Sebelum Menyusu Merengek Dah Susukan Mengamuk Pula Ini Yang Mama Kena Faham


Ramai ibu bertanya kenapa baby mengamuk masa nak di susukan ? Saya ‘direct feed’ baby. Sebelum menyusu dia merengek-rengek cari puting ibu. Tapi bila saya susukan, dia mengamuk-ngamuk dulu baru hisap susu. Masa menyusu pun dia selalu lepaskan puting kemudian hisap semula. Saya ingatkan susu saya tiada. Saya picit ada je. Saya tak faham kenapa baby macam tu.
Jawapan:
Lazimnya orang ramai akan menjumpai jawapan bagi soalan sebegini dari sudut isu-isu berkaitan penyusuan yang layak dijawab oleh kaunselor laktasi. Namun,ramai yang mungkin tak tahu, masih ada kemungkinan isu yang berlaku ini tiada kaitan dengan isu lazim dan ‘direct’ dengan susu ibu dan hal penyusuan. Jadi, kali ini saya akan menjawab dari sudut pandangan seorang konsultan tangisan bayi untuk anda pertimbangkan kemungkinannya. Sifirnya mudah, jika apa yang saya bentangkan ini tidak kelihatan sebagai punca kepada masalah puan, maka puan harus tahu bahawa kemungkinan terbesar jawapan pasti ada pada isu berkait penyusuan itu sendiri yang perlu di rujuk kepada kaunselor laktasi.

Kemungkinan #1: Reflek Gastro- Colon
Salah satu punca biasanya adalah sensasi pergerakan usus yang di panggil ‘Gastro-Colon-Reflex’.
Dalam bahasa mudahnya, ia adalah cara badan bayi memberitahu perut untuk mengosongkan isi kandungannya dan menolak lebihan makanan ke arah usus untuk di buang, setiap kali ada makanan baru yang tiba menjelang setiap sesi penyusuan bermula.
Reflek ini juga ada pada orang dewasa. Namun, bagi orang dewasa, ia bukan sesuatu yang mengganggu kecuali bila sensasi ini kuat di rasakan saat kita sakit perut untuk membuang air dan lebih lagi ketika cirit-birit.
Bagi bayi kecil, sensasi ini lebih rutin untuk dirasakan kerana sistemnya baru mahu beradaptasi dengan proses makan dan hadam. Namun, bagi sesetengah bayi yang sensitif, mereka tidak gemarkan rasa sensasi pelik yang berlaku ini dan menangis setiap kali ia berlaku. Ia menjelaskan mengapa bayi berhenti menyusu, melepaskan puting ibu ketika menyusu kerana fokus diganggu dengan sensasi reflek ini. Penjelasan yang mudah,langsung tidak menyakitkan bayi namun ia membuat ibu susah hati!.
Kemungkinan #2: Bayi Mahu ‘Comfort Sucking’
Semua ibu tahu menghisap itu ada dua tujuan utama pada bayi. Menghisap untuk memuaskan rasa lapar (nutritive sucking) dan menghisap untuk merasa tenang dan selamat (non-nutritive sucking) atau lebih popular di gelar comfort sucking atau mengempeng dalam istilah lazim melayunya.
Namun ramai yang tidak tahu, purata jumlah masa yang bayi habiskan untuk mengempeng adalah sekitar 2 hingga 3 jam sehari. Ia memang banyak dan lebih lagi terasa banyaknya oleh ibu yang menyusukan bayi secara langsung.
Sudah menjadi lumrah untuk ibu yang tidak tahu, tidak ada idea dan tidak pernah belajar tentang cara lain atau teknik tepat untuk mententeramkan bayi akan segera menyua puting payudara untuk membuat bayi diam.
Tiada masalah dalam hal ini kecuali ada ramai bayi, pada satu tahap mula mengamuk dan marah kerana terpaksa menelan susu walaupun sebenarnya mereka hanya mahu mengempeng. Ini sesuatu yang tak dapat dielakkan kerana puting ibu tetap akan mengeluarkan susu tak kira samada bayi mahu menghisap sebab benar lapar atau kerana mahu mengempeng. Jadi, ibu melihat putingnya tidak lagi berkesan sebagai alat mententeramkan pada satu tahap dan bayi bergelut serta marah-marah di puting ibu.

Kemungkinan #3: Bayi Ingin Sendawa
Sumber gas utama dalam badan bayi berpunca dari proses pencernaan di mana antara produk akhirnya ialah gas. Bermaksud gas sentiasa dihasilkan dan ada dalam badan bayi. Ia juga bermaksud bayi boleh perlu untuk sendawa pada bila-bila masa, tak semestinya selepas penyusuan sahaja.
Bila susu mula masuk dan memenuhi bahagian perut bayi, ia mula menolak gas yang ada. Gas mungkin cukup banyak untuk mula naik ke atas dan mencetus reflek untuk sendawa. Ia menjelaskan mengapa kadang-kala bayi memberhentikan susuannya kerana dia merasa tidak selesa. Atau , sebenarnya bayi telah terlebih dahulu membuat isyarat tangisan ingin sendawa iaitu ‘Eh’.
Namun bagi mana-mana ibu yang tak memahami bunyi tangisan ini dan tidak pernah belajar untuk mengenal tangisan rutin bayi akan sering menganggap bayi menangis kerana lapar. Menambah lagi kekeliruan ini ialah bila dalam masa yang sama, ibu tidak tahu pula cara lain untuk mententeramkan bayi selain menyuakan payudara. Maka bayi akan kelihatan mengamuk-ngamuk di payudara kerana dia sebenarnya meminta bantuan untuk di sendawakan,tetapi ibu tidak faham. Bayi ‘cuba mendapatkan’ sebarang jalan untuk menyelesakan dirinya. Pada ketika ini,menghisap puting ibu nampak seperti ‘masuk akal’ kepada nya kerana dia telah biasa ditenteramkan di puting ibu. Lalu dia cuba menghisap atau kelihatan mahu menghisap, mencari-cari dan mengalu-alukan puting ibu sebelum menyedari hal ini tidak membantu pun.
Saya berharap semua kemungkinan yang saya bentangkan ini dapat memberi sudut pandang baru kepada puan dan membantu puan memikirkan punca masalah dalam spektrum yang lebih luas.
Sumber: Puan Uswatun Hasanah (baby language)
The post Sebelum Menyusu Merengek, Dah Susukan Mengamuk Pula. Ini Yang Mama Kena Faham appeared first on Pa&Ma.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.majalahpama.my/sebelum-menyusu-merengek-dah-susukan-mengamuk-pula-ini-yang-mama-kena-faham/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Selepas A Aida Dan Sam Bunkface Kini Giliran Artis Ini Pula Umum B3rcerai

Selepas A Aida Dan Sam Bunkface Kini Giliran Artis Ini Pula Umum B3rcerai

papar berkaitan - pada 20/6/2019 - jumlah : 1688 hits
Selepas A Aida dan Sam Bunkface kini giliran artis ini pula umum b3rceraiSelepas A Aida dan Sam Bunkface kini giliran artis ini pula umum b3rcerai
Sudah Pasang Kb Tetap Bisa Kebobolan Hamil Beda Jenis Beda Pula Nih Penyebabnya

Sudah Pasang Kb Tetap Bisa Kebobolan Hamil Beda Jenis Beda Pula Nih Penyebabnya

papar berkaitan - pada 20/6/2019 - jumlah : 153 hits
Sering dengar cerita teman atau saudara tetap kebobolan hamil meski sudah pasang KB Simak dulu yuk penjelasannya di sini
Amk Pula Bertelagah Dengan Kepimpinan Pkr Pusat

Amk Pula Bertelagah Dengan Kepimpinan Pkr Pusat

papar berkaitan - pada 20/6/2019 - jumlah : 401 hits
Tidak sampai 24 jam selepas Lembaga Disiplin PKR mengambil ketetapan memberi surat tunjuk sebab kepada pelakon video semburit Haziq Aziz AMK bersuara menyatakan kekesalan Haziq Aziz hanya dikenakan surat tunjuk sebab walhal perbuatannya jel...
Lelaki Kongsi Video Seronok Rosakkan Barang Di Family Mart Dikecam Netizen Tapi Ini Pula Jawapan Mereka

Lelaki Kongsi Video Seronok Rosakkan Barang Di Family Mart Dikecam Netizen Tapi Ini Pula Jawapan Mereka

papar berkaitan - pada 21/6/2019 - jumlah : 282 hits
Media sosial sering dijadikan sebagai platform untuk kita berkongsi maklumat atau aktiviti seharian kita dengan rakan rakan atau kenalan baik di dunia nyata atau di dunia maya Akan tetapi ada di antara kita yang terlalu ghairah untuk berkon...
Nadya Shaheera Pula Dedah Kecurangan Suami Orang Ketiga Adik Founder Produk Siapa Tu

Nadya Shaheera Pula Dedah Kecurangan Suami Orang Ketiga Adik Founder Produk Siapa Tu

papar berkaitan - pada 21/6/2019 - jumlah : 1158 hits
Seorang demi seorang selebriti atau pun isteri kepada artis mendedahkan mengenai kecurangan pasangan masing masing Setelah Bella Alif Chef Fikree Zuriehan Ammar Alfian Nelissa kini terbaharu aktres yang mula dikenali dengan watak antagonis ...
Sibuk Urut Bapa Tangan Pula Dimasukkan Ke Dalam Seluar Anak

Sibuk Urut Bapa Tangan Pula Dimasukkan Ke Dalam Seluar Anak

papar berkaitan - pada 21/6/2019 - jumlah : 568 hits
Seorang tukang urut ditahan selepas mencabul seorang pelajar perempuan berusia 13 tahun Menurut laporan Harian Metro tukang urut lelaki yang berusia 50 an itu didakwa memasukkan tangannya ke dalam seluar mangsa ketika sedang mengurut bapa r...
Azmin Ali Pula Naik Hantu Desak Haziq Aziz Dibuang Keahlian Pkr

Azmin Ali Pula Naik Hantu Desak Haziq Aziz Dibuang Keahlian Pkr

papar berkaitan - pada 21/6/2019 - jumlah : 932 hits
Fuhhhhhh tiba tiba angin berubah mendadak Hebatnya seseorang pemimpin pelakon video akhir zaman itu adalah dia buat selamba jer kesalahannya dan pusing ikut cerita lain Paling latest Azmin Ali pula desak parti untuk memecat keahlian Haziq A...
Kenapa Pula Saya Yang Kena Minta Maaf

Kenapa Pula Saya Yang Kena Minta Maaf

papar berkaitan - pada 18/6/2019 - jumlah : 289 hits
Semalam tular mengenai seorang wanita dikenali sebagai Yusmiliati Mohamed Yusof mendakwa telah dianiaya oleh Nur Sajat dan meminta usahawan terkenal itu membuat The post appeared first on
High Court Fixes 3 Additional Trial Dates To Complete 1mdb Case

Norjuma Didakwa Lima Pertuduhan Mencederakan Tiga Individu Lakukan Khianat

Since Mic Pointless Pn Confident Of Marginalised Indian Votes

The Evolution Of Adult Entertainment

Berjalan Bersama Pengguna Inovasi Pengalaman Interaktif Zuhyx

Menambat Selera Rakyat Malaysia Dengan Kebaikan Berasaskan Tumbuhanterbaharu Dari Nestl

Ministers Hit Out At Us Academic S Safety Claim

Kesarjanaan Yang Biasa Biasa Sahaja



5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok


Utilizing Crowdfunding For Business

Pemandu E Hailing Pengguna Muslim Wajiib Abaikan Grab Kenyataan Media Ppim 26 04 2024

Selamat Bersara Contoh Ucapan Hari Persaraan Poster

Juyaya Semun Ngintu Gawai Chord

Bahaya Kemiskinan By Dr Hm Rakib S H Pekanbaru Riau

Alya Iman Nabil Aqil Bergandingan Dalam Siri Terbaru Adaptasi Novel Anggun Mikayla Di Viu