Safiya Sofiya Pengubat Rindu Ayah Pada Ibu Inilah Harta Berharga Arwah Tinggalkan


Setelah sebulan berlalu kisah kelahiran bayi kembar perempuan yang tak sempat merasai pelukan dan susu ibu cukup meruntun hati orang ramai setelah ibu pada bayi kembar ini koma dan meninggal dunia selepas dua minggu melahirkan mereka.
Kini perkembangan terbaru bayi kembar ini mula dikongsikan oleh bapanya, Syazwan Najmi Zulkarni sempena Hari Ibu 10 Mei lalu dengan memuat naik gambar anak kembarnya yang dah berusia 40 hari hasil perkongsian hidup dengan arwah isteri, Siti Nur Nasuha Shafie.

Menerusi Harian Metro, Syazwan Najmi mengakui masih lagi terbayang wajah arwah isteri setiap kali memandang wajah bayi kembar mereka yang kini menjadi penguat semangat dirinya.
ARTIKEL BERKAITAN [Tak Sempat Rasa Pelukan Ibu. Wanita Meninggal Selepas 14 Hari Koma Lahirkan Bayi Kembar]
“Ketika sambutan Hari Ibu diraikan, cukup terkilan isteri tak sempat menerima ucapan itu, cuma saya zahirkan perasaan itu kepada dua anak kembar kami sahaja,” katanya.

Lelaki berusia 23 tahun tersebut berkata, dia tidak lupa pesanan arwah yang memintanya menjaga dan membesarkan pasangan kembar itu dengan baik jika berlaku sesuatu terhadapnya.
Membesar dengan kasih sayang keluarga
Syazwan berkata, sebaik dapat melihat kali pertama wajah dua bayi kembar itu pada 21 April lalu, air matanya terus bergenang dan membayangkan jika arwah isteri dapat bersama memangku bayi mereka.
“Medina Sofiya (kembar bongsu) dibenarkan pulang terlebih dahulu iaitu pada 21 April lalu manakala si kakak pula, Medina Safiya seminggu selepas itu kerana masih belum cukup timbangan dan tidak dapat biasakan diri lagi dengan minum susu botol.

“Lebih seminggu pertama kepulangan, kembar ini dibawa ke rumah mertua di Kampung Ketil kerana keluarga arwah isteri turut merindukan dua puteri kami ini yang juga cucu sulung mereka.
“Selepas itu saya membawa pulang Sofiya dan Safiya ke rumah di Kampung Pak Keral sehingga ke hari ini,” katanya ketika ditemui di rumahnya, di Tumpat.
“Sayalah ibu, sayalah ayah”
Syazwan Najmi berkata, rutinnya mulai berubah sejak kehadiran mereka apabila kerap berjaga malam untuk menukar lampin pakai buang dan membancuh susu formula buat si kembar itu.

Dia berkata, adakala terlintas dalam fikirannya sama ada mampu atau tidak untuknya menggalas tanggungjawab sebagai bapa di usia muda tanpa kehadiran isteri.
“Tapi saya bernasib baik kerana keluarga kedua belah pihak sangat membantu dan memberi sokongan penuh untuk saya mengharungi dugaan hidup ini. Kembar ini menjadi penguat semangat saya.
ARTIKEL BERKAITAN [Arwah Baik Sangat, Setiap Hari Minta Maaf. Sampai Hari Ini Bila Teringat Mengalir Air Mata]
“Sehingga hari ini saya masih mengunjungi pusara isteri di Tanah Perkuburan Kampung Ketil, Pengkalan Kubor melainkan ada aral atau cuaca tidak mengizinkan.
“Cuma untuk masuk dan tidur di bilik tidur kami, saya belum ada kekuatan untuk itu..sekarang saya tidur bersama dua kembar ini di ruang tamu yang mana ruang itu memang diminta oleh arwah isteri untuk berpantang,” katanya.

Sebelum ini kisah pilu yang menimpa ibu muda itu yang dua minggu bertarung nyawa sebelum meninggal dunia selepas bersalin akibat komplikasi dalaman.
Arwah yang melahirkan bayi kembar perempuan tidak sempat menatap kedua cahaya mata sulung kerana berada di Unit Rawatan Rapi (ICU).
Sumber: Harian Metro & FB Syazwan Najmi
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Menurut Syazwan anak kembarnya Medina Sofiya (bongsu) dibenarkan pulang terlebih dahulu iaitu pada 21 April lalu manakala si kakak pula, Medina Safiya seminggu selepas itu…
“…kerana masih belum cukup timbangan dan tidak dapat biasakan diri lagi dengan minum susu botol. Lebih seminggu pertama kepulangan, kembar ini dibawa ke rumah mertua di Kampung Ketil…
“…kerana keluarga arwah isteri turut merindukan dua puteri kami ini yang juga cucu sulung mereka. Selepas itu saya membawa pulang Sofiya dan Safiya ke rumah di Kampung Pak Keral sehingga ke hari ini,” katanya.
Tambah Syazwan, kadang kala dia terfikir sekiranya mampu menggalas tanggungjawab sebagai bapa di usia muda tanpa kehadiran isteri selain rutin harian yang sudah berubah.
Walau bagaimanapun, dia bersyukur apabila keluarga kedua belah amat memberi sokongan dan membantu menghadapi dugaan tersebut.
Sumber : Siti Rohana Idris (Harian Metro)
Read more: Isteri ‘pergi’ selepas koma bersalin, lelaki kuat semangat besarkan anak kembar https://ohmymedia.cc/isteri-pergi-selepas-koma-bersalin-lelaki-kuat-semangat-besarkan-anak-kembar
The post Safiya & Sofiya Pengubat Rindu Ayah Pada Ibu. Inilah Harta Berharga Arwah Tinggalkan appeared first on Pa&Ma.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.majalahpama.my/safiya-sofiya-pengubat-rindu-ayah-pada-ibu-inilah-harta-berharga-arwah-tinggalkan/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Ibu Ayah Dilema Hantar Anak Ke Taska Ketika Covid 19 Ini Sop Yang Perlu Anda Tahu

Ibu Ayah Dilema Hantar Anak Ke Taska Ketika Covid 19 Ini Sop Yang Perlu Anda Tahu

papar berkaitan - pada 5/5/2020 - jumlah : 341 hits
Pusat jagaan kanak kanak atau taska telah dibenarkan beroperasi kecuali di kawasan yang dikenakan Perintah Kawalan Pergerakan Pada 1 Mei lalu heboh seluruh Malaysia apabila Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin telah menyampaikan perutus...
Ramadan Sayu Ibu Di Hospital Ayah Hilang Entah Kemana Bayi Dikebumikan Hanya Diiring Atuk Imam

Ramadan Sayu Ibu Di Hospital Ayah Hilang Entah Kemana Bayi Dikebumikan Hanya Diiring Atuk Imam

papar berkaitan - pada 4/5/2020 - jumlah : 683 hits
Masuk hari ke 7 Ramadan telah banyak berita kehilangan yang kita terima Sudah pasti pemergian insan yang tersayang di saat ini sangat memeritkan buat ahli keluarga Seperti perkongsian aktivis yang dikenali sebagai Abam Botak di Facebook bar...
Remaja Demak Pilih Putus Sekolah Jadi Kuli Bangunan Rawat Ayah Dan Ibu Divonis Gangguan Jiwa

Remaja Demak Pilih Putus Sekolah Jadi Kuli Bangunan Rawat Ayah Dan Ibu Divonis Gangguan Jiwa

papar berkaitan - pada 5/5/2020 - jumlah : 284 hits
Seorang remaja berusia 14 tahun pilih putus sekolah menjadi kuli bangunan demi menghidupi orangtua kena gangguan jiwa di Kabupaten Demak Tak ada anak yang mau berada di posisi SLF Di usianya yang masih remaja dia harus kerja banting tulang ...
Muzaffar Keluarga Keturunan Melayu Sedih Arwah Ayah Yang Baik Dikecam

Muzaffar Keluarga Keturunan Melayu Sedih Arwah Ayah Yang Baik Dikecam

papar berkaitan - pada 5/5/2020 - jumlah : 331 hits
Nampaknya isu ini amat susah dilupakan oleh kebanyakan rakyat Malaysia Akibat menggunakan perkataan yang kurang sesuai dan mengaitkan bangsa adik kepada pemilik Jakel iaitu Muzaffar Mohamed terus dikecam Bukan hanya dikecam tetapi gerakan u...
9 Kalimat Yang Biasa Ayah Ungkap Ke Ibu Saat Kangen Sama Anaknya Gengsi Banget Sih Yah

9 Kalimat Yang Biasa Ayah Ungkap Ke Ibu Saat Kangen Sama Anaknya Gengsi Banget Sih Yah

papar berkaitan - pada 8/5/2020 - jumlah : 279 hits
Coba kamu tanya ke ibu apakah ayahmu udah mengatakan kalimat kalimat berikut Kalau iya berarti ayah lagi kangen kamu
Pilih Masuk Islam Mantan Pendeta Ini Rela Tinggalkan Harta Dan Keluarganya

Pilih Masuk Islam Mantan Pendeta Ini Rela Tinggalkan Harta Dan Keluarganya

papar berkaitan - pada 18/5/2020 - jumlah : 230 hits
Kisah spiritual dari seseorang yang mendapatkan hidayah datang dari mantan pendeta ini Di saat banyak dari sebagian orang rela mengorbankan iman demi mengejar dunia Tetapi kisah Ibnu Masngud seorang mualaf dari Mojokerto Jawa Timur membukti...
Didik Anak Dengan Keras Atau Lembut Ini Yang Ibu Ayah Kena Faham Bukannya Ikut Orang

Didik Anak Dengan Keras Atau Lembut Ini Yang Ibu Ayah Kena Faham Bukannya Ikut Orang

papar berkaitan - pada 2/5/2020 - jumlah : 300 hits
Didik anak dengan keras atau lembut Ini antara persoalan yang selalu dibangkitkan oleh ibu bapa dalam membesarkan anak Ada yang bersetuju didik anak dengan tegas agar anak boleh jadi orang Ada pula yang lebih menggunakan pendekatan berlembu...
Ikut Suami Jualan Sabu Ibu Muda Di Sampit Harus Tinggalkan Bayinya Yang Masih Menyusui

Ikut Suami Jualan Sabu Ibu Muda Di Sampit Harus Tinggalkan Bayinya Yang Masih Menyusui

papar berkaitan - pada 15/5/2020 - jumlah : 233 hits
RM alias Mil kini harus mendekam di penjara karena menuruti keinginan suaminya Tony Hidayat menjual sabu Memprihatinkan saat ini terdakwa harus meninggalkan dua anaknya yang masih berumur 4 tahun dan 4 bulan yang masih menyusui Terakhir kal...
Hiburan Terlalu Rindukan Arwah Abam Ali Puteh Dedah Ibu Sering Termenung Menangis

Hiburan Terlalu Rindukan Arwah Abam Ali Puteh Dedah Ibu Sering Termenung Menangis

papar berkaitan - pada 30/4/2020 - jumlah : 418 hits
Pemergian pelawak Allahyarham Abam Bocey benar benar memberikan kesan yang begitu mendalam terhadap keluarganya Ramadan pada tahun ini tentunya sangat berbeza buat mereka Mengakui terasa satu kehilangan yang cukup besar Ali Puteh berkongsi ...
Court Allows Forfeiture Of Rm1 1mil From Illegal Deposit Taking Scheme Investors

Keningau Fa Buat Kejutan Gol Awal

Wanita Mca Calls On Govt To Tackle Brain Drain Generate Job Opportunities

Malayia S Forex Trading Landscape Opportunities And Challenges

Gsk Raya Open House Dan Minggu Imunisasi Sedunia

Tukar Kanta Mata Untuk Melihat Seni Politik Anwar

The Dab 1a A Limited Edition Electric Production Motorcycle From France

Muda Slams Pro Israel Us Professor S Remark At Local Varsity Talk



Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok

Kenapa Platipus Haiwan Yang Membuatkan Saintis Merasa Hairan

Biodata Qistina Rania Pelakon Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Astro Ria Peserta Hero Dewi Remaja 2023


Nearly 500 Lawsuits Filed Against Sabah Govt Hajiji

Ukraine Approaching Total Collapse

Police Probe Chaos Incident Outside Mosque In Penang

Budaya Pot Luck Jimat Kos Makanan Lebih Banyak Pilihan

Vivo Malaysia Memperkenalkan Inisiatif Eksklusif Untuk Pengguna Celcomdigi Di Malaysia

Meet Studio Your New Favorite Way To Develop Wordpress Locally