Salah Faham Kerangka Asas Cefr Di Kalangan Guru Ibu Bapa


CEFR tu apa? (Part 1)
I'm going to start a series of Facebook entries to address CEFR, CEFR-aligned curriculum and anything related to the English language curriculum.

Tujuannya untuk menjelaskan pelbagai isu salah faham berkenaan Kurikulum B. Inggeris yang dijajarkan kepada CEFR. Ditulis untuk parents dan guru-guru yang masih belum betul faham mengenai kurikulum ini.

Before we start.

Disclaimer: Although I work at the Curriculum Development Division, my personal view does not represent CDD or the MoE. I will try to address questions related to my post, but if I don't, feel free to reach out to CDD using the official channel. The aim of the posts is just to clarify and explain the current policy undertaken by the MoE to improve English language education in Malaysia. So many hardworking people are behind this policy, so I don't want ignorance undermines all the hardwork that have been put years ago. If you are quite new to my style of writing, get used to it. Saya selalu guna dua bahasa dan loghat nogoghi wherever possible.

Disclaimer: Walaupun saya bekerja di Bahagian Pembangunan Kurikulum (BPK), pendapat peribadi saya tidak mewakili BPK atau KPM. Saya akan cuba untuk menjawab persoalan berkaitan dengan nota yg ditulis, tetapi jika tidak dijawab, anda boleh bertanyakan soalan kepada BPK melalui portal BPK. Tujuan nota ini ditulis hanya untuk menjelaskan polisi terkini berkaitan penambahbaikan mata pelajaran Bahasa Inggeris di Malaysia. Terlalu ramai mereka-mereka yang berkerja keras di belakang tabir, jadi saya tidak mahu kejahilan sesetengah pihak menjejaskan kerja yang telah berlangsung sejak bertahun yang lepas. Jika anda masih baru mengikuti nota saya, macam ni lah stail penulisan saya. Saya selalu menggunakan dua bahasa dan loghat negeri saya.
CEFR tu apokobondo?

CEFR (Sebutan: Sii-Ee-Eff-Arrr, bukan sifer), atau Common European Framework of Reference for Languages itu adalah sebuah kerangka rujukan yang digunakan sebagai penanda aras untuk 4 skill bahasa, iaitu Listening, Speaking, Reading and Writing.

Digunakan untuk apa-apa bahasa pun. English, Spanish, Korean, Japanese, Greek.

Salah faham mengenai CEFR:

1) Ramai yang mengatakan bahawa 'CE' dalam 'CEFR' tu merujuk kepada Cambridge English. Tak betul, okay.
2) Ada juga yang mengatakan 'E' dalam CEFR tu merujuk kepada English. Tak pun Exam. Juga tidak betul.
3) Ramai pulak yang kata CEFR tu exam mcm IELTS. Juga tidak betul.
4) Ada yg kata CEFR tu susah. Sangat juga tidak betul.
5) Ada pulak yg kata CEFR tu untuk British English je. Pun tak betul.

Dah tu apa yang betul?

1) CEFR tu cuma menyatakan apa sorang pelajar tu boleh lakukan (boleh berkomunikasi) mengikut tahap-tahap menggunakan 'can-do' statements.

Contohnya:
I can introduce myself and family members.
I can understand almost everything I heard with ease.

2) CEFR mempunyai 6 tahap

Tahap paling basic (rendah): A1 dan A2
Tahap sederhana: B1 dan B2
Tahap paling tinggi: C1 dan C2

A1 dan A2

Pada tahap ini, seorang pelajar bahasa boleh menggunakan bahasa yang dipelajari untuk berkomunikasi mengenai diri sendiri, family, rakan-rakan dan keperluan mereka. Tahap ini tahap yang basic, biasanya pelajar itu boleh menjawab soalan yang basic jugak. Kadang-kadang, bila cakap dengan pelajar tu, dia tak faham sangat, jadi you kena cakap slow-slow bagi paham (mcm cara you all berkomunikasi dengan pekerja asing kat pam minyak tu la)

Contoh-contoh ayat pelajar yg masih di A levels:

- What is your name? I'm Azmira.
- Mu duduk mano?
- Sey duk samo omak, abah ngan adek sey.
- Puhuisitteko hieman hitaammin? (Finnish: Boleh cakap pelan sikit?)

B1 dan B2

Pada tahap ini, pelajar itu boleh menggunakan bahasa yang dipelajari untuk berkomunikasi mengenai pelbagai jenis topik, contohnya mengenai percutian mereka, minat dan hobi, bercerita mudah, memberi direction atau arahan, dan beri pendapat. Pelajar tahap B boleh berkomunikasi dengan agak lancar.

Contoh-contoh ayat pelajar B levels:
- I think I would like to get some donuts before I go to school today.
- To get to the mosque, turn left, go straight for about 100m and then turn another left.
- Pada masa lapang, saya suka melawat muzium. Muzium kegemaran saya adalah muzium seni Islam kerana bahan pamerannya yang berkualiti.

C1 dan C2

Pada tahap ini, pelajar bahasa itu sudah sangat mahir dan boleh berkomunikasi secara kompleks. Pelajar itu boleh memberi pendapat menggunakan perkataan yang tepat. Boleh present assignment depan kelas kat university menggunakan bahasa dan istilah yang tepat. Boleh faham lawak dalam bahasa tersebut.

Contoh-contoh ayat pelajar C levels:
- The proximity of the sensors to the organ or joint they are measuring means they are able to take highly accurate readings.
- What did the DNA say to the other DNA? Do these genes make me look fat?

Ok pahe dok? Rasa-rasa anda kat level mana? (Takde masalah pun if you cakap english bunyi malaysia)

Self-diagnose diri sendiri:
BM - native level
English - C level
Finnish - A level

Part 2 akan menyusul (bila rajin), mengenai kenapa CEFR framework ini bagus dan kurikulum, peperiksaan dan buku teks kita dijajarkan dengan kerangka ini. Stay tuned, acewah.

Sumber: Azmira Amran

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://www.cikgushare.com/2019/05/salah-faham-kerangka-asas-cefr-di.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Ibu Bapa Hadir Basuh 46 Kereta Guru Sempena Sambutan Hari Guru

Ibu Bapa Hadir Basuh 46 Kereta Guru Sempena Sambutan Hari Guru

papar berkaitan - pada 26/4/2019 - jumlah : 417 hits
Sambutan Hari Guru di Sekolah Kebangsaan Jelor Kota Bharu nampaknya disambut dengan sedikit kelainan apabila ibu bapa hadir melakukan kejutan dengan membasuh kereta guru Ibu bapa kelihatan hadir ke sekolah seawal 8 pagi dengan membawa baldi...
Selfie Pun Bayar Bagus Bergambar Sama Kuda Kata Netizen Tapi Aiman Tino Kata Itu Semua Salah Faham

Selfie Pun Bayar Bagus Bergambar Sama Kuda Kata Netizen Tapi Aiman Tino Kata Itu Semua Salah Faham

papar berkaitan - pada 30/4/2019 - jumlah : 424 hits
Kemunculan penyanyi muda ini pastinya dinantikan oleh ramai peminat peminatnya Popular dengan lagu Ku Rela Dibenci Aiman Tino kini menjadi siulan netizen bukan kerana persembahan atau lagu lagu terbarunya tetapi kerana sekeping tiket jualan...
Cuba Abaikan Tapi Filem Tu 3 Jam Kot Budak2 Bising Dalam Wayang Penonton Endgame Harap Ibu Bapa Lebih Peka

Cuba Abaikan Tapi Filem Tu 3 Jam Kot Budak2 Bising Dalam Wayang Penonton Endgame Harap Ibu Bapa Lebih Peka

papar berkaitan - pada 25/4/2019 - jumlah : 268 hits
Cuba Abaikan Tapi Filem Tu 3 Jam Kot Budak2 bising dalam wayang Penonton Endgame Harap Ibu Bapa Lebih Peka Tidak dapat digambarkan feno mena filem adi wira terbaru Marvel iaitu Avengers Endgame yang mula melanda peminat filem seluruh negara...
Anthony Jangan Salah Faham Caj Penggunaan Cermin Gelap

Anthony Jangan Salah Faham Caj Penggunaan Cermin Gelap

papar berkaitan - pada 7/5/2019 - jumlah : 434 hits
PUTRAJAYA Jangan ada mana mana pihak salah faham mengenai caj yang dikenakan terhadap penggunaan cermin gelap yang diumumkan hari ini demikian menurut Menteri Pengangkutan Anthony Loke Beliau menegaskan mengikut peraturan yang ditetapkan ti...
Anak Lebih Berjaya Kalau Ibu Bapa Kuat Berleter Kajian

Anak Lebih Berjaya Kalau Ibu Bapa Kuat Berleter Kajian

papar berkaitan - pada 2/5/2019 - jumlah : 526 hits
Jika anda seorang yang suka membebel atau berleter jangan risau kerana ia akan memberikan kebaikkan pada pasangan atau anak anda Kajian yang dilakukan oleh Universiti of Essex di England mendapati anak yang didesak oleh ibu atau bapa ketika...
Jangan Cemuh Usaha Ibu Bapa Lain Pujuk Anak Mereka Berpuasa Walaupun Baru 3 Tahun

Jangan Cemuh Usaha Ibu Bapa Lain Pujuk Anak Mereka Berpuasa Walaupun Baru 3 Tahun

papar berkaitan - pada 6/5/2019 - jumlah : 373 hits
Melatih anak anak kecil berpuasa ini memerlukan kita menjernihkan hati kita Fokus untuk melakukannya kerana mencari redha Allah Bila kita faham akan perkara ini maka bila kita mahu melatih anak berpuasa kita boleh membuat keputusan yang bai...
Cara Tekapan Mulut Bayi Salah Hanya Akan Menyakitkan Ibu Anak Pun Tak Kenyang

Cara Tekapan Mulut Bayi Salah Hanya Akan Menyakitkan Ibu Anak Pun Tak Kenyang

papar berkaitan - pada 27/4/2019 - jumlah : 578 hits
Antara aspek utama penyusuan susu ibu yang berjaya adalah tekapan mulut bayi Sekiranya bayi anda tidak menekap dengan betul ke payudara anda penyusuan mungkin menyakitkan Terdapat teknik khusus yang boleh digunakan untuk membantu bayi menek...
Segera Laksana Kod Etika Ibu Bapa Amp Penjaga Nutp

Segera Laksana Kod Etika Ibu Bapa Amp Penjaga Nutp

papar berkaitan - pada 6/5/2019 - jumlah : 285 hits
KOTA BHARU 5 Mei Kesatuan Perkhidmatan Perguruan Kebangsaan menyeru agar semua sekolah rendah dan menengah seluruh negara segera mewujudkan Kod Etika Ibu Bapa Penjaga di sekolah masing masing sebagaimana arahan yang telah dikeluarkan Kement...
Anak Maut Ibu Bapa Kritikal Akibat Keracunan Gas Beracun Ketika Tidur Dalam Kereta

Anak Maut Ibu Bapa Kritikal Akibat Keracunan Gas Beracun Ketika Tidur Dalam Kereta

papar berkaitan - pada 10/5/2019 - jumlah : 543 hits
The ReporterPenduduk di sekitar Masjid At Taqwa Kecamatan Salo Kabupaten Kampar Riau Indonesia digemparkan dengan penemuan dua orang dewasa yang tidak sedarkan diri dan seorang lagi telah meninggal dunia dalam sebuah kereta Toyota Innova Da...
Court Allows Forfeiture Of Rm1 1mil From Illegal Deposit Taking Scheme Investors

Keningau Fa Buat Kejutan Gol Awal

Malayia S Forex Trading Landscape Opportunities And Challenges

Wanita Mca Calls On Govt To Tackle Brain Drain Generate Job Opportunities

The Dab 1a A Limited Edition Electric Production Motorcycle From France

Gsk Raya Open House Dan Minggu Imunisasi Sedunia

Muda Slams Pro Israel Us Professor S Remark At Local Varsity Talk

Tukar Kanta Mata Untuk Melihat Seni Politik Anwar



Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok

Kenapa Platipus Haiwan Yang Membuatkan Saintis Merasa Hairan

Biodata Qistina Rania Pelakon Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Astro Ria Peserta Hero Dewi Remaja 2023


Nearly 500 Lawsuits Filed Against Sabah Govt Hajiji

Ukraine Approaching Total Collapse

Police Probe Chaos Incident Outside Mosque In Penang

Budaya Pot Luck Jimat Kos Makanan Lebih Banyak Pilihan

Vivo Malaysia Memperkenalkan Inisiatif Eksklusif Untuk Pengguna Celcomdigi Di Malaysia

Meet Studio Your New Favorite Way To Develop Wordpress Locally