Sebenarnya Bila Parlimen Nak Sidang Semula


 

Jujur saya akui, saya buta IT. Tak tahu banyak pasal Internet, alam siber, alam maya, dalam talian dan macam-macam lagi hal teknologi.
Lalu saya kena tanya apa itu “sesi Parlimen secara hibrid”. “Hibrid” itu apa? Saya tanya sebab baru-baru ini tanggal 4 Jun 2021, Takiyuddin Hassan, Menteri di Jabatan Perdana Menteri yang jaga hal ehwal Parlimen dan undang-undang, dilapor berkata kerajaan sedang mengkaji konsep dan mekanisme ke arah pelaksanaan Parlimen secara hibrid melibatkan persidangan Dewan Rakyat dan Dewan Negara.
Kata Takiyuddin, ia merangkumi aspek prasarana, teknikal, undang-undang, peraturan, dan kewangan. Menurut beliau, ketetapan itu diambil hasil mesyuarat yang disertai beliau dengan Speaker Dewan Rakyat dan Dewan Negara serta timbalan masing-masing.
Mesyuarat itu, menurut beliau, pada dasarnya bersetuju dengan pelan konsep Parlimen hibrid yang berasaskan penyertaan Ahli Parlimen “secara fizikal dan juga secara maya”.
Tetapi bukankah itu yang dilakukan Umno ketika mengadakan perhimpunan agungnya tidak lama dahulu? Ada perwakilan hadir secara fizikal di Pusat Dagangan Antarabangsa Kuala Lumpur dan ada yang berhimpun di beberapa lokasi yang disediakan untuk mengambil bahagian secara maya.
Maknanya, kalau cakap mengenai prasarana, ia sudah ada untuk membolehkan penyertaan secara fizikal dan maya sekaligus.
Apatah lagi jika bersidang secara maya atau dalam talian semata-mata. Tanpa penyertaan fizikal. Banyak syarikat, pertubuhan, dan individu sudah dan masih menggunakan kaedah ini untuk bersidang, berseminar, berbincang, belajar, dan mengajar dari premis masing-masing tanpa perlu bertemu secara fizikal.
PKR juga sepatutnya mengadakan kongresnya secara maya sepenuhnya beberapa hari lalu tetapi dihalang Majlis Keselamatan Negara pada saat-saat akhir sehingga menimbulkan sindiran kluster Covid-19 boleh wujud di mesyuarat dalam talian jika Covid-19 penyebab halangan itu. Ini kita cerita di lain hari.
Mesyuarat Takiyuddin bersama Speaker Dewan Rakyat dan Dewan Negara bersama timbalan mereka pun dijalankan secara maya. Ini kata Takiyuddin sendiri.
Oleh itu apa yang “baharunya” konsep hibrid ini? Apa bezanya dengan apa yang dilakukan pada Perhimpunan Agung Umno lalu? Tercari-cari saya akan jawapannya. Puas saya meneliti laporan media mengenai kenyataan Takiyuddin. Namun beliau tidak memberi penjelasan lanjut. Tidak dihuraikan apa itu persidangan Parlimen secara hibrid.
Jika itu memeningkan, turut memeningkan ialah pada hari yang sama Takiyuddin membuat kenyataannya itu (4 Jun) rakannya dalam Jemaah Menteri Muhyiddin Yassin iaitu Hamzah Zainudin dilapor berkata Parlimen akan hanya bersidang semula selepas negara berjaya mencapai imuniti kelompok terhadap Covid-19.
Sambil menempelak golongan yang mahu Parlimen bersidang semula secepat mungkin, Hamzah berkata jika Parlimen diadakan sebelum imuniti kelompok dicapai, ia akan hanya mencetuskan lebih banyak kluster jangkitan.
Tahun lalu pula Speaker Dewan Rakyat, Azhar Azizan Harun, dilapor berkata persidangan Parlimen tidak boleh diadakan secara maya kerana proklamasi Yang di-Pertuan Agong memperuntukkan ia perlu berlangsung di bangunan Parlimen.
Katanya, skema undang-undang dalam Perlembagaan berkaitan Dewan Rakyat juga menjurus kepada persidangan secara fizikal. Rujuk laporan media bertarikh 23 Okt 2020 untuk mengetahui apa yang diperkatakan Azhar sepenuhya.
Mungkinkah ini yang menyaksikan cadangan sidang cara hibrid timbul dengan mengambil kira beberapa aspek termasuk perundangan? Mungkin.
Kita tahu ramai yang mahu Parlimen bersidang semula. Malah Agong pun berpendapat Parlimen boleh bersidang walaupun pada waktu darurat ini. Tidak disebut sidang cara fizikal atau maya. Cuma terpulanglah kepada Perdana Menteri mencadangkan tarikh yang difikir sesuai untuk diperkenan Agong.
Jika Takiyuddin ada memberi sedikit harapan persidangan Parlimen boleh diadakan (secara hibrid, walaupun saya tak tahu apa makna hibrid), Hamzah tidak memberi apa-apa ruang. Tutup rapat sebarang kemungkinan.
Jadi mana satu yang boleh menjadi pegangan kita si rakyat biasa? Kenyataan Takiyuddin atau Hamzah?
Kalau mengikut Takiyuddin, dengan sidang cara hibridnya, “kajian lebih terperinci akan dibuat segera bagi menyediakan kertas lengkap yang akan diangkat dalam waktu terdekat untuk pertimbangan dan kelulusan Jemaah Menteri”. Tidak dijelaskan berapa dekat waktu terdekat yang beliau dimaksudkan itu.
Namun bagi bekas perdana menteri Najib Razak ini “satu wayang yang tak bermakna bagi mengurangkan tekanan ke atas kerajaan Perikatan Nasional untuk sambung Parlimen setelah Darurat terbukti gagal segagalnya melawan Covid-19.”
Pandangan yang keras. Lantas beliau pun mencongak dan dihuraikan menerusi hantaran di Facebook sehari setelah Takiyuddin muncul dengan kenyataan hibridnya.
Begini perkiraan Najib: “Katakanlah kerajaan perlu masa 14 hari untuk kaji laksana sidang Parlimen secara ‘hybrid’.
“Katakanlah selepas kaji 14 hari kerajaan bersetuju untuk bersambung Parlimen secara hibrid.
“Namun PM masih perlu beri notis sekurang kurangnya 28 hari sebelum sidang Parlimen boleh dilaksanakan.
“Agong perkenan Darurat hingga 1 Ogos. Hari ini 5 Jun (hari Najib membuat catatan Facebooknya itu) bermakna tinggal 57 hari lagi sehingga Darurat berakhir. Jadi 57 hari tolak 14 hari untuk kaji. Tolak lagi 28 hari untuk tempoh minimum notis PM.
“Maka cuma tinggal 15 hari sebelum Darurat berakhir untuk Parlimen bersidang semula. Tak signifikan ke mana pun kecuali mereka berniat untuk sambung lagi darurat dengan alasan Covid masih belum terkawal.”
Kini tiga hari sudah berlalu sejak Najib membuat kira-kiranya itu. Belum ada perkembangan pelan sidang Parlimen cara hibrid.
Saya tidak dapat elak daripada merenung “kemungkinan” yang Najib katakan itu.
Jika kesimpulan beliau salah, Alhamdulillah. Tetapi bagaimana jika “ramalan” beliau itu tepat?
Nauzubillah min zalik. - FMT
Artikel ini adalah pandangan penulis dan tidak semestinya mewakili MMKtT.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://malaysiansmustknowthetruth.blogspot.com/2021/06/sebenarnya-bila-parlimen-nak-sidang.html?utm_source=feedburner&utm_medium=feed&utm_campaign=Feed%3A+MalaysiansMustKnowTheTruth+%28Malaysians+Must

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Adakah Kerajaan Pn Benar Benar Mahu Sidang Parlimen Secara Hibrid

Adakah Kerajaan Pn Benar Benar Mahu Sidang Parlimen Secara Hibrid

papar berkaitan - pada 6/6/2021 - jumlah : 166 hits
Oleh Hassan Abdul Karim ULASAN Menteri menteri Perikatan Nasional tidak sekata dalam isu bilakah Parlimen akan dibuka semula Menteri Dalam Negeri Hamzah Zainudin tidak bersetuju Parlimen dibuka sekarang sehinggalah dicapai imuniti kelompok ...
Hanya Setelah 5 Bulan Baru Nak Dikaji Buka Parlimen Jujurkah Atau Sekadar Lip Service

Hanya Setelah 5 Bulan Baru Nak Dikaji Buka Parlimen Jujurkah Atau Sekadar Lip Service

papar berkaitan - pada 6/6/2021 - jumlah : 263 hits
Menteri menteri Perikatan Nasional tidak sekata dalam isu bilakah Parlimen akan dibuka semula Menteri Dalam Negeri Hamzah Zainudin tidak bersetuju Parlimen dibuka semula sekarang sehinggalah dicapai imuniti kelompok vaksin Covid 19 Maksudny...
Jika Kongres Pkr Secara Maya Pun Tak Dibenarkan Mkn Jangan Mimpilah Sidang Parlimen Hibrid Jadi Kenyataan

Jika Kongres Pkr Secara Maya Pun Tak Dibenarkan Mkn Jangan Mimpilah Sidang Parlimen Hibrid Jadi Kenyataan

papar berkaitan - pada 6/6/2021 - jumlah : 215 hits
Dalam satu perkembangan yang dianggap mengejutkan dan di luar jangkaan PKR telah menerima surat daripada Majlis Keselamatan Negara atau MKN dan makluman lisan Pendafrar Pertubuhan agar menangguhkan Kongres Nasional parti itu yang dijadual b...
Pkr Berjaya Adakan Sidang Diatas Talian Bersama Beratus Ahli Takkan Lah Parlimen Tak Boleh

Pkr Berjaya Adakan Sidang Diatas Talian Bersama Beratus Ahli Takkan Lah Parlimen Tak Boleh

papar berkaitan - pada 6/6/2021 - jumlah : 234 hits
NORA JAMILAHPerghhhh sedas orangtua ni kena oleh YB Fuziah Apec pun bersidang atas talian Negara negara maju seperti UK pun buka parlimen atas talian Malaysia saja yang tak boleh Sebabnya jelas supaya mereka bebas menjarah simpanan wang neg...
Pkr Siap Sedia Sidang Parlimen Akhir Jun

Pkr Siap Sedia Sidang Parlimen Akhir Jun

papar berkaitan - pada 8/6/2021 - jumlah : 274 hits
Parlimen perlu dibenarkan kembali bersidang sebagai strategi terbaik untuk merumus dasar baharu melawan jangkitan wabak Covid 19 yang semakin membimbangkan Ketua Whip KEADILAN di Dewan Rakyat Datuk Johari Abdul berkata rakyat menuntut ketel...
Hiburan Berpusu Pusu Rentas Negeri Korang Nak Apa Sebenarnya Michael Ang Hairan Ada Rakyat Degil Patuh Sop

Hiburan Berpusu Pusu Rentas Negeri Korang Nak Apa Sebenarnya Michael Ang Hairan Ada Rakyat Degil Patuh Sop

papar berkaitan - pada 30/5/2021 - jumlah : 325 hits
Minggu lalu kerajaan telah mengumumkan untuk melaksanakan total lockdown pada 1 Jun ini kepada seluruh negara di mana beberapa prosedur operasi standard telah diperketatkan secara penuh bagi mengekang penularan wabak COVID 19 Namun masih ad...
Tangguh Kongres Pkr Kerajaan Takut Rakyat Mahu Sidang Parlimen Maya

Tangguh Kongres Pkr Kerajaan Takut Rakyat Mahu Sidang Parlimen Maya

papar berkaitan - pada 6/6/2021 - jumlah : 236 hits
Tangguh Kongres PKR kerajaan takut rakyat mahu sidang Parlimen maya Oleh June 06 2021Arahan penangguhan Kongres Nasional KEADILAN oleh Majlis Keselamatan Negara terus dipertikaikan Terbaharu Ketua Jawatankuasa Publisiti dan Media Kongres Na...
Berhenti Buat Kerja Sia Sia Jangan Mimpi Mahiaddin Mahu Buka Parlimen Semula

Berhenti Buat Kerja Sia Sia Jangan Mimpi Mahiaddin Mahu Buka Parlimen Semula

papar berkaitan - pada 30/5/2021 - jumlah : 145 hits
Sejak darurat dikuatkuasakan pada Januari lalu yang dengannya Parlimen turut digantung sama sentiasa saja kedengaran di sana sini desakan demi desakan daripada pelbagai pihak agar Dewan Rakyat dibuka untuk persidangan Suatu ketika desakan i...
Resipi Nasi Arab Terlajak Sedap Guna Bahan Mudah Dapat Nak Buat Pun Senang

Resipi Nasi Arab Terlajak Sedap Guna Bahan Mudah Dapat Nak Buat Pun Senang

papar berkaitan - pada 31/5/2021 - jumlah : 308 hits
Bosan dengan aneka lauk pauk yang sarat apa kata kita simpan tenaga untuk sediakan menu yang mudah tapi cukup istimewa pada anak anak dan suami Resipi Nasi Arab mudah ini mama wajib cuba Bahan ringkas dan mudah didapati Nak buat pun cukup s...
Ziana Zain Duta Rasmi Csa Academy

Hospital Kuala Pilah

Saya Dan Rafizi Tiada Isu Peribadi Kata Puad

Ramadan Bazaars 2024 Exploring The Culinary Delights Of Selangor S Ramadan Bazaars

Hallway Wall Art Mockup For A Sophisticated Look

Doa Agar Amalan Diiterima Allah Sepanjang Bulan Ramadan

Patut Tak Boleh Daftar

Attacks On Govt By Minority Groups Need To Be Curbed Zahid



5 Masalah Sosial Yang Akan Timbul Akibat Penggunaan Kereta Elektrik

Koleksi 15 Lagu Hari Raya Terbaru Yang Meriahkan Aidilfitri 2024 Bakal Evergreen Bak Lagu Lama

6 Pantang Larang Penting Kalau Nak Selamat di Sekolah Asrama

Info Dan Sinopsis Filem 19 Puasa Playboys Of Plastik Hitam Astro First

Casimir Zeglen Paderi Yang Mencipta Jaket Kalis Peluru


Welcome 2024

Akhirnya Berjaya Cara Betulkan Kalendar Hijrah Ramadan Di Iphone Untuk Tahun 2024

Pengalaman Masuk Hospital Kpj

Data Analytics In Business Decisions

Lirik Lagu Berdamai Ghea Inderawani

Drama Sebiru Hujung Borneo