Pahang iaitu gelaran kepada seorang bakal Sultan.

Baginda berkahwin dengan Tengku Mariam iaitu puteri kepada Al-Marhum Sultan Abu Bakar (Johor) pada Julai 1913 tetapi tidak meninggalkan zuriat.

Baginda menggantikan ayahandanya sebagai Sultan Yang Memerintah pada 9 Mei 1914 dan Tengku Mariam pula dilantik sebagai Tengku Puan Besar danmangkat pada 19 Jun 1917 di Rumah Rehat Kuala Pahang.

Sultan Pahang III
Al-Marhum Sultan Abdullah Al-Mu’tasim Billah Ibni Al-Marhum Sultan Ahmad Al-Mu’adzam Shah.

Baginda diputerakan pada malam Khamis, 12 Oktober 1874 bersamaan 25 Syawal 1296 Hijrah, di istana ayahandanya dan bondanya Cik Su’ma di Pekan Lama.

Baginda adalah putera kelima Al-Marhum Sultan Ahmad Al-Mu’adzam Shah Ibni Al-Marhum Bendahara Ali dan dilantik menaiki takhta kerajaan Pahang setelah kemangkatan kekandanya, Sultan Mahmud.

Baginda ditabalkan sebagai Sultan Abdullah Al-Mu’tasim Billah Ibni Al-Marhum Sultan Ahmad Al-Mu’adzam Shah pada Mei 1919, di Balairung Seri Istana Seri Terentang, Pekan dengan penuh istiadat.

Baginda mangkat di Istana Kuning pada 22 Jun 1932 dan meninggalkan tiga isteri iaitu Che Endut, Che Kalsum Abdullah dan Che Wan Chantik Wan Mohd Amin serta 10 putera dan tujuh puteri.

Sultan Pahang IV
Al-Marhum Sultan Abu Bakar Ri’ayatuddin Al-Mu’adzam Shah Ibni Al-Marhum Sultan Abdullah Al-Mu’tasim Billah.

Baginda diputerakan pada 29 Mei 1904 bersamaan 14 Rabi’ul Awal Tahun 1322 Hijrah. Baginda adalah putera kepada Al-Marhum Sultan Abdullah dengan Che Kalsum Abdullah.

Baginda mendapat pendidikan awal di Sekolah Melayu Pekan dan kemudian menyambung pendidikannya dalam aliran Inggeris di Maktab Melayu Kuala Kangsar atau dikenali sebagai Malay College Kuala Kangsar(MCKK) di Perak.

Baginda menaiki takhta pada 24 Jun 1932 dan kemudiaannya ditabalkan sebagai Sultan Abu Bakar Ri’ayatuddin Al-Mu’adzam Shah pada hari Ahad, 28 Mei 1933 di Istana Pantai, Pekan. Pada waktu itu, usianya baharu mencecah 28 tahun dan baginda adalah Sultan yang paling muda dalam sejarah Raja-Raja Tanah Melayu ketika itu.

Baginda mangkat pada 5 Mei 1974 di Istana Kecil, Pekan setelah memerintah Pahang selama 42 tahun.

Sultan Pahang V
Sultan Haji Ahmad Shah Al-Musta’in Billah Ibni Al-Marhum Sultan Abu Bakar Ri’ayatuddin Al-Mu’adzam Shah diputerakan jam 12 tengah hari pada Jumaat, 24 Oktober 1930 di Istana Mangga Tunggal (bersebelahan Istana Kuning, Pekan Lama) Bandar Diraja Pekan.

Baginda adalah anakanda ketiga Al-Marhum Sultan Sir Abu Bakar Ri’ayatuddin Al-Mu’adzam Shah Ibni Al-Marhum Sultan Abdullah Al-Mu’tassim Billah dengan Al-Marhumah Tengku Ampuan Besar Pahang Raja Hajjah Fatimah binti Al-Marhum Sultan Iskandar Shah.

Baginda memulakan persekolahannya di Sekolah Melayu di Kuala Kangsar, Perak dan melanjutkan pelajarannya ke Maktab Melayu Kuala Kangsar dan turut belajar asas agama di Kuliah Al-lughah Waddin Al-Sultan Abu Bakar, Padang Polo, Pekan.

Baginda kemudiannya menyambung semula persekolahannya di Sekolah Clifford, Kuala Lipis melanjutkan pelajaran di Sekolah Persendirian Sussex sebelum memasuki Worchester College, Oxford bagi mengikuti Kursus Pentadbiran Awam dalam tahun 1950. Sumber : https://ms.wikipedia.orgWassalam, Wa'allahhualam AKU ANAK PAHANG

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://akuanakpahang.blogspot.com/2019/01/sejarah-kesultanan-melayu-pahang.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Gelaran Susunan Keturunan Keluarga Melayu Pahang

Gelaran Susunan Keturunan Keluarga Melayu Pahang

papar berkaitan - pada 10/1/2019 - jumlah : 3630 hits
Mungkin hari ini atau generasi mendatang sudah tidak mengetahui akan sebutan atau panggilan mengikuti susunan dalam gelaran pangkat mengikuti susunan dan keturunan keluarga Melayu Negeri Pahang Jom kita lihat gambar ini Semoga menjadi penge...
Raja Raja Melayu Dilaporkan Bersidang Di Istana Negara Agong Berikutnya Dari Pahang Johor Atau Perak

Raja Raja Melayu Dilaporkan Bersidang Di Istana Negara Agong Berikutnya Dari Pahang Johor Atau Perak

papar berkaitan - pada 7/1/2019 - jumlah : 474 hits
Raja raja Melayu dilaporkan sedang bersidang di Istana Negara di Kuala Lumpur Adalah dipercayai ini susulan selepas Sultan Muhammad V bertindak turun takhta sebagai Yang di Pertuan Agong Sultan Muhammad V dipilih oleh Persidangan Raja raja ...
Melaka Pernah Selamatkan Mekah Dari Portugis Pakar Sejarah Melayu

Melaka Pernah Selamatkan Mekah Dari Portugis Pakar Sejarah Melayu

papar berkaitan - pada 19/1/2019 - jumlah : 872 hits
Sejarah Melaka yang pernah menyelamatkan Mekah dari serangan Portugis yang ramai orang tidak tahu diceritakan oleh Prof Dr Tatiana Denisova Pakar Sejarah Melayu dan Sejarah Islam di Dunia Melayu yang berasal dari Moscow Russia dan merupakan...
Mb Pahang Kita Ada Cara Pastikan Ramli Tak Lompat

Mb Pahang Kita Ada Cara Pastikan Ramli Tak Lompat

papar berkaitan - pada 17/1/2019 - jumlah : 204 hits
Diterbitkan Hari ini 2 04 tengahariPRK CAMERON l Menteri Besar Pahang Wan Rosdy Wan Ismail yakin calon BN bagi kerusi parlimen Cameron Highlands Ramli Mohd Nor tidak akan melompat jika beliau menang pada pilihan raya kecil 26 Januari nanti ...
Bn Pahang Calon Ph Guna Modal Ahli Majlis Untuk Raih Undi

Bn Pahang Calon Ph Guna Modal Ahli Majlis Untuk Raih Undi

papar berkaitan - pada 17/1/2019 - jumlah : 345 hits
KUANTAN Calon Pakatan Harapan M Manogaran didakwa cuba meraih undi dengan melemparkan fitnah berhubung pelantikan Ahli Majlis bagi Majlis Daerah Cameron Highlands Pengerusi BN Pahang Datuk Seri Wan Rosdy Wan Ismail berkata Manogaran menuduh...
Dollah Salleh Sudah Ada Bayangan Dua Pemain Import Baharu Pahang

Dollah Salleh Sudah Ada Bayangan Dua Pemain Import Baharu Pahang

papar berkaitan - pada 16/1/2019 - jumlah : 311 hits
Selepas pemain naturalisasi pertama negara Mohamadou Sumareh disahkan sebagai pemain tempatan dalam saingan Liga Malaysia 2019 berkuatkuasa semalam pengendali skuad tok gajah memberi bayangan akan membawa masuk dua pemain import berbisa bag...
Baru Sahaja Dimasyhurkan Sebagai Sultan Pahang Ketampanan Adinda Tengku Abdullah Ini Curi Tumpuan Ramai

Baru Sahaja Dimasyhurkan Sebagai Sultan Pahang Ketampanan Adinda Tengku Abdullah Ini Curi Tumpuan Ramai

papar berkaitan - pada 16/1/2019 - jumlah : 1361 hits
Sebaik pemangku Sultan Pahang Tengku Abdullah Sultan Ahmad Shah bakal ditabalkan sebagai Sultan Pahang Ke 6 pada Selasa kemunculan adinda baginda Tengku Fahd Mua adzam pada sidang media khas di Istana Abu Bakar Sabtu lalu mencuri tumpuan ne...
Najib Orang Pahang Patut Turun Berkempen Hishammuddin

Najib Orang Pahang Patut Turun Berkempen Hishammuddin

papar berkaitan - pada 17/1/2019 - jumlah : 558 hits
CAMERON HIGHLANDS Bekas Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak sepatutnya sudah turun berkempen bagi Pilihan Raya Kecil Cameron Highlands awal lagi Itu kata kata Ahli Parlimen Sembrong Datuk Seri Hishammuddin Hussein apabila ditanya ten...
Saya Jamin Ramli Tidak Akan Lompat Parti Mb Pahang

Saya Jamin Ramli Tidak Akan Lompat Parti Mb Pahang

papar berkaitan - pada 18/1/2019 - jumlah : 262 hits
THE MALAYSIAN TIMES Gambar ihsan Suruhanjaya Pilihan Raya TANAH RATA Menteri Besar Pahang Datuk Seri Wan Rosdy Wan Ismail hari ini memberikan jaminan bahawa calon Barisan Nasional Ramli Mohd Nor bagi Pilihan Raya Kecil Cameron Highlands tid...
8 Karakter Di Drama Korea Ini Bisa Jadi Contoh Bahwa Emansipasi Bukan Cuma Cita Cita Wanita Indonesia

Transformation From The Top Down Hajiji S Exemplary Leadership In Sabah

Bukan Ulama Lantikan Politik Sendiri Tu Ular Dalam Semak

La Dolce Vita Cranking The Vespa Gt 200 Up To Eleven

Filem Mustaqim

8 Kelebihan Daun Pudina Untuk Kesihatan Dalaman Dan Luaran

April 18 2024 Pesan Orang Alim

Penyokong Pn Jangan Bongkak Dan Takabbur



Kisah Restoran Colonel Sanders Selain KFC Yang Tidak Boleh Dikembangkan

Info Dan Sinopsis Filem J2 J Retribution J2 J Retribusi Filem Malaysia 2021 Di Netflix Sekuel J Revolusi

Info Sinopsis Kutipan Sheriff Narko Integriti Filem Malaysia 2024

Info Dan Sinopsis Dough Doh Filem Malaysia 2023 Lakonan Syafiq Kyle Kini Di Netflix

Info Dan Sinopsis The Djinn s Curse Khong Khaek Filem Seram Thailand 2023 Kini Di Netflix Malaysia


Bila Kau Rajin Nak Tolong Kerja Orang

Perjanjian Allah Swt Dengan Kaum Bani Israil

Mushroom Jellyfish House By Ttdesign Vn In Tan Hiep Vietnam

Vanishing Landscape

Dapat Hadiah Hari Jadi

Keyakinan