Saranan Kepada Mahiaddin Jangan Jumpa Tun Mahathir Sehinggalah Prn Berakhir





Shahbudin Hussin

 

 Kalau berjumpa nanti, takut susah pula Muhyiddin nak menolak permintaan Tun Dr Dr. Mahathir bin Mohamad agar diperuntukan sejumlah kerusi untuk penyokongnya dan juga untuk Pejuang yang dipimpin anaknya, Mukhriz…

 

SARANAN KEPADA MAHIADDIN - JANGAN JUMPA TUN MAHATHIR SEHINGGALAH PRN BERAKHIR 

 

Meskipun hasrat Tun Mahathir Mohamad untuk bekerjasama dengan Mahiaddin Md Yasin telah disambut positif oleh Presiden Bersatu itu, tetapi setakat ini belum ada sebarang pertemuan atau perbincangan rasmi antara kedua-dua mereka.

 

Dalam rundingan meja bulat Proklamasi Orang Melayu minggu lalu yang dihadiri oleh semua parti di luar kerajaan di mana ia diadakan selepas ada saling kesediaan untuk bekerjasama, Mahiaddin sebaliknya tidak menghadirkan diri atas alasan berada dalam keuzuran.

 

Bercakap dalam sidang media selepas rundingan itu, Tun Mahathir mengumumkan semua parti yang menyokong Proklamasi Orang Melayu bersetuju untuk tidak bertembung sesama sendiri, suatu tindakan yang dilihat seolah-olah beliau telah memproklamasi dirinya sendiri sebagai ketua kepada blok pembangkang yang mana jawatan itu selama ini dipegang oleh Mahiaddin atas kapasitinya selaku Pengerusi PN.

 

Tun Mahathir seterusnya berkata, beliau akan mengadakan pertemuan rasmi dengan Mahiaddin dalam waktu terdekat ini.

 

“Saya akan ada pertemuan tapi dia (Muhyiddin) dah menyatakan pendirian dia. Dia sokong proklamasi, dan dia tdak menentang saya.

 

“Saya pun tak menentang dia. Ini semua public knowledge.

 

“(Adakah kerjasama ini untuk menghadapi Pilihan Raya Negeri (PRN)?) Itu kita akan bincang.

 

“Ada kemungkinan kita akan bertanding dalam PRN…kalau kita dapati itu kehendak kesemua daripada kita,” kata Tun Mahathir lagi.

 

Namun demikian, sehingga ini masih lagi belum berlaku pertemuan antara kedua-dua pemimpin tersebut.

 

Perlukah Mahiaddin bertemu dengan Tun Mahathir?

 

Kalau diamati tindakan dan kenyataan Tun Mahathir selepas Mahiaddin mengumumkan sedia untuk bekerjasama dengannya, terutama dalam kenyataan selepas rundingan meja bulat Proklamasi Orang Melayu itu, adalah jelas keutamaan bekas Perdana Menteri berusia 98 tahun itu ialah PRN.

 

Tidak mustahil, keinginan yang disuarakannya sedia bekerjasama dengan Mahiaddin itu pun banyak didorong oleh kepentingan PRN berbanding membela nasib orang Melayu sendiri.

 

Sejujurnya, sebagai individu tidak berparti, bahkan partinya telah ditolak pengundi pada PRU15 lalu dan kemudian keluar daripada Pejuang, Tun Mahathir sepatutnya tidak perlu masuk campur atau sibuk-sibuk lagi mengenai PRN.

 

PRN enam negeri akan datang ini adalah pertembungan antara PH dan parti-parti kerajaan perpaduan dengan PN sebagai blok pembangkang.

 

Untuk itu, adalah disarankan kepada Mahiaddin agar tidak mengadakan sebarang pertemuan atau menangguhkan dahulu perjumpaan dengan Tun Mahathir sehinggalah PRN enam negeri itu berakhir.

 

Oleh kerana sudah ternampak kilat dalam kilau di hati Tun Mahathir berkenaan keghairahan terhadap PRN berbanding Proklamasi Orang Melayu, jika perjumpaan itu diadakan sebelum PRN diadakan, ia akhirnya hanya akan menyusahkan PN saja.

 

Sudah tentu nanti, Tun Mahathir akan meminta diberikan sejumlah kouta kerusi Dun untuk beliau letakkan orang-orangnya sebagai calon di negeri-negeri tertentu, khususnya Selangor dan Kedah.

 

Kouta kerusi itu tentu sekali termasuk kepada Pejuang yang diketuai anaknya, Mukhriz yang sebelum ini permohonan parti itu untuk menyertai PN telah pun ditolak atas alasan tidak mahu menyukarkan pembahagian kerusi antara parti-parti komponen sedia ada.

 

Ertinya, jika berlaku perjumpaan Mahiaddin dengan Tun Mahathir sebelum PRN ini, pembahagian kerusi akan berubah dan ini akan menyulitkan lagi keadaan PN, walhal tarikh pengundian sudah semakin dekat.

 

Di ketika ini, PN perlu fokus kepada PRN atas kedudukan parti-parti sedia ada dalam gabungan itu tanpa perlu ada pihak luar cuba menempel di saat-saat akhir dengan tuntutan kerusi yang macam-macam, tetapi sebenarnya hanya ingin menumpang kekuatan PN.

 

Lagi pun, soal orang Melayu yang mahu dibela oleh Tun Mahathir melalui Proklamasi Orang Melayu itu boleh dibincangkan selepas berakhirnya PRN nanti.

 

Dalam hal ini, jika Tun Mahathir mahu membawa Proklamasi Orang Melayu bekerjasama secara ikhlas dengan Mahiaddin dan PN, beliau mesti hadir memberi sokongan kepada gabungan itu dalam PRN ini tanpa sebarang syarat.

 

Juga, jangan cuba-cuba meletakkan dirinya sebagai ketua kepada blok pembangkang atau meminta-meminta kerusi untuk kelompoknya atau parti yang diketuai anaknya.

 

Sokongan dan kerjasama beliau kepada Mahiaddin dan PN mesti dihadirkan tanpa syarat serta sepenuh ikhlas, dan Tun Mahathir yang tiada part itu mesti sedia meletakkan dirinya bukan sebagai ketua kerana PN sudah pun ada Mahiaddin sebagai ketuanya.

 

Tetapi, sebagai jalan selamat kepada PN, yang mustahak sekali ialah Mahiaddin harus mengelak daripada berjumpa atau bertemu Tun Mahathir sebelum PRN diadakan kerana kadang-kadang bila sudah berjumpa, susah pula untuk menolak permintaannya, selain macam tak manis juga jika tidak melayan permintaan orang yang lebih tua.

 

Lepas PRN berakhir, bukan saja ketika itu lebih selesa, bahkan tiada tekanan sama ada di pihak Tun Mahathir atau Mahiaddin untuk membincangkan mengenai Proklamasi Orang Melayu. – ShahbudinHusin 13/06/2023.

 

https://shahbudindotcom.net/






Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://wrlr.blogspot.com/2023/06/saranan-kepada-mahiaddin-jangan-jumpa.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Ketua Blok Pembangkang Tun Mahathir Sudah Rampas Kedudukan Mahiaddin

Ketua Blok Pembangkang Tun Mahathir Sudah Rampas Kedudukan Mahiaddin

papar berkaitan - pada 8/6/2023 - jumlah : 176 hits
Ketua Pembangkang di Parlimen ialah Hamzah Zainuddin manakala ketua kepada blok pembangkang di luar Parlimen adalah Mahiaddin Md Yasin atas kapasitinya selaku Pengerusi PN PN mempunyai 74 Ahli Parlimen manakala Ahli Parlimen yang bersama ke...
Gabungan Mahathir Muhyiddin Tingkat Peluang Pn Dalam Prn Kata Penganalisis

Gabungan Mahathir Muhyiddin Tingkat Peluang Pn Dalam Prn Kata Penganalisis

papar berkaitan - pada 5/6/2023 - jumlah : 146 hits
freemalaysiatoday com05 Jun 2023Azmi Hassan berkata status quo boleh berubah jika Perikatan Nasional dan Dr Mahathir Mohamed dapat menarik pengundi Melayu di negeri dikuasai Pakatan Harapan Bekas perdana menteri Dr Mahathir Mohamed dan Muhy...
Sultan Terengganu Jangan Hamun Caci Maki Ketika Berkempen Prn

Sultan Terengganu Jangan Hamun Caci Maki Ketika Berkempen Prn

papar berkaitan - pada 19/6/2023 - jumlah : 81 hits
BernamaKUALA TERENGGANU Sultan Terengganu Sultan Mizan Zainal Abidin bertitah mengingatkan parti politik yang bakal bertanding dalam PRN tidak lama lagi supaya berkempen secara sihat dan menunjukkan akhlak serta teladan baik kepada rakyat B...
Tun Dr Mahathir Lawan Anwar Ibrahim

Tun Dr Mahathir Lawan Anwar Ibrahim

papar berkaitan - pada 19/6/2023 - jumlah : 178 hits
TUN DR MAHATHIR MOHAMAD LAWAN ANWAR IBRAHIM DOKUMEN PEMBELAAN BACA DI SINI
Najib Tebus Hutang Mahathir Dan Tun Lah Sekaligus

Najib Tebus Hutang Mahathir Dan Tun Lah Sekaligus

papar berkaitan - pada 16/6/2023 - jumlah : 207 hits
Dulu apabila Tun Lah ambil alih dari Atuk M Tun Lah warisi hutang Atuk M tp sb org Atuk M kuasai media Tun Lah tak ada ruang nk bagi tahu rakyat Tun Lah warisi hutang malah pampasan Jambatan bngkok pun TunLah kena tanggung selain itu duit b...
Revoke Mahathir S Tun Ship If He Keeps Attacking Royals

Revoke Mahathir S Tun Ship If He Keeps Attacking Royals

papar berkaitan - pada 6/6/2023 - jumlah : 175 hits
PARLIAMENT RSN Rayer has called on the government to consider revoking former prime minister Dr Mahathir Mohamad s Tun title if he continues his attacks against the royal institution During his debate in the Dewan Rakyat this afternoon Raye...
Yang Penting Mahukah Mahiaddin Bekerjasama Dengan Mahathir

Yang Penting Mahukah Mahiaddin Bekerjasama Dengan Mahathir

papar berkaitan - pada 2/6/2023 - jumlah : 107 hits
Dalam perkembangan terbaru tetapi langsung tidak mengejutkan Tun Mahathir Mohamad mengumumkan kesediaannya untuk bekerjasama dengan Mahiaddin Md Yasin dan PN bagi memperjuangkan nasib orang Melayu di negara ini Katanya usaha untuk memperjua...
Lumira Di Eka Heights Kehidupan Bermakna Yang Dinantikan

Two In Five Malaysians Might Quit If Required To Work More In Office Randstad

Lumira Eka Heights Seremban Perumahan Gaya Hidup Moden

Plaza Premium Group Expands Flight Club Dining Brand At Kuala Lumpur International Airport Terminal 1

Dap S Dilemma Red Lines And Kuala Kubu Baharu

Splash Out Langkawi Awarded Gold Rating By Malaysia Tourism Quality Assurance

Kes Denggi Meningkat

Lahirkan Generasi Fasih Digital Kpm Mahu Guru Jauhari Digital Jadi Pembimbing



10 Fakta Biodata Jabir Meftah Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3

Biodata Dan Latar Belakang Adam Shamil Personaliti TikTok Terkenal

5 Negara Yang Memilih Untuk Tidak Menggunakan Matawang Sendiri

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah Slot Akasia TV3

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria


Infinix Memperkenalkan Gt 20 Pro Telefon Pintar Dual Chip Gaming Beast Ke Malaysia

Filem Ngesot

Zikir Hari Isnin Fadhilat Membacanya

Monosterio Jadi Raya Tak Jadi Chord

Shinta Angely Nyaman Ku Harap Luka Ku Dapat Chord

Anjing Anjing Neraka Versi Rfans Donald