Sdb Ditubuh Untuk Membangunkan Sibu



SIBU - Lembaga Pembangunan Sibu (SDB) akan ditubuhkan untuk merangka hala tuju pembangunan Sibu pada 2030 yang akan memberi tumpuan kepada tiga sektor industri iaitu pelancongan, pertanian dan pendidikan.

Menteri Perdagangan Antarabangsa dan E-Dagang, Datuk Seri Wong Soon Koh berkata, lembaga tersebut akan diketuai oleh Temenggong Datuk Vincent Lau dan Temenggong Datuk Wan Hamid Edruce manakala beliau sendiri bertindak sebagai koordinator antara lembaga dan kerajaan negeri.

Loading...
Menurutnya, lembaga itu nanti akan dianggotai ketua-ketua masyarakat Cina, presiden Gabungan Persatuan-Persatuan Cina (UCA) Sibu, presiden Dewan Perniagaan dan Perindustrian Cina Sibu serta pertubuhan-pertubuhan masyarakat bumiputera di samping pemimpin-pemimpin korporat.

“Mereka akan bersama-sama menentukan hala tuju bagaimana untuk membangunkan Sibu pada tahun 2030 akan datang melalui bidang industri iaitu pelancongan, pertanian dan pendidikan,” katanya.

Beliau berkata demikian ketika berucap pada majlis makan malam Tahun Baharu Cina anjuran UCA Sibu dihadiri Yang di-Pertua Negeri Sarawak, Tun Abdul Taib Mahmud serta isteri Toh Puan Ragad Kurdi Taib di sini malam tadi.


Wong yang juga Menteri Kewangan Kedua Sarawak berkata, pembangunan ketiga-tiga industri tersebut sangat penting kepada pertumbuhan ekonomi Sibu.

Menurutnya, aktiviti-aktiviti pelayaran menyusuri Sungai Rajang menggunakan kapal persiaran sedang diusahakan dan merupakan satu daripada pembangunan industri pelancongan di Sibu manakala banyak tanah-tanah ideal di sini boleh dibangunkan untuk industri pertanian.

“Kita mempunyai banyak tanah dekat Sibu dan banyak estet getah terbiar yang boleh dipulih dan dibangunkan untuk dijadikan kawasan pengeluaran makanan. Lembaga ini boleh meminta tanah-tanah ini daripada kerajaan negeri bagi membolehkan lebih ramai orang muda mengusahakannya.

“Dalam industri pendidikan pula, Sibu sudah mempunyai Kolej Laila Taib dan University College of Technology Sarawak (UCTS), diharapkan lembaga ini dapat menarik lebih ramai lagi pelajar-pelajar tempatan melanjutkan pelajaran,” jelasnya.

Selain itu katanya, lembaga itu nanti akan memberi tumpuan kepada industri berkaitan kayu-kayan yang beberapa tahun kebelakangan ini menyaksikan penurunan dan industri pembuatan kapal yang menunjukkan perkembangan memberangsangkan. 

- Bernama
Loading...

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://www.malaysianupdate.com/2019/02/sdb-ditubuh-untuk-membangunkan-sibu.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Budak 10 Tahun Ditampar Sampai Patah Gigi Gara Gara Dituduh Mencuri Buku Mewarna Kat Sibu

Budak 10 Tahun Ditampar Sampai Patah Gigi Gara Gara Dituduh Mencuri Buku Mewarna Kat Sibu

papar berkaitan - pada 5/2/2019 - jumlah : 572 hits
Ini memang penderaan fizikal Baru baru ni seorang kanak kanak berusia 10 tahun dilaporkan telah dikurung dan ditampar dengan kuat sekali gara gara dituduh mencuri sebuah buku mewarna Menurut WORLD OF BUZZ kejadian tidak berperikemanusiaan i...
Brighter Future For Sibu With Setting Up Of Development Board

Brighter Future For Sibu With Setting Up Of Development Board

papar berkaitan - pada 9/2/2019 - jumlah : 349 hits
Facebook pic SIBU The Sarawak government is setting up the Sibu Development Board to draw up the direction of Sibu s development in three key sectors tourism agriculture and education Sarawak International Trade and e Commerce Minister Wong...
Wow Wow West Western Foods In Sibu

Wow Wow West Western Foods In Sibu

papar berkaitan - pada 10/2/2019 - jumlah : 1204 hits
antara salah satu azam tahun 2019 aku adalah eat more and be happy hahahhaa tapi serius memang tu salah satu azam aku tahun 2019 sebab aku suka makan dan makan makanan sedap boleh buat orang happy easy bak kata pepatah gendang gendut tali k...
Apple Dilaporkan Sedang Membangunkan Perkhidmatan Langganan Untuk Permainan Video

Apple Dilaporkan Sedang Membangunkan Perkhidmatan Langganan Untuk Permainan Video

papar berkaitan - pada 29/1/2019 - jumlah : 244 hits
Apple sebelum ini sedia diperkatakan sedang membangunkan perkhidmatan langganan untuk video seumpama Netflix dan dijangka dilancarkan pada tahun ini Menariknya bukan itu sahaja dan kini Apple turut dikatakan sedang membangunkan perkhidmatan...
Nicol David Wanita Asia Pertama Digelar Ratu Skuasy Dunia

More Than Genetics How Life Experiences Shape Our Health

E Jamin Judiciary Bar Agree On Proposal To Reinstate Similar E Bail System

Video Suspek Serang Balai Polis Ulu Tiram Maut Ditembak

Adakah Batuk Membatalkan Solat Ust Azhar Idrus

Kelebihan Berpuasa Hari Putih

Buasir Otak Tv Hadiah Hari Guru Ikut Kerja Bapa Be Like

Ppim Sedia Bantu Cari Penyelesaian Harian Metro 17 05 2024



Biodata Syad Mutalib Pelakon Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah TV3 Bunga Salju Astro Ria

Info Dan Sinopsis Filem Vina Sebelum 7 Hari 2024 Adaptasi Kisah Benar Kini Di Pawagam Malaysia

Biodata Founder Leeyanarahman Nur Liyana Abdul Rahman Yaana Yana Lee Usahawan Tudung Yang Terkenal Bersama Suaminya

Biodata Zubir Khan Penyanyi Lagu Yennode Macha Macha Macha Pemuda Bertangan Kudung Yang Menginspirasikan

Info Penuh Senarai Peserta Juri Hadiah Cara Undi The Hardest Singing Show Astro Ria Sooka Program Realiti Mingguan Terbaru Malaysia


Apa Aku Buat Sekarang Ni

Pas Showing It Should Lead Pn Says Analyst

Article 153 Of The Federal Constitution Does Not Bar Opening Uitm To Non Bumiputera

Infinix Gt 20 Pro Antara Golongan Pertama Telefon Pintar Di Seluruh Dunia Yang Menyokong Pubg Mobile Dalam 120fps

Govt To Continue Using E Jamin Bail System

Kdn Fc Berputih Mata Di Laman Sendiri