Sebenarnya Tidak Perlu Langsung Bincang Pasal Ikan Singgang Kerana Tiada Kajian Dr Amalina


Sejak negara kita dijangkiti wabak Covid-19, pelbagai spekulasi yang bercambah disebarkan oleh orang yang tidak bertanggungjawab. Para-para media pula ‘sibuk’ mencari berita yang sahih mengenai wabak yang tular tersebut.
Tindakan para media telah mendapat perhatian daripada Dr Amalina yang sangat sinonim dengan kepetahannya memberi hujan di lama Twitternya. Kali ini, Dr Amalina memberi pendapat tentang kekecohan yang melanda kononya masakan singgang dapat menyembuh Covid-19.
Terima kasih para wartawan membantu para doktor menangkis mitos kesihatan
Tidak ada salah untuk media bertanya soalan di sidang media, malah pada pendapat saya memang digalakkan untuk membetulkan persepsi yang salah. Apa yang saya mahu bincangkan di sini adalah cara penyampaian berita.
Tidak ada kajian yang dibuat dan ianya boleh menimbulkan kekeliruan… Umum mengetahui bahawa ada sesetengah rakyat kita yang cuma membaca tajuk atau cuma mendengar perkara pertama yang diungkapkan.
Pendapat saya mengenai video viral ikan singgang — Sebenarnya, tidak perlu langsung bincang pasal ikan singgang kerana tidak ada kajian yang dibuat dan ianya boleh menimbulkan kekeliruan.
Tapi sekiranya mahu melaporkan, untuk mengelakkan kekeliruan, perkara pertama yang perlu diungkapkan di dalam berita adalah ‘Tidak ada kajian yang membuktikan ikan singgang boleh merawat COVID-19, dan ini adalah pandangan pakar’.
Kemudian, boleh selitkan penjelasan daripada pakar tersebut. Dan boleh juga menyatakan bahawa ada lebih 80 kajian klinikal yang di jalankan seluruh dunia untuk mencari penawar.
Perkara yang perlu ditekankan atau diutamakan di sini adalah kajian yang SUDAH di jalankan supaya rakyat cakna tentang isu penawar dan vaksin bagi COVID-19.
Saya hanya mahu memberi ‘feedback’ kerana kadang-kadang ada isu yang saya bincangkan sebelum ini pernah disalah tafsir kerana kekeliruan tajuk dan jadi ‘misleading’.
Apa yang penting di sini, kita semua perlu berkerjasama untuk kepentingan kesihatan rakyat. Salam maaf sekiranya ada yang terguris hati.
 
Sumber: Dr Amalina Bakri
The post Sebenarnya, Tidak Perlu Langsung Bincang Pasal Ikan Singgang Kerana Tiada Kajian – Dr Amalina appeared first on Siakap Keli.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://siakapkeli.my/2020/03/10/sebenarnya-tidak-perlu-langsung-bincang-pasal-ikan-singgang-kerana-tiada-kajian-dr-amalina/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Resepi Ikan Singgang Mudah

Resepi Ikan Singgang Mudah

papar berkaitan - pada 9/3/2020 - jumlah : 677 hits
Mentang mentang la isu Covid19 ni ada pensyarah UMT kata ikan singgang berupaya untuk melawan virus virus Coronavirus durjana tu kan tiba tiba lak jadi viral resepi tradisional ni kan Tapi bagus gak viral sebab resepi masak ikan singgang ni...
Resepi Ikan Masak Singgang Baik Untuk Mencegah Covid 19

Resepi Ikan Masak Singgang Baik Untuk Mencegah Covid 19

papar berkaitan - pada 11/3/2020 - jumlah : 1174 hits
Resepi Ikan Masak Singgangresepi ikan singgang begitu mudah disediakan dan menjadi lauk kegemaran orang pantai timur terutamanya terengganu dan kelantan selain ikan singgang ikan lainya juga boleh anda cuba kerana rasanya juga sedap seperti...
Dakwaan Ikan Singgang Sembuhkan Covid 19 Ini Penjelasan Sebenar Pensyarah Umt

Dakwaan Ikan Singgang Sembuhkan Covid 19 Ini Penjelasan Sebenar Pensyarah Umt

papar berkaitan - pada 8/3/2020 - jumlah : 332 hits
Semalam tular beberapa pendapat dalam kalangan netizen yang membincangkan bagaimana juadah ikan singgang boleh menjadi penawar kepada wabak Covid 19 yang melanda dunia sekarang Perbincangan itu dipercayai berpunca daripada salah faham merek...
Ikan Singgang Mampu Jadi Penawar Covid 19

Ikan Singgang Mampu Jadi Penawar Covid 19

papar berkaitan - pada 8/3/2020 - jumlah : 1090 hits
Ikan singgang mempunyai khasiatnya yag tersendiri Ia dikatakan mampu melawan penyakit bawaan virus dan mungkin penawar kepada wabak Covid 19 Unsur semulajadi semasa penyediaan ikan singgang boleh mempercepatkan proses pemulihan organ dalama...
Resepi Singgang Ikan Tenggiri Versi Pantai Timur

Resepi Singgang Ikan Tenggiri Versi Pantai Timur

papar berkaitan - pada 8/3/2020 - jumlah : 451 hits
GEMPAR penemuan resepi singgang jadi penawar COVID 19Bahan Bahan potongan kecil ikan tenggiri2 inci lengkuas potong dan ketuk3 biji bawang merah hiris nipis2 ulas bawang putih hiris nipis1 2 keping asam gelugor5 6 biji cili padi4 batang say...
Resepi Mudah Singgang Ikan Tongkol Terengganu Penawar Terbaik Covid 19

Resepi Mudah Singgang Ikan Tongkol Terengganu Penawar Terbaik Covid 19

papar berkaitan - pada 10/3/2020 - jumlah : 1301 hits
Resepi Mudah Singgang Ikan Tongkol Terengganu Penawar Terbaik COVID 19BAHAN BAHAN
Ikan Kembung Murah Rm1 Sekilogram

Ikan Kembung Murah Rm1 Sekilogram

papar berkaitan - pada 5/3/2020 - jumlah : 503 hits
Akibat lambakan ikan terutama ikan kembung yang ditangkap oleh para nelayan terutama di bahagian utara Semenanjung menjadikan harga ikan tersebut jatuh menjadi semurah seringgit untuk setiap kilogram Harga ikan kembung murah semurah RM1 ini...
Ketahui Cara Bagaimana Memulakan Projek Penternakan Ikan Tilapia

Ketahui Cara Bagaimana Memulakan Projek Penternakan Ikan Tilapia

papar berkaitan - pada 5/3/2020 - jumlah : 494 hits
Ketahui Cara Bagaimana Memulakan Projek Penternakan Ikan Tilapia Adakah anda dalam perancangan untuk membina kolam dan menternak ikan talapia dalam masa terdekat Ataupun baru nak merancang untuk mahu menternak ikan talapia tetapi tak tahu i...
The Evolution Of Adult Entertainment

Epf Account 3 Can Help Contributors During Emergencies Expert

Work Harder At Communicating Achievements On Reforms Govt Told

Pm Akan Umum Sspa Terbaik Pernah Diperkenalkan Kerajaan

Pelepasan Cukai Sukan 2024 Senarai 103 Sukan Tersenarai

Apabila Sang Profesor Datang Melawat

Pemilik Kereta Tertekan Hon Kerana Panik Polis

Cara Guna Cimb Dan Cara Check Status Loan Cimb



10 Istilah Hampir Serupa Bahasa Inggeris Yang Kita Keliru Penggunaannya

5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan


M U S M

Data Drives Dollars How Competitive Intelligence Optimizes Sales Marketing Roi

Tanya Hadi Mengapa Tak Bantah Akta Laut Wilayah Mb Terengganu Diberitahu

Cabaran Getir Menanti Ph Di Kkb

Nga S Aide Chosen For Kuala Kubu Baharu After Dap Abandoned Hope Of Malay Vote

World Bank Report Says Malaysian Children Not Learning Enough In Schools