Sebenarnya Kapal Yang Dilancar Itu Tidak Siap



KUALA LUMPUR: Laporan Jawatankuasa Kira-kira Wang Negara (PAC) mendedahkan Kapal Tempur Pesisir (LCS) tercanggih pertama milik Tentera Laut Diraja Malaysia (TLDM) yang pernah dilancarkan pada 2017 sebenarnya dalam keadaan tidak siap.
Pengerusi PAC, Wong Kah Woh, berkata berdasarkan prosiding dijalankan, pihaknya mendapati LCS 1 disahkan siap tidak sampai 44 peratus.
Justeru, beliau merumuskan bahawa upacara penamaan dan pelancaran LCS terbabit seperti dinyatakan saksi hanya memberi persepsi kepada umum bahawa kapal berkenaan sudah siap.
"Ketika prosiding, PAC tanya kepada saksi apa sebenarnya penganjuran majlis pelancaran itu sama ada majlis itu kamu memberikan satu persepsi atau gambaran yang mana kapal ini telah siap.
"Dalam gambar (LCS) nampak cantik tetapi sebenarnya ia belum siap. Penjelasan kontraktor dan MINDEF (Kementerian Pertahanan) ialah majlis itu adalah pelancaran (kapal) ke air untuk membuat ujian keseimbangan sama ada okay atau tidak. Kemudian (selepas majlis) kapal itu dimasukkan ke dockyard untuk teruskan pembinaan.
"Ia (penamaan dan pelancaran kapal) sebahagian daripada institusi yang dipraktikkan oleh mereka termasuk MINDEF. PAC bangkitkan persoalan apa tujuan majlis pelancaran dilaksanakan adalah jelas sekali orang di luar sana akan ingat kapal ini sudah siap," katanya kepada BH hari ini.
Pada 24 Ogos 2017, LCS tercanggih pertama milik TLDM dilancarkan pada waktu itu dan diberi nama Kapal Diraja (KD) Maharaja Lela berlangsung di dermaga Boustead Naval Shipyard (BNS) di Pangkalan TLDM Lumut, Perak.


Upacara penamaan dan pelancaran kapal bernilai RM1.5 bilion itu disempurnakan oleh Raja Permaisuri Perak, Tuanku Zara Salim sambil disaksikan oleh Sultan Perak, Sultan Nazrin Muizzuddin Shah. 
Ia adalah kapal pertama daripada enam LCS bernilai RM9 bilion yang dibina BNS dilepaskan buat pertama kali ke perairan pada majlis berkenaan.
Mengenai 'mast' atau tiang yang dipasang di LCS 1 ketika majlis berkenaan untuk menunjukkan bahawa kapal itu lebih cantik, Kah Woh berkata kos tambahan yang diperlukan untuk tujuan itu sebanyak RM400,000 seperti dinyatakan saksi.
Jelasnya, tiang berkenaan hanya 'olok-olok' yang bukan menjadi sebahagian daripada LCS 1 supaya kapal berkenaan kelihatan lebih 'cantik'.
"Upacara itu hanya untuk show (persembahan). Perhatikan juga 'mast' itu sememangnya dibuat BNS yang merupakan tambahan yang memang bukan sebahagian daripada LCS untuk nampak ia lebih cantik.
"Kemudian 'mast' itu ditanggalkan dan dibawa masuk ke kilang," katanya lapor Berita Harian

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://www.anaksungaiderhaka.com/2022/08/sebenarnya-kapal-yang-dilancar-itu.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Punca Utama Kapal Perang Lcs Tak Siap Mindef Menteri Pertahanan Abaikan 10 Surat Teguran Dan Bantahan Panglima Tldm

Punca Utama Kapal Perang Lcs Tak Siap Mindef Menteri Pertahanan Abaikan 10 Surat Teguran Dan Bantahan Panglima Tldm

papar berkaitan - pada 6/8/2022 - jumlah : 146 hits
Pandangan Tentera Laut Diraja Malaysia selaku pengguna akhir tidak diendahkan oleh Kementerian Pertahanan dan Boustead Naval Shipyard dalam pelaksanaan projek Kapal Tempur Pesisir Menurut laporan mengenai perolehan LCS mendedahkan pada asal...
Selain Kapal Tldm Kapal Apmm Pun Tak Siap Lagi

Selain Kapal Tldm Kapal Apmm Pun Tak Siap Lagi

papar berkaitan - pada 10/8/2022 - jumlah : 293 hits
Asasnya Kapal LCS TLDM yang kini berada dalam kategori halimunan atau Stealth itu adalah satu projek yang dianugerahkan secara rundingan terus kepada Bousted Naval Shipyard Menariknya Kapal kategori Stealth buatan Malaysia ini bukan radar s...
Duit Habis Kapal Tidak Siap Sprm Apa Khabar

Duit Habis Kapal Tidak Siap Sprm Apa Khabar

papar berkaitan - pada 8/8/2022 - jumlah : 98 hits
Skandal pembinaan Kapal Peronda Generasi Kedua Littoral Combatant Ship sebagaimana didedahkan dalam laporan Jawatankuasa Kira Kira Wang Negara pada 4 Ogos lalu merupakan satu pendedahan yang menggemparkan Hal itu hanya berlaku apabila PAC d...
Hishammuddin Yakin Kapal Pertama Lcs Akan Siap Setahun Dua

Hishammuddin Yakin Kapal Pertama Lcs Akan Siap Setahun Dua

papar berkaitan - pada 8/8/2022 - jumlah : 105 hits
freemalaysiatoday com August 8 2022 11 20 AMHishammuddin Hussein berkata tiada sebuah pun kapal LCS diserahkan kepada kerajaan sehingga kini walaupun RM6 08 bilion sudah dibayar kepada Boustead Naval Shipyard Sdn Bhd KUALA LUMPUR Menteri Ka...
Wak Zahid Jangan Lari Tiada Satu Kapal Siap Tapi Rm6 Billion Sudah Dibayar

Wak Zahid Jangan Lari Tiada Satu Kapal Siap Tapi Rm6 Billion Sudah Dibayar

papar berkaitan - pada 7/8/2022 - jumlah : 166 hits
Bekas timbalan menteri pertahanan Liew Chin Tong mengingatkan Presiden Umno Ahmad Zahid Hamidi supaya tidak lari daripada tanggungjawabnya berhubung isu projek pembinaan enam kapal tempur pesisir Zahid jangan cuba nak lari daripada tanggung...
Bicara Rasuah Zahid Hamidi Ultra Kirana Serlah Jijiknya Tahap Amalan Itu Di Negara Kita

Bicara Rasuah Zahid Hamidi Ultra Kirana Serlah Jijiknya Tahap Amalan Itu Di Negara Kita

papar berkaitan - pada 26/7/2022 - jumlah : 306 hits
Hari demi hari berdasarkan keterangan keterangan saksi dalam perbicaraan rasuah sistem visa luar negara melibatkan Presiden UMNO Ahmad Zahid Hamidi dengan Ultra Kirana Sdn Bhd syarikat yang diberi projek tersebut serlahan paling nyata ialah...
Memang Saya Sahkan Itu Anak Saya Ibu Reda Jasad Iman Aqmar Ditemui

Memang Saya Sahkan Itu Anak Saya Ibu Reda Jasad Iman Aqmar Ditemui

papar berkaitan - pada 24/7/2022 - jumlah : 142 hits
Selepas sembilan bulan hilang tanpa jejak mayat dipercayai jasad Muhammad Iman Aqmar Dzulkarnain ditemukan di dalam kereta yang terjunam ke sebuah sungai di Jalan Nenasi Pekan Pekan hari ini Menurut laporan Kosmo Online ibu mangsa Azmawati ...
Kadir Jasin Warns Pmx Ph Against Falling Into The Trap To Free Najib

Pjd Link Cancellation Fahmi Tells Govt Critics To Read Pwd Statement

Lesson In Economics From Hawkers Rebellion

Is Now A Good Time To Buy Property In 2024

Effective Market Research On A Budget

Masverse Unveils Groundbreaking Blockchain Platform

Tiga Lelaki Bakar Anak Kucing Diburu Polis

Pengalaman Menginap Di Grand Court Hotel Teluk Intan Dekat Dengan Menara Condong Teluk Intan



Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok

Kenapa Platipus Haiwan Yang Membuatkan Saintis Merasa Hairan

Biodata Qistina Rania Pelakon Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Astro Ria Peserta Hero Dewi Remaja 2023


Ketika Orang Lain Sedang Bergembira

Unveiling The Convenience Of Online Bookstore In Malaysia

Pilihan Allah Pasti Terbaik Kita Tidak Bisa Memaksa Pilihan Kita Kepada Allah

True Wallet Live22 Top 53 By Nellie Live22slot Fun 29 Jun 2024

Konfflik Irael Iran 3 Suasana Terkini

Malayia S Forex Trading Landscape Opportunities And Challenges