Satu Satunya Manusia Yang Bukan Nabi Bukan Pula Rasul Tapi Kisah Hidupnya Diabadikan Dalam Qur An



Satu-satunya manusia yang bukan nabi, bukan pula Rasul, tapi kisah hidupnya diabadikan dalam Qur’an adalah Lukman Al Hakim. Kenapa, tak lain, karena hidupnya penuh hikmah. Suatu hari ia pernah menasihati anaknya tentang hakikat hidup.
“Anakku, jika makanan telah memenuhi perutmu, maka akan matilah pikiran dan kebijaksanaanmu. Semua anggota badanmu akan malas untuk melakukan ibadah, dan hilang pulalah ketulusan dan kebersihan hati. Padahal hanya dengan hati bersih manusia bisa menikmati lazatnya berdzikir.” “Anakku, kalau sejak kecil engkau rajin belajar dan menuntut ilmu. Dewasa kelak engkau akan memetik buahnya dan menikmatinya.” “Anakku, ikutlah engkau pada orang-orang yang sedang menguruskan jena-zah, jangan kau ikut orang-orang yang hendak pergi ke pesta pernikahan. Karena jenazah akan mengingatkan engkau pada kehidupan yang akan datang. Sedangkan pesta pernikahan akan membangkitkan nafsu duniamu.” “Anakku, aku sudah pernah memikul batu-batu besar, aku juga sudah mengangkat besi-besi berat. Tapi tidak pernah kurasakan sesuatu yang lebih berat daripada tangan yang buruk perangainya.” “Anakku, aku sudah merasakan semua benda yang pahit. Tapi tidak pernah kurasakan yang lebih pahit dari kemiskinan dan kehinaan.” “Anakku, aku sudah mengalami penderitaan dan bermacam kesusahan. Tetapi aku belum pernah merasakan penderitaan yang lebih susah daripada menanggung hutang.” “Anakku, sepanjang hidupku aku berpegang pada delapan wasiat para nabi. Kalimat itu adalah:
Jika kau beribadah pada Allah, jagalah pikiranmu baik-baik. Jika kau berada di rumah orang lain, maka jagalah pandanganmu. Jika kau berada di tengah-tengah majelis, jagalah lidahmu. Jika kau hadir dalam jamuan makan, jagalah perangaimu. Ingatlah Allah selalu. Ingatlah maut yang akan menjemputmu Lupakan budi baik yang kau kerjakan pada orang lain. Lupakan semua kesalahan orang lain terhadapmu. 6 Nasihat Luqman Al-Hakim Kepada Puteranya Dalam Surah Luqman.
Pernahkah anda mendengar kisah Luqman Al-Hakim sebelum ini dan siapakah beliau yang sebenarnya ?
Saya pasti ramai di antara kita yang sudah biasa dengan nama Luqman Al-Hakim, dan mungkin juga ada yang baru pertama kali mendengarnya.
“Bermacamlah pendapat ahli Tafsir mengenai sejarah Luqman .Ada yang mengatakan dia Nabi pada masa antara Isa dan Muhammad s.a.w . Ada yang mengatakan kadi pada masa Bani Israil dan lain-lain pendapat. Tapi pendapat yang paling banyak mengatakan, bahawa Luqman bukanlah Nabi, tapi seorang yang diberi allah ‘HIKMAH’ yang hidup pada masa Nabi Daud a.s”.
Menurut Ibnu Kathir, Luqman Al-Hakim adalah seorang hamba yang soleh, kuat beribadat, mempunyai kebijaksanaan yang luar biasa dan sangat suka berkongsi nasihat sehinggakan terdapat sebuah surah yang khusus di dalam Al-Quran yang menceritakan tentang kisah beliau beserta nasihat yang disampaikan kepada anaknya.
Nasihat Luqman kepada anaknya, tersebut didalam Al-Quran, surah Luqman ayat 13-19. Jom kita lihat apakah nasihat disampaikan kepada anaknya.
Dan (ingatlah) ketika Luqman berkata kepada anaknya, dikala sedang memberinya nasihat, (katanya) :
Hai anakku! Janganlah engaku mempersekutukan allah, kerana sesungguhnya syirik itu adalah suatu penganiayaan yang besar.
Dan kami wajibkan manusia (taat) kepada ibubapa, ibunya yang telah mengandungkannya (dengan menderita) lemah bertambah lemah dan berhenti menyusukannya dalam masa dua tahun (kami perintahkan): “Hendaklah engkau bersyukur kepada ku dan kepada ibubapa mu, kepada kulah tempat kembali.
Dan jika keduanya memaksamu supaya engkau mempersekutukan aku (dengan sesuatu) tanpa ada pengetahuanmu padanya, tapi gantilah keduanya dengan baik dalam (urusan) dunia, turutlah jalan orang yang kembalimu, maka aku akan mengabarkan kepadamu segala apa yang telah kamu kerjakan.
Hai anakku! “Sesungguhnya jika ada (amal-amal) itu sebesar biji sawi (sekalipun), biar adanya didalam batu, atau dilangit, ataupun dibumi, nescaya allah akan tunjukkan (memperlihatkannya).Sesungguhnya allah maha halus lagi maha mengetahui”.
Hai anakku! “Dirikanlah solat dan suruhlah (manusia) berbuat kebajikan dan laranglah dari perbuatan yang mungkar dan sabarlah atas sesuatu (musibah) yang menimpamu.Sesungguhnya yang demikian itu adalah dari urusan-urusan yang dipastikan (allah).
Dan janganlah engkau memalingkan pipimu dari manusia (kerana sombong) dan janganlah berjalan dimuka bumi dengan angkuh. Sesungguhnya allah tidak menyukai orang yang sombong dan membanggakan diri.
Wallahualam…
 
Sumber: https://majalahilmu.com/
The post Satu-satunya Manusia yang Bukan Nabi, Bukan Pula Rasul, Tapi Kisah Hidupnya Diabadikan Dalam Qur’an appeared first on Islam Itu Indah.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://www.islamituindah.my/satu-satunya-manusia-yang-bukan-nabi-bukan-pula-rasul-tapi-kisah-hidupnya-diabadikan-dalam-quran/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Rasanya Saya Satu Satunya Permaisuri Di Dunia Ada 4 Bayi Ivf Kongsi Tunku Hajah Azizah

Rasanya Saya Satu Satunya Permaisuri Di Dunia Ada 4 Bayi Ivf Kongsi Tunku Hajah Azizah

papar berkaitan - pada 9/11/2019 - jumlah : 369 hits
Saya tidak malu untuk memberitahu atau berkongsi dengan dunia semua masalah dan kesukaran yang perlu saya lalui untuk mendapat anak Itulah kata kata Raja Permaisuri Agong Tunku Hajah Azizah Aminah Maimunah Iskandariah ketika bertitah pada m...
Join Perarakan Maulidur Rasul Dalam Hujan Renyai Tapi Berbaloi

Join Perarakan Maulidur Rasul Dalam Hujan Renyai Tapi Berbaloi

papar berkaitan - pada 10/11/2019 - jumlah : 472 hits
Aktiviti semalam pertama kali join perarakan Maulidur Rasul peringkat daerah bersama Ppd yang disertai dengan 22 jabatan kerajaan dan swasta yang lain di daerah saya mengajar ni Walaupun dalam hujan renyai dan jarak perarakan asal yang sepa...
Menyibak Kisah Mengerikan Hotel Niagara Salah Satu Hotel Legendaris Paling Berhantu Di Kota Malang

Menyibak Kisah Mengerikan Hotel Niagara Salah Satu Hotel Legendaris Paling Berhantu Di Kota Malang

papar berkaitan - pada 10/11/2019 - jumlah : 462 hits
Tiap lantainya punya cerita horor yang beda beda lo Walaupun mistis hotel ini kabarnya juga tetap ramai pengunjung Berani nggak menginap di sana
Kisah Ajaib Jean Hilliard Ditemui Beku Dalam Salji Tapi Hidup Kembali

Kisah Ajaib Jean Hilliard Ditemui Beku Dalam Salji Tapi Hidup Kembali

papar berkaitan - pada 17/11/2019 - jumlah : 651 hits
20 Disember 1980 MinnesotaSeorang gadis tidak menyangka bakal melalui hari paling ajaib dalam hidupnya Sebaik sahaja pulang dari menziarahi rakan Jean Hilliard 19 yang memandu kereta bapanya terbabas ke dalam parit akibat jalan licin dipenu...
Perak Satu Satunya Negeri Masih Dilanda Banjir Tiga Daerah Masih Buka 4 Pps

Perak Satu Satunya Negeri Masih Dilanda Banjir Tiga Daerah Masih Buka 4 Pps

papar berkaitan - pada 3/11/2019 - jumlah : 320 hits
JOHORTIMES MY Please Subscribe to JohorTimes Youtube https www youtube com channel UCBGyB6bgPwLLTOahiWTGuFQ Facebook https www facebook com johortimes my Twitter https www twitter com JohorTimes Instagram https www instagram com JohorTimes ...
Ucapan Saya Bukan Rasis Tapi Satu Peringatan Kata Salahuddin

Ucapan Saya Bukan Rasis Tapi Satu Peringatan Kata Salahuddin

papar berkaitan - pada 6/11/2019 - jumlah : 266 hits
Salahuddin Ayub mencabar Ketua Pemuda Umno Asyraf Wajdi Dusuki tidak berdiam diri apabila isu agama membabitkan soal syurga dan neraka dimainkan KUALA LUMPUR Menteri Pertanian dan Industri Asas Tani Salahuddin Ayub mempertahankan ucapannya ...
Fungi Wechat Yang Ramai Tak Tahu

Ziana Zain Duta Rasmi Csa Academy

Di Masjid Muhammadiyah Nurul Yakin Paus Quran Dan Sains By Dr Hm Raki

Asan Lembu The Movie

Hospital Kuala Pilah

Wan Ji Najib Dapat Layanan Sangat Istimewa Di Penjara

Potong Ikan Keluar Api

Ramadan Bazaars 2024 Exploring The Culinary Delights Of Selangor S Ramadan Bazaars



Koleksi 15 Lagu Hari Raya Terbaru Yang Meriahkan Aidilfitri 2024 Bakal Evergreen Bak Lagu Lama

6 Pantang Larang Penting Kalau Nak Selamat di Sekolah Asrama

Info Dan Sinopsis Filem 19 Puasa Playboys Of Plastik Hitam Astro First

Casimir Zeglen Paderi Yang Mencipta Jaket Kalis Peluru

Biodata Mohammad Rifdean Masdor Atlet Muay Thai Malaysia Yang Gegarkan One Championship Seangkatan Johan Ghazali Jojo


Mangkuk Correle 2024

Diy Toy For Toddler

Peristiwa Nuzul Al Quran Dan Bekalan Air

Swaylin Bechuanka Nuan Chord

Sanusi Henti Retorik Kxp Tumpu Projek Loji Rawatan Air

Attacks On Govt By Minority Groups Need To Be Curbed Zahid