Saya Hamil Anakluar Nikah


 


Kerana terlalu percaya janji manis dan mengikut ‘darah muda’ membuatkan pelajar Tahun Dua, sebuah universiti swasta di ibu kota menyesal tidak terkata, selain kini menunggu saat kelahiran bayi hasil keterlanjuran dengan bekas kekasih.
Hawa dijangka bakal melahirkan bayi pada bulan ini, berkata apa yang berlaku bukan salah keluarga, sebaliknya atas kesilapannya yang terlalu mahukan kehidupan bebas.
“Kisah berlaku pada tahun lalu. Sehari sebelum pulang ke kampung untuk menyambut hari raya, saya menginap di sebuah hotel di ibu kota ditemani teman lelaki yang dikenali 10 bulan ketika aktif bermain bola tampar.
“Pelbagai janji manis ditaburkan malah, dia mengatakan akan mengahwini saya, membuatkan saya percaya. Dua bulan kemudian apabila memaklumkan saya mengandung dia langsung tidak mengaku dan berubah hati, malah bertemu perempuan lain di tempat belajarnya.
“Hancur hati saya hanya Tuhan yang tahu. Rasa seperti tidak lagi mahu hidup kerana sudah mencalarkan maruah keluarga,” katanya ketika ditemui, di sini baru-baru ini.



Hawa antara puluhan remaja yang menginap di Pusat Perlindungan Pertubuhan Kebajikan Nur Hati, yang didirikan oleh sebuah badan bukan kerajaan (NGO) yang didaftarkan sebagai rumah perlindungan orang tua, remaja bermasalah, terlanjur dan anak yatim, selain menerima isteri yang didera.
Sebelum ini, BH Online melaporkan pusat berkenaan dikatakan menerima lebih 20 panggilan telefon setiap bulan bagi permohonan baharu kemasukan remaja terlanjur sementara menunggu saat kelahiran.
Pusat perlindungan menyediakan ruang transit sementara untuk remaja terlanjur dan setakat ini, rumah kebajikan itu berjaya menyelamatkan lebih 300 wanita terlanjur dengan penjagaan rapi sehingga mereka selamat bersalin.
Hawa berkata, naluri ibu seakan mengetahui apa yang berlaku terhadapnya, namun bersyukur dan bernasib baik kerana diterima keluarga atas ketentuan Ilahi dan menempatkannya di rumah perlindungan itu sementara menunggu kelahiran.
“Tanpa sokongan ibu, saya tidak mampu berdiri sendiri. Mungkin saya akan melakukan tindakan tidak sepatutnya terhadap bayi ini.
“Sokongan moral daripada ibu, tenaga pengajar agama dan penghuni lain di sini membuatkan saya terus positif. Saya nekad menjaga anak yang akan dilahirkan ini dengan baik dan kembali meneruskan pelajaran selepas semua selesai,” katanya.
Seorang lagi penghuni di pusat perlindungan berkenaan, Hanis (bukan nama sebenar), 28, menganggap dirinya tidak berguna apabila sudah menconteng arang ke muka mereka apabila mengandung anak luar nikah.
“Sebelum ini, saya alpa dan liar. Langsung tidak solat, apatah lagi mengenal huruf dan membaca al-Quran. Saya terlanjur dengan teman lelaki sehingga hamil anak luar nikah.
“Kejadian itu berlaku tiga tahun lalu. Saya sedih kerana teman lelaki tidak mahu mengaku hasil hubungan terlarang itu.
“Berikutan kejadian itu, keluarga menghantar saya ke rumah ini. Saya menghabiskan masa di sini. Kini anak saya ini sudah berusia dua tahun setengah,” katanya.
Hanis berkata, dia mahu tenang di sini kerana dapat mengikut pelbagai aktiviti termasuk belajar al-Quran dan mengikuti pelbagai ceramah agama.
“Saya sudah konsisten mengerjakan solat lima waktu, malah sudah boleh mengaji.
“Kini saya juga boleh memasak dan mengemas rumah kerana ia adalah aktiviti wajib yang perlu dilakukan setiap hari di sini.
“Walaupun ibu dan ayah sudah lama meninggal dunia, jauh di sudut hati ingin mengembalikan semula kepercayaan abang dan kakak, yang saya sudah sudah berubah sepenuhnya. Tetapi saya masih lagi malu dan bimbang akan menyusahkan mereka,” katanya.
Mengimbas detik hitam, Hanis yang pernah melanjutkan pelajaran di sebuah kolej di ibu kota sebelum ini juga pernah mengandung selepas diperkosa oleh kenalan baharu, kira-kira tujuh tahun lalu.
Ketika kejadian itu, keluarga dapat menerima apa yang berlaku ke atasnya. Bagaimanapun, selepas empat tahun kemudian dia pula disahkan mengandung anak luar nikah akibat tersasar dengan cabaran kehidupan membuatkan keluarga nekad m menghantar Hanis ke pusat berkenaan.
“Anak pertama saya dihantar ke sebuah sekolah tahfiz di ibu kota. Saya mahu dia mendapatkan pendidikan yang baik.
“Ini kesalahan saya dan mahu menjadi insan lebih positif dan membuang jauh episod hitam itu. Saya bersyukur dengan adanya pelbagai aktiviti keagamaan dan kekeluargaan sebagai program wajib harian di sini mengubah diri saya 360 darjah.
“Di sini ada lebih 50 penghuni lain yang mempunyai pelbagai kisah hitam dan sedih. Hubungan kami menjadi rapat dan rasa selesa dengan kehidupan sekarang di rumah ini. "Kisah hitam menjadikan kami semakin tabah. Malah, kini sudah mampu menguruskan diri termasuk solat dan mengaji.," katanya.


Kredit : BeritaHarian

Hantarkan luahan kisah anda di sini ==> lamanqaseh/borang 



Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://lamanqaseh.blogspot.com/2021/11/saya-hamil-anakluar-nikah.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Nikah Khitbah Perkahwinan Kampus

Nikah Khitbah Perkahwinan Kampus

papar berkaitan - pada 11/11/2021 - jumlah : 162 hits
Khitbah Bukan TunangSalah seorang remaja dari salah sebuah IPT di Gombak pernah mengatakan Alah takkan tak boleh couple ustaz kita ni bukan hidup zaman dulu lagi Lagipun bukan buat apa apa untuk suka suka aje Penulis menjawab Siapa kata tak...
Hiburan Dah Lama Tak Jumpa Acong Sweetchild Nafi Berada Di Majlis Nikah Tauke

Hiburan Dah Lama Tak Jumpa Acong Sweetchild Nafi Berada Di Majlis Nikah Tauke

papar berkaitan - pada 24/11/2021 - jumlah : 235 hits
Biarpun kelibat beliau kelihatan di dalam video yang sedang tular di platfrom TikTok sekarang ini penyanyi pelakon serta pelawak menafikan keberadaan beliau di dalam majlis yang dikatakan pernikahan Tauke dengan seorang wanita Menurut Acong...
Terkini Tuiar Video Ielaki Berbaju Nikah Mlrip Tau Ke Jambu Netizen Tnya Kahwin Lagi Ke

Terkini Tuiar Video Ielaki Berbaju Nikah Mlrip Tau Ke Jambu Netizen Tnya Kahwin Lagi Ke

papar berkaitan - pada 24/11/2021 - jumlah : 254 hits
Tlada angln tlada rlbut tiba tiba sahaja nama peIawak Tauke Jambu dipe tik netizen susulan tuIarnya satu video seorang lelaki miripnya dan seorang wanita berpakaian serba pu tih seperti pasangan pengantin
Sebulan Bertunang Yonnyboii Dah Jadi Suami Orang Nikah Dalam Majlis Kecil Hanya Dihadiri Keluarga

Sebulan Bertunang Yonnyboii Dah Jadi Suami Orang Nikah Dalam Majlis Kecil Hanya Dihadiri Keluarga

papar berkaitan - pada 26/11/2021 - jumlah : 312 hits
SEBULAN mengikat tali pertunangan penyanyi Yonnyboii selamat bergelar suami kepada influencer Nik Nazira Nariman dalam sebuah majlis di Duchess Place Ampang pada Sabtu lalu Berita gembira itu dikongsikan Yonnyboii atau nama sebenarnya Muham...
Seronok Tengok Haqiem Rusli Nikah Sufian Suhaimi Sedia Nak Kahwin Tapi Siapa Calon Isteri

Seronok Tengok Haqiem Rusli Nikah Sufian Suhaimi Sedia Nak Kahwin Tapi Siapa Calon Isteri

papar berkaitan - pada 23/11/2021 - jumlah : 388 hits
Terima kasih buat kalian yang sudi menonton sudi LIKE sudi KOMEN dan sudi SUBSCRIBE ANDA JUGA BOLEH IKUTI BUDIEY DI Portal https www budiey com Instagram https instagram com budiey Twitter http twitter com budiey Facebook http
Ketika Masih Berbaju Nikah Saya Perasan Notifikasi Zee Avi Jawab D4kwaan S0rok Majlis Kahwin

Ketika Masih Berbaju Nikah Saya Perasan Notifikasi Zee Avi Jawab D4kwaan S0rok Majlis Kahwin

papar berkaitan - pada 28/11/2021 - jumlah : 253 hits
Penyanyi kelahiran Sarawak Zee Avi tampil menjawab tindakan mer4hsiakan pernikahannya dengan jejaka dari Jepun Kenji Matano pada minggu lalu Jelas Zee atau nama sebenarnya Izyan Alirahman dia memang merancang untuk berkongsi berita baik itu...
Hiburan Bakal Nikah Hujung Tahun Ini Nora Ariffin Pilih Pendidik Sebagai Teman Hidup

Hiburan Bakal Nikah Hujung Tahun Ini Nora Ariffin Pilih Pendidik Sebagai Teman Hidup

papar berkaitan - pada 19/11/2021 - jumlah : 204 hits
Penyanyi tersohor memaklumkan bahawa dia akan mengakhiri zaman solo selewat lewatnya pada hujung tahun ini 7 bulan lalu Fitnah Saya Seorang Sudahlah Dia Ada Keluarga Annuar Musa Tenang Jawab Gosip Berkahwin Dengan Nora AriffinAdvertisementU...
Nora Ariffin Mula Mended4hkan Akan Nikah Hujung Tahun Ni Ini Pekerjaan Sebenar Bakal Suaminya

Nora Ariffin Mula Mended4hkan Akan Nikah Hujung Tahun Ni Ini Pekerjaan Sebenar Bakal Suaminya

papar berkaitan - pada 21/11/2021 - jumlah : 402 hits
Penyanyi tersohor Datuk Nora Ariffin memaklumkan bahawa dia akan mengakh1ri zaman solo selewat lewatnya pada hujung tahun ini
Jue Aziz Nikah Senyap Senyap Dgn Pemuzik

Jue Aziz Nikah Senyap Senyap Dgn Pemuzik

papar berkaitan - pada 18/11/2021 - jumlah : 142 hits
Benarkah perkhabaran yang mengatakan pelakon Jue Aziz sudah pun bernikah secara senyap senyap dengan seorang pemuzik yang dikenali sebagai Bayu Daniels Menurut sumber pasangan ini dikhabarkan berkahwin di Indonesia malah ada juga mengatakan...
Lirik Campak Bintang Faizal Tahir M Nasir

Backstabbing Drama In The Opposition Pas Sabotaging Bersatu By Attacking Chinese Vernacular Schools

Umno Explores Every Means Possible To Free Najib

Two In Five Malaysians Might Quit If Required To Work More In Office Randstad

100 Cawangan Kfc Tutup Dan Akur Kuasa Boikot

Lumira Di Eka Heights Kehidupan Bermakna Yang Dinantikan

Calon Bersatu Prk Kkb Tunggang Isu Kematian Teoh Beng Hock

Bonus R 5000 Jogue Ca A T Queis Onlin



10 Fakta Biodata Jabir Meftah Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3

Biodata Dan Latar Belakang Adam Shamil Personaliti TikTok Terkenal

5 Negara Yang Memilih Untuk Tidak Menggunakan Matawang Sendiri

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah Slot Akasia TV3

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria


Negara Paling Banyak Menang Tilawah Al Quran Peringkat Antarabangsa

Duit Syiling Peringatan 50 Tahun Lembaga Pertubuhan Peladang

Pulut Sambal

Plaza Premium Group Kembangkan Jenama Restoran Flight Club Di Terminal 1 Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur

Apa Saja Yang Anda Berikan Tumpuan Dalam Fikiran Akhirnya Akan Jadi Kenyataan

Contact Lens Trial Experience The Difference Risk Free