Sebagai Isteri Kita Asyik Rasa Kita Je Banyak Berkorban Syukurlah Suami Masih Sayang Bertanggungjawab


Dalam menempuhi alam perkahwinan pasti sekali kita pernah bergaduh, berselisih faham dengan pasangan. Namun bagaimana cara kita menerima dan menyelesaikan masalah menentukan kukuh atau tak hubungan itu. Sedangkan lidah lagi tegigit, inikan pula suami isteri. 
Perkongsian ini mungkin sedikit sebanyak memberikan kita kesedaran tentang betapa banyak yang telah pasangan kita mengalah dan berkorban untuk kita.

So recently, we had a fight. A typical husband-wife fight. Cuma kali ni lebih intense. Bila keadaan kembali tenang, suami ajak sit down berdua untuk re-audit and re-align our relationship.
Ye lah kan. Dah 10 tahun kawen, banyak benda berubah. Cinta dah tak semekar dulu. Eceh geli pulak cakap pasal cinta cinta ni hahah. But apparently, semua yang dirasakan best masa awal2 kawen dulu, semakin hambar. Sebelum sit down dan berbincang, we listed down semuaaaa benda yang kitorang tak puas hati with each other dan semua benda yang kitorang harap pasangan dapat improve lepas ni.
Aku ni dah la pantang dibagi assignment tulis2 ni. Tangan jadi machine gun terus. Nak-nak pulak bila disuruh senaraikan kesalahan dan kekurangan suami. Mana cukup satu kertas hahah astaghfirullahalazim pompuannn.
Settle senaraikan semuanya, tiba lah masa untuk duduk berbincang hati ke hati. He sat beside me calmly and asked me to read everything I wrote.
I read it point by point. Page by page.
He gave 100% attention and didn’t say a word.
Habis je aku baca semua, suami jawab, “Papa minta maaf. InsyaAllah papa akan cuba perbaiki semuanya.”

Dan dia diam semula. “Cepat lah, giliran papa pulak untuk luahkan apa yang papa tak puas hati dengan mama selama ni. Apa yang papa nak mama perbaiki?”
I urged him to read his list. Dia senyum je.
Sambil geleng, dia cakap. “Takde apa yang papa tak puas hati dengan mama. Semua ok je.” Aku terus menyirap, tak puas hati dengan jawapan suami.
“Tipu lah. Takkan takde apa2. Tak payah la nak ambik hati. Cakap je.”
He smiled and replied, “10 tahun papa hidup dengan mama. Of course papa tahu semua kekurangan dan keburukan mama. Of course papa boleh sebut satu-satu kalau papa nak. Tapi papa taknak.”
“Kenapa taknak?”
“Sebab papa masih ingat setiap kebaikan mama. Mama lahirkan anak kita, mama susukan dia, mama jaga dia dengan baik, mama uruskan rumah, mama utamakan keluarga, mama tolong papa cari rezeki. Kalaupun papa tahu 1000 keburukan mama, papa tak sanggup nak senaraikan. Sebab papa masih ingat semua kebaikan mama.” I cried, and we hugged each other. Sekian perbincangan hati ke hati. Penat tangan aku transform jadi machine gun dan tulis panjang-panjang.

Tapi ada 5 perkara yang aku belajar:
1. As a wife, kita selalu fikir kita lah yang PALING banyak berkorban dalam perkahwinan. Mungkin betul. Tapi itu tak melayakkan kita untuk HANYA mengungkit kebaikan dan pengorbanan diri sendiri, dan melupakan kebaikan suami.
2. Makin lama kawen, makin banyak lah kekurangan masing2 terbongkar, dan makin banyak lah tak puas hati dalam perhubungan. Dan kita mula lupa– pasangan adalah cerminan kita. Aib dan keburukan kita yang terbuka di mata pasangan, sama je banyaknya.
3. Dikurniakan pasangan yang bukan sahaja sayangkan kita, malah sanggup tutup aib kita walaupun di hadapan mata kita sendiri– adalah nikmat Allah yang jarang sekali kita syukuri.
4. Kadang2 kita sibuk fikir salah pasangan dan tunggu pasangan minta maaf, sedangkan yang perlu minta maaf dan memaafkan adalah dengan diri kita sendiri.
5. Ada banyak benda yang we can never develop alone. Even our own growth needs someone to respond– someone very intimate yang nampak hodoh kita, tapi masih mahukan kita. Marriage is not just love, it’s a friendship.
Semoga perkongsian malam ni bermanfaat.
Jadi wahai bini-bini sekalian, udah-udah la tu mengungkit. Bukan boleh menang shopee coin pun.
Salam sayang.
Kredit: Adlil Rajiah
The post Sebagai Isteri Kita Asyik Rasa Kita Je Banyak Berkorban, Syukurlah Suami Masih Sayang & Bertanggungjawab! appeared first on Pa&Ma.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.majalahpama.my/sebagai-isteri-kita-asyik-rasa-kita-je-banyak-berkorban-syukurlah-suami-masih-sayang-bertanggungjawab/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Biarlah Sayang Tengok Muka Abang 10 Hari Bernikah Suami Syukur Dapat Urus Jenazah Isteri

Biarlah Sayang Tengok Muka Abang 10 Hari Bernikah Suami Syukur Dapat Urus Jenazah Isteri

papar berkaitan - pada 10/8/2020 - jumlah : 455 hits
Setiap ujian yang Allah turunkan pada setiap individu tak sama Lagi lagi bila kehilangan insan tersayang ia sesuatu yang sukar diungkapkan dengan kata kata Orang kata rindu orang yang tiada lagi sakit tetapi jika itulah ketentuan Allah teta...
Tak Jatuh Ego Suami Rajin Masuk Dapur Urus Anak Isteri Makin Sayang

Tak Jatuh Ego Suami Rajin Masuk Dapur Urus Anak Isteri Makin Sayang

papar berkaitan - pada 15/8/2020 - jumlah : 400 hits
Suami yang sanggup bersusah payah tolong isteri selesaikan kerja rumah anda memang terbaik Jangan fikir jika anda tolong buat kerja rumah maknanya anda takut bini Tanggapan ini salah Sepatutnya anda mesti bangga kerana dapat bahagiakan iste...
Anak Tidur Sama Dalam Bilik Boleh Jadi Punca Suami Isteri Asyik Bergaduh

Anak Tidur Sama Dalam Bilik Boleh Jadi Punca Suami Isteri Asyik Bergaduh

papar berkaitan - pada 23/8/2020 - jumlah : 511 hits
Anak anak tidur dengan ibu ayah adalah perkara biasa Ada beberapa faktor yang menyebabkan kebanyakan pasangan merasa kurang selesa untuk membenarkan anak anak untuk tidur sendiri Ketika masih kecil tiada masalah untuk tidur bersama Tetapi s...
Bila Suami Jadi Api Isteri Jadi Air Sejuk Rumah Tangga Bahagia Selalu

Bila Suami Jadi Api Isteri Jadi Air Sejuk Rumah Tangga Bahagia Selalu

papar berkaitan - pada 21/8/2020 - jumlah : 653 hits
Sesebuah perkahwinan tidak akan lengkap jika suami isteri itu tidak pernah bermasam muka Ia adalah normal kerana dalam kehidupan yang dikongsi dengan dua hati dan pemiran berbeza sudah tentu ada rasa tidak puas hati dan sebagainya Dengan be...
Biasanya Kalau Isteri Suri Rumah Suami Jarang Sakit Nikmat Kesihatan Pun Rezeki Tak Ternilai

Biasanya Kalau Isteri Suri Rumah Suami Jarang Sakit Nikmat Kesihatan Pun Rezeki Tak Ternilai

papar berkaitan - pada 23/8/2020 - jumlah : 423 hits
Suami jika anda ingin rezeki sentiasa mencurah curah sentiasa dalam keadaan bahagia maka bahagiakanlah isteri dan anak anak anda Kerana keredaan dalam rumahtangga datangnya dari hati seorang isteri Begitulah pesanan ustaz ebit lew buat para...
Tak Nak Goreng Telur Suami Pukul Isteri Dengan Kerusi Sampai Berdarah Kepala

Tak Nak Goreng Telur Suami Pukul Isteri Dengan Kerusi Sampai Berdarah Kepala

papar berkaitan - pada 19/8/2020 - jumlah : 455 hits
Tak nak goreng telur suami pukul isteri dengan kerusi sampai berdarah kepalaSeorang wanita mengalami pendarahan di kepala dan lebam di tangan akibat dipukul oleh suaminya yang bengang dengan mangsa enggan menggoreng telur untuknya Dalam kej...
Bolehkah Isteri Melakukan Iqamah Ketika Solat Berdua Bersama Suami

Bolehkah Isteri Melakukan Iqamah Ketika Solat Berdua Bersama Suami

papar berkaitan - pada 18/8/2020 - jumlah : 369 hits
Solat berjemaah sangat diangkat tinggi dalam Islam Ganjarannya pula diberikan sehingga 27 kali ganda tidak kiralah bilangan yang berjemaah sebanyak dua orang sahaja seorang imam dan seorang makmum sekalipun Solat berjemaah mempunyai aturan ...
Otak Wanita Lelaki Sangat Berbeza Suami Relaks Isteri Boleh Fikir Semua Sampai Tertidur

Otak Wanita Lelaki Sangat Berbeza Suami Relaks Isteri Boleh Fikir Semua Sampai Tertidur

papar berkaitan - pada 17/8/2020 - jumlah : 1155 hits
Memang lelaki dan wanita berbeza Namun tahukah anda betapa bezanya lelaki dan wanita Lelaki dan wanita bukan sahaja berbeza dari aspek fizikal semata mata Mereka juga berbeza dari aspek emosi dan cara pergaulan Satu kajian dibuat apabila 46...
Adapting To Consumer Behavior

Optimizing Your Twitter Feed Strategies For Positive Content Filtering

Kfc Malaysia Tutup Lebih 100 Restoran Francais Kesan Boikot

Mcmc S Police Report Against Writer Murray Hunter Is High Handed And Has A Chilling Effect On Freedom Of Speech

Keluarga Berang Terima Kiriman Jenazah Individu Lain

There Is An Awakening

App Inarah

Netizen Mohon Maaf Asyik Mengutuk Ruhainies Beri Respon Saya Dah Tak Fikir Sekarang Nak Fokus On Being Happy



5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia

6 Fungsi Kereta Yang Sepatutnya Ada Tapi Tak Dijadikan Standard

5 Perkhidmatan Yang Kini Entah Kenapa Kita Langgan Bulanan

5 Tumbuhan Penghalau Kucing Yang Turut Mencantikkan Laman Rumah

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Racun Rihanna Slot Samarinda TV3


Masih Beraya

Drama Khilaf Yang Tertulis

Hari Pekerja 2024 Sejarah Tema Sambutan

Cik Piah Nak Suami Raya Chord

Dap Sudah Perangai Sama Sakau Kenapa Tiada Tindakan Terhadap Nga Kor Ming Azmin Ali

Polis Raub Menahan Empat Lelaki Bantu Siasatan Kes Gaduh Di Pakir Sebuah Kuil Pada Ahad Lalu