Safian Ismail Pecah Rekod Ss Kontrak Paling Lama Di Pahang



KUANTAN:  Belum pernah ada dalam sejarah seorang Setiausaha Kerajaan Negeri (SUK) di negeri ini yang memegang jawatan hingga melebihi tempoh 10 tahun. 

Namun inilah yang terjadi kepada Dato' Sri Muhammad Safian bin Ismail yang dilaporkan memegang jawatan tersebut "terlalu lama" hingga menjadi bualan umum terutamanya penjawat awam di negeri ini. 

Difahamkan, sepatunya beliau sudah bersara dari jawatan tersebut, namun kelibatnya masih kelihatan di Pejabat Setiausaha Kerajaan Negeri, di Wisma Sri Pahang hingga ke hari ini. 

Safian yang sudah berkhidmat sebagai SUK sejak 19 Oktober 2007, sepatutnya sudah menamatkan perkhidmatan beberapa tahun yang lalu. Namun, kontraknya telah disambung beberapa kali hingga menafikan hak pegawai lain untuk mengisi jawatan tersebut.

Malah, ada dakwaan beberpa orang pegawai lain yang sepatutnya menggantikan beliau kini sudah bersara wajib. Ini memusykilkan ramai pihak sebenarnya. 

"Kita menghormati pendirian Kerajaan Negeri Pahang, untuk menyambung kontrak beliau (Safian). Namun, jika sudah terlalu lama ia mencetuskan polimik dan menafikan hak pegawai lain untuk naik ke situ (SUK), maka ia tidak wajar. Tambahan pula beliau turut terpalit dengan berbagai kontorversi yang sengaja dirahsiakan dari pengetahuan umum", kata seorang kakitangan awam yang ditemui. 

Justeru, Kerajaan Negeri Pahang digesa mengkaji semula tindakan menyambung kontrak terlalu lama dengan menafikan pencapaian pegawai lain untuk mengisi kekosongan jawatan tersebut.

Akibat terlalu lama berada di situ, kita takut nama beliau (Safian) terus dikaitkan dengan berbagai isu-isu termasuk penyalah gunaan kuasa. Malah, ada banyak laporan daripada orang ramai tentang perkara ini sebenarnya, cuma mereka tidak berani mendedahkannya kerana ketika itu kerajaan pusat ialah Barisan Nasional (BN).

Namun, kini kerajaan pusat dikuasai oleh kerajaan Pakatan Harapan (PH), yang amat bertegas tentang rasuah dan penyalahgunaan kuasa. Justeru, ada ramai pihak khabarnya sedang bersiap sedia untuk membuat laporan kepada SPRM Putrajaya tentang isu-isu yang melibatkan beliau. 

Mereka tidak mahu membuat laporan ke SPRM Pahang, kerana banyak isu yang didedahkan selama ini tidak mendapat perhatian sewajarnya termasuk yang membabitkan pemimpin besar di negeri ini. 

Demi menjaga nama baik beliau (Safian), maka eloklah jawatan Setiausaha Kerajaan Negeri (SUK) dilepaskan kepada pegawai lain. Ramai yang takut, lama kelamaan satu persatu isu berkaitan terbongkar dan ia boleh menjatuhkan imej beliau sendiri akhirnya. 

"Beliau (Safian) bijak berkata-kata menasihatkan pegawai awam di negeri ini agar lebih berintegriri, bertanggungjawab dan tidak terpalit dengan penyalahgunaan kuasa... namun hakikatnya hampir semua antara kami tahu apa yang dilakukan oleh beliau. Banyak isu berkaitan beliau sudah menjadi buah mulut rakyat negeri ini..", kata sumber.

Malah, isu ini  juga bila terdedah ia boleh menjejaskan nama baik Kerajaan Negeri Pahang.  Berilah peluang kepada pegawai lain pula untuk memikul tanggungjawab sebagai Setiausaha Kerajaan (SUK).

Dalam sejarah negeri Pahang ini, hanya Setuasaha Kerajaan Negeri kelima iaitu Dato' Kurnia Angkasa Ismail bin Mohd Jamil yang berkhidmat selama 8 tahun dari 25 Mac 1957 hingga 11 Februari 1965. 

Itu pun mungkin perkhidmatannya secara biasa dan bukannya kontrak yang disambung-sambung seperti sekarang ini. Moga Kerajaan Negeri Pahang dapat memikirkan alternatif terbaik untuk menangani perkara ini secara profesional hendaknya. #PDOhttp://www.pahangdaily.blogspot.com

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://pahangdaily.blogspot.com/2018/12/safian-ismail-pecah-rekod-ss-kontrak.html?utm_source=feedburner&utm_medium=feed&utm_campaign=Feed%3A+blogspot%2FLWFdy+%28Pahang+Daily+Online%29

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Cara Paling Senang Buat Inai Homemade Warnanya Lebih Tahan Lama Dan Paling Penting Boleh Bawa Ketika Solat

Cara Paling Senang Buat Inai Homemade Warnanya Lebih Tahan Lama Dan Paling Penting Boleh Bawa Ketika Solat

papar berkaitan - pada 28/11/2018 - jumlah : 674 hits
buat anda yang tidak lama lagi akan menjadi pengantin atau yang memang suka pakai inai boleh cuba cara buat inai homemade yang semestinya tahan lama warnanya 3 BAHAN BAHAN ASAS BUAT INAIHi semua Mak nak share inai homemade yang mak buat sia...
Kronologi Anwar Ibrahim Jadi Bakal Perdana Menteri Paling Lama Di Dunia

Kronologi Anwar Ibrahim Jadi Bakal Perdana Menteri Paling Lama Di Dunia

papar berkaitan - pada 14/12/2018 - jumlah : 648 hits
Pada 1 April 2008 selepas PRU12 Anwar mengumumkan pembentukan Pakatan Rakyat dan sekali gus menetapkan 16 September sebagai tarikh membentuk kerajaan baru persekutuan sekaligus Anwar dikatakan akan dilantik sebagai Perdana Menteri yang ke 6...
Wow Tekan Tubi 3 202 Kali Budak Lima Tahun Pecah Enam Rekod Dunia

Wow Tekan Tubi 3 202 Kali Budak Lima Tahun Pecah Enam Rekod Dunia

papar berkaitan - pada 2/12/2018 - jumlah : 352 hits
CHECHNYA Usianya baru mencecah lima tahun namun budak lelaki ini berjaya memecahkan enam rekod dunia dengan melakukan tekan tubi sebanyak 3 202 kali Menurut laporan Rakhim Kurayev yang dikenali sebagai Chechen Schwarzenegger melengkapkan se...
Bnnp Jateng Proses Hukum 30 Tersangka Kasus Narkoba Paling Banyak Dari Lapas

Bnnp Jateng Proses Hukum 30 Tersangka Kasus Narkoba Paling Banyak Dari Lapas

papar berkaitan - pada 27/11/2018 - jumlah : 221 hits
Suprinarto menjelaskan dalam pemusnahan semua barang bukti narkoba dimasukan dalam mesin Incenerator Barang semua dimasukan kemudian dipanaskan dalam 600 derajat celcius
Cara Memasak Kangkung Paling Mudah Dan Sedap

Cara Memasak Kangkung Paling Mudah Dan Sedap

papar berkaitan - pada 27/11/2018 - jumlah : 445 hits
Masakan kangkung merupakan antara menu yang popular di gerai dan restoran makanan panas Ia sesuai dijadikan makanan add on kepada makanan utama seperti ikan daging atau ayam Tambahan lagi kangkung sememangnya mudah didapati dan tidak mahal ...
5 Umk 2019 Paling Tinggi Di Beberapa Wilayah Indonesia

5 Umk 2019 Paling Tinggi Di Beberapa Wilayah Indonesia

papar berkaitan - pada 26/11/2018 - jumlah : 233 hits
Beberapa provinsi sudah menetapkan UMK untuk setiap wilayahnya Daerah mana yang UMK tertinggi
Ph Must Safeguard Its Voter Base To Land Second Term For Anwar Says Analyst

Tetaplah Beriadah Di Bulan Ramadan

Honor Pad 9 Tablet Terbaik Untuk Berhibur Dan Kerja Mula Dijual Seluruh Negara Pada 28 Mac

Perumahan Izara Bayu Sutera Kediaman Idaman Tepi Tasik Dengan Ciri Smart Home

Sesi Tukar Duit Raya Di Maybank

Lirik Lagu Raya Mana Nabila Razali

8 Resepi Air Balang Viral Di Bazar Ramadhan

Diet If Yang Berkesan Menurut Pakar



Koleksi 15 Lagu Hari Raya Terbaru Yang Meriahkan Aidilfitri 2024 Bakal Evergreen Bak Lagu Lama

6 Pantang Larang Penting Kalau Nak Selamat di Sekolah Asrama

Info Dan Sinopsis Filem 19 Puasa Playboys Of Plastik Hitam Astro First

Casimir Zeglen Paderi Yang Mencipta Jaket Kalis Peluru

Biodata Mohammad Rifdean Masdor Atlet Muay Thai Malaysia Yang Gegarkan One Championship Seangkatan Johan Ghazali Jojo


5 Hidden Features Of Wordpress Com

Hospital Kuala Pilah

From Gear To Gear Exploring The Mechanics Of Ram And Dodge Transmissions

Satisfy Your Pup S Cravings Exploring The World Of Natural Dog Treats

Semua Pm Setuju Isu Subsidi Bersasar

Rancangan Televisyen Itali Menjemput Bayi Kembar Sembilan