Sambal Ikan Kembung




Saya baru balik dari kampung bergotong royong bersama sahabat sahabat masa di sekolah menengah untuk menyediakan bubur Asyura. Sebahagian besar adalah rakan rakan sejak dari darjah 1. Alhamdulillah dipertemukan setelah masing masing mencapai umur persaraan wajib pada tahun ini. 
Ok sekarang kan viral bab mereka yang mengutip derma dan mengambil komisyen dari derma. Jadi saya kongsikan petikan dari video Tokku Pasir Gudang bab sedekah. 
Bersedekah bagi pada orang yang benar benar menjalankan sedekah itu. Amanah. Ya benar kalau kita sedekah kalau dia tak amanah sekali pun, pahala kita dapat. Tapi kita nak benda tu bermanafaat supaya pahalanya lebih. Dan kita rasa lebih tenang dan bahagia. 
Ketika ditanya mana lebih elok sedekah pada masjid atau orang minta tepi masjid. Pertama nas dalil secara umum apa pun sedekah itu mulia. Namun di sudut aulawiat siapa memerlukan duit. Contoh ada orang yang lapar dan perlukan duit. Yang ini lebih afhdal. Kita kena tahu kayu ukurnya. 
NGO ni minta. Yang satu lagi pun minta. Tengok mana yang lebih telus. Yang ini ada audit, yang ni memang habiskan duit dia untuk perkara perkara baik. Kita memang kena ada ilmu tentang itu. Madrasah banyak, kita kena tengok madrasah mana yang menggunakan derma dengan baik dan sistematik sehingga menghasilkan kebaikan. Hati kita lebih tenang. 
Semua sedekah itu Allah terima. Cuma ketenangan hati melihat apa yang kita bagi tadi berjalan manafaat. Bagi Al Quran pada masjid dan tengok orang baca, kita jadi seronok. Bukan nya disimpan dalam almari dalam bilik imam. Kita beli Al Quran mahal sehingga rm500. Memang pahala sedekah kita dapat. Bila kita tengok ianya tak digunakan hati kita rasa terganggu. 
Kita nak benda yang kita nampak. Kita kita boleh pastikan ianya digunakan. Kita seronok bila sedekah motor diguna untuk pergi kerja kita rasa pahala kita berjalan. Seronok bila bagi pakaian, dia pakai. Bagi jam, dia guna dengan sebaiknya. Kita nampak pahala tu berjalan. 
Kalau kita tak seronok pun, pahala Allah tetap bagi. Tapi kita rasa tak seronok kalau kita tak nampak bagaimana ianya subur dan berjalan. Semua sedekah dapat pahala tapi kita lebih tenang bila melihat apa yang disedekah memberi manafaat. 

Saya sebenarnya teringin nak makan ikan keli goreng sambal tetapi saya ada satu masalah di mana saya tak suka menyiang ikan sungai yang berlendir. Nanti selepas masak, saya tak makan. 
Biasanya pembantu rumah akan basuh dan cuci bersih dan masukkan dalam kuali. Saya samada sambung menggoreng atau selepas ikan digoreng, baru saya menyediakan sambal ikan keli atau sambal berlado ikan ikan keli. 
Kali ini kerja di dapur menjadi lebih cepat kerana saya telah menyediakan pes siap siap dan disimpan dalam peti ais. Nak masak tinggal keluarkan dan masak dengan apa apa lauk yang kita sukai seperti udang, ikan atau telur. Boleh tengok resipi pes sambal di SINI.
Bila saya buat sambal, inilah caranya. Tak ada guna sos tiram, sos cili macam sambal untuk ayam masak merah tu. Halia pun saya tak letak. Ini cara saya lah. 
Apa pun, sambal ikan kembung saya hari ni terpaling sedap dan menepati selera saya. Alhamdulillah puasa hati. Kadang kadang kita memasak, rasa sedap dan menjadi. Ada masa, macam tak kena kejadiannya. Betul tak?
Jom layan resipi dan cara penyediaannya di bawah ini. Jangan lupa video penuh di Azie Kitchen Youtube Channel di SINI. Selamat mencuba......

Sambal Ikan Kembung Oleh: Azie Kitchen
Bahan kisar:3 ekor ikanGaramSerbuk kunyit½ biji bawang besar6 sudu besar pes sambal
Cara cara:Lumur ikan dengan garam dan serbuk kunyit dan goreng agak agak masak sahaja. Jangan goreng garing kerana saya mahu ikan sambal yang tidak garing. Angkat dan ketepikan.


Masukkan pes sambal ke dalam kuali dan nyalakan api. Masukkan sedikit air dan biarkan sambal mendidih dan terbit minyak. 

Masukkan bawang besar dan kacau rata sehingga layu. Masukkan ikan yang telah digoreng tadi. 


Kacau rata sehingga sambal bersalut pada ikan. Angkat dan sedia untuk dinikmati. 






Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.aziekitchen.com/2024/07/sambal-ikan-kembung.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Resipi Sambal Tumis Ikan Bunga Kantan Yang Sedap Wangi Aromanya Buat Tak Sabar Nak Makan

Resipi Sambal Tumis Ikan Bunga Kantan Yang Sedap Wangi Aromanya Buat Tak Sabar Nak Makan

papar berkaitan - pada 17/7/2024 - jumlah : 149 hits
Kalau suka makan ikan sambal mesti akan suka dengan sambal tumis ikan bunga kantan ini Rasa sambal yang digabung dengan aroma bunga kantan yang wangi memang menambahkan lagi keenakan rasanya Waktu masak pun dah buat kita tak sabar nak makan...
Sambal Udang Petai Ikan Cencaru Bakar Menu Lunch Hari Ini

Sambal Udang Petai Ikan Cencaru Bakar Menu Lunch Hari Ini

papar berkaitan - pada 21/7/2024 - jumlah : 104 hits
Assalamalaikum Hari ni SA masak xde santan ye menu SA masak hari ni kering kering je x nak masak berkuah jugak sayur pun x goreng sebab dh banyak lauk rasanya dh la suami SA cuma makan 1 lauk je selama ni kahwin ngan SA baru dia merasa maka...
Graduan Kejuruteraan Usahawan Sambal Acar Ikan Masin

Graduan Kejuruteraan Usahawan Sambal Acar Ikan Masin

papar berkaitan - pada 27/7/2024 - jumlah : 148 hits
Susah mendapat pekerjaan dalam bidang kejuruteraan Nur Ashikien atau lebih disapa panggilan Ikin pernah bekerja dalam sektor peruncitan dan juga berniaga menjual makanan waktu pagi tetapi tidak bertahan lamanya Tidak mahu mengalah Ikin lulu...
Resipi Kengsom Ikan Kembung Guna Ikan Segar Lagi Sedap

Resipi Kengsom Ikan Kembung Guna Ikan Segar Lagi Sedap

papar berkaitan - pada 15/7/2024 - jumlah : 166 hits
Kalau selalu buat lauk kengsom guna ikan siakap boleh cuba pula kengsom ikan kembung Dapat pula ikan kembung yang segar memang sedap Sambil makan hirup kuah yang masam masam pedas semangkuk kuah pun boleh habis Resipi kengsom ikan kembung B...
Sambal Cili Api Ikan Bilis Kentang

Sambal Cili Api Ikan Bilis Kentang

papar berkaitan - pada 8/7/2024 - jumlah : 143 hits
Assalamualaikum SA mencari resepi yang simple untuk SA bawak bekal pi office minggu ni sekali jumpa plak resepi yang SA cari cari yg betul2 simple SA mood malas nak beria bawak bekal pi office ntah kenapa ntah perangai malas ni melekat betu...
Boba Lebih Sihat Organik Individu Cipta Resepi Teh Susu Ikan Keli Netizen Kembang Tekak

Boba Lebih Sihat Organik Individu Cipta Resepi Teh Susu Ikan Keli Netizen Kembang Tekak

papar berkaitan - pada 15/7/2024 - jumlah : 108 hits
Boleh dikatakan sejak kebelakangan ini banyak kali kita dapat lihat individu membuat resepi pelik yang membuat orang ramai 8216 kembang tekak 8217 Teringin teh susu ikan keli Terbaru melalui platform X tular seorang pengguna memuat naik vid...
Ikan Koi Peliharaan Mati Satu Kolam

Ikan Koi Peliharaan Mati Satu Kolam

papar berkaitan - pada 17/7/2024 - jumlah : 161 hits
Minggu lepas minggu yang agak sedih bagi kami sekeluarga Hampir satu kolam ikan koi kami diserang penyakit Banyak lagi sebenarnya tapi dah malas nak ambil gambar Ikan ikan ni tak mati serentak Sehari mati dalam lima ke enam ekor Tapi pagi d...
Sup Kepala Ikan Jenahak

Sup Kepala Ikan Jenahak

papar berkaitan - pada 19/7/2024 - jumlah : 118 hits
Bahan bahan 1 keping kepala ikan merah 1 2 biji bawang merah hiris atau tumbuk 2 3 ulas bawang putih hiris atau tumbuk Halia secukupnya hiris atau tumbuk 1 sudu makan rempah sup 1 batang serai titik Akar ketumbar 1 uncang sup bunjut Air sec...
Bioflok Untungkan Penternak Ikan

Bioflok Untungkan Penternak Ikan

papar berkaitan - pada 14/7/2024 - jumlah : 127 hits
Pengusaha akuakultur tentu sekali mahu optimumkan ruang yang ada untuk dapatkan hasil ternakan yang tinggi Penternak juga mahu kurangkan jumlah kos tukaran air tanpa jejaskan kualiti air terutamanya apabila sumber air terhad Keadaan ini dap...
Pengerusi Dap Pahang Dakwa Tutup Kasino Genting Jejaskan Ekonomi Mata Pencarian Umat Islam

5 Best Electric Pickup Trucks That Will Break The Market In 2025

Gsk Lancar Shingrix Vaksin Kayap Untuk Rakyat Malaysia

Saifuddin Lepas Jawatan Setiausaha Agung Pkr Fuziah Ambil Alih

Kereta Bergoyang Di Kawasan Parkir Rupanya Janda Dan Suami Orang Sedang Bercucuk Tanam Didalamnya

Zulries D Pojok

Wanita Makan Kucing Hidup Hidup

Wanita Diuji Bila Lelaki Tak Punya Apa Apa Lelaki Diuji Bila Punya Segalanya Betul Ke


echo '';
10 Drama Melayu Terbaru TV3 2024 Best Mesti Tonton Juga Tersedia Online

Biodata Acap S Peserta Muzikal Lawak Superstar 2024 Musim 4 Yang Juga Personaliti Tiktok Live Viral

Senarai Peserta Muzikal Lawak Superstar 2024 Musim 4 Astro Warna

Info Dan Sinopsis Filem How To Make Millions Before Grandma Dies 2024 Kini Di Platform Online Netflix Malaysia

10 Fakta Biodata Reedzwann Penyanyi Lagu Tercipta Satu Senyuman Cinta Pandang Pertama Yang Terpalit Kemalangan


Menteri Dap Buat Hal Lagi M Sia S Pura Israel

Taquari House By Est Dio Empena In Brasilia Brazil

Malaysia Day Message From Sam The Ceo

Emulate The Spirit Of Social Cohesion Of Sabah And Sarawak

Man Cendol Outing

Generating Boutique Names