Sambal Udang Untuk Anak Anak Di Cuti Hari Wesak



 

Rutin harian kami sejak pembukaan kiosk perniagaan Hot & Roll kami di Tropicana Garden Mall, Kota Damansara sedikit berubah. Tiap malam kami akan ke sana untuk semakan account closing lebih lebih lagi di bulan pertama untuk memastikan kelancaran sistem dan akaun. 
Pengalaman ini sangat berharga untuk kami mempelajari selok belok perniagaan. Tidak seperti perniagaan online yang lebih simple sistemnya kerana pembayaran tidak melibatkan fizikal cash. Alhamdulillah kami bersyukur kerana diberikan segala kemudahan dan semuanya berjalan dengan lancar.  
Doakan agar perniagaan kami berjaya dengan cemerlang. Saya pun tidak pasti berapa lama untuk ber blog. Bukan apa, kadang kadang ada juga frust bila ramai yang membaca tanpa sudi untuk like, komen pun untuk pos saya di Instagram dan facebook. Apalagi untuk membantu klik iklan yang keluar di blog. Jadi seolah syok sendiri, bercakap sendiri pulak tanpa ada yang respon.
Bagi blogger sepenuh masa seperti saya sekarang ini, pastinya kerjasama anda memberikan sedikit motivasi untuk terus update blog dan video di Azie Kitchen Youtube Channel. Memang jadi sangat berat untuk update blog walaupun draft yang menunggu untuk di pos beratus ratus. 
Untuk update blog dan youtube channel, memerlukan effort dan memakan masa yang agak lama. Untuk record video, edit video semuanya kadang memakan masa setengah hari juga. Jadi harap anda terus memberikan sokongan kepada saya dan blog serta Instagram/facebook Azie Kitchen. Sehingga satu hari saya akan umumkan bersara dari bidang ini. Mudah mudahan saya akan terus berkongsi resipi di blog ini.

Sambal tumis udang saya hari ini, saya kupas kulit dan ditinggalkan ekor nya sahaja. Bila Nana nampak, dia bertanya kenapa mama buang kulit. Kata Nana lagi, sambal udang lebih sedap jika ada kulit, akan lebih rasa manisnya. Lain kali, jangan buang kulit. Hahaha
Saya sebenarnya memasak ikut mood. Saja nak buat kelainan hari ini, jadi itu yang saya kupas kulit udang. Arwah mak mertua saya dulu, bila memasak sambal udang, memang akan kupas kulit untuk memudahkan ketika makan. Tak perlu nak kupas kulit lagi. 
Tapi kalau saya, memang tidak lah. Dah lah masa memasak terhad, balik rumah nak rehat dan bermain dengan anak anak lagi. Serious masa anak anak kecil, memang saya jarang ke dapur. Kalau memasak pun agak seminggu sekali. Yang lain semua dibuat oleh pembantu rumah. Saya dan suami banyak makan di luar sebelum balik ke rumah.
Saya ada terbaca dalam tiktok yang ibu ibu mertua jangan cerewet sangat. Jangan nak menyuruh menyuruh menantu memasak, mengemas rumah dan menggosok baju suami dsb. Alhamdulillah kerana saya melihat bagaimana arwah Bonda saya, seorang mertua yang tidak mengharapkan apa apa dari menantu.
Menantu bukan pembantu rumah lebih lebih lagi menantu yang berpelajaran tinggi, berkerjaya bagus dan bergaji tinggi. Asal dia jaga anak cucu kita, dah cukup. Jangan lah mengumpat mengata anak orang konon tak pandai memasak dsb. Anak sendiri pun, belum tentu sempurna.
Menantu bukan macam awak yang jadi suri rumah dan menunggu suami bawa balik duit. Betul tak? Harap di zaman ini, tak ada lagi mak mertua yang cerewet seperti ini. Campurtangan mertua yang akan membawa kepada masalah keruntuhan rumahtangga dan perceraian. 
Jom layan resipi dan cara penyediaannya di bawah ini. Selamat mencuba.... 

Sambal Tumis UdangOleh: Azie Kitchen
Bahan bahan:500 gram udang4 sudu besar cili kisar - jenis cili pedas dan kurang pedas½ biji bawang Holland - opsyenal3 sudu besar sos cili½ sudu kecil garam1 sudu besar gula½ sudu kecil pes asam jawa¾ cawan minyak masak
Bahan kisar:2-3 biji bawang besar2 ulas bawang putih1 inci belacan
Cara cara:Siang udang dengan dibuang kulit kecuali bahagian ekor. Belah belakang, jika suka.
Panaskan minyak dan tumis bahan kisar sehingga naik bau. Masukkan cili kisar dan tumis sehingga benar benar masak dan terbit minyak. Nota: masukkan air sedikit demi sedikit dan tumis sehingga terbit minyak berulang kali.
Masukkan sos cili dan kacau rata. Masukkan pes asam jawa, garam dan gula secukup rasa. Kacau sehingga sambal terbit minyak.
Akhir sekali, masukkan udang, besarkan api dan kacau rata. Nota: udang akan mengeluarkan air. Jika kelihatan kering, baru tambah sedikit air panas.

Jika suka, boleh masukkan bawang besar hiris dan kacau rata sehingga layu. Tutup api kerana udang akan liat jika dimasak terlalu lama.




Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.aziekitchen.com/2023/05/sambal-udang-untuk-anak-anak-di-cuti.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Menarik Cantik Idea Hadiah Hari Guru Kos Murah Ibu Teruja Tunaikan Hasrat Anak

Menarik Cantik Idea Hadiah Hari Guru Kos Murah Ibu Teruja Tunaikan Hasrat Anak

papar berkaitan - pada 11/5/2023 - jumlah : 364 hits
Sambutan Hari Guru yang disambut setiap tahun pada 16 Mei ini pastinya membuatkan anak anak kita teruja Mana tidaknya kesemuanya berlumba lumba untuk memberikan hadiah kepada guru guru kesayangan mereka Perkongsian ibu ini Rafeana Kahan men...
Chef Wan Sambut Hari Jadi Cucu Ke 3 Wajah Kacukkan Anak Chef Riz Shikin Maembong Curi Tumpuan

Chef Wan Sambut Hari Jadi Cucu Ke 3 Wajah Kacukkan Anak Chef Riz Shikin Maembong Curi Tumpuan

papar berkaitan - pada 4/5/2023 - jumlah : 268 hits
Selebriti Chef Wan baru baru ini kelihatan gembira kerana dapat bersama sama menyambut ulang tahun cucu ketiganya Putri Arianna Natasya yang kini berusia 8 tahun Sambutan hari jadi tersebut diadakan secara sederhana dan di hadiri oleh ahli ...
Anak Meninggal Pada Hari Raya Ke 4 Akibat Strok Haba Organ Dalaman Hangus

Anak Meninggal Pada Hari Raya Ke 4 Akibat Strok Haba Organ Dalaman Hangus

papar berkaitan - pada 27/4/2023 - jumlah : 288 hits
Baru baru ini Jabatan Meteorologi Malaysia telah mengeluarkan notis amaran cuaca panas di beberapa kawasan yang dijangka suhu maksimum boleh mencecah antara 35 dan 37 darjah celcius Kali ini cuaca panas berpanjangan telah terjadi pada bulan...
Hari Wesak Vesak Day 2023 Dan Selamat Bercuti

Hari Wesak Vesak Day 2023 Dan Selamat Bercuti

papar berkaitan - pada 4/5/2023 - jumlah : 232 hits
Sambutan Hari Wesak atau Vesak Day 2023 di Malaysia jatuh pada hari Khamis 4 Mei 2023 Hari Wesak merupakan cuti umum 2023 bagi semua negeri di Malaysia Memandangkan cuti Hari Wesak 2023 jatuh pada Khamis dan kebetulan di bulan Syawal dapatl...
Kek Kentang Udang Snek Sesuai Bayi 10 Bulan Ke Atas Mudah Nak Buat Anak Pun Suka

Kek Kentang Udang Snek Sesuai Bayi 10 Bulan Ke Atas Mudah Nak Buat Anak Pun Suka

papar berkaitan - pada 7/5/2023 - jumlah : 439 hits
Apabila bayi sudah mencecah usia 10 bulan ke atas mereka sudah pandai untuk memilih apa yang mereka mahu makan Ada juga bayi yang tidak mahu makan kerana tidak suka dengan rasa makanan yang tawar Jadi ibu haruslah bijak mengolah resepi untu...
Idea Hadiah Untuk Ibu Sempena Hari Ibu

Idea Hadiah Untuk Ibu Sempena Hari Ibu

papar berkaitan - pada 6/5/2023 - jumlah : 1037 hits
Idea Hadiah Untuk Ibu Sempena Hari Istimewa Assalamualaikum dan salam sejahtera semua Hari ibu akan tiba tidak lama lagi dan inilah masa yang sesuai untuk fikirkan apakah hadiah yang sesuai untuk ibu korang kali ini Dengan memberi hadiah da...
Part Time Job Di Malaysia Peluang Buat Duit Hari Hari Dengan Mobile Spa

Part Time Job Di Malaysia Peluang Buat Duit Hari Hari Dengan Mobile Spa

papar berkaitan - pada 8/5/2023 - jumlah : 178 hits
Hi Assalamualaikum semua terima kasih kerana melawat blog kami Sekarang ni kos sara hidup semakin tinggi Inflasi juga meningkat setiap tahun Jadi ramai yang berusaha menambah income keluarga samada yang dah ada kerja tetap student dan juga ...
Rivalry Simmers Among Harapan Bn Supporters In Penang Hari Raya Do

Rivalry Simmers Among Harapan Bn Supporters In Penang Hari Raya Do

papar berkaitan - pada 6/5/2023 - jumlah : 269 hits
Festive Hari Raya songs and the smell of food served from over 40 stalls supported by various Penang state agencies could not mask the years of bitter rivalry between Pakatan Harapan and BN in Penang and at the federal level Oh dia I don t ...
All Cheers For 1q 2024 Gdp Growth Of 4 2 But Sustaining That Pace Is Tricky And Highly Challenging

Tajuk Utama Minggu Ini Ytl Power Euforia Gabungan Axiata Inflasi Rendah Gdp 1q Wajib

Kenapa Bini Aku Tak Cantik

Menyamar Polis Samun Warga Asing Penjawat Awam Antara 4 Ditahan

Iranian President Raisi Feared Dead As Helicopter Wreckage Found

Tutorial Cara Daftar Asb Online Dan Cara Semak Asb Guna Ic

Biodata Shalin Zulkifli Ratu Boling Tenpin Negara

Rumah Terbuka Wld Raya 2024



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bunga Salju Slot Tiara Astro Ria

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Anggun Mikayla Viu Malaysia

Keputusan Markah Mingguan Senarai Lagu Tugasan The Hardest Singing Show Astro Malaysia

Biodata Syad Mutalib Pelakon Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah TV3 Bunga Salju Astro Ria

Info Dan Sinopsis Filem Vina Sebelum 7 Hari 2024 Adaptasi Kisah Benar Kini Di Pawagam Malaysia


Apa Itu Wang What Is Money

Zamree Sendiri Kesepian Chord

Eda Ezrin Nyut Nyut Saye Sengoti Chord

Design The Next Bike Exif T Shirt

Cubaan Baca Novel Yang Gagal

Bayi Lima Hari Maut Keluarga Jemur 30 Minit Bawah Cahaya Matahari Dakwa Ikut Nasihat Doktor