Sangat Rugi Bagi Orang Perempuan Yang Tidak Makan Cekur Kenapa Kalau Nak Tau Kena Baca La


Cekur atau nama botaninya Kaempferia Galanga merupakan tumbuhan dalam keluarga halia iaitu Zingiberaceae. Nama lain baginya ialah kencur. Cekur merupakan tumbuhan herba yang tiada berbatang. Tunas pokok tumbuh terus daripada hujung rizom yang mendatar dibawah permukaan tanah.
Kebiasaanya setiap pokok terdiri daripada dua hingga lima helai daun yang tebal berbentuk bujur telur. Bunganya berwarna putih keunguan. Di Negara kita tanaman ini dikenali sebagai kencur. Tumbuhan ini mudah ditanam sama ada diatas tanah atau didalam pasu.
Kebiasaannya cekur dibiak daripada rizomnya. Daun cekur biasanya luruh apabila kemarau. Untuk mendapat rizom yang banyak cekur perlu mendapat cahaya matahari sepenuhnya. Rizom yang matang dapat dituai diantara 8 hingga 10 bulan selepas ditanam.
Cekur mengandungi banyak provitamin A karotena terutama pada daun yang baru dipetik. Ia juga kaya dengan vitamin B, C, protein dan mineral, zink, kalsium, kalium, zat besi, minyak atsiri berupa sineol, asid metil kanil dan asid cinnamik, etil aster, borneol, kamphene, paraeumarin, asid anisik, alkaloid dan gam.
1. Memecahkan angin dalam urat saraf
Di antara khasiat cekur yang paling menarik ialah membuang angin dari badan. Istimewa untuk anda, jom kami kongsikan resepi air kencur. Air kencur ini sangat bagus untuk memecahkan angin dalam urat saraf dan juga baik untuk wanita yang dalam pantang, mengalami keguguran ataupun ibu yang masih menyusukan bayi. Malah orang lelaki pun boleh minum dan ianya tiada kesan sampingan.
Bahan-bahan Air kencur:
2 genggam cekur / kencur 1 genggam halia 1 genggam beras yang sudah dicuci dan direndam selama 3 jam 1 ketul gula Melaka kecil 1 sudu teh kecil bunga cengkih 1 liter air Cara penyediaan:
Cuci beras dan rendam selama 3 jam sampai nampak putih. Cuci dan kupas kulit cekur / kencur dan halia. Masukkan beras, cekur dan halia ke dalam blender dan blendkan sampai jadi pes. Tuangkan pes itu ke dalam periuk tanah liat. Masukkan bunga cengkih dan gula Melaka. Masak sampai mendidih dan tapiskan untuk asingkan air dan hampasnya. Biarkan sejuk sebelum masuk botol. Minum 1 kali atau 2 kali sehari ikut keperluan badan. Minum suam, panas atau sejuk ikut keperluan badan masing masing. Dalam amalan berjamu, amat penting supaya mengamalkan secara berpada pada dan jangan terlalu taksub sampai membebankan badan. Jangan dicampur minum dengan ubat atau vitamin lain. Jarakkan masa sekurang kurang 1 ke 2 jam. Pastikan juga minum banyak air suam supaya jamu dapat bekerja dengan lebih berkesan.
Selain membuang angin, air kencur juga membantu menyembuhkan kembung perut, melegakan perut memulas, mengurangkan bengkak, melancarkan darah haid, melegakan batuk dan sakit tekak, menghilangkan lenguh sakit sendi, mewangikan badan, serta melancarkan perjalanan darah.
2. Anti penuaan
Kepada mereka yang mengamalkan makan kencur sebagai ulam secara berterusan, kandungan vitaminc dan mineral lain turut membantu melambatkan kesan penuaan.
3. Menguncup dan memulihkan rahim
Bagi ibu yang baru bersalin atau mengalami keguguran, kencur membantu untuk menguncupkan rahim dengan cepat untuk mengelakkan masalah rahim kembang. Di samping itu ia juga membantu memulihkan rahim yang tercedera atau luka sepanjang tempoh mengandung dan proses bersalin.
4. Memanaskan badan wanita yang baru bersalin
Masyarakat melayu menggunakan cekur untuk memanaskan badan wanita yang baru bersalin. Ambil akarnya yang berisi dan direbus dan diminum sebagai tonik. Minum setiap pagi sepanjang tempoh berpantang.
5. Membanyakkan susu ibu
Cekur juga membantu membanyakkan susu ibu. Caranya, rebus pucuk dan akar cekur kemudian jadikan sebagai ulam untuk dimakan bersama nasi. Atau boleh juga hancurkan daunnya dan tampal pada payudara si ibu.
6. Memberikan tenaga
Khasiat lain cekur ialah mengembalikan tenaga terutama bagi wanita-wanita selepas bersalin dan mereka yang merasa kurang bermaya.
7. Menguatkan rahim untuk mencegah keguguran
Satu lagi khasiatnya ialah ia boleh mencegah keguguran bagi wanita-wanita yang bermasalah. Rebus pokok & akarnya, dan diminum untuk menguatkan rahim.
8. Sembelit
Jika anda mengalami sembelit, petik daun cekur manis kemudian rendamkan ia di dalam air panas dan minum.
9. Menghilangkan gatal tekak
Anda boleh hilangkan gatal tekak dengan mengunyah umbi cekur.
10. Menyembuhkan bengkak
Cekur juga digunakan untuk menyembuhkan anggota badan yang bengkak. Caranya, tempelkan beberapa helai daun cekur yang telah digiling lumat.
11. Menyembuhkan selsema
Di Filipina rizom cekur digunakan untuk menyembuh penyakit selesema dengan cara menghidu rizomnya.
12. Menyembuhkan demam malaria
Orang Melayu zaman dahulu menggunakan rizom cekur, jerangau dan rempah-rempah lain untuk mengubati demam malaria.
13. Menyembuhkan penyakit resdung
Rizom cekur, cekur jerangau dan akar bunga susun kelapa juga dijadikan ubat penyakit resdung.
14. Mengurangkan penyakit asma
Kajian awal untuk menguji keberkesanan ekstrak rizom cekur sebagai ubat mencegah penyakit lelah telah menghasilkan kesan yang positif.
15. Menghilangkan sakit gigi
Masyarakat Cina juga banyak menggunakan rizom cekur dalam ramuan ubat tradisi mereka. Rizom yang matang dibersihkan dan dipotong-potong sebesar satu sentimeter. Kemudian rizom tadi dilunturkan dengan asap sulfan selama satu hari sebelum dikeringkan. Ia digunakan untuk mengubati sakit gigi.
16. Menghilangkan kelemumur
Masyarakat Cina juga banyak menggunakan rizom cekur dalam ramuan ubat tradisi mereka. Rizom yang matang dibersihkan dan dipotong-potong sebesar satu sentimeter. Kemudian rizom tadi dilunturkan dengan asap sulfan selama satu hari sebelum dikeringkan. Ia digunakan untuk menghilangkan kelemumur.
17. Memanaskan perut wanita lepas bersalin
Di Indonesia cekur banyak digunakan oleh kaum wanitanya. Mereka menggunakan cekur dalam semua ramuan ubatan tradisional. Wanita selepas bersalin menggunakan rizom cekur untuk memanaskan bahagian perut, bengkak dan kebas otot.
18. Membuang angin dalam perut
Masyarakat cina menggunakan rizom cekur untuk membuang angin dalam perut.
19. Mengubati sakit kepala
Masyarakat cina menggunakan rizom cekur untuk mengubati sakit kepala.
20. Menyembuhkan luka dalam perut
Air rizom cekur juga digunakan untuk menyembuhkan luka dalam perut.
21. Membunuh kutu kepala
Masyarakat Cina juga banyak menggunakan rizom cekur dalam ramuan ubat tradisi mereka. Rizom yang matang dibersihkan dan dipotong-potong sebesar satu sentimeter. Kemudian rizom tadi dilunturkan dengan asap sulfan selama satu hari sebelum dikeringkan. Ia digunakan untuk membunuh kutu kepala.
Khasiat lain cekur ialah:
Mengubati batuk. Mengubati sakit tekak. Meredakan demam panas. Anti bakteria. Anti fungus. Anti keradangan. Mencegah sakit sengal tulang. Minum air rebusan pokok bagi merawat demam panas, pening, pitam dan darah tinggi. Hidung berdarah dan penyakit puru boleh meminum air rebusan daun dan akar. Melegakan muntah-muntah. Itulah dia khasiat kencur yang ingin kami kongsikan pada hari ini. Semoga bermanfaat!


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://depalmasp.com/sangat-rugi-bagi-orang-perempuan-yang-tidak-makan-cekur-kenapa-kalau-nak-tau-kena-baca-la/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Usia 1 2 Tahun Anak Faham Arahan Nak Makan Sendiri Boleh Sebut Perkataan Mudah Sangat Bagus

Usia 1 2 Tahun Anak Faham Arahan Nak Makan Sendiri Boleh Sebut Perkataan Mudah Sangat Bagus

papar berkaitan - pada 21/1/2019 - jumlah : 477 hits
Bila ada anak anda perlu tahu setiap perkembangan normal yang mesti dicapainya Ilmu keibubapaan turut merangkumi keupayaan memantau pencapaian perkembangan anak supaya jika dia tidak mencapai perkembangan sepatutnya maka tindakan awal bagi ...
Makan Nasi Sesenduk Tapi Kenyang Macam Sepinggan 10 Perkara Ini Anda Wajib Tahu Sebelum Nak Mula Diet

Makan Nasi Sesenduk Tapi Kenyang Macam Sepinggan 10 Perkara Ini Anda Wajib Tahu Sebelum Nak Mula Diet

papar berkaitan - pada 20/1/2019 - jumlah : 830 hits
Nasi dan rakyat Malaysia sememangnya tidak boleh dipisahkan Inilah yang menjadi masalah kepada mereka yang hendak kuruskan badan Kita semua tahu nasi merupakan pembekal tenaga kepada badan Namun jika diambil berlebihan ia akan menyumbang ke...
Reaksi Jebat Nak Termuntah Makan Puri Epal Peminat Suruh Nabila Bagi Bubur Kosong Dulu

Reaksi Jebat Nak Termuntah Makan Puri Epal Peminat Suruh Nabila Bagi Bubur Kosong Dulu

papar berkaitan - pada 30/1/2019 - jumlah : 234 hits
Ramai yang mempertikaikan cara Noor Nabila memberi Jebat Jayden makan sedangkan belum cukup 6 bulan Namun sebagai ibu tak mungkin Nabila nak pandai pandai suap Mungkin caranya memperkenalkan solid food pada Jebat dah dapat nasihat doktor Cu...
Nak Wajah Kelihatan Awet Muda Amalkan 8 Petua Cara Islam Ini Rugi Tak Amalkan

Nak Wajah Kelihatan Awet Muda Amalkan 8 Petua Cara Islam Ini Rugi Tak Amalkan

papar berkaitan - pada 30/1/2019 - jumlah : 475 hits
Nak Wajah Kelihatan Awet Muda Amalkan 8 Petua Cara Islam Ini Rugi Tak Amalkan Bagaimanakah untuk kekal muda dan berseri Meskipun bertambahnya usia banyak orang yang tidak mahu wajah kelihatan tampak tua Hal itu membuatkan ramai berusaha unt...
Dia Pengsan Nak Makan Pun Tak Ada Duit

Dia Pengsan Nak Makan Pun Tak Ada Duit

papar berkaitan - pada 26/1/2019 - jumlah : 229 hits
Sekadar perkongsian dari nbsp Hafiq Hasan Basri semoga memberi manfaat dan tauladan kepada kita semua agar menghulurkan bantuan kepada mereka yang berada di dalam kesusahan dengan seikhlas hati selain sebagai tanda masih ada manusia yang pr...
Sebelum Makan Sebarang Pemberian Daripada Orang Baca Doa Ini Dahulu Moga Terpelihara Olehnya

Sebelum Makan Sebarang Pemberian Daripada Orang Baca Doa Ini Dahulu Moga Terpelihara Olehnya

papar berkaitan - pada 15/1/2019 - jumlah : 1218 hits
Amalan santau ini telah dipraktiskan sejak zaman dulu kala lagi Dikatakan amalan ini merupakan salah satu asas daripada ilmu sihir atau ilmu hitam yang pada asalnya dipelajari khusus untuk kepentingan diri dan keluarga Namun hari ini fungsi...
49 Nasihat Makan Dalam Syed Mokhtar Al Bukhary Khas Buat Orang Melayu Mesti Baca Dan Hadam

49 Nasihat Makan Dalam Syed Mokhtar Al Bukhary Khas Buat Orang Melayu Mesti Baca Dan Hadam

papar berkaitan - pada 28/1/2019 - jumlah : 623 hits
1 Ada sebab kenapa saya bekerja seperti tiada hari esok Agenda sosial dan kerja kerja kemasyarakatan itulah antara sebabnya Saya mahu meninggalkan warisan untuk anak bangsa yang kekal berpanjangan2 Bangsa lain tak mengapa tapi orang Melayu ...
Foto Ingat Artis Hollywood Tadi Dipuji Sangat Cantik Elisya Sandha Membuatkan Perempuan Lain Cemburu

Foto Ingat Artis Hollywood Tadi Dipuji Sangat Cantik Elisya Sandha Membuatkan Perempuan Lain Cemburu

papar berkaitan - pada 25/1/2019 - jumlah : 533 hits
Pelakon terkenal Fasha Sandha sering dipuji cantik namun tidak disangkakan juga selebriti bergelar ibu tunggal dua anak ini memiliki seorang adik iaitu Elisya Sandha Turut ceburi industri seni Elisya Sandha juga dikenali sebagai seorang pel...
Boleh Baca Apa Anak Nak Dengan Tengok Riak Muka Dan Tangisan Inilah Istimewanya Naluri Keibuan

Boleh Baca Apa Anak Nak Dengan Tengok Riak Muka Dan Tangisan Inilah Istimewanya Naluri Keibuan

papar berkaitan - pada 27/1/2019 - jumlah : 302 hits
Seorang wanita walaupun pertama kali bergelar ibu Allah dah anugerahkannya naluri ibu yang sangat kuat untuk anaknya Inilah keistimewaan wanita bergelar ibu yang tak dapat dimiliki oleh orang lain Bukan setakat dapat mengagak anak tak sihat...
8 Karakter Di Drama Korea Ini Bisa Jadi Contoh Bahwa Emansipasi Bukan Cuma Cita Cita Wanita Indonesia

Transformation From The Top Down Hajiji S Exemplary Leadership In Sabah

Bukan Ulama Lantikan Politik Sendiri Tu Ular Dalam Semak

La Dolce Vita Cranking The Vespa Gt 200 Up To Eleven

Filem Mustaqim

8 Kelebihan Daun Pudina Untuk Kesihatan Dalaman Dan Luaran

April 18 2024 Pesan Orang Alim

Penyokong Pn Jangan Bongkak Dan Takabbur



Kisah Restoran Colonel Sanders Selain KFC Yang Tidak Boleh Dikembangkan

Info Dan Sinopsis Filem J2 J Retribution J2 J Retribusi Filem Malaysia 2021 Di Netflix Sekuel J Revolusi

Info Sinopsis Kutipan Sheriff Narko Integriti Filem Malaysia 2024

Info Dan Sinopsis Dough Doh Filem Malaysia 2023 Lakonan Syafiq Kyle Kini Di Netflix

Info Dan Sinopsis The Djinn s Curse Khong Khaek Filem Seram Thailand 2023 Kini Di Netflix Malaysia


Bila Kau Rajin Nak Tolong Kerja Orang

Perjanjian Allah Swt Dengan Kaum Bani Israil

Mushroom Jellyfish House By Ttdesign Vn In Tan Hiep Vietnam

Vanishing Landscape

Dapat Hadiah Hari Jadi

Keyakinan