Sedapnya Makan Kulat Jom Baca Sains Sebalik Tempe


Sudahlah sedap, murah pula. Makanan berasaskan kacang soya ini amat lazat dimakan tidak kira jika dibuat lauk mahupun dijadikan kudapan.
Disebabkan itu, ia sering diinovasi dan dimasukkan dalam pelbagai jenis masakan serta digubah menjadi makanan ringan seperti kerepek.
Tahukah anda, apakah yang berlaku ketika proses penghasilan tempe? Bagaimana ia boleh berubah dari kacang soya kepada rupanya seperti yang kita lihat hari ini? Semua ini adalah atas ‘pertolongan’ kulat yang wujud dalam proses fermentasi.
Untuk mengetahui lebih lanjut, jom kita baca perkongsian Ini Sains Beb mengenai sains di sebalik tempe.
Tempe biasanya diperbuat dari kacang soya yang difermentasi oleh bakteria dan fungus. Tetapi ada juga sesetengah tempat menggunakan kacang kuda (chickpeas) atau kacang dal untuk membuat tempe.
Kacang soya (Nama saintifik: Glycine max, Glycine soja, Soja soja, Soja japonica) adalah sejenis kacang legum yang dikatakan natif atau berasal dari Asia Timur.
Tempe dan fermentasi fungus Kredit: Google Pembuatan tempe melibatkan kacang soya yang lembut direbus dan ditaburi ragi. Ragi atau ibu tempe biasanya mengandungi bakteria asid laktik seperti Lactobacillus, yang akan mencernakan karbohidrat dan gula dalam tempe, dan fungus Rhizopus.
Kehadiran fungus Rhizopus oligosporus dan Rhizopus oryzae mencernakan protein dan karbohidrat kompleks soya supaya ia mudah dihadam kita. Kabut putih yang menyeliputi tempe sebenarnya adalah mycelium kulat Rhizopus tersebut.
Menariknya, kehadiran bakteria Lactobacillus dan kulat Rhizopus oligophorus ini menghasilkan toksin antimikrob yang menghalang pertumbuhan kulat Aspergillus flavus, dan bakteria seperti Staphylococcus aureus dan Salmonella membiak dalam kultur tempe.
Tempe paling optimum dimakan ketika seluruh bahagian kacang diselaputi kabut putih.
Kalau setakat kulat kabut seperti gambar dibawah, insyaallah masih selamat dimakan. Itu mungkin hanya kabut mycelium kulat Rhizopus yang berkunjungan mengerat silaturrahim kembali dengan saudaranya yang jauh terpisah akibat potongan pisau.
Jika warnanya sudah bertukar kuning atau gelap, ia sudah digelar tempe buruk. Baunya juga tidak menyenangkan. Namun, ramai juga yang menggemari tempe buruk untuk dibuat sambal atau digoreng kilas pedas.
Kenapa ada orang makan tempe buruk? Apabila protein kacang soya telah terurai oleh enzim fungus yang menyeliputinya, banyaklah terhasil peptida dan asid amino ringkas. Maka lebih banyak amaun glutamat (sejenis asid amino) akan terhasil.
Glutamat, seperti dalam MSG (monosodium glutamat) memberi rasa umami yang enak pada tempe. Semakin buruk tempe semakin banyaklah ia dihasilkan.
Umami pula adalah salah satu dari deria rasa yang boleh dirasai lidah manusia selain manis, masam, pahit, masin. Umami memberikan rasa ‘lemak’ seperti rasa kita memakan daging. Biasanya disumbang oleh kompaun glutamat dan terbitannya.
Tempe kaya mineral seperti kalsium, kalium dan magnesium. Ia juga adalah sumber probiotik yang sangat baik. Tempe juga kaya dengan vitamin B seperti folate, riboflavin, niacine dan B12.
Walaupun telah dimasak, tempe masih memberikan manfaat untuk meningkatkan jumlah mikroflora bakteria baik dalam sistem penghadaman.
Pro tips: Kredit: Civil Eats Pastikan menggoreng dengan minyak yang banyak dan cukup kepanasannya. Jangan menggoreng tempe terlalu banyak sekaligus dalam kuali. Tempe tidak akan rangup dan elok gorengannya. Kalau mahu tempe yang rangup kriuk kruik dikunyah, mesti bersabar. OK?
Selamat mencuba.
Ini sains, beb!
Rujukan Yulandi A, Waturangi DE, Wahyudi AT, Suwanto A. Shotgun Metagenomic Analysis Reveals New Insights on Bacterial Community Profiles in Tempeh. bioRxiv. 2020 Jan 1.
Ito M, Ito T, Aoki H, Nishioka K, Shiokawa T, Tada H, Takeuchi Y, Takeyasu N, Yamamoto T, Takashiba S. Isolation and identification of the antimicrobial substance included in tempeh using Rhizopus stolonifer NBRC 30816 for fermentation. International Journal of Food Microbiology. 2020 Apr 22:108645.
Vinicius De Melo Pereira G, De Carvalho Neto DP, Junqueira AC, Karp SG, Letti LA, Magalhães Júnior AI, Soccol CR. A review of selection criteria for starter culture development in the food fermentation industry. Food Reviews International. 2020 Feb 17;36(2):135-67.
Soka S, Suwanto A, Sajuthi D, Rusmana I. Impact of tempeh supplementation on mucosal immunoglobulin A in Sprague-Dawley rats. Food Science and Biotechnology. 2015 Aug 1;24(4):1481-6.
STEPHANIE S, RATIH NK, SOKA S, SUWANTO A. Effect of Tempeh Supplementation on the Profiles of Human Intestinal Immune System and Gut Microbiota. Microbiology Indonesia. 2017 Aug 11;11(1):2.
Zhong XS, Ge J, Chen SW, Xiong YQ, Ma SJ, Chen Q. Association between Dietary Isoflavones in Soy and Legumes and Endometrial Cancer: A Systematic Review and Meta-Analysis. J Acad Nutr Diet. 2016 Nov 30. pii: S2212-2672(16)31203-5. doi: 10.1016/j.jand.2016.09.036
Ueda Y, Tsubuku T, Miyajima R. Composition of sulfur-containing components in onion and their flavor characters. Bioscience, biotechnology, and biochemistry. 1994 Jan 1;58(1):108-10.
Sumber: Ini Sains Beb
The post Sedapnya Makan ‘Kulat’, Jom Baca Sains Sebalik Tempe appeared first on Siakap Keli.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://siakapkeli.my/2020/05/02/sedapnya-makan-kulat-jom-baca-sains-sebalik-tempe/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Jom Baca Bersama 10 Minit 2020

Jom Baca Bersama 10 Minit 2020

papar berkaitan - pada 24/4/2020 - jumlah : 359 hits
AssalammualaikumSeperti tahun sebelumnya tarikh 23 april merupakan hari program Jom Baca Bersama 10 minit tahun ini lain sikit program ini Selalunya library MV akan buat program bersama dengan pejabat Namun Memandangkan PKP ni semua buat da...
Bosan Makan Nasi Jom Buat Mee Sup

Bosan Makan Nasi Jom Buat Mee Sup

papar berkaitan - pada 4/5/2020 - jumlah : 286 hits
Dah bosan makan nasi masa berbuka Jom saya cadangkan makan mee sup Kami baru makan masa berbuka semalam Buat sendiri di rumah Nampak jer simple tapi remeh juga penyediaannya Jangan bimbang berbaloi sediakan mee sup ni sebab sedap dan habis ...
Jom Baca Bersama We All Home

Jom Baca Bersama We All Home

papar berkaitan - pada 23/4/2020 - jumlah : 381 hits
Jom Baca Bersama We all home Sempena menyahut seruan program ANAK JOHOR BANGSA MEMBACA KEMPEN BULAN GALAKAN MEMBACA JOM BACA BERSAMA dudukrumah bacadirumah kami bersama sama duduk membaca buku mengikut tentatif yang ditentukan iaitu pada 23...
Sedapnya Kuih Ketayap Ni Inti Penuh Puas Makan Mudahnya Nak Buat

Sedapnya Kuih Ketayap Ni Inti Penuh Puas Makan Mudahnya Nak Buat

papar berkaitan - pada 3/5/2020 - jumlah : 377 hits
Kuih ketayap atau dipanggil lempeng gulung oleh sesetengah orang ini rupanya cukup mudah nak disediakan Hanya blender sahaja kesemua bahan dan mulakan melempeng di atas kuali Namun intinya haruslah padu Resipi yang dikongsikan oleh Mizah Ng...
Pelancaran Jom Baca 10 Minit

Pelancaran Jom Baca 10 Minit

papar berkaitan - pada 23/4/2020 - jumlah : 291 hits
Pelancaran Jom Baca 10 Minit Peringkat JPWPKL Mari saksikan pada 23 April 2020 jam 10 40 pagi secara langsung di saluran Youtube
Jom Undi Cikgu Hailmi Untuk Cikgu Juara Digital 2020

Jom Undi Cikgu Hailmi Untuk Cikgu Juara Digital 2020

papar berkaitan - pada 2/5/2020 - jumlah : 318 hits
CIKGUJUARADIGITAL 2020 TOP 5 CIKGU NORHAILMI BIN ABDUL MUTALIB Cikgu Norhailmi adalah salah seorang daripada 5 calon untuk dianugerahi sebagai CikguJuaraDigital Terbaik Beliau kini mengajar di SMK Jerlun Kedah dan telah memberi sumbangan be...
Jom Lawat 12 Kampung Tercantik Di Dunia Subhanallah

Jom Lawat 12 Kampung Tercantik Di Dunia Subhanallah

papar berkaitan - pada 1/5/2020 - jumlah : 440 hits
Popeye Village di Anchor Bay barat laut pulau Mediterranean MaltaKampung di tepi sungai Niger MaliPerkampungan Gunung Tersembunyi di China SelatanKampung Berkabus di Southwest EnglandHobbiton village Lord of the Rings lokasi filem di New Ze...
Jom Luangkan Masa Seharian Di Daerah Kuala Selangor

Jom Luangkan Masa Seharian Di Daerah Kuala Selangor

papar berkaitan - pada 2/5/2020 - jumlah : 743 hits
AssalamualaikumAdalah sesuatu yang amat merugikan sekiranya anda tidak melawati Daerah Kuala Selangor setibanya anda ke Negeri Selangor Antara fakta menarik yang perlu anda ketahui ialah Negeri Selangor pada mulanya dinamakan bersempena den...
Bank Negara Seeks To Overturn Unfair Dismissal Ruling

Ringgit Slips On Expected Us Policy Tightening

No Pc Needed Blend Work And Play Effortlessly With This New Lg Myview Monitor

Biodata Lee Chong Wei Pemain Badminton No 1 Dunia

Sindiket Ofu Bhai Tumpas Ubah Suai Maklumat Pasport

Learning From May 13 For Lasting National Reconciliation

Woorarra House By Rptecture Architects In The Yarra Valley Australia

Maldini Sidney Goyang Kanan Kiri Chord



Biodata Zubir Khan Penyanyi Lagu Yennode Macha Macha Macha Pemuda Bertangan Kudung Yang Menginspirasikan

Info Penuh Senarai Peserta Juri Hadiah Cara Undi The Hardest Singing Show Astro Ria Sooka Program Realiti Mingguan Terbaru Malaysia

Info Dan Sinopsis Filem Shaitaan 2024 Remake Filem Vash Kini Di Netflix

Biodata Emran Rijal Owner Jenama Emri Vision Suami Tyra Kamaruzzaman Founder BeauTyra

Biodata Tyra Kamaruzzaman Founder BeauTyra Yang Kahwin Bersuamikan Emran Rijal


Buasir Otak Tv Kenapa Matahari Panas Be Like

Lirik Lagu Palsu Nyanyian Syazwan Syahmi

Pendaftaran Brand Asing Mendorong Perusahaan Untuk Terus Berinovasi Dan Meningkatkan Kualitas Produk

Raya Dikampung

Koleksi Poster

Drama Kiblat Ke Syurga