Sedekah Menjelang Aidilfitri




Golongan kaya perlu memahami penderitaan yang terpaksa ditanggung golongan miskin. Amat baik dan berhati mulia jika menghulurkan bantuan kepada golongan miskin agar dapat menikmati taraf kehidupan lebih baik, lebih-lebih lagi ketika persiapan menyambut Aidilfitri ini. 

Bantuan yang disumbangkan, tidak kira apa jenis sekali pun amat bermakna bagi golongan miskin dan fakir. Mungkin sumbangan itu satu nilai yang amat sedikit bagi golongan kaya, tetapi sesuatu yang amat berharga boleh golongan miskin. 

Bahkan, pakaian terpakai yang sudah menjadi bahan buangan bagi golongan kaya adalah sesuatu yang paling berharaga bagi golongan miskin. Pakaian itu lebih baik daripada apa yang mereka miliki dan gunakan sekarang. 

Sesungguhnya sedekah pada bulan Ramadan adalah seutama-utama sedekah berbanding sedekah pada bulan-bulan lain. Pahala sedekah pada bulan Ramadan digandakan pahalanya, seperti mana Allah menggandakan balasan pahala bagi setiap kebaikan yang dilakukan sepanjang Ramadan.

Sedekah yang diberikan tidak semestinya dalam nilai yang besar.  Sesiapa yang ingin menghulurkan sedekah, berikanlah mengikut kemampuan. Apa yang penting ialah keikhlasan pemberinya dan manfaat yang diperoleh oleh penerimanya.

Sedekah dalam bentuk makanan, pakaian dan wang sesuatu yang amat bermakna bagi golongan miskin. Ia satu keperluan asas yang diperlukan semua orang.  

Ketibaan Syawal disambut golongan miskin tidak ada bezanya dengan hari-hari lain. Tidak ada apa yang membolehkan mereka menyambut Aidilfitri dalam keadaan bergembira, melainkan rasa bersyukur dan memikirkan cara mana hendak meneruskan kehidupan seharian.  

Sedekah adalah lambang kasih sayang dan bersyukur dengan nikmat yang dikurniakan oleh Allah. Sesiapa bersyukur, dia akan ditambahkan nikmat hidup di dunia dan akhirat.  

Kekuatan umat Islam terbentuk melalui kasih sayang dan persaudaraan. Sesungguhnya, seluruh umat Islam adalah bersaudara antara satu sama lain. Perkara ini perlu diterjemahkan terutama ketika sambutan Aidilfitri. 

Islam mengutamakan amalan sedekah bukan saja bertujuan memberi kebaikan kepada orang yang menerima sedekah itu. Bahkan, amalan bersedekah turut memberi kebaikan kepada orang yang memberi sedekah. 

Sebahagian harta yang disedekahkan akan membersihkan dan menyuburkan sebahagian harta yang masih dimiliki.  Ia membantu menumbuhkan tunas-tunas rezeki yang lebih diberkati dan memberi manfaat kepada pemiliknya.    

Rasa keimanan yang ditanam sepanjang Ramadan mampu mengikis perasaan sayang harta kekayaan, sebaliknya lebih mudah melakukan sedekah dan membelanjakan harta ke jalan Allah.    

Tingkatkan amalan bersedekah pada bulan Ramadan. Sesungguhnya sedekah dapat menghindarkan diri daripada dilalaikan dengan keindahan dan kemewahan dunia.

Banyak orang menjadi kufur disebabkan tidak mensyukuri nikmat harta disedikan oleh Allah. Perasaan angkuh dan sayangkan harta menyebabkan seseorang merasakan apa yang dimilikinya adalah hasil kebolehnya mencari harta di dunia ini dan menolak yang hakikatnya ia dikurniakan oleh Allah Yang Maha Pemberi Rezeki.

Sempena ketibaan Aidilfitri ini, jadikan amalan bersedekah sebagai sebahagian daripada keberkatan Ramadan yang mendidik manusia menjadi insan bertakwa.   



Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://bicaramentari.blogspot.com/2019/05/deb.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Al Quran Penyeri Kehidupan Penghuni Penjara Menjelang Hari Raya Aidilfitri

Al Quran Penyeri Kehidupan Penghuni Penjara Menjelang Hari Raya Aidilfitri

papar berkaitan - pada 27/5/2019 - jumlah : 551 hits
KUALA LUMPUR Tidak langsung terkesan dengan kisah lampau satu persatu ayat al Quran dibaca lancar dengan sesekali ditegur oleh pegawai agama dan suasana itu bukan asing bagi penghuni penjara yang cuba mencari semula jati diri yang hilang Ke...
Tingkat Pemantauan Perairan Negara Menjelang Aidilfitri

Tingkat Pemantauan Perairan Negara Menjelang Aidilfitri

papar berkaitan - pada 28/5/2019 - jumlah : 236 hits
Tingkat pemantauan perairan negara menjelang Aidilfitri Dikemas kini 54 minit yang lalu Diterbitkan pada 27 May 2019 11 08PM
Lebuhraya Persisiran Pantai Barat West Coast Expressway Dibuka Menjelang Aidilfitri

Lebuhraya Persisiran Pantai Barat West Coast Expressway Dibuka Menjelang Aidilfitri

papar berkaitan - pada 23/5/2019 - jumlah : 1102 hits
Pemilik konsesi Lebuhraya Persisiran Pantai Barat West Coast Expressway dan Lembaga Lebuhraya Malaysia akan menjalankan ujian pematuhan akhir mengenai struktur lebuh raya pada hari Isnin ini Pengarah Urusan WCE Sdn Bhd Datuk Neoh Soon Hiong...
Jambatan Angkat Dibuka Kepada Kenderaan Menjelang Aidilfitri

Jambatan Angkat Dibuka Kepada Kenderaan Menjelang Aidilfitri

papar berkaitan - pada 18/5/2019 - jumlah : 627 hits
KUALA TERENGGANU Kerajaan negeri akan membuka laluan bawah Jambatan Angkat Muara Sungai Terengganu sebelum hari raya Aidilfitri ini Menteri Besar Dr Ahmad Samsuri Mokhtar berkata pembukaan tersebut bertepatan dengan kehendak Majlis Pembangu...
Vietnam Jadi Kegilaan Orang Malaysia Menjelang Aidilfitri

Vietnam Jadi Kegilaan Orang Malaysia Menjelang Aidilfitri

papar berkaitan - pada 10/5/2019 - jumlah : 277 hits
Jika berkesempatan ke Ho Chi Minh Vietnam anda pasti terkejut melihat kelibat ramai wanita Malaysia di sana Ho Chi Minh menjadi salah satu destinasi membeli belah utama bagi penduduk negara ini sejak beberapa tahun lalu terutama menjelang m...
Jalan Di Terengganu Dijangka Sesak Menjelang Aidilfitri

Jalan Di Terengganu Dijangka Sesak Menjelang Aidilfitri

papar berkaitan - pada 28/5/2019 - jumlah : 254 hits
DIJANGKA 450 000 kenderaan berada di atas jalan raya di negeri ini setiap hari sepanjang Hari Raya Aidilfitri ini Sehubungan itu polis negeri akan meningkatkan pemantauan dan rondaan secara berkala bagi memastikan aliran trafik sepanjang la...
Songkok Gaya Tun M Jadi Tumpuan Menjelang Aidilfitri

Songkok Gaya Tun M Jadi Tumpuan Menjelang Aidilfitri

papar berkaitan - pada 27/5/2019 - jumlah : 344 hits
Kedai menjual songkok yang dimiliki Sardi Dahar di tingkat bawah Kompleks Pekan Rabu di Alor Setar kembali mendapat perhatian orang ramai yang ingin mendapatkan songkok gaya Tun untuk dipakai pada sambutan Aidilfitri nanti Selain tertera na...
Kkb Polls Go Out To Vote With Peace Of Mind As Safety Assured Says Selangor Police

Kanak Kanak Usia 3 Tahun Sudah Boleh Diajar Berdikari Tahu Urus Diri Sudah Cukup Baik

Asal Usul Coca Cola

Sejarah Hitam Bola Sepak Berulang

Hukuman Masyarakat Sangat Berat Jika Anda Punya Pendapat Berbeza Dari Mereka

Ikan Buntal Risiko Dan Gejala Keracunan

Takut Ditangkap Khalwat Pecut Kereta Hingga Terbabas

Pharmaniaga Komited Pulih Kewangan Keluar Status Pn17



Info Dan Sinopsis Filem Shaitaan 2024 Remake Filem Vash Kini Di Netflix

Biodata Emran Rijal Owner Jenama Emri Vision Suami Tyra Kamaruzzaman Founder BeauTyra

Biodata Tyra Kamaruzzaman Founder BeauTyra Yang Kahwin Bersuamikan Emran Rijal

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Dr Pontianak Astro Warna Sooka

10 Fakta Biodata Jabir Meftah Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3


Untonglah Menantu Zahid Hamidi Dilantik Pengerusi Jiankun

Mad Science A Harley Sportster Grand Prix Racer By A Nuclear Chemist

Sa Tak Pernah Buat Muka

Onigiri

Mobil Brimob Untuk Jemput Satgas Damai Cartenz Di Bandara Sentani Dicuri Pelaku Roboh Ditembak Polisi

Erupsi Gunung Ibu Ciptakan Badai Petir Vulkanik