Saham Asia Terus Menurun Akibat Ketegangan Dagangan Meningkat Nilai Yen Meningkat




Saham Asia merosot pada hari Khamis, terutamanya saham cip kerana pelabur risau dengan kemungkinan ketegangan perdagangan yang meningkat antara Amerika Syarikat dan China, sementara yen melonjak ke paras tertinggi enam minggu berikutan campur tangan yang disyaki oleh Tokyo minggu lalu.
Dolar Amerika Syarikat kekal berada di dekat paras terlemah dalam empat bulan terhadap rangkaian mata wang kerana komen dari pegawai Federal Reserve memperkuat kes bagi pemotongan pada bulan September, membuat harga emas berada berhampiran paras tertinggi.
Indeks Asia-Pasifik MSCI jatuh 0.57%, dengan saham Korea Selatan yang banyak teknologi turun hampir 1%. Kekuatan yen dan penurunan tajam saham chip mengakibatkan Nikkei Jepun turun 2%.
Saham China juga merosot ketika pelabur menunggu berita dasar dari mesyuarat penting pemimpin di Beijing. Indeks Komposit Shanghai turun 0.4% dan indeks CSI300 blue-chip turun 0.5%.
Laporan yang menyatakan Amerika Syarikat sedang mempertimbangkan sekatan yang lebih ketat terhadap eksport teknologi semikonduktor canggih ke China menghantar saham chip dan Nasdaq merudum semalam, dipimpin oleh syarikat kegemaran kecerdasan buatan Nvidia dan Apple. [.N]
Gelisah pelabur juga berikutan calon presiden Republikan, Donald Trump berkata Taiwan “mengambil kira 100% perniagaan cip kami” dan sepatutnya membayar Amerika Syarikat untuk pertahanannya kerana ia tidak memberikan apa-apa kepada negara itu.
Komen tersebut menghantar saham Taiwan Semiconductor Manufacturing Co jatuh dengan ketara pada hari Rabu menjelang pendapatan suku kedua pada hari Khamis. Saham TSMC merosot 3% dalam dagangan awal, dengan indeks lebih luas turun hampir 2%.
“Kita melihat banyak perbezaan di pasaran utama, yang kebanyakannya boleh dikaitkan dengan politik Amerika Syarikat sama ada satu cara atau lain,” kata Matt Simpson, analis pasaran kanan di City Index.
“Dan ini mungkin hanya permulaan untuk korelasi yang terputus membuat kemunculan semula apabila pasaran mencari tahu siapa yang akan melakukan apa dalam landskap politik Amerika Syarikat.”
Pelabur sepenuhnya menilai faedah potongan 25 mata bintang pada bulan September selepas pegawai Federal Reserve mengatakan pada hari Rabu bank pusat Amerika Syarikat “lebih dekat” untuk memotong kadar faedah, merujuk kemajuan dalam inflasi yang mengurangkan dekat dengan sasaran 2%.
Ini menyebabkan dolar merangkak, dengan euro stabil pada $1.09385 berhampiran paras tertinggi empat bulan yang disentuh pada hari Rabu. Sterling terakhir pada $1.30065, berhampiran paras tertinggi setahun yang disentuh dalam sesi sebelumnya.
Perhatian pelabur akan tertumpu pada keputusan dasar dari Bank Pusat Eropah kemudian pada hari itu, di mana bank pusat dijangka untuk tidak bergerak, walaupun komen dari pegawai akan penting untuk mengukur bila potongan faedah seterusnya akan datang.
Indeks dolar, yang mengukur mata wang Amerika Syarikat berbanding enam rakan kongsi, berada pada 103.69 terakhir, sedikit di atas paras terendah empat bulan sebanyak 103.64 disentuh pada hari Rabu.
“Melihat jauh ke hadapan bermakna melihat bahawa jangkaan inflasi Amerika Syarikat yang jatuh akan mencapai hadnya pada akhir 2024,” kata Thierry Wizman, ahli strategi FX dan kadar global di Macquarie dalam satu nota. “Bahawa agenda dasar Trump akan dikaitkan dengan inflasi AS, bukan deflasi, dan bahawa kitaran pelonggaran Fed, akhirnya, akan sederhana, bukan mendalam.”
Yen mencapai paras tertinggi enam minggu berbanding dolar pada 155.37 dalam dagangan awal selepas kenaikan tajam pada hari Rabu yang menyebabkan pedagang mengesyaki pihak berkuasa Jepun sekali lagi dalam pasaran sokongan mata wang.
Data Bank Jepun menunjukkan Tokyo mungkin telah membeli hampir 6 trilion yen minggu lalu untuk mengangkat yen yang lemah dari paras terendah 38 tahun yang telah tertanam sejak awal bulan.
Yen telah jatuh 9.5% berbanding dolar pada tahun ini kerana perbezaan kadar faedah yang luas antara A.S. dan Jepun memberat, mencipta peluang perdagangan yang menguntungkan di mana pedagang meminjam yen pada kadar rendah untuk melabur dalam aset berharga dolar untuk pulangan yang lebih tinggi, dikenali sebagai perdagangan angkut.
Dalam komoditi, emas naik 0.18% pada USD2,462 per auns hanya di bawah tertinggi rekod USD2,483.60 yang disentuh pada hari Rabu. – Reuters


Source link
The post Saham Asia Terus Menurun Akibat Ketegangan Dagangan Meningkat, Nilai Yen Meningkat appeared first on Edisi Viral Plus.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://plus.edisiviral.com/saham-asia-terus-menurun-akibat-ketegangan-dagangan-meningkat-nilai-yen-meningkat/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Inflasi Meningkat Nilai Ringgit Makin Jatuh Subsidi Diha Puskan

Inflasi Meningkat Nilai Ringgit Makin Jatuh Subsidi Diha Puskan

papar berkaitan - pada 7/7/2024 - jumlah : 184 hits
Inflasi bermaksud peningkatan secara beransur ansur dalam harga barang dan perkhidmatan di pasaran Contohnya jika harga makanan pakaian atau barangan lain naik dari masa ke masa ini adalah tanda inflasi Inflasi berlaku kerana beberapa sebab...
Pasaran Saham Meningkat Pertumbuhan Baik Ekonomi Menuju Pemulihan

Pasaran Saham Meningkat Pertumbuhan Baik Ekonomi Menuju Pemulihan

papar berkaitan - pada 12/7/2024 - jumlah : 130 hits
Ekonomi Malaysia yang baik dalam suku pertama 2024 menunjukkan negara berada di landasan yang kukuh selepas merudum dalam beberapa tahun kebelakangan ini Pengarah Komunikasi Angkatan Muda KEADILAN Malaysia Haziq Azfar Ishak berkata hal itu ...
Karena Bahan Material Ini Alasan Banyak Bangunan Rusak Akibat Gempa Batang

Karena Bahan Material Ini Alasan Banyak Bangunan Rusak Akibat Gempa Batang

papar berkaitan - pada 8/7/2024 - jumlah : 101 hits
BPBD Jawa Tengah mengungkap banyaknya rumah yang terdampak gempa Batang Minggu
2 Korban Meninggal Akibat Longsor Di Gorontalo Ditemukan Total 10 Orang

2 Korban Meninggal Akibat Longsor Di Gorontalo Ditemukan Total 10 Orang

papar berkaitan - pada 8/7/2024 - jumlah : 72 hits
Tim SAR gabungan kembali menemukan dua korban meninggal dunia bencana tanah longsor di Desa Tulabolo
Penunggang Motosikal Maut Dilanggar Kereta Lepas Terjatuh Tengah Jalan Akibat Terlanggar Pejalan Kaki

Penunggang Motosikal Maut Dilanggar Kereta Lepas Terjatuh Tengah Jalan Akibat Terlanggar Pejalan Kaki

papar berkaitan - pada 8/7/2024 - jumlah : 120 hits
NORFARHIZA MOHD ATARMANGSA maut selepas dilanggar sebuah kereta di Kilometer 25 Jalan Lipis Merapoh di Lipis hari ini LIPIS Seorang penunggang motosikal yang terjatuh di tengah jalan selepas melanggar pejalan kaki maut selepas dilanggar seb...
Mansor Puteh Meninggal Dunia Akibat Nahas Jalan Raya Pernah Derma Darah Sebanyak 500 Kali

Mansor Puteh Meninggal Dunia Akibat Nahas Jalan Raya Pernah Derma Darah Sebanyak 500 Kali

papar berkaitan - pada 8/7/2024 - jumlah : 161 hits
Pengarah dan pengkritik filem serta budaya Mansor Puteh meninggal dunia selepas kereta Proton Isawara dipandunya terbabas dan melanggar pembahagi jalan di Alam Damai Cheras di sini hari ini Perkara itu disahkan oleh Ketua Jabatan Siasatan d...
Profil Prof Budi Santoso Dekan Unair Yang Diduga Dicopot Akibat Menolak Program Dokter Asing

Profil Prof Budi Santoso Dekan Unair Yang Diduga Dicopot Akibat Menolak Program Dokter Asing

papar berkaitan - pada 5/7/2024 - jumlah : 110 hits
Kabar mendadak tersebut berawal dari pernyataan Prof Budi Santoso yang beredar di WhatsApp Group Dosen FK Unair pada Rabu 3 Juli 2024
Ayien Rahman Ale Ale Chord

Berjayakah Sesuatu Hubungan Tanpa Ada Kepercayaan

Should Chequered Past Ytl Involve In Public Transportation

Mama Journey Komensmen 23 Iab

Biodata Fazura Pelakon Wanita Popular Usahawan Tudung Berjaya

Jem Teruk Ada Yang Tidur Ditepi Jalan Seorang Meninggal Sesak Nafas

Why Property Maintenance Is Crucial For Preserving The Value Of Your Investment

Juicy Luicy Lampu Kuning Chord


echo '';
Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Hai Cinta Dengarkanlah Slot Akasia TV3

10 Drama Melayu Terbaru TV3 2024 Best Mesti Tonton Juga Tersedia Online

Biodata Acap S Peserta Muzikal Lawak Superstar 2024 Musim 4 Yang Juga Personaliti Tiktok Live Viral

Senarai Peserta Muzikal Lawak Superstar 2024 Musim 4 Astro Warna

Info Dan Sinopsis Filem How To Make Millions Before Grandma Dies 2024 Kini Di Platform Online Netflix Malaysia


41 Akhlak Rasulullah Saw

Top Benefits Of Hiring Professional Property Care Services For Leak Inspections And Repairs

Ombak Setinggi Empat Meter Badai Teluk Kumbar

Tegaknya Khilafah Di Baitul Maqdis Sebelum Munculnya Imam Mahdi

Certot Perangkap Tikus

Halal Bukan Setakat Tiada Babi Tiada Arak Pm