Sandakan Naik Taraf Bandar Raya Februari 2022 Kata Bung


Timbalan Ketua Menteri Bung Moktar Radin berkata prapelancaran Sandakan sebagai sebuah bandar raya dijangka disempurnakan Perdana Menteri Ismail Sabri Yaakob, bulan ini. klik 👉 Follow Telegram SabahUp2date (large-bt)

KINABATANGAN: Sandakan akan dinaik taraf sebagai bandar raya kedua di Sabah selepas Kota Kinabalu, Februari depan, selaras semua kriteria sebagai sebuah bandar raya kini dipenuhi, kata Timbalan Ketua Menteri Bung Moktar Radin.

Sehubungan itu beliau berkata prapelancaran Sandakan sebagai sebuah bandar raya dijangka disempurnakan Perdana Menteri Ismail Sabri Yaakob, bulan ini.


“Jawatankuasa Pembangunan Ekonomi dan Pelaburan Sandakan (JPEPS) telah bermesyuarat bagi merancang merealisasikan Sandakan sebagai sebuah bandar raya kedua di Sabah selepas Kota Kinabalu pada 22 Feb depan.


“Semua permohonan yang berkaitan telah dimajukan kepada Kementerian Kerajaan Tempatan dan Perumahan Sabah,” katanya kepada pemberita selepas merasmikan Program Ceria Ke Sekolah Sabah Electricity Sdn Bhd (SESB) di sini hari ini.


Turut hadir Ketua Pegawai Eksekutif SESB Abdul Nasser Abdul Wahid.


Bung Moktar yang juga pengerusi JPEPS berkata pelbagai perancangan menaik taraf Majlis Perbandaran Sandakan sebagai Dewan Bandaraya telah dirancang, termasuk mewujudkan hospital swasta, memastikan perumahan mencukupi serta pembangunan kemudahan infrastruktur awam.


Bung Moktar Radin. Ahli Parlimen Kinabatangan itu berkata status Sandakan sebagai bandar raya kelak akan turut memperkasakan daerah berhampiran seperti Beluran, Kinabatangan dan Tongod daripada segi pembangunan ekonomi selain menarik lebih ramai pelancong ke kawasan tersebut.

Pada majlis itu, Bung Moktar turut menyampaikan bantuan persekolahan sumbangan SESB kepada 300 murid di Kinabatangan selain sumbangan berjumlah RM34,000 kepada Sekolah Kebangsaan Kuamut yang menjadi sekolah angkat SESB untuk membantu pengajaran dan pembelajaran di sekolah berkenaan.

Pada majlis sama, beliau turut merasmikan Stesen Janakuasa Balat berkapasiti 700 megawatt yang mampu memanfaatkan kampung sekitar sebagai usaha memastikan bekalan elektrik diterima kepada lebih ramai penduduk luar bandar.

“Stesen yang beroperasi sejak 1 Ogos lepas itu memberi manfaat kepada 400 penduduk Kampung Balat dengan bekalan elektrik 24 jam berkapasiti 17 megawatt dan bekalan elektrik daripada janakuasa itu juga boleh dipanjangkan ke kampung berdekatan,” katanya.

Beliau turut berharap Kementerian Pembangunan Luar Bandar dapat melaksanakan projek-projek Bekalan Elektrik Luar Bandar (BELB) yang telah dirancang agar membantu meningkat taraf kehidupan rakyat di luar bandar memandangkan penduduknya masih bergantung kepada set penjana elektrik untuk aktiviti harian.

Menurut Bung Moktar, sebanyak RM120.5 juta telah diperuntukkan bagi melaksanakan projek BELB sambungan talian grid bagi tiga zon di Sabah meliputi daerah Kudat, Pitas, Kota Belud, Tuaran, Kota Kinabalu, Papar dan Sandakan.

SOURCE: FMT

Kongsikan artikel ini:
Ikuti kami di Facebook, Twitter, and Telegram Untuk Mendapatkan Berita Dari Negeri Sabah:
klik 👉 https://t.me/SabahUp2Date




Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://sabahup2date.blogspot.com/2021/10/sandakan-naik-taraf-bandar-raya.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Bukan Rintangan Besar Umno Sabah Juga Sedia Lawan Bersatu Pada Pru15 Kata Bung

Bukan Rintangan Besar Umno Sabah Juga Sedia Lawan Bersatu Pada Pru15 Kata Bung

papar berkaitan - pada 4/10/2021 - jumlah : 306 hits
Umno akan mempertahankan kerusi Parlimen yang dimenangi pada PRU lalu seterusnya akan memperkasakan parti kata Ketua Umno Sabah Bung Moktar Radin KOTA KINABALU Ketua Umno Sabah Bung Moktar Radin berkata parti itu sedia berdepan dengan Bersa...
Bawa Anak Naik Helikopter Pergi Pulau Peminat Kata Ini Next Level Bila Lihat Momen Cuti Hairul Azreen Hanis Zalikha

Bawa Anak Naik Helikopter Pergi Pulau Peminat Kata Ini Next Level Bila Lihat Momen Cuti Hairul Azreen Hanis Zalikha

papar berkaitan - pada 14/10/2021 - jumlah : 278 hits
Pasangan selebriti Hairul Azreen dan Hanis Zalikha dilihat mengisi masa dengan membawa dua anak mereka Yusuf Iskandar dan Alisa Aishah bercuti ke sebuah pulau peranginan Apa yang menarik video yang dikongsi kedua mereka memaparkan momen ter...
Anwar Dapat Surat Naik Taraf Sebagai Ketua Pembangkang

Anwar Dapat Surat Naik Taraf Sebagai Ketua Pembangkang

papar berkaitan - pada 12/10/2021 - jumlah : 219 hits
malaysiakini comDiterbitkan Oct 12 2021 8 11 AMPerdana Menteri Ismail Sabri Yaakob semalam menyerahkan surat pengesahan untuk menaik taraf pejabat ketua pembangkang menjadi setaraf dengan pejabat menteri Menurut Setiausaha Organisasi DAP An...
Umno Ajak Berbincang Di Ambang Tumbang Kata Dap Melaka

Umno Ajak Berbincang Di Ambang Tumbang Kata Dap Melaka

papar berkaitan - pada 7/10/2021 - jumlah : 458 hits
malaysiakini comSumber dalaman DAP mengesahkan parti itu dihubungi oleh Umno Melaka sebelum Ketua Menteri Sulaiman Md Ali kehilangan sokongan majoriti di dewan undangan negeri Kata sumber yang dekat dengan kejadian itu tiada sebarang perset...
Dengan Bersatu Zahid Kata No Way Di Melaka Umno Minta Ehsan Dap

Dengan Bersatu Zahid Kata No Way Di Melaka Umno Minta Ehsan Dap

papar berkaitan - pada 7/10/2021 - jumlah : 217 hits
satuberita myBy October 7 2021 KETIKA ditanya oleh portal Malaysiakini adakah UMNO akan bekerjasama dengan Bersatu pada Pilihan Raya Negeri Melaka jika diadakan Presiden UMNO Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi melalui pesanan teks menjawab Sa...
Pu Syed Tiada Niat Tutup Periuk Nasi Kak Km Saya Tak Kata Perniagaan Dia Haram Cuma Gaya Iklan Tidak Dibernakan Syarak

Pu Syed Tiada Niat Tutup Periuk Nasi Kak Km Saya Tak Kata Perniagaan Dia Haram Cuma Gaya Iklan Tidak Dibernakan Syarak

papar berkaitan - pada 7/10/2021 - jumlah : 461 hits
SUSULAN isu teguran kepada Liana Rosli atau dikenali sebagai Kak KM PU Syed tampil memberi maklum balas kepada usahawan kontroversi tersebut Menurut PU Syed atau Syed Mohd Bakri Syed Ishak 39 segala teguran yang dilakukannya itu selari deng...
Kerajaan Tidak Buka Pintu Sempadan Negara Sewenang Wenangnya Kata Pm

Kerajaan Tidak Buka Pintu Sempadan Negara Sewenang Wenangnya Kata Pm

papar berkaitan - pada 7/10/2021 - jumlah : 172 hits
BERNAMA Ismail berkata buat masa ini kerajaan meletakkan syarat hanya mereka yang lengkap vaksinasi dibenarkan masuk ke negara ini Perdana Menteri Ismail Sabri Yaakob berkata pembukaan pintu negara kepada warganegara asing untuk masuk tetap...
Anak Saya Tak Dengar Kata Doktor Kongsi 2 Tindakan Yang Berkesan Untuk Ibu Ayah

Anak Saya Tak Dengar Kata Doktor Kongsi 2 Tindakan Yang Berkesan Untuk Ibu Ayah

papar berkaitan - pada 7/10/2021 - jumlah : 264 hits
Sebagai ibu bapa kadang kadang kita buntu apa yang harus dilakukan apabila anak anak susah nak mendengar kata Pelbagai cara sudah dilakukan dan semuanya tak jalan Apa lagi yang perlu dilakukan Ikuti perkongsian artikel ini Doktor anak saya ...
Pandora Papers Ini Apa Kata Najib

Pandora Papers Ini Apa Kata Najib

papar berkaitan - pada 7/10/2021 - jumlah : 230 hits
Pandora Papers ini apa kata Najib Najib Razak menyuarakan rasa tidak senangnya terhadap laporan berita yang mengaitkannya dengan akaun bank luar pesisir sebagaimana pendedahan Kertas Pandora baru baru ini Tidak Saya tiada off shore bank acc...
Nga Kor Ming S Influence In Dap On The Rise

Irma Hasmie Enggan Komen Status Perkahwinan Apa Yang Penting Allah Jaga Hati Fikiran Kami

Panduan Dan Cara Atasi Sembelit Bagi Dewasa Kanak Kanak Dan Selepas Bersalin

Salah Besar Kalau Kembali Kepada Quran Dan Sunnah Saja Tambah Ulil Amri

Suami Tukang Masak Dadah Isteri Tolong Edar

Tahukah Anda Fasal Bas Dari London Ke Calcutta

Cheah Liek Hou

The Colours Of Life Perkongsian 1 Hari 1 Hadis Allah Membuka Aib Kepada Pembuka Aib



5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia

6 Fungsi Kereta Yang Sepatutnya Ada Tapi Tak Dijadikan Standard

5 Perkhidmatan Yang Kini Entah Kenapa Kita Langgan Bulanan

5 Tumbuhan Penghalau Kucing Yang Turut Mencantikkan Laman Rumah

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Racun Rihanna Slot Samarinda TV3


Anda Diintai Tanpa Sedar Di Internet

Miniatur Bis Kalebas Legacy Sr3

Filem Tentang Sisi Gelap Suatu Entiti Bakal Melambak

Lasserhaus Where Contemporary Art Meets Hospitality By Vudafieri Saverino Partners In South Tyrol

10 Tahanan Berkait Lelaki Israel Dirujuk Agc Minggu Ini Kp Kl

Pj Mayor Denies Being Rude To Residents Group