Sebenarnya Apa Lagi Yang Tun Dr Mahathir Mahu



Pada usia 96 tahun, ada berpandangan Tun Dr Mahathir Mohamad sewajarnya bersara sepenuhnya daripada politik. Dua kali menjadi Perdana Menteri dianggap sudah memadai, ditambah pula selepas Parti Pejuang Tanah Air (PEJUANG) diterajuinya tewas teruk pada Pilihan Raya Umum Ke-15 (PRU). 
Namun, Tun ada alasan tersendiri mengapa beliau 'terpaksa' terus aktif bersiasah. Ikuti apa alasan Dr Mahathir dan apa pandangannya terhadap Datuk Seri Anwar Ibrahim, Datuk Seri Najib Razak, Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi selain isu Kerajaan Perpaduan, ekonomi dan politik semasa.
Soalan (S): Bagaimana Tun melihat proses pemilihan Perdana Menteri pasca-Pilihan Raya Umum Ke-15 (PRU15), pembentukan Kerajaan Perpaduan dan pelantikan Datuk Seri Anwar Ibrahim?
Jawapan (J): Dalam pilihan raya ini, tak ada satu pun parti mendapat cukup bilangan untuk mendirikan kerajaan. Jadi ada keperluan parti menang jumlah terbesar menarik kerjasama dengan parti lain supaya jumlah kerusi mereka melebihi separuh daripada 222 kerusi di Dewan Rakyat.
Kerjasama seperti ini bukanlah kerana perpaduan, ini satu gabungan. Apabila tak ada parti menang dan cukup bilang, satu cara mendirikan kerajaan mempunyai majoriti adalah dengan ada gabungan atau 'coalition' (pakatan). Coalition tidak bermakna 'unity' (perpaduan) kerana masing-masing ada kepentingan. Coalition adalah cara mendapat kerajaan yang akan dapat dipertahankan dalam Dewan Rakyat kerana mempunyai majoriti.
S: Selepas 24 tahun, Anwar akhirnya menjadi Perdana Menteri. Apa jangkaan Tun mengenai prospek Malaysia di bawah beliau?
J: Saya tak dapat teka apa jenis kerajaan, tetapi kita dapati tumpuan Anwar lebih kepada pengekalannya sebagai Perdana Menteri. Berkenaan perancangan mengatasi masalah negara, umpamanya kesan pandemik, kemerosotan ekonomi dan ketidakstabilan politik, semua ini belum diberi perhatian oleh kerajaan Anwar.
S: Adakah Anwar memiliki keupayaan membawa Malaysia berdepan cabaran kemelesetan ekonomi yang diramalkan tahun depan?
J: Ketika saya jadi Perdana Menteri kali pertama, saya bercuti dua bulan. Ketika itu, Anwar sebagai Timbalan Perdana Menteri diberi tanggungjawab sebagai 'acting Prime Minister' (pemangku PM), tetapi nampak dia tak dapat menangani masalah.
Selepas itu pula, berlaku krisis kewangan yang ringgit turun nilainya. Pada masa itu, Anwar juga Menteri Kewangan. Cara dia menangani masalah kejatuhan nilai ringgit itu adalah dengan mengikuti pendapat IMF (Tabung Kewangan Antarabangsa) dan Bank Dunia.
Saya berpendapat kalau kita ikut IMF dan Bank Dunia, kita akan muflis dan tak dapat laksanakan dasar ekonomi negara, tapi Anwar tak ada cadangan selain daripada mengikuti IMF dan Bank Dunia. Sebab itu, saya terpaksa ambil alih tugas Kementerian Kewangan, saya cari jalan untuk selamatkan negara. Kalau dibenarkan Anwar berkuasa dan melaksanakan dasarnya, saya yakin kita tak dapat mengatasi krisis kewangan ketika itu.
S: Adakah atas pengalaman lalu itu, Tun berpandangan Malaysia di bawah Anwar berdepan risiko sama?
J: Ketika itu, nampak dia tidak dapat cipta satu cara mengatasi krisis. Sama ada pada masa hadapan dia boleh cipta cara menangani masalah dihadapi negara, kita belum dapat tentukan, tetapi berdasarkan pengalaman ketika jadi Timbalan Perdana Menteri (dan) menunjuk kebolehannya, saya khuatir.
Sekarang ini negara menghadapi banyak masalah. Pertama, kesan pandemik. Kita juga dapati ekonomi merosot teruk, keadaan politik tidak stabil. Rakyat masih tidak senang dengan keadaan negara. Jadi banyak masalah perlu ditangani kerajaan Anwar. Sama ada mampu atau tidak, kita akan lihat pada masa terdekat.
S: Ramai berpandangan Tun memang tak mahu Anwar jadi Perdana Menteri. Betulkah dan mengapa?
J: Itu terpulang kepada rakyat dan parti untuk memilih dia, tapi saya khuatir kebolehan dia, sama ada dia boleh pimpin pada waktu kita menghadapi banyak masalah.
Itu sebahagian dari temubual eksklusif Berita Harian bersama Tun Dr. Mahathir Mohammad.. temubual sepenuhnya sila lihat di SINI
PendapatTun Dr Mahathir Mohamad terhadap Datuk Seri Anwar Ibrahim disanggah oleh Ketua UMNO Bahagian Padang Rengas Datuk Seri Nazri Aziz..
Katanya..
“Masa beliau (Dr Mahathir) sudah berlalu. Cukup-cukup lah, beri peluang kepada Anwar untuk memimpin dan memulihkan ekonomi negara.
“Apa lagi beliau (Dr Mahathir) mahu? Sudah kalah teruk dan hilang deposit di Langkawi baru-baru ini. Semua calon parti dia kalah dan hilang deposit, sudahlah, cukup. Bantu pemimpin muda pulihkan ekonomi negara.
“Saya sendiri sudah tidak percaya dan tidak yakin lagi dengan Dr Mahathir, semua orang beliau anggap tidak betul, hanya dia sahaja yang tahu mentadbir dan memerintah.
“Anwar baru sebulan lebih jadi Perdana Menteri, jangan cepat sangat nak buat penilaian, bagi lah sedikit masa untuk beliau buktikan,” .
Nazri juga menyanggah dakwaan Dr Mahathir bahawa ketika diberi peluang menjadi pemangku perdana menteri lebih 24 tahun yang lalu, Anwar gagal tidak dapat menangani masalah.
Menurutnya biarpun bercuti ketika itu, namun Anwar tidak diberikan kuasa, sebaliknya Dr Mahathir masih mengawal pentadbiran.
“Saya timbalan menteri di Jabatan Perdana Menteri ketika itu dan bercakap dengan Anwar, beliau tidak mempunyai kuasa biarpun ditugaskan sebagai pemangku perdana menteri.
“Benar Dr Mahathir bercuti di luar negara, tetapi beliau tetap mengawal pentadbiran negara dan bukannya memberi kuasa kepada orang lain.
“Semua orang tahu dan anggap Dr Mahathir sebagai diktator, beliau tidak akan beri kuasa kepada orang lain, cakap ‘beri kuasa’ itu semua menipu.
“Jadi macam mana Anwar mahu selesaikan masalah kalau tidak diberi kuasa, masih dikawal pihak lain?” katanya lagi lapor AstroAwani

Sebenarnya.. apa lagi yang Tun Mahu?? 


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://www.anaksungaiderhaka.com/2022/12/sebenarnya-apa-lagi-yang-tun-dr.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Sudah Lah Kalah Dan Hilang Deposit Tun Mahathir Mahu Apa Dan Mahu Siapa Jadi Perdana Menteri

Sudah Lah Kalah Dan Hilang Deposit Tun Mahathir Mahu Apa Dan Mahu Siapa Jadi Perdana Menteri

papar berkaitan - pada 26/12/2022 - jumlah : 112 hits
Tun Mahathir Mohamad yang kalah dengan hilang deposit di Langkawi malah semua calon Pejuang juga ditimpa nasib buruk yang sama nampaknya tidak pernah hilang idea dalam melontarkan serangan terhadap Perdana Menteri Anwar Ibrahim Di sebalik s...
Tun Mahathir Dan Persaraan Penuh Kepedihan

Tun Mahathir Dan Persaraan Penuh Kepedihan

papar berkaitan - pada 21/12/2022 - jumlah : 74 hits
Minggu lalu Tun Mahathir Mohamad mengumumkan perletakan jawatannya sebagai Pengerusi Pejuang dan seterusnya bersara sepenuhnya daripada dunia politik Berbeza dengan pengumuman bersara kali pertama dulu yang penuh emosi teriakan dan tangisan...
Nazri Balun Lagi Tun Mahathir Elok Terus Jaga Cucu

Nazri Balun Lagi Tun Mahathir Elok Terus Jaga Cucu

papar berkaitan - pada 31/12/2022 - jumlah : 131 hits
Melantik seseorang yang sedang berdepan kes mahkamah menjawat jawatan Timbalan Perdana Menteri bukan satu perkara yang bertentangan dengan Perlembagaan kata Ketua Bahagian UMNO Padang Rengas Datuk Seri Mohamaed Nazri Abdul Aziz Menurut Moha...
Tun Mahathir Tak Pernah Beri Kuasa Ketika Lantik Anwar Pemangku Pm Dedah Nazri

Tun Mahathir Tak Pernah Beri Kuasa Ketika Lantik Anwar Pemangku Pm Dedah Nazri

papar berkaitan - pada 27/12/2022 - jumlah : 165 hits
Perdana Menteri Datuk Seri Anwar Ibrahim dinasihatkan agar menumpukan usaha memulihkan ekonomi negara dan tidak mengendahkan pandangan Tun Dr Mahathir Mohamad Ketua UMNO Bahagian Padang Rengas Datuk Seri Mohamed Nazri Abdul Aziz menegaskan ...
Mahathir Yang Munafik Dan Kuat Menipu

Mahathir Yang Munafik Dan Kuat Menipu

papar berkaitan - pada 26/12/2022 - jumlah : 137 hits
RAMAI YANG KENA TIPU BILA AZMIN ALI BAWA SEMASA PERHIMPUNAN REFORMIS
Selepas Ramai Rakyat Suka Anwar Jadi Pm Apa Lagi Yang Mahathir Tidak Puas Hati

Selepas Ramai Rakyat Suka Anwar Jadi Pm Apa Lagi Yang Mahathir Tidak Puas Hati

papar berkaitan - pada 26/12/2022 - jumlah : 139 hits
Tun Dr Mahathir Mohamad yang kalah dengan hilang deposit di Langkawi malah semua calon Pejuang juga ditimpa nasib buruk yang sama nampaknya tidak pernah hilang idea dalam melontarkan serangan terhadap Perdana Menteri Datuk Seri Anwar Ibrahi...
Lirik Lagu Takyah Sonaone

Cabinet To Address Najib S House Arrest Bid With Transparency Urges Zaid

Zaid Urges Cabinet Transparency On Najib House Arrest Bid

Mengenal 11 Istri Nabi Muhammad Sesuai Urutan Pernikahan

Polis Cari Waris Lelaki Maut Kemalangan

Celebrating Mother S Day With Legumes Dining With The Queens

Ceo Badan Berkanun Ditahan Sprm Disyaki Seleweng Dana Projek Rm1 2 Bilion

Lirik Lagu Dari Jauh Alyph



Info Dan Sinopsis Filem Vina Sebelum 7 Hari 2024 Adaptasi Kisah Benar Kini Di Pawagam Malaysia

Biodata Founder Leeyanarahman Nur Liyana Abdul Rahman Yaana Yana Lee Usahawan Tudung Yang Terkenal Bersama Suaminya

Biodata Zubir Khan Penyanyi Lagu Yennode Macha Macha Macha Pemuda Bertangan Kudung Yang Menginspirasikan

Info Penuh Senarai Peserta Juri Hadiah Cara Undi The Hardest Singing Show Astro Ria Sooka Program Realiti Mingguan Terbaru Malaysia

Info Dan Sinopsis Filem Shaitaan 2024 Remake Filem Vash Kini Di Netflix


Mudahnya Jadi Cikgu Sekolah

Coklat Ketupat Matcha

Khai Bahar Bawa Hatiku Bersama Kamu Chord

Why The Us Can T Win The Trade War With China And Shouldn T Try

Bersatu To File Notice To Vacate Seats Of 6 Turncoat Mps

Employer To Face Court For Failing To Settle Wages For Bangladeshi Workers