Satu Isteri Tapi Ada Tiga Suami Inilah Perkahwinan Poliandri Iaitu Perkahwinan Paling Kontroversi Di Dunia




Islam membenarkan penganutnya mengahwini wanita secara berpoligami tanpa melebihi empat pasangan. Mengapa wanita tidak boleh mengamalkan perkahwinan melebihi seorang suami, sedangkan mereka mempunyai hak dan keadilan yang sama rata dengan lelaki?

Perkahwinan wanita dengan pasangannya melebihi seorang lelaki, secara ringkasnya poliandri tidak mempunyai tempat di dalam ajaran Islam.

Malah poliandri telah menjadi praktis kehidupan masyarakat yang kurang rasional dan bertentangan dengan fitrah.

Berikut merupakan perkahwinan poliandri yang paling berkontroversi di dalam dunia.

Poliandri di kalangan suku Masaai


Suku Maasai adalah kelompok etnik Nilotic yang tinggal di selatan Kenya dan utara Tanzania. Pemerintah Tanzania dan Kenya berusaha mendorong orang-orang Maasai untuk meninggalkan gaya hidup pindah-randah tempat tinggal yang mereka lakukan, tapi mereka tetap melakukan budaya turun temurun mereka ini, termasuk untuk urusan perkahwinan.

Secara tradisi, orang-orang Maasai mengamalkan poligini, iaitu berkahwin dengan beberapa wanita sekaligus. Ini merupakan cara untuk tetap bertahan hidup kerana meningkatnya kematian bayi dan para tentera suku ini.

Meskipun begitu, mereka juga mengamalkan poliandri. Wanita Maasai tidak hanya berkahwin dengan suaminya saja, tapi juga dengan semua lelaki yang seusia dengannya.

Para suami diminta meminjamkan tempat tidurnya untuk tamu yang berkunjung yang ingin berhubungan badan dengan isterinya. Meskipun begitu, wanita boleh memutuskan adakah dia mahu atau tidak berhubungan badan dengan lelaki yang berkunjung tersebut.

Anak yang lahir dari hubungan tersebut akan menjadi anak dari si suami. Mereka juga mengenal penceraian yang disebut dengan ‘Kitala’. Penceraian ini biasanya terjadi kerana perlakuan yang tidak baik terhadap isteri.

Poliandri di pendalaman pergunungan Himalaya



Apabila Tashi Sangmo berusia 17 tahun, gadis itu mengahwini jirannya yang berumur 14 tahun dan adik lelakinya di sebuah kampung di pedalaman banjaran Himalaya di Nepal.

Pada zaman dahulu, anak-anak lelaki dalam hampir setiap keluarga di rantau ini akan berkongsi seorang wanita sebagai isteri.

Dikenali sebagai poliandri, amalan tersebut semakin terpinggir setelah masyarakat Nepal terdedah kepada budaya kehidupan moden. Namun, beberapa buah perkampungan terpencil di Himalaya masih mengamalkan budaya bersuami lebih daripada satu itu.

“Budaya ini memudahkan hidup wanita kerana segala harta kekal dalam satu keluarga. Tiada pembahagian kekayaan dalam kalangan isteri seperti amalan poligami,” kata Sangmo.

“Semua pendapatan dikawal oleh saya. Mereka (suami-suaminya) pula bertanggungjawab mencari nafkah untuk keluarga ini,” tambahnya.



Apabila Sangmo berkahwin dengan Mingmar Lama 14 tahun lalu, kedua-duanya faham bahawa adik lelaki suaminya, Pasang akan menyertai rumah tangga mereka kelak.

Keluarga berkenaan kini memiliki tiga anak lelaki dengan masing-masing berusia lapan, enam dan empat tahun.

“Saya mahu berkongsi ikatan perkahwinan ini bersama abang saya kerana hidup kami akan menjadi lebih mudah,” kata Pasang, 25, di rumah mereka yang terletak di kampung Simen pada ketinggian 4,000 meter dari aras laut.



Masyarakat terpencil di rantau ini mengamalkan poliandri bagi mengelakkan sesebuah keluarga membahagi-bahagikan harta mereka.

Perasaan cemburu pula tidak wujud dalam kalangan mereka. “Saya tidak cemburu berkongsi isteri dengan abang saya. Jika saya cemburu, pastinya saya akan mengahwini wanita lain,” kata seorang lagi pemuda yang mengamalkan budaya poliandri yang dikenali sebagai Pema.

Dia dan abangnya, Karma dengan rela hati berkongsi seorang isteri berusia 30 tahun, Shitar Dorje.

Keluarga poliandri biasanya bersikap tidak kisah berhubung isu bapa kandung dengan anak-anak mereka memanggil kedua-dua bapa dan bapa saudara sebagai “ayah”.

Rantau terpencil ini terletak sekitar 500 kilometer dari ibu negara Nepal, Kathmandu.

Poliandri di sebuah desa terpencil di Tibet



Secara tradisi, perkahwinan diatur oleh orang tua, terutamanya wanita, yang memiliki sedikit hak atau tidak untuk menentukan kepada siapa dia akan berkahwin.

Mungkin hari ini sudah banyak perubahan yang terjadi, tetapi masih dianggap tabu jika seorang anak berkahwin tanpa persetujuan orang tua mereka. Upacara perkahwinan dibezakan berdasarkan pendapatan, daerah dan jarak usia antara semua saudara lelaki.

Semua saudara lelaki berhak untuk duduk bersama sebagai calon pengantin namun hanya satu lelaki yang dianggap formal untuk melakukannya dan biasanya saudara tertualah yang terpilih sebagai pengantin lelaki.

Usia memainkan peranan penting dalam upacara ini. Biasanya saudara yang paling muda jarang menyertai dalam upacara perkahwinan yang sebenar (meskipun mereka juga akan berkahwin apabila mereka mencapai usia remaja).

Tiada cara untuk menghubungkan anak-anak biologi kepada saudara tertentu dan mereka tidak menunjukkan sikap pilih kasih terhadap anaknya. Walaupun dia tahu bahawa dia adalah ayah kandung anak tersebut, anak-anak tetap sama-sama memanggil ayah, dan pak cik mereka sebagai ‘bapak’!

Setiap hari, si isteri bekerja memecahkan batu di bukit yang tandus atau menuai tanaman di bawah matahari terik. Manakala suami-suaminya pula membahagikan tugas seperti menguruskan haiwan ternakan, membantu isteri di ladang dan keluar berniaga.

Ramai yang melihat amalan ini sebagai keberlangsungan hidup. Namun ada faktor keselamatan buat si isteri kerana ada yang akan menjaga si isteri jika seorang suami meninggal.

Poliandri di India



Suri rumah berusia 22 tahun itu tinggal di dalam sebuah rumah satu bilik bersama kelima-lima suaminya. Rajo menjalankan tanggungjawab normal sebagai isteri di waktu siang dan tidur bersama suami berbeza mengikut giliran pada sebelah malamnya.

Perkongsian rumah tangga enam individu itu dikurniakan seorang bayi lelaki namun menurut Rajo, dia sendiri tidak mengetahui siapakah bapa kepada zuriatnya.

“Ramai yang bertanya tetapi pada awal sahaja berasa sedikit pelik, kini sejujurnya saya tidak mempunyai suami kegemaran,” terang Rajo.



Rajo berkahwin dengan suami pertamanya Guddu, 21, mengikut istiadat Hindu yang diatur keluarga mereka. Walaubagaimanapun, adat di kampung mewajibkan wanita itu turut mengambil adik-beradik Guddu sebagai suami.

“Kami semua melakukan hubungan seks dengannya tetapi saya tidak pernah cemburu. Kami sebuah keluarga yang bahagia,” jelas Guddu.

Suami-suami Rajo yang lain termasuklah Bajju, 32, Sant Ram, 28, Gopal, 26, dan terbaru sekali adalah Dinesh yang dikahwini dua tahun lalu ketika pemuda itu baru sahaja mencecah usia 18 tahun.

Sebagai suri rumah kepada keluarga yang besar, Rajo memasak, mengemas dan menjaga anaknya, Jay yang berusia dua tahun ketika semua suaminya bekerja di Dehradun, utara India.

“Ibu saya turut berkahwin dengan tiga beradik. Apabila saya menerima Guddu sebagai suami, saya tahu bahawa saya harus menerima kesemua adik-beradiknya sebagai suami,” ujar Rajo.


sumber : cerkosong.com © copyright 2018 – All rights reserved
BLOGMAZEER.COM

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.blogmazeer.com/2019/03/satu-isteri-tapi-ada-tiga-suami-inilah.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Jangan Hanya Lihat Siapa Suami Isteri Anak Anak Tapi Lihat Siapa Yang Beri Kita Amanah Ini

Jangan Hanya Lihat Siapa Suami Isteri Anak Anak Tapi Lihat Siapa Yang Beri Kita Amanah Ini

papar berkaitan - pada 6/3/2019 - jumlah : 506 hits
Jangan hanya lihat siapa suami isteri anak anak tapi lihat siapa yang beri kita amanah ini Mendirikan rumahtangga merupakan keputusan paling besar yang anda perlu lakukan seumur hidup Ini kerana ianya merangkumi cara hidup anda buat selaman...
Isteri Sebenarnya Tiada Hak Keatas Kwsp Suami Selepas Suami Meninggal Dunia

Isteri Sebenarnya Tiada Hak Keatas Kwsp Suami Selepas Suami Meninggal Dunia

papar berkaitan - pada 3/3/2019 - jumlah : 743 hits
Buat golongan yang banyak sangat pertikaikan pasal 2 KWSP itu anda pernah tak fikirkan kalau situasi suami meningghal tapi isteri tak berhak pun ke atas KWSP suami Haaa kalau masih sama samar jemput baca perkongsian Puan Herda Johan ini Mak...
Hiburan Bukan Aibkan Suami Tapi Luahan Hak Isteri Untuk Bersuara Netizen Pertahan Tindakan Bella Astillah

Hiburan Bukan Aibkan Suami Tapi Luahan Hak Isteri Untuk Bersuara Netizen Pertahan Tindakan Bella Astillah

papar berkaitan - pada 28/2/2019 - jumlah : 699 hits
Pendedahan Bella Astillah di media sosial mengenai kecurangan suaminya Aliff Aziz buat kali kedua mengundang rasa simpati ramai terhadapnya Betapa rapuhnya hati Bella sehingga beliau sudah tawar hati untuk meneruskan perkahwinannya dan redh...
Perghhhh Gara Gara Satu Panggilan Telefon Isteri Tembak Suami

Perghhhh Gara Gara Satu Panggilan Telefon Isteri Tembak Suami

papar berkaitan - pada 21/2/2019 - jumlah : 605 hits
Polis menyiasat tempat kejadian Gambar kecil Mayura dan suami Foto Agensi BANGKOK THAILAND Seorang wanita di utara Thailand bertindak menembak suaminya selepas bergaduh dengan lelaki itu yang enggan memberitahu siapa yang menelefonnya pada ...
Isteri Dah Admit Nak Bersalin Tapi Bos Tak Bagi Cuti Ini Tindakan Berani Suami

Isteri Dah Admit Nak Bersalin Tapi Bos Tak Bagi Cuti Ini Tindakan Berani Suami

papar berkaitan - pada 21/2/2019 - jumlah : 872 hits
Di awal pernikahan aku dengan isteri aku kerja pemandu lori Office sebelah rumah jer Then lepas 2 bulan nikah dapat tahu isteri mengandung Nak cari duit lebih punya pasal berhenti kerja lori masuk kerja bas ekspres Sepanjang isteri aku meng...
Jangan Biarkan Orang Rumah Anda Mengandung Sendirian Suami Kena Buat Kerja Lebih Sikit Untuk Jaga Emosi Si Isteri

Jangan Biarkan Orang Rumah Anda Mengandung Sendirian Suami Kena Buat Kerja Lebih Sikit Untuk Jaga Emosi Si Isteri

papar berkaitan - pada 3/3/2019 - jumlah : 397 hits
Wanita sekarang terlalu berdikari Ketika mengandung pun boleh buat macam macam perkara Ketika seorang isteri hamil anda hanya mampu melihat susah payahnya dia membawa kandungan Benar anda tidak mampu memindahkan kandungan itu kepada diri an...
Anda Perasan Tak Wajah Suami Dan Isteri Semakin Lama Semakin Serupa Rupanya Ini Sebabnya

Anda Perasan Tak Wajah Suami Dan Isteri Semakin Lama Semakin Serupa Rupanya Ini Sebabnya

papar berkaitan - pada 2/3/2019 - jumlah : 419 hits
Anda Perasan Tak Wajah Suami Dan Isteri Semakin Lama Semakin Serupa Rupanya Ini Sebabnya Ketentuan jodoh tu memang rahsia Allah Pernah tak melihat pasangan suami isteri yang memiliki wajah seakan akan sama Lebih lebih lagi yang dah lama ber...
Kalau Tak Kawal 4 Hal Ini Buat Suami Isteri Orang Terjebak Dengan Orang Ketiga

Kalau Tak Kawal 4 Hal Ini Buat Suami Isteri Orang Terjebak Dengan Orang Ketiga

papar berkaitan - pada 3/3/2019 - jumlah : 335 hits
Kalau Tak Kawal 4 Hal Ini Buat Suami Isteri Orang Terjebak Dengan Orang Ketiga Menakutkan dunia sekarang Garis sempadan batasan hubungan suami orang mahupun isteri orang semacam sudah hilang Bebasnya bergurau senda tanpa sedar diri siapa di...
Menurut Kajian Suami 10 Kali Ganda Lebih Bahagia Miliki Isteri Gemuk

Menurut Kajian Suami 10 Kali Ganda Lebih Bahagia Miliki Isteri Gemuk

papar berkaitan - pada 4/3/2019 - jumlah : 655 hits
Sebenarnya dalam diam ramai isteri yang rendah diri kerana tubuh yang berisi atau gemuk Apatah lagi selepas bersalin bila bentuk badan berubah terus berbanding zaman gadis dulu Tidak sekadar hilang keyakinan diri ada juga yang stres dengan ...
Jalan Penghubung Bandar Utama Di Pahang Perlu Dinaiktaraf

Terengganu Fc Umum Harga Tiket Agarbomb Performance Cup 2024

3 Pelampau Khawarij Ditahan

Lost Opportunities In Labuan

Ocrevus Transforming Multiple Sclerosis Treatment Landscape In Malaysia

Hada Labo Hydrating Water Gel

Cops Fire 5 Shots During 70km Car Chase Near Baling

I Was Never Arrested Merely Barred From Overseas Travel Ex Src Director



10 Filem Seram Thailand Berhantu Terbaru Mesti Tonton Juga Tersedia Online

10 Drama Thailand Thai Drama Terbaru Best Juga Tersedia Online

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Kuih Muah Tonton

10 Filem Indonesia Terbaru Best 2023 2024 Juga Tersedia Online

10 Filem Melayu Terbaru Best Di Platform Online Netflix Malaysia 2024 Mesti Tonton


Artis Cahaya Manis Music Duruk Ngabang Chord

Yoursay Time And Patience Running Out For Anwar

Put Targeted Subsidy Plan In Place Quickly To Combat Diesel Smuggling Govt Urged

Zii Jia Won T Join National Team For Thomas Cup Training

Koleksi Video Melawat Taiping 2024

Dua Bersaudara Maut Tiga Cedera Parah Nahas 4wd