Sebelum Buat Keputusan 10066



Telur sebelum kita pecahkan kulitnya kita cuci dulu dengan air bersih. Telur pecah seperti gambar di bawah memang tak lah dicuci kulit telurnya sebelum dibungkus. Tepuk dada tanya takwa dan iman. 
Aamiin Yaa Allah. 

ADAKAH TELUR PECAH SELAMAT DIMAKAN?
Posted by aki2004 on Mac 29, 2020 ·
SITI FARAH ELIANI SOLLEH

BARU-BARU ini tular telur yang sudah pecah dibungkus semula dan dijual pada harga yang jauh lebih murah. Namun demikian, adakah ia selamat untuk dimakan? Bagaimana pula dari aspek keselamatan dan tahap kebersihannya?
TULAR baru-baru ini telur yang sudah pecah dibungkus dan dijual semula dengan harga yang lebih murah. Telur yang tercemar dengan bakteria salmonella adalah penyebab utama keracunan makanan kepada manusia. Ia boleh mengancam nyawa terutamanya kepada ibu mengandung, warga tua dan kanak-kanak. 
Bakteria salmonella ditemui dalam usus ayam boleh dijangkiti oleh salmonella melalui baja, ladang, najis semasa pengangkutan dan sewaktu penyembelihan serta pemprosesan ayam di kilang. Walaupun langkah terbaik diambil bermula dari ladang hingga ke pemprosesan untuk mencegah jangkitan salmonella pada telur, namun kebarangkalian ia terjadi tetap ada terutamanya ketika proses penjualan.
Adakah telur yang sudah pecah bersih dan selamat dimakan?
Pencemaran boleh berlaku bermula ketika telur tersebut pecah. Diikuti dengan pemprosesan untuk mengutip telur pecah dan memasukkannya ke dalam plastik, pencemaran boleh berlaku ketika penyimpanan untuk jualan. Begitupun, pelbagai persoalan timbul mengenai tahap kebersihannya dan pastinya pelbagai aspek perlu dititik beratkan.
Di sebalik telur pecah itu, terdapat penilaian risiko keselamatan makanan yang perlu dibuat agar telur pecah berkenaan sememangnya tidak tercemar dan selamat untuk dimakan. Jika ia tercemar, tidakkah ia memudaratkan kesihatan pengguna? Pastinya semua orang berhak untuk mendapat makanan yang selamat untuk meneruskan kehidupan. Pun demikian, pilihan di tangan masing-masing. Pastikan anda tidak memakan makanan yang tidak pasti keselamatan dan kualitinya.
Sumber: Bahagian Keselamatan dan Kualiti Makanan, Jabatan Kesihatan Wilayah Adakah telur pecah selamat dimakan?
aki2004, Pusat Kefahaman Islam AKI - 
SITI FARAH ELIANI SOLLEH BARU-BARU ini tular telur yang sudah pecah dibungkus semula dan dijual pada harga yang jauh lebih murah. Namun demikian, adakah ia selamat untuk dimakan? Bagaimana pula dari aspek keselamatan dan tahap kebersihannya? TULAR baru-baru ini telur yang sudah pecah dibungkus dan dijual semula dengan harga yang lebih murah. Telur yang tercemar … Teruskan membaca →


Perusahaan Penyedia Internet Inggris Sepakat Hapus Batas Kuota 
Selama Pandemi Corona
[email protected] (Editor), Merdeka.com - 53 minutes ago
Perusahaan-perusahaan itu, yang meliputi BT, Virgin Media, Sky dan TalkTalk, berkomitmen untuk mendukung dan melindungi pelanggan yang rentan selama pandemi setelah pembicaraan dengan pemerintah dan regulator Ofcom.

Untuk Tingkatkan Kekebalan Tubuh, Begini Cara Olah Tanaman Herbal yang Benar
[email protected] (Editor), Merdeka.com - 54 minutes agoEmilia Achmadi, MS., RDN., mengemukakan, masyarakat perlu mengetahui jika herbal belum terbukti secara klinis dapat menyembuhkan penyakit. Meski begitu, manfaat terbesar herbal adalah membantu meningkatkan imunitas tubuh, sehingga tidak mudah terinfeksi virus penyebab penyakit seperti virus corona.
Najib Bogelkan AnwarBy MT Webmaster On Mar 28, 2020 Najib RazakBiar saya jawab ulasan bakal PM5/6/7/8/9 petang tadi tentang pakej rangsangan ekonomi yang diumum PM8. Kerajaan PN tak payah jawab. Biar saya jawab. Menteri-menteri PN teruskan buat kerja yang sepatutnya dalam tempoh PKP ini. Ulasan bakal PM5/6/7/8/9 boleh diringkaskan begini
1. Adakah negara kita cukup duit untuk pakej rangsangan ekonomi? 
Jawapan saya: Cukup. Kalau tak cukup, mereka tak akan umum kerana mereka perlu bayar. Bila tak cukup, kerajaan masih ada ruang besar untuk meminjam kerana jumlah kekayaan atau “liquidity” dalam negara masih tinggi.
Masa kita tidak ada krisis, jika kerajaan PH mampu pinjam RM140 bilion dan jarah RM104 bilion dari Rizab Petronas serta jual aset negara sebanyak RM40 bilion tetapi ekonomi kita tak hancur (kerana PN ambil alih kerajaan), apa salahnya kerajaan PH belanja RM22 bilion serta memberi suntikan RM250 bilion melalui pelbagai cara lain untuk mendepani krisis ini apatah lagi ia benar-benar untuk rakyat dan negara?
Ianya juga tidak bermakna jika penarafan kredit negara diturunkan penarafan akibat pakej rangsangan ekonomi ini kerana penarafan negara dunia lain juga diturunkan. Sebab itu, saya tak tengok syarikat penarafan kredit antarabangsa akan menurunkan penarafan kredit kita pada keadaan luar biasa yang melanda seluruh dunia seperti kini.
2. Apakah akan terjadi apabila bantuan dari pakej rangsangan habis dibayar. Sebab itu, kita patut berdebat dua hari dalam Parlimen. 
Jawapan saya: Bakal PM5/6/7/8/9 perlu faham bahawa cabaran kali ini adalah amat luar biasa dan unprecedented. Biasanya, kemelesetan ekonomi disebabkan oleh permintaan yang turun. Kali ini, kedua-dua permintaan (demand) dan bekalan (supply) menjunam.  Bukan hanya di Malaysia tetapi di hampir seluruh dunia.
Tambahannya ialah ramai rakyat dari golongan pendapatan rendah sudah hampir tiada wang untuk beli makanan dan barangan asas kerana sebulan tidak dapat bekerja. Sebab itu, kita mesti bertindak pantas. Kita beri keutamaan untuk memberi bantuan segera kepada seramai rakyat kita bagi membantu mereka serta memulihkan permintaan.
Kita suntik wang dalam ekonomi supaya permintaan dalam ekonomi boleh memulih dan Rakyat mampu membeli semula. Dan ini sendiri akan menggerakkan ekonomi domestik. Apabila ini berlaku, pembekal dan perniagaan juga mendapat suntikan apabila Rakyat membeli semula. Dan apabila perniagaan jalan dan perolehan stabil, mereka tidak akan mengurangkan pekerja mereka dan mereka lebih cenderung untuk menambah pekerja jika perlu. Dan pekerja pula akan dapat gaji dan mereka juga akan berbelanja. Dengan itu, bekalan (supply) juga akan mula pulih. Sebab itu, keutamaan sekarang ialah kelajuan dan kecekapan kerajaan untuk menyalurkan dan melaksanakan segala bantuan yang diumumkan. Itulah priority. Kerajaan buat dulu.
Jangan perlambatkan usaha ini dengan menuntut debat 2 hari dalam parlimen (2 dari ahli parlimen anda sudah positif Covid dan ramai lagi yang disuruh kuarantin. Korang jangan nak jangkitkan kita pulak). Lagipun dalam masa kritikal ini, ianya lebih baik untuk tersalah bayar dua orang yang tidak patut dibayar berbanding gagal membantu seorang yang amat memerlukannya sekarang.
Jika ada salah laku dalam pakej rangsangan ini, korang boleh bangkitkan apabila sesi parliamen berlangsung semula pada bulan Mei. Dan kita berdoa agar negara kita pulih sepenuhnya menjelang Mei ini.
3. Adakah bantuan kerajaan kepada SME patut ditambah baik?
Saya setuju bahawa kerajaan masih mampu memberi lebih banyak bantuan kepada SME. Namun, pakej bantuan tambahan kepada SME boleh diumumkan kemudian. Ia tak bermakna ia terhenti setakat itu sahaja. Kerajaan masih ada upaya dan kemampuan. Tiada siapa kata pakej-pakej rangsangan ekonomi tambahan tidak boleh dilaksanakan kemudian atau terhenti setakat itu sahaja. Saya percaya kerajaan PN juga sedar. Biarlah mereka rancang bantuan tambahan dan umumkan bagi SME nanti.
Tapi jangan kacau pakej rangsangan yang sudah diumumkan semalam. Sebaliknya, anda perlu menyokong segala usaha kerajaan terutama barisan hadapan dalam mengemudi dan mendepani wabak serius ini.
Sumber: https://www.malaysia-today.net/2020/03/28/najib-bogelkan-anwar/
9 Buah Vitamin C Terbaik yang Perlu Diketahui, Bukan Hanya Jeruk
[email protected] (Editor), Merdeka.com - 1 hour agoBuah jeruk sering kali disebut sebagai buah dengan sumber vitamin C yang tinggi. Tetapi ternyata kandungan vitamin C ini juga dimiliki berbagai macam buah lainnya. Bahkan dikatakan buah jambu mempunyai kandungan vitamin C yang lebih tinggi dibandingkan jeruk.
400 Warga Malaysia Ditangkap karena Langgar Aturan Lockdown
[email protected] (Editor), Merdeka.com - 2 hours agoMenteri Pertahanan Ismail Sabri Yaakob mengatakan sekitar 97 persen rakyat Malaysia sudah mengikuti aturan tapi ada 482 warga yang ditangkap pada Kamis dan Jumat kemarin.
Fakta-Fakta Alat Super Cepat Mendeteksi Corona Covid-19 Buatan Abbott Laboratories
[email protected] (Editor), Merdeka.com - 2 hours agomenggunakan PCR bisa memakan waktu 24 jam. Sedangkan pemeriksaan GS bisa mencapai 3 hari. Abbott Laboratories meluncurkan sebuah alat kemarin, Sabtu (28/3).
Rumah Terbakar, Takkan Bomba Nak Mesyuarat Dulu?  By Editor IIOn Mar 29, 2020 


(MalaysiaGazette) – Kenyataan tidak puas hati beberapa pemimpin pembangkang yang mempersoalkan Pakej Rangsangan Ekonomi Prihatin Rakyat bernilai RM250 bilion  dibidas Tan Sri Annuar Musa.Menteri Wilayah Persekutuan itu berkata, perkara itu perlu dilakukan di saat genting ketika negara sedang dilanda musibah.“Parah Lid..dah kursus 22 bulan, basic pun Lid belum faham…bila rumah terbakar,adakah pasukan bomba patut bermesyuarat dulu atas nama demokrasi Lid??” soalnya di Twitter.Ahli Parlimen Ketereh itu mengulas mengenai ciapan bekas Menteri Wilayah Persekutuan, Khalid Samad yang berkata segala peruntukan itu perlu dibawa ke pengetahuan Dewan Rakyat terlebih dahulu.
Khalid semalam berkata, langkah itu perlu dibawa ke pengetahuan ahli-ahli Parlimen dan dibahaskan bagi memastikan peruntukan itu digunakan dengan jalan yang baik.“Demokrasi menuntut supaya pakej kewangan dibahas di Parlimen untuk menentukan keputusan terbaik dicapai.“Pakej ransangan yang dibentang bernilai berbilion maka perlu dibahas untuk menjamin hasil terbaik bagi negara. Begitu juga soal perlaksanaannya. Mesti telus bukan cara BN,” kata beliau.
Sebelum ini, beberapa pemimpin pembangkang antaranya Datuk Seri Anwar, Lim Kit Siang dan Ngar Ko Ming mahu pakej rangsangan ekonomi terbaru berjumlah RM250 bilion untuk memerangi Covid-19 dibawa ke pengetahuan 222 Ahli Parlimen dan dibahaskan di Dewan Rakyat.Sumber: 
https://www.malaysia-today.net/2020/03/29/rumah-terbakar-takkan-bomba-nak-mesyuarat-dulu/

DAP tiada hala tuju: the tale of the directionless DAP
Raja Petra Kamarudin, Malaysia Today - 58 minutes agoSo, Muhyiddin is not the backdoor prime minister or Perikatan Nasional the backdoor government. Muhyiddin came in through the front door, as did Perikatan Nasional. And all this would not have happened unless Mahathir wanted it to happen. And Mahathir wanted it to happen to kill off Anwar Ibrahim and DAP once and for all. […]

Anti-Perikatan group pushing for parliament to be summoned
MT Webmaster, Malaysia Today - 2 hours ago(FMT) – A group of concerned citizens, including academics and activists, has called for an emergency sitting of Parliament to review the RM250 billion stimulus package to cushion the impact of the Covid-19 crisis. In a joint statement, signed by the likes of G25’s Johan Arriffin Samad and Dr Sharifah Munirah Alatas as well as […]

DAP benci penjawat awam sebab mereka majoriti Melayu?
MT Webmaster, Malaysia Today - 3 hours ago(Ismaweb) – Mengapa DAP begitu dengki dan benci kepada penjawat awam sehingga mempertikai bantuan tunai RM500 yang diumumkan kerajaan Perikatan Nasional (PN) melalui Pakej Rangsangan Ekonomi Prihatin Rakyat (PRIHATIN). Pensyarah Kanan, Kolej Undang-Undang, Kerajaan dan Pengajian Antarabangsa UUM, Dr Kamarul Zaman Yusoff mempersoalkan sikap parti berkenaan yang tidak senang dengan penjawat awam. Beliau berkata, DAP […]
Merdeka > Dunia
400 Warga Malaysia Ditangkap karena Langgar Aturan Lockdown
Minggu, 29 Maret 2020 16:43 Reporter : Pandasurya Wijaya

tentara dan polisi malaysia larang warga bepergian di masa lockdown. ©Reuters

Merdeka.com - Lebih dari 400 warga Malaysia ditangkap dalam dua hari terakhir karena melanggar Perintah Kawalan Pergerakan Malaysia 2020 (MC0) atau karantina wilayah. Aturan ini sebelumnya sudah mengharuskan sekolah dan bisnis ditutup dan hanya membolehkan orang keluar rumah untuk membeli kebutuhan rumah tangga seperti makanan dan obat-obatan. Menteri Pertahanan Ismail Sabri Yaakob mengatakan sekitar 97 persen rakyat Malaysia sudah mengikuti aturan tapi ada 482 warga yang ditangkap pada Kamis dan Jumat kemarin karena melakukan kegiatan yang dilarang seperti salat Jumat di masjid dan berjoging di sekitar lingkungan rumah.

"Kami yakin dengan ketegasan tindakan polisi makin banyak warga yang menaati aturan MCO. Namun penangkapan itu memperlihatkan masih banyak warga di luar sana yang tidak menaati aturan MCO," kata Simail dalam jumpa pers kemarin, seperti dilansir laman the Straits Times, Sabtu (28/3). Sebanyak 116 warga diketahui melaksanakan salat Jumat berjemaah meski sudah ada imbauan jelas kegiatan itu dilarang dilakukan di masa MCO, kata Ismail.

"Lima masjid juga masih menggelar salat dan ini tidak seharusnya dilakukan. Kami berharap semua rakyat Malaysia mematuhi aturan MCO," kata dia. Tindakan tegas juga akan dilakukan terhadap mereka yang hanya berjoging di lingkungan sekitar rumah. "Jumat kemarin polisi memblokade 1.046 jalan di seluruh negeri dan memeriksa 240.544 kendaraan."

Tinggi angka pemeriksaan itu., kata Ismail, menunjukkan masih banyak warga yang berada di jalanan di masa MCO yang sudah berlangsung sejak 18 Maret hingga 14 April mendatang. "Saya bahkan melihat padatnya lalu lintas di Kuala Lumpur dan Selangor," kata Ismail. Kemarin Menteri Negara Bagian Annuar Musa mengatakan tentara dan polisi sudah memblokade jalanan di ibu kota dan mereka juga akan dilengkapi alat termometer. Dia menuturkan orang yang diketahui demam akan dibawa untuk diperiksa kesehatan.

Malaysia kini memiliki 2.161 kasus corona dan 26 orang meninggal.
[pan]Sumber: 

400 Warga Malaysia Ditangkap karena Langgar Aturan Lockdown | merdeka.com

Muhyiddin’s leadership during Covid-19 crisis will win him support, say analysts
MT Webmaster, Malaysia Today - 3 hours ago(FMT) – A political analyst believes Prime Minister Muhyiddin Yassin’s handling of the Covid-19 crisis will help him win support from grassroots and even MPs who had doubts about him. Azmi Hassan of Universiti Teknologi Malaysia. Universiti Teknologi Malaysia’s Azmi Hassan notes that Muhyiddin has been saying and doing the right things during the crisis. […]
Rumah terbakar, takkan bomba nak mesyuarat dulu?
Editor II, Malaysia Today - 3 hours ago(MalaysiaGazette) – Kenyataan tidak puas hati beberapa pemimpin pembangkang yang mempersoalkan Pakej Rangsangan Ekonomi Prihatin Rakyat bernilai RM250 bilion dibidas Tan Sri Annuar Musa. Menteri Wilayah Persekutuan itu berkata, perkara itu perlu dilakukan di saat genting ketika negara sedang dilanda musibah. “Parah Lid..dah kursus 22 bulan, basic pun Lid belum faham…bila rumah terbakar,adakah pasukan bomba […]
Ezam Mohd Nor pula dibogelkan
MT Webmaster, Malaysia Today - 4 hours ago1. Dato’ Sri Najib Tun Razak adalah bekas PM Malaysia yang sekarang menghadapi tuduhan mahkamah dalam kes pecah amanah wang negara terbesar dalam sejarah dunia moden. 2. Kenyataan beliau semalam (BACA DI SINI: NAJIB BOGELKAN ANWAR) menyanggah usaha pembangkang khususnya Presiden PKR Datuk Seri Anwar Ibrahim yang mengetuai blok Pakatan Harapan di dalam memberikan check […]
U.S. Unemployment Claims Jump to 3.28 Million
Editor II, Malaysia Today - 4 hours ago(Bloomberg) – The magnitude of the economic devastation being wrought by the coronavirus pandemic was laid bare on Thursday when the U.S. government reported an unprecedented surge in the number of people seeking jobless benefits. A total of 3.28 million people filed for unemployment insurance in the week ended March 21, dwarfing previous highs in […]
Dollar records biggest weekly drop since 1985
Editor II, Malaysia Today - 4 hours ago(FMT) – Two weeks after investors dumped everything they could to hoard US dollars, some are now starting to sell. Intercontinental Exchange Inc’s US Dollar Index sank 4.4% this week, the biggest weekly drop since 1985. Traders point to a confluence of reasons, ranging from less stress in funding markets, the repatriation of funds as […]
Stacks of urns in Wuhan prompt new questions on death toll
Editor II, Malaysia Today - 4 hours agoThe long lines and stacks of ash urns greeting family members of the dead at funeral homes in Wuhan are spurring questions about the true scale of coronavirus casualties at the epicentre of the outbreak, renewing pressure on a Chinese government struggling to control its containment narrative. (FMT) – The families of those who succumbed to […]
Najib bogelkan Anwar
MT Webmaster, Malaysia Today - 20 hours agoNajib Razak Biar saya jawab ulasan bakal PM5/6/7/8/9 petang tadi tentang pakej rangsangan ekonomi yang diumum PM8. Kerajaan PN tak payah jawab. Biar saya jawab. Menteri-menteri PN teruskan buat kerja yang sepatutnya dalam tempoh PKP ini. Ulasan bakal PM5/6/7/8/9 boleh diringkaskan begini 1. Adakah negara kita cukup duit untuk pakej rangsangan ekonomi? Jawapan saya: Cukup. […]
Matthias Chang: I tried to warn Mahathir about Kit Siang and Guan Eng
MT Webmaster, Malaysia Today - 21 hours ago(THE THIRD FORCE) – Lawyer and author of the Future Fast Forward Trilogy, Matthias Chang, took a swipe at Lim Kit Siang today, calling on the people to tell the DAP supremo uno to “shut up.” In a fiery, no holds barred signature write-up, the one-time political secretary to fourth Malaysian premier Tun Dr Mahathir […]
Coronavirus: Number of UK deaths rise by 260 – taking total to 1,019
MT Webmaster, Malaysia Today - 21 hours ago(Sky News) – Another 260 people have died in the UK after testing positive for coronavirus, taking the total to 1,019. The vast majority of those deaths are in England. The latest numbers from Scotland show another seven deaths there, taking the total to 40. And the number of deaths in Wales has gone up […]
PRIHATIN: Tak perlu bahas, PH boleh jumpa terus kerajaan
MT Webmaster, Malaysia Today - 23 hours ago(Ismawb) – Pakatan Harapan (PH) boleh sahaja mengadakan pertemuan khas dengan kerajaan tanpa perlu menunggu sidang Parlimen pada Mei nanti, berhubung Pakej Rangsangan Ekonomi Prihatin Rakyat (PRIHATIN) yang diumumkan, semalam. Presiden Ikatan Muslimin Malaysia (ISMA), Haji Aminuddin Yahaya berkata, PRIHATIN adalah pakej rangsangan khas sewaktu negara berada dalam keadaan kritikal, dan kerajaan perlu bertindak cepat […]
Risk of suicide rising amid global Covid-19 lockdown
Editor II, Malaysia Today - 1 day ago(NST) – The Red Cross called on Friday for increased psychological support to health workers and others fighting the Covid-19 pandemic, warning of rising suicides as a result of pressure and isolation. Countries around the world have taken dramatic measures to try to halt the spread of the virus, which first emerged in China late […]
China’s Xi offers Trump help in coronavirus fight
Editor II, Malaysia Today - 1 day ago(Reuters) – Chinese President Xi Jinping told U.S. President Donald Trump on Friday that he would have China’s support in fighting the coronavirus, as Wuhan, the Chinese city where the outbreak emerged, reopened to incoming traffic. The United States now has the most coronavirus cases of any country, with nearly 85,000 infections. Hospitals in cities […]
Sebab apa Pakatan Harapan nak sangat parlimen bersidang
Raja Petra Kamarudin, Malaysia Today - 1 day agoAnwar Ibrahim, Lim Kit Siang dan ramai lagi pemimpin Pakatan Harapan mahukan parlimen bersidang untuk meluluskan stimulus package atau pun pakej rangsangan ekonomi sebanyak RM250 bilion. Sebab apa? Malaysia sekarang ini di dalam keadaan emergency, sama juga seperti negara-negara lain di seluruh dunia. Ketika emergency, perdana menteri mempunyai emergency powers. Tujuan Pakatan Harapan nak adakan […]
US confirmed Covid-19 cases exceed 100,000
Editor II, Malaysia Today - 1 day ago
(FMT) – The United States now has more than 100,000 confirmed cases of the new coronavirus, a tracker maintained by Johns Hopkins University showed Friday. There have been 100,717 cases including 1,544 deaths as of 6pm Eastern time. The biggest cluster by far is in New York, home to almost half the cases, overwhelming the […]
Ingkar arahan, Pasar Kompleks Sri Aman ditutup 3 hari
Aqila, Portal Islam dan Melayu | ISMAWeb - in the future
GEORGE TOWN, 4 Syaaban 1441H, Ahad – Pasar Kompleks Sri Aman di Paya Terubong dekat sini diarahkan untuk menutup operasi selama tiga hari bermula semalam selepas didapati gagal mematuhi Perintah Kawalan Pergerakan (PKP). Pengerusi Jawatankuasa Perumahan, Kerajaan Tempatan, Perancangan Bandar dan Desa negeri Jagdeep Singh Deo berkata, penutupan pasar itu melibatkan 20 gerai pasar basah … The post Ingkar arahan, Pasar Kompleks Sri Aman ditutup 3 hari appeared first on Portal Islam dan Melayu | ISMAWeb.
Bekalan barangan keperluan sehingga Ramadan cukup
Aqila, Portal Islam dan Melayu | ISMAWeb - in the future
KOTA BHARU, 4 Syaaban 1441H, Ahad – Kementerian Pertanian dan Industri Makanan (MOA) memberi jaminan bahawa bekalan barangan keperluan adalah mencukupi sepanjang tempoh penguatkuasaan Perintah Kawalan Pergerakan (PKP). Timbalan Menteri Pertanian dan Industri Makanan II, Datuk Che Abdullah Mat Nawi berkata, oleh itu, orang ramai tidak perlu melakukan pembelian panik atau menyimpan stok berlebihan kerana … The post Bekalan barangan keperluan sehingga Ramadan cukup appeared first on Portal Islam dan Melayu | ISMAWeb.
3 kematian COVID-19 di Singapura
Aqila, Portal Islam dan Melayu | ISMAWeb - in the future
SINGAPURA, 4 Syaaban 1441H, Ahad – Kementerian Kesihatan Singapura (MOH) mengesahkan seorang lagi pesakit meninggal dunia akibat komplikasi jangkitan COVID-19 hari ini. Dalam kenyataannya di sini, MOH menjelaskan bahawa seorang lelaki Singapura berumur 70 tahun dengan tiada sejarah perjalanan ke negara luar dan rantau ini yang dijangkiti virus bahaya itu. Bagaimanapun, lelaki itu menghidap darah … The post 3 kematian COVID-19 di Singapura appeared first on Portal Islam dan Melayu | ISMAWeb.
Insentif RM500 untuk penjawat awam, DAP tak perlu jadikan isu
tyrazalhe, Portal Islam dan Melayu | ISMAWeb - in the future
BANGI, 4 Syaaban 1441H, Ahad – Pemimpin parti tamak haloba DAP, Datuk Ngeh Koo Ham cuba menutup satu fakta bahawa bukan semua penjawat awam tidak bekerja sepanjang tempoh Perintah Kawalan Pergerakan dikuatkuasakan. Presiden gerakan Islam Ikatan Muslimin Malaysia (ISMA), Haji Aminuddin Yahya mengingatkan Koo Ham bahawa sejumlah besar penjawat awam sedang bekerja keras, terutama di … The post Insentif RM500 untuk penjawat awam, DAP tak perlu jadikan isu appeared first on Portal Islam dan Melayu | ISMAWeb.
PRIHATIN: Dapat bantuan melebihi ‘Makcik Kiah’
Aqila, Portal Islam dan Melayu | ISMAWeb - in the future
KUALA TERENGGANU, 4 Syaaban 1441H, Ahad – Rosmunira Alokma, 47, bukanlah seorang penjual pisang goreng seperti ‘Makcik Kiah’, namun seluruh keluarganya akan menikmati pemberian tunai dan penjimatan berjumlah RM10,500 daripada Pakej Rangsangan Ekonomi Prihatin Rakyat (PRIHATIN). Ibu kepada empat cahaya mata itu berkata suaminya, Wan Zulkifli Wan Harun, 53, adalah penjawat awam dan akan menerima … The post PRIHATIN: Dapat bantuan melebihi ‘Makcik Kiah’ appeared first on Portal Islam dan Melayu | ISMAWeb.
Covid-19: Kematian global meningkat hampir 30,500
kerengga, KERENGGA - 2 minutes ago
Kematian global akibat wabak koronavirus (Covid-19) mencecah lebih 30,000 dengan jumlah jangkitan melebihi 660,000. KEMATIAN global akibat wabak koronavirus (Covid-19) mencecah lebih 30,000 dengan jumlah jangkitan melebihi 660,000, menurut data laporan Johns Hopkins University. Amerika Syarikat (AS) terus kekal sebagai negara paling banyak mempunyai kes jangkitan Covid-19 dengan jumlah
Rumah terbakar, takkan bomba nak mesyuarat dulu?
Unknown, DIALOG RAKYAT - 15 minutes ago
Muhammad Azizul Osman [image: MGF28032020_PROSES-DISINFEKSI-SERI-PETALING_03]*Menteri Wilayah Persekutuan, Tan Sri Annuar Musa hadir semasa Operasi Pembersihan Disinfeksi Kawasan Sri Petaling pada hari ke-11 Perintah Kawalan Pergerakan berikutan penularan wabak Covid-19 di Masjid Jamek Sri Petaling, Kuala Lumpur. foto FAREEZ FADZIL* KUALA LUMPUR – Kenyataan tidak puas hati beberapa pemimpin pembangkang yang mempersoalkan Pakej Rangsangan Ekonomi Prihatin Rakyat bernilai RM250 bilion dibidas Tan Sri Annuar Musa. Menteri Wilayah Persekutuan itu berkata, perkara itu perlu dilakukan di...
HELANG KWANTUNG HEBAT
[email protected] (Tukar Tiub), Tukar Tiub - 19 minutes ago
HELANG KWANTUNG GAGAH PERKASA TT Burung Helang yg kau nampak tu rupa dia sama tak dgn Helang Selatan.Kot Helang Selatan lebih hodoh dgn rupa kontot dia dgn perangai mcm haprak.. on HARI KE 12 Publish | Delete | Spam Arymanchino on 29/03/20 tt y ------------
Tiga jenis ubat rawat Covid-19 dikenal pasti, bekalan ada di Malaysia – KKM
Unknown, DIALOG RAKYAT - 20 minutes ago
Wartawan MalaysiaGazette [image: MGF26032020_WAD-COVID17]*Foto hiasan - Petugas kesihatan membawa ubat-ubatan untuk pesakit Covid-19 ketika tinjauan lensa MalaysiaGazette di Hospital Kuala Lumpur. foto HAZROL ZAINAL* KUALA LUMPUR – Tiga jenis ubat yang berdaftar di negara ini dikenal pasti boleh digunakan untuk rawatan Covid-19 dan bekalan ubat tersebut telah sedia ada di Malaysia. Ubat-ubat tersebut adalah ‘Chloroquine’, ‘Hydroxychloroquine’ dan kombinasi ‘Lopinavir/ Ritonavir’. Hasil semakan Kementerian Kesihatan Malaysia dengan pangkalan data produk berdaftar Bahagian Regulatori...
6 Hak Rakyat Andaikan Pemerintah Berlakukan Lockdown. Udah Tercantum dalam Undang-undang
Darin Rania, Hipwee - 35 minutes ago
Sebagai warga negara, kita berhak atas sejumlah hal, agar bisa tetap hidup jika suatu hari lockdown beneran diberlakukan
Ibu menitis air mata bayi diambil ujian Covid-19 kali kedua
Suaraviral Staff, Suara Viral Malaysia - 38 minutes ago
Puan, anak puan ni perlu ambil ujian untuk kali kedua. “Tolonglah doktor. Saya kesian sangat pada anak saya ni.” Ini […] The post Ibu menitis air mata bayi diambil ujian Covid-19 kali kedua appeared first on Suara Viral Malaysia.
Dovizioso Bongkar Rencananya Jika Pensiun dari MotoGP, Motocross atau Rally jadi Alternatif
Tribunnews.com - 50 minutes ago
Rider andalan Ducati, Andrea Dovizioso mengemukakan karir selanjutnya yang akan ia ambil jika memutuskan pensiun dari ajang MotoGP.
Per Hari Ini Sudah 5.816 Orang Mendaftar Jadi Relawan Percepatan Penanganan Covid-19
Tribunnews.com - 53 minutes agoDandi mengatakan, relawan yang sudah bergabung merupakan gabungan dari kelompok relawan medis dan nonmedis.
MPBI: Relawan Tanggap Virus Corona Perlu Miliki Kesamaan Kompetensi
Tribunnews.com - 57 minutes agoMBPI menyatakan, banyak masyarakat yang ingin terjun membantu penanganan penyebaran virus corona di Indonesia.
Physical Distancing? Jangan Sedih, Saatnya Merawat Paru-paru di Tengah Pandemi Covid-19
Tribunnews.com - 1 hour agoBelakangan Organisasi Kesehatan Dunia (WHO) mencanangkan istilah physical distancing atau melakukan jarak fisik.
Kocaknya 10 Penerapan Social Distancing ini. Udah Berjauhan sih, tapi Nggak Gitu Juga Kali!
Iradat Ungkai, Hipwee - 1 hour ago
Tipikal orang yang mesti dikasih tahu lebih dari sekali dua kali. Tag temanmu yang masih suka keluyuran!

Daftar Isi Al-Quran dan Terjemahan - Silakan Klik untuk membacanya:Surat Al Fatihah (Pembukaan)Surat Al Baqarah (Sapi Betina)Surat Ali 'Imran (Keluarga 'Imran)Surat An Nisa' (Wanita)Surat Al Ma'idah (Hidangan)Surat Al An'am (Binatang Ternak)Surat Al A'raf  (Tempat Tertinggi)Surat Al Anfal (Rampasan Perang)Surat At Taubah (Pengampunan)Surat Yunus (Nabi Yunus A.S.)Surat Hud (Nabi Huud A.S.)Surat Yusuf (Nabi Yusuf A.S.)Surat Ar Ra'd (Guruh)Surat Ibrahim (Nabi Ibrahim A.S.)Surat Al Hijr (Daerah Pegunungan)Surat An Nahl (Lebah)Surat Al Israa' (Memperjalankan Di Malam Hari)Surat Al Kahfi (Gua)Surat Maryam (Maryam)Surat Thaha (Thaahaa)Surat Al Anbiya' (Kisah Para Nabi)Surat Al Hajj (Ibadah Haji)Surat Al Mu'minun (Orang Mukmin)Surat An Nur (Cahaya)Surat Al Furqaan (Pembeda)Surat Asy Syu'ara' (Penyair)Surat An Naml (Semut)Surat Al Qashash (Cerita)Surat Al 'Ankabuut (Laba-Laba)Surat Ar Ruum (Bangsa Rumawi)Surat Luqman (Luqman)Surat As Sajdah ((Sujud)Surat Al Ahzab (Golongan Yang Bersekutu)Surat Saba' (Kaum Saba')Surat Fathir (Pencipta)Surat YaasiinSurat Ash Shaffat (Yang Bershaf-Shaf)Surat ShaadSurat Az Zumar (Rombongan-Rombongan)Surat Al Mu'min (Orang Yang Beriman)Surat Fushshilat (Yang Dijelaskan)Surat Asy Syuura (Musyawarah)Surat Az Zukhruf (Perhiasan)Surat Ad Dukhaan (Kabut)Surat Al Jaatsiyah (Yang Berlutut)Surat Al Ahqaaf (Bukit Pasir)Surat Muhammad (Nabi Muhammad SAW)Surat Al Fath (Kemenangan)Surat Al Hujuraat (Kamar-Kamar)Surat QaafSurat Adz Dzaariyaat (Angin Yang Menerbangkan)Surat Ath Thuur (Bukit)Surat An Najm (Bintang)Surat Al Qamar (Bulan)Surat Ar Rahmaan (Yang Maha Pemurah)Surat Al Waaqi'ah (Hari Kiamat)Surat Al Hadid (Besi)Surat Al Mujadilah (Wanita Yang Mengajukan Gugatan)Surat Al Hasyr (Pengusiran)Surat Al Mumtahanah (Wanita Yang Diuji)Surat Ash Shaff (Barisan)Surat Al Jumu'ah (Hari Jum'at)Surat Al-Munafiqun (Orang-Orang Munafik)Surat At Taghabun (Hari Ditampakkan Kesalahan-Kesalahan)Surat Ath Thalaaq (Talak)Surat At Tahrim (Mengharamkan)Surat Al Mulk (Kerajaan)Surat Al Qalam (Pena)Surat Al Haqqah (Kiamat)Surat Al Ma'arij (Tempat-Tempat Naik)Surat Nuh (Nabi Nuh A.S)Surat Al Jin (Jin)Surat Al Muzzammil (Orang Yang Berselimut)Surat Al Muddatstsir (Orang Yang Berselimut)Surat Al Qiyamah (Hari Kiamat)Surat Al Insaan (Manusia)Surat Al Mursalat (Malaikat-Malaikat Yang Diutus)Surat An Naba´ (Berita Besar)Surat An Naazi´ (Malaikat-Malaikat Yang Mencabut)Surat 'Abasa (Bermuka Masam)Surat At Takwir (Menggulung)Surat Al Infithar (Terbelah)Surat Al Muthaffifiin (Orang-Orang Yang Curang)Surat Al Insyiqaaq (Terbelah)Surat Al Buruuj (Gugusan Bintang)Surat Ath Thaariq (Yang Datang Di Malam Hari)Surat Al A´Laa (Yang Paling Tinggi)Surat Al Ghaasyiyah (Hari Kiamat)Surat Al Fajr (Fajar)Surat Al Balad (Negeri)Surat Asy Syams (Matahari)Surat Al Lail (Malam)Surat Adh Dhuhaa (Waktu Dhuha)Surat Alam Nasyrah /Al Insyirah (Bukankah Kami Telah Melapangkan)Surat At Tiin (Buah Tin)Surat Al 'Alaq (Segumpal Darah)Surat Al Qadr (Kemuliaan)Surat Al Bayyinah (Bukti Yang Nyata)Surat Al Zalzalah (Goncangan)Surat Al 'Adiyat (Kuda Perang Yang Berlari Kencang)Surat Al Qari'ah (Hari Kiamat)Surat At Takatsur (Bermegah-Megahan)Surat Al 'Ashr (Masa)Surat Al Humazah (Pengumpat)Surat Al Fiil (Gajah)Surat Quraisy (Suku Quraisy)Surat Al Ma'un (Barang-Barang Yang Berguna)Surat Al Kautsar (Nikmat Yang Banyak)Surat Al Kafirun (Orang-Orang Kafir)Surat An Nashr (Pertolongan)Surat Al Lahab (Gejolak Api)Surat Al Ikhlas (Memurnikan Keesaan Allah)Surat Al Falaq (Waktu Subuh)Surat An Naas (Manusia)
..



Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://peceq.blogspot.com/2020/03/sebelum-buat-keputusan-10066.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Sedia Genset Sebelum Mati Lampu

Sedia Genset Sebelum Mati Lampu

papar berkaitan - pada 18/3/2020 - jumlah : 319 hits
Alangkah kecewanya jika kita sedang asik asiknya mengerjakan pekerjaan di komputer dan tiba tiba mati lampu Begitu pula jika kita mesti mengirimkan data lewat internet tapi komputer kita mati gara gara listriknya mati Kita mesti menunggu be...
Saintis Perjelas Mengapa Covid 19 Lebih Memberi Kesan Berbanding Sars Sebelum Ini

Saintis Perjelas Mengapa Covid 19 Lebih Memberi Kesan Berbanding Sars Sebelum Ini

papar berkaitan - pada 18/3/2020 - jumlah : 244 hits
Wabak COVID 19 telah meragut beberapa nyawa sejak penularan pada Disember tahun lepas terutamanya di China dan Italy Semalam Malaysia telah mencatatkan dua kematian pertama melibatkan seorang pesakit dari Johor dan Sarawak Jumlah kes juga d...
Bertungkus Lumus Rawat Covid 19 Doktor Mandi Berkali Kali Sebelum Pam Susu Untuk Anak Bimbang Dijangkiti

Bertungkus Lumus Rawat Covid 19 Doktor Mandi Berkali Kali Sebelum Pam Susu Untuk Anak Bimbang Dijangkiti

papar berkaitan - pada 19/3/2020 - jumlah : 252 hits
Sedang ramai antara kita yang mungkin masih rasa selamat dengan keadaan penularan wabak pandemik Covid 19 dengan berada di luar rumah lepak di kedai makan dan sebagainya perkongsian yang dibuat oleh seorang pakar perubatan yang merupakan ba...
Sebelum Dilantik Dickson Nwakaeme Memang Seperti Seorang Kapten

Sebelum Dilantik Dickson Nwakaeme Memang Seperti Seorang Kapten

papar berkaitan - pada 19/3/2020 - jumlah : 224 hits
Penyerang Pahang Dickson Nwakaeme telah dilantik sebagai kapten untuk saingan CIMB Liga Super 2020 selepas Tok Gajah hilang khidmat bek kanan Matthew Davies yang berhijrah menyertai juara bertahan Johor Darul a zim Dipetik berkata kepada Th...
Hukum Orang Yang Meninggal Dunia Sebelum Sempat Menunaikan Zakat

Hukum Orang Yang Meninggal Dunia Sebelum Sempat Menunaikan Zakat

papar berkaitan - pada 17/3/2020 - jumlah : 255 hits
SOALAN Apakah hukum orang yang meninggal dunia sebelum dia sempat menunaikan zakatnya Adakah warisnya perlu untuk membayar zakat tersebut dari hartanya ataupun tidak Mohon penjelasan Terima kasih JAWAPAN Allah SWT mewajibkan umat Islam memb...
Ini Postingan Terakhir Vanessa Angel Sebelum Diamankan Polisi

Ini Postingan Terakhir Vanessa Angel Sebelum Diamankan Polisi

papar berkaitan - pada 17/3/2020 - jumlah : 115 hits
Kepolisian Resor Jakarta Barat baru saja mengamankan pasangan selebritis Vanessa Angel dan suaminya Febri Ardiansyah alias Bibi terkait kasus dugaan penyalahgunaan narkoba
Keputusan Pkp Akan Dilanjutkan Atau Tidak Ditentukan 10 April Ini

Keputusan Pkp Akan Dilanjutkan Atau Tidak Ditentukan 10 April Ini

papar berkaitan - pada 5/4/2020 - jumlah : 303 hits
PUTRAJAYA Kementerian Kesihatan Malaysia akan membuat keputusan sama ada Perintah Kawalan Pergerakan dilanjutkan atau sebaliknya pada 10 April ini Ketua Pengarahnya Datuk Dr Noor Hisham Abdullah berkata pihaknya akan menggunakan data kes ya...
Bank Indonesia Karantina Uang 14 Hari Sebelum Diedarkan Lagi

Bank Indonesia Karantina Uang 14 Hari Sebelum Diedarkan Lagi

papar berkaitan - pada 16/3/2020 - jumlah : 141 hits
Caranya melakukan karantina selama 14 hari pada uang Kemudian dilanjutkan dengan proses penyemprotan disinfektan sebelum dilakukan pengolahan dan didistribusikan kembali kepada masyarakat
Hati Hati Jangan Leka Sempat Tinggal Pesanan Sebelum Terkorban Dalam Kebakaran Di Pengerang

Hati Hati Jangan Leka Sempat Tinggal Pesanan Sebelum Terkorban Dalam Kebakaran Di Pengerang

papar berkaitan - pada 16/3/2020 - jumlah : 345 hits
KOTA TINGGI 16 Mac Hati hati dan jangan leka Itulah pesanan seorang daripada mangsa yang terkorban dalam tragedi kebakaran Diesel Hydro Treater unit di Kompleks Bersepadu Pengerang dekat sini malam tadi Fadhi Akmal Fadzil 28 disenaraikan an...
Court Allows Forfeiture Of Rm1 1mil From Illegal Deposit Taking Scheme Investors

Keningau Fa Buat Kejutan Gol Awal

Wanita Mca Calls On Govt To Tackle Brain Drain Generate Job Opportunities

Malayia S Forex Trading Landscape Opportunities And Challenges

Gsk Raya Open House Dan Minggu Imunisasi Sedunia

Tukar Kanta Mata Untuk Melihat Seni Politik Anwar

The Dab 1a A Limited Edition Electric Production Motorcycle From France

Muda Slams Pro Israel Us Professor S Remark At Local Varsity Talk



Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok

Kenapa Platipus Haiwan Yang Membuatkan Saintis Merasa Hairan

Biodata Qistina Rania Pelakon Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Astro Ria Peserta Hero Dewi Remaja 2023


Nearly 500 Lawsuits Filed Against Sabah Govt Hajiji

Ukraine Approaching Total Collapse

Police Probe Chaos Incident Outside Mosque In Penang

Budaya Pot Luck Jimat Kos Makanan Lebih Banyak Pilihan

Vivo Malaysia Memperkenalkan Inisiatif Eksklusif Untuk Pengguna Celcomdigi Di Malaysia

Meet Studio Your New Favorite Way To Develop Wordpress Locally