Sedekah Biar Ini Ramadan Terbaik Untuk Kita




Oleh Ruslan Said
BERDEPAN dengan kegelisahan wabak yang sedang melanda seluruh dunia ketika ini, beruntung bagi orang Islam kerana Allah menghadirkan Ramadan sebagai penenang dalam menghadapi musibah ini.
Mudah-mudahan kita mendoakan Ramadan ini menjadi Ramadan yang terbaik dalam catatan amal kehidupan kita dan dapat kita optimumkan ruang dan peluang untuk memperbanyakkan amal dalam kekangan perintah kawalan pergerakan ini.
Ramadan tidak dapat dipisahkan dengan amalan bersedekah.
Bahkan amal ini sepatutnya dilaksanakan dengan sebaik mungkin kerana pada bulan yang mulia ini Allah Taala menjanjikan bagi tiap-tiap amal soleh itu akan digandakan pahalanya sehingga 700 kali ganda.
Ramadan adalah waktu yang baik untuk bersedekah. Daripada Ibnu ‘Abbas RA bermaksud: “Nabi SAW adalah orang yang paling gemar melakukan kebaikan.
Sifat dermawan yang baginda lakukan bertambah banyak lagi di bulan Ramadan.
Bahkan ulama hadis menggambarkan sifat suka bersedekah Nabi ini seperti angin yang berhembus.
Dalam kitab Lataif Al Maarif, guru-guru daripada Abu Bakr bin Maryam rahimahumullah pernah mengatakan, “Jika tiba bulan Ramadan, bersemangatlah untuk bersedekah. Kerana bersedekah di bulan tersebut lebih berlipat ganda pahalanya seperti seseorang yang bersedekah di jalan Allah (fi sabilillah).”
Imam Syafie Rahimahullah berkata: “Aku sangat senang ketika melihat ada yang bertambah semangat menghulurkan tangan untuk membantu orang lain di bulan Ramadan kerana meneladani Rasulullah, juga kerana manusia ketika puasa sangat memerlukan bantuan apabila mereka telah disibukkan dengan puasa dan solat sehingga sukar untuk mencari nafkah bagi memenuhi keperluan mereka.”
Meraih keberkatan dengan bersedekah
Sebahagian ulama menyebutkan bahawa meraih barakah melalui pengeluaran harta dalam kebaikan terbahagi kepada tiga kategori:
Pertama: Pengeluaran untuk kepentingan diri sendiri, keluarga dan orang yang wajib dinafkahi dengan bersikap sederhana, tidak bersifat kedekut atau boros.
Nafkah seperti ini lebih afdal daripada sedekah biasa dan bentuk pengeluaran harta yang lain. Kerana Nabi bersabda, “Sungguh tidaklah engkau menginfakkan nafkah (harta) dengan tujuan mengharapkan (melihat) wajah Allah (pada hari kiamat nanti) kecuali kamu akan mendapatkan ganjaran pahala (yang besar), termasuklah dalam makanan yang kamu berikan kepada isterimu.” (Hadis Riwayat Bukhari).
Kedua: Penunaian zakat dan hak Allah.
Terdapat ulama yang menyatakan bahawa sesiapa sahaja yang menunaikan zakat, maka telah terlepas daripadanya sifat bakhil dan menyucikan jiwa.
Allah berfirman, “Ambillah zakat daripada sebahagian harta mereka, dengan zakat itu kamu membersihkan dan mensucikan mereka dan berdoalah untuk mereka.
Sesungguhnya doa kamu itu (menjadi) ketenteraman jiwa bagi mereka. Dan Allah Maha Mendengar lagi Maha Mengetahui.” (Surah At-Taubah, ayat 103)
Ketiga: Sedekah tathowwu’ (sunah) seperti memberi sedekah untuk menyambung hubungan dengan kerabat yang jauh dan teman yang dekat, termasuk memberi makan kepada mereka yang kelaparan.
Daripada Abdullah bin Umar menceritakan bahawa Nabi bersabda: “Seseorang Muslim adalah saudara terhadap Muslim yang lain, dia tidak boleh menganiaya dan tidak akan dianiaya oleh orang lain. Sesiapa yang melaksanakan hajat saudaranya maka Allah akan melaksanakan hajatnya. Sesiapa yang melapangkan kesusahan seorang Muslim, maka Allah akan melapangkan kesukarannya pada hari kiamat. Sesiapa yang menutup aib seseorang Muslim, maka Allah akan menutup aibnya pada hari kiamat.” (Hadis Riwayat Al Bukhari)
Di musim mengikut perintah kerajaan untuk duduk di rumah ini, marilah kita berdoa supaya musibah yang sedang melanda negara kita dapat berakhir dengan baik dan Ramadan yang mendatang ini memberikan kita kekuatan untuk bersedekah dengan sebanyak-banyaknya.
Pandanglah ahli keluarga, jiran di kiri dan kanan agar jika ada yang susah dapat kita bantu, jika ada yang kekurangan makanan dapat kita sumbang dan kongsikan apa yang kita miliki supaya kita berjaya meraih keberkatan daripada bulan yang mulia ini.
Semoga kita mendapat keampunan Allah seperti yang disebutkan dalam hadis Nabi, “Barangsiapa yang berpuasa Ramadan kerana iman dan ketaatan kepada Allah serta mengharapkan keredhaan-Nya, akan diampunkan semua dosanya yang telah lepas.” (Hadis Riwayat Al Bukhari dan Muslim).
Penulis adalah Ketua Pengarah Jabatan Wakaf, Zakat dan Haji (JAWHAR).
HM




Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://mykmu.net/2020/04/29/sedekah-biar-ini-ramadan-terbaik-untuk-kita/?utm_source=rss&utm_medium=rss&utm_campaign=sedekah-biar-ini-ramadan-terbaik-untuk-kita

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Give With Ikhlas Fostering The Spirit Of Giving During Ramadan

Give With Ikhlas Fostering The Spirit Of Giving During Ramadan

papar berkaitan - pada 22/4/2020 - jumlah : 334 hits
AirAsia com welcomes the month of Ramadan with the launch of Give With Ikhlas a public digital donation initiative that offers a transparent safe and secure platform for individuals or organisations to meet their charitable obligations duri...
Covid 19 Indonesia Larang Rakyatnya Mudik Sempena Ramadan

Covid 19 Indonesia Larang Rakyatnya Mudik Sempena Ramadan

papar berkaitan - pada 22/4/2020 - jumlah : 280 hits
JAKARTA 21 April Presiden Indonesia Joko Widodo pada Selasa mengumumkan rakyat negara itu dilarang mudik menjelang Ramadan untuk mengekang penularan COVID 19 lapor agensi berita Xinhua Hari ini saya mengumumkan mudik juga akan dilarang kata...
Jubir Covid 19 Bulan Ramadan Jalani Ibadah Bersama Keluarga

Jubir Covid 19 Bulan Ramadan Jalani Ibadah Bersama Keluarga

papar berkaitan - pada 22/4/2020 - jumlah : 257 hits
Menurutnya hal ini mencegah terjadinya kontak dengan orang lain Bahkan sampai tertular Covid 19
Selamat Menyambut Ramadan 1441 H Bersamaan Tahun 2020 Masihi

Selamat Menyambut Ramadan 1441 H Bersamaan Tahun 2020 Masihi

papar berkaitan - pada 21/4/2020 - jumlah : 1055 hits
Selamat Menyambut Ramadan 1441 H Kepada Semua Muslimin Muslimat Salam ramadan semua kesayangan saya yang tak pernah serik menyokong blog comel bernama aynorablogs com ini Selama jatuh bangun suka duka kejayaan dan kegagalan telah anda saksi...
Aktiviti Yang Boleh Dilakukan Di Rumah Sepanjang Bulan Ramadan

Aktiviti Yang Boleh Dilakukan Di Rumah Sepanjang Bulan Ramadan

papar berkaitan - pada 21/4/2020 - jumlah : 382 hits
Bulan Ramadan bakal menjelang dan seperti semua sedia maklum tahun ini umat Islam akan menyambut bulan mulia ini di rumah kerana tempoh Perintah Kawalan Pergerakan dilanjutkan sehingga 28 April ini Oleh itu Jelita ingin kongsikan lima cadan...
Uae Tells Muslims To Pray At Home During Ramadan

Uae Tells Muslims To Pray At Home During Ramadan

papar berkaitan - pada 21/4/2020 - jumlah : 241 hits
CORONAVIRUS Religious authorities in the United Arab Emirates said medical workers treating Covid 19 patients are exempt from fasting during Ramadan and urged Muslims not to congregate for prayers during the holy month expected to start thi...
Senarai 30 Doa Harian Di Bulan Ramadan

Senarai 30 Doa Harian Di Bulan Ramadan

papar berkaitan - pada 21/4/2020 - jumlah : 875 hits
Senarai 30 Doa Harian Di Bulan RamadanAntara persiapan persiapan terakhir yang aku nak kongsikan sempena menyambut bulan rahmat bulan Ramadan yang bakal menjelma tak lama je lagi Doa doa yang disarankan untuk kita amalkan sepanjang Bulan Ra...
Tip Pemakanan Sihat Semasa Bulan Ramadan

Tip Pemakanan Sihat Semasa Bulan Ramadan

papar berkaitan - pada 21/4/2020 - jumlah : 247 hits
Antara keindahan bulan Ramadan adalah waktu berbuka puasa Setelah seharian menahan lapar dan dahaga anda boleh menikmati makanan yang digemari Namun begitu anda perlu pastikan juga untuk menjaga kesihatan dan tidak mengambil makanan secara ...
Semarak Ramadan 8 Ribu Kurma Jus Dan Takwim Diagih

Semarak Ramadan 8 Ribu Kurma Jus Dan Takwim Diagih

papar berkaitan - pada 22/4/2020 - jumlah : 256 hits
Shafizi SETIU 22 April Bagi menyemarakkan suasana Ramadan Pusat Khidmat Masyarakat Dewan Undangan Negeri Batu Rakit telah mengagihkan 8 000 kurma jus dan takwim Ramadan kepada masyarakat di DUN berkenaan semalam Pegawai Penyelaras DUN Batu ...
8 Karakter Di Drama Korea Ini Bisa Jadi Contoh Bahwa Emansipasi Bukan Cuma Cita Cita Wanita Indonesia

Penyalahgunaan Kuasa Penyakauan Harta Rakyat Oleh Mahathir Wajib Didedahkan

Bersih Slams Hulu Selangor Funds Ahead Of Kuala Kubu Baharu Polls

Wee Barking Up The Wrong Tree

Zus Coffee Ice Green Tea Latte

Let S Be Reasonable Tun M Don T Call The Kettle Black

Membongkar Kejayaan Pembayaran Dan Pemenang Di Wecopytrade Dan Wemastertrade

Isu Buang Beras Sardin Semuanya Sudah Rosak Busuk Bekas Ahli Parlimen Kuala Krau



Kisah Restoran Colonel Sanders Selain KFC Yang Tidak Boleh Dikembangkan

Info Dan Sinopsis Filem J2 J Retribution J2 J Retribusi Filem Malaysia 2021 Di Netflix Sekuel J Revolusi

Info Sinopsis Kutipan Sheriff Narko Integriti Filem Malaysia 2024

Info Dan Sinopsis Dough Doh Filem Malaysia 2023 Lakonan Syafiq Kyle Kini Di Netflix

Info Dan Sinopsis The Djinn s Curse Khong Khaek Filem Seram Thailand 2023 Kini Di Netflix Malaysia


Lelaki Bunuh Bakar Saudara Sendiri

Filem Reversi

Pucuk Manis Khasiat Dan Kesan Sampingan

Arief Apa Salahku Chord

8 Tanda Tanda Buasir Berdarah Mungkin Sebenarnya Kanser Usus

Afidivit Sokong Tahanan Rumah Najib Razak Ada Kesilapan