Sambal Tumis Kerang



Kebelakangan ini saya agak sibuk dengan penghantaran buku masakan 101 Resepi Dari Azie Kitchen. Stock buku hanya tiba di tangan saya pada 14 Mei. Saya menpunyai 2 hari untuk membuat penghantaran sebelum khidmat Pos Laju ditutup buat sehingga selepas raya. 

Saya kalau boleh mahu memastikan buku tiba di tangan follower saya sebelum raya. Jadi mereka  dapatlah menggunakan buku tersebut untuk rujukan semasa memasak juadah raya. Memang menjadi hasrat saya untuk mereka menggunakannya kalau boleh masa Ramadhan tapi apa lah daya kita kerana tiada manusia pun yang tahu dunia akan dilanda dengan covid 19. 

Alhamdulillah buku saya agak laris dan ianya memang di luar jangkaan sama sekali. Maklumlah follower saya di Instagram bukanlah ramai seperti follower Instafamous lain. Tempahan yang diterima sangat banyak. Tapi sebab kedai buku tidak dapat beroperasi semasa Perintah Kawalan Pergerakan, stock tidak dapat dihantar pada saya. Jadi masa tu lah agak stress sedikit hendak menerangkan kepada mereka yang telah membuat order walaupun saya menulis nota tentang plan penghantaran selepas PKP. 

Sejak sektor ekonomi dibenarkan beroperasi, saya sibuk pula dengan urusan penghantaran buku buku. Flyers di pos laju kehabisan stock. Stock yang dibeli, tidak sampai sampai walaupun telah menunggu lebih 2 minggu. Kami terpaksa membeli bag plastik lain untuk membungkus buku buku. 

Kesibukan teramat menjadikan saya keletihan. Sehingga kadang kadang saya tertidur sambil duduk di kerusi. Terjaga bila handphone terjatuh dari tangan. Itulah dah agak lama saya tak update blog.  

Tapi bila khidmat Pos laju telah pun dihentikan sehingga 27 Mei, saya kini agak lapang dan boleh mengambil masa untuk membuat penghantaran. Hari ini saya menpunyai masa untuk memasak dan update blog. Saya memasak resepi simple sahaja iaitu Sambal Tumis kerang.  

Harga kerang sangat mahal sekarang ini. Hubby beli sekilo dengan harga RM27 dan bila dikopek, dapat hanya 260 gram sahaja. Tapi sebab Aween dah banyak kali meminta dimasak kerang, jadi dibeli lah juga. Dah beberapa kali juga ke kedai runcit mencari kerang, tapi tak ada. 

Nasib baik lah saya tak boleh makan kerang kerana masalah allergi. Sebelum masalah allergy, memang saya suka juga makan kerang yang digoreng dengan kacang buncis. 

Sebenarnya inilah kali pertama, saya keluar shopping barang dapur sejak pelaksanaan PKP. Saya ikut Hubby ke Jaya Grocer sebab kebetulannya saya memang hendak ke pos laju untuk mencari flyers untuk buku yang akan di pos. Barang barang di Jaya Grocer memang lebih mahal dari tempat lain tapi dapat dilihat barang barangnya yang sangat segar dan berkualiti. 

Sambal tumis adalah lauk faveret keluarga saya. Terutama masakan yang berasaskan makanan laut. Simple tapi sedap dengan penggunaan bahan bahan yang ringkas sahaja. Kerang ni memang sangat sesuai dimasak sambal tumis, selain dari digoreng atau dimasak rendang.

Jom layan resepi di bawah ini dan jangan lupa video penyediaannya di Azie Kitchen Youtube Channel di SINI. Selamat mencuba...


Sambal Tumis KerangOleh: Azie Kitchen
Bahan bahan:260 gram isi kerang - 1 kg kerang2 keping asam keping3 sudu besar cili kering kisarGulaGaram
Bahan kisar:1 biji bawang besar2 biji bawang merah4 ulas bawang putih
Cara cara:Panaskan minyak yang agak banyak dan tumis bahan kisar sehingga naik bau. Masukkan cili kering kisar dan tumis sehingga cili benar benar masak dan terbit minyak. 
Masukkan gula dan kacau rata sehingga sambal berwarna sedikit gelap. Kemudian masukkan asam keping dan garam. 

Kemudian masukkaan isi kerang dan kacau rata. Jika perlu, masukkan sedikit air. 


Kacau rata dan bolehlah disesuaikan rasa. Sedia untuk diangkat dan dihidangkan. Nota: Boleh diceduk keluar minyak berlebihan. 


Nota:
Jika suka, boleh juga dimasukkan 1 biji bawang besar yang dihiris di akhir sekali. Setelah bawang layu, baru ditutup api.




Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.aziekitchen.com/2020/05/sambal-tumis-kerang_19.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Resepi Sambal Tumis Udang Simple Dan Sedap

Resepi Sambal Tumis Udang Simple Dan Sedap

papar berkaitan - pada 6/5/2020 - jumlah : 441 hits
Resepi Sambal Tumis Udang Simple Dan Sedap Holaaaaa Hehe setelah berehat beberapa hari berblogging dek kerana dok tukar template blog yang agak mencabar fizikal dan mental Nyaris nyaris demam sebab tak tidur Hhaha Orite kali ni nak share de...
Tauhu Berlauk Super Duper Sedap Makan Cicah Dengan Sambal Kicap Simple Je Cara Nak Buat

Tauhu Berlauk Super Duper Sedap Makan Cicah Dengan Sambal Kicap Simple Je Cara Nak Buat

papar berkaitan - pada 6/5/2020 - jumlah : 557 hits
Tauhu kalau kena cara masak memang sedap dimakan Tambah pula bulan puasa ni mesti ada sahaja menu yang nak dicuba Macam yang dikongsi oleh Iedayu Ieyz menerusi laman Facebook Makan Apa Hari Ni dengan resipi tauhu berlauk yang super duper se...
Resepi Simple Sambal Cermai Dari Ciktie

Resepi Simple Sambal Cermai Dari Ciktie

papar berkaitan - pada 7/5/2020 - jumlah : 443 hits
Mari kita lihat Resepi Simple Sambal Cermai dari Ciktie Terima kasih kerana sudi join segment resepi mama Sedap Resepi Simple Sambal Cermai ni tapi kat shah Alam ni susah nak cari pokok cermai Dulu di kampung jiran mama ada tanam pokok cerm...
Cara Buat Sambal Kicap Paling Sedap Dan Kurang Pedas

Cara Buat Sambal Kicap Paling Sedap Dan Kurang Pedas

papar berkaitan - pada 7/5/2020 - jumlah : 593 hits
Aynorablogs Com Cara Buat Sambal Kicap Paling Sedap Dan Kurang Pedas Sambal kicap paling popular dimakan dengan pisang goreng Kalau anda nak tahu makan pisang goreng cicah sambal kicap adalah cara orang Johor hihiBila saya bercerita dengan ...
Resipi Sayur Campur Tumis Kubis Bayam

Resipi Sayur Campur Tumis Kubis Bayam

papar berkaitan - pada 17/5/2020 - jumlah : 512 hits
hi there bila rezeki sayur datang bertandang ke dapur mrs pip maka jomlah kita makan sayur sepanjang minggu dan kali ini menu resipi sayur campur tumis kubis dan bayam sesuai bagi yang ingin berdiet kurangkan berat badan Adik ipar hantar ku...
Rendang Kerang Hijau

Rendang Kerang Hijau

papar berkaitan - pada 24/5/2020 - jumlah : 416 hits
AssalamualaikumSelamat Hari Raya semua Raya paling rare dalam hidup tiada rumah terbuka tak ada budak budak kutip duit raya tak terima tetamu dan sunyi Oklah harini aku nak kongsikan resepi Rendang Kerang Hijau Bahan bahan 3 batang serai1in...
Nikmati Kerang Rebus Cicah Kuah Kacang Snek Unik Di Bulan Ramadan

Nikmati Kerang Rebus Cicah Kuah Kacang Snek Unik Di Bulan Ramadan

papar berkaitan - pada 15/5/2020 - jumlah : 633 hits
Wuhu sedih lak rasa sebab tak dapat menikmati suasana Ramadan unik di Parit Buntar Aha buat mereka yang tak tahu setiap kali bulan Ramadan pekan Parit Buntar dan kawasan sekitar akan penuh dengan restoran kedai makan dan gerai yang menjual ...
Cara Masak Kerang Supaya Isi Tak Kecut

Cara Masak Kerang Supaya Isi Tak Kecut

papar berkaitan - pada 16/5/2020 - jumlah : 661 hits
Punyalah lama tak makan kerang Susah sungguh nak dapatkan kerang di kawasan kediaman ana ni kalau ada pun kerang yang bersaiz kecil Harga kerang pun bukan main mahal sekarang ni kan Kalau dulu boleh dapat kerang ni dengan harga murah sampai...
Kerang Pucuk Paku Goreng Pedas

Kerang Pucuk Paku Goreng Pedas

papar berkaitan - pada 18/5/2020 - jumlah : 454 hits
Setahun boleh dikira berapa kali makan kerang Ada lah dalam 2 3 kali macam tu kot Kerang ni dah boleh masuk kategori barng dapur mahal Seingat Fiza last beli kerang 1 kilogram harga dia RM5 RM6 macam tu Petang tadi husband beli kerang RM12 ...
Ph Must Safeguard Its Voter Base To Land Second Term For Anwar Says Analyst

Tetaplah Beriadah Di Bulan Ramadan

Honor Pad 9 Tablet Terbaik Untuk Berhibur Dan Kerja Mula Dijual Seluruh Negara Pada 28 Mac

Perumahan Izara Bayu Sutera Kediaman Idaman Tepi Tasik Dengan Ciri Smart Home

8 Resepi Air Balang Viral Di Bazar Ramadhan

Lirik Lagu Raya Mana Nabila Razali

Diet If Yang Berkesan Menurut Pakar

Sesi Tukar Duit Raya Di Maybank



Koleksi 15 Lagu Hari Raya Terbaru Yang Meriahkan Aidilfitri 2024 Bakal Evergreen Bak Lagu Lama

6 Pantang Larang Penting Kalau Nak Selamat di Sekolah Asrama

Info Dan Sinopsis Filem 19 Puasa Playboys Of Plastik Hitam Astro First

Casimir Zeglen Paderi Yang Mencipta Jaket Kalis Peluru

Biodata Mohammad Rifdean Masdor Atlet Muay Thai Malaysia Yang Gegarkan One Championship Seangkatan Johan Ghazali Jojo


Fungi Wechat Yang Ramai Tak Tahu

Senarai Cerita Filem Terbaru 2024 Di Pawagam

Habiskan Duit Bayar Kepada Pakar Yang Pandai Beri Penjelasan Cara Dia Hilangkan Masalah

Restoran Rebung 2 Di Putrajaya

Effective Email Marketing Strategies

Konsert Melly Friends Kuala Lumpur 2024