Rundingan Tun M Anwar Ambil Iktibar Penyatuan England Scotland



Ada beberapa negara mengambil kaedah luarbiasa dalam menyatukan rakyat dan penyokong mereka seperti yang berlaku di lebanon antara kristian dan Islam, di mana Islam menjadi PM dan kristian menjadi presiden. Yang paling ekstrem adalah bosnia herzegovina, ia berusaha menyatukan Islam, khatolik dan ortodoks. Keputusan dibuat setelah melihat kepentingan kumpulan atau parti melebihi dari keputusan diri sendiri atau parti yang diwakili.
Esok dikhabar ada satu perjumpaan di antara kepemimpin utama pakatan harapan. Beberapa pertemuan rahsia di kalangan pemimpin kanan telah berlangsung. Dibawah mimbar kaca, kedengaran pelbagai cerita positif dan negatif di kalangan ahli tentang satu pra pertemuan pemimpin utama PH semalam.
Pertemuan esok adalah sejarah baru politik Malaysia, jika satu keputusan positif berjaya dicapai. Kerajaan baru akan dibentuk dan menjadi lebih kuat dari sebelumnya. Seumpama cerita tentang pembentukan great britian di antara england dan scotland. Diikuti wales dan kingdom of ireland.
England mengalami kekalahan besar sebelum pembentukan great britian dan kehilangan Amerika Syarikat dalam “war of independence”. Bagi mengurangkan kesan negatif ke atas soverignity kawasan jajahan dan keuntungan perniagaan dari perkembangan empayar british. Pembentukan bank of england pada 1694 dan penyatuan great britian pada 1707 telah menjadi Great Britian kuasa besar perkapalan dunia dan empayar baru dunia.
Cerita politik dalam negara sangat rencam. Saya bukan berhajat menambah gula kepada kopi yang sudah manis atau membuat cerita bagi menyedapkan pembaca cerita. Tapi penulisan ini paling tidak berniat supaya persengketaan dua dekad antara Anwar dan Tun dapat dimuktamatkan. Dengan termeterai satu perjanjian damai yang menyenangkan kedua-dua pihak. Maka ia juga akan menghentikan cerita adu domba yang menambah garam dalam persengketaan kedua kumpulan dalam tempoh dua bulan terkini.
Kita pun tahu sapa sebenarnya tukang adu domba ni. Pattern adu domba dalam sejarah sama saja. Mereka dalam sejarah dicatatkan sebagai kumpulan yang tiada hala tuju dan mempunyai akal pendek. Mereka rasa apa yang mereka buat tu betul “pada saat mereka lakukan tetapi menjadi beban selepas peristiwa sudah berlaku”. Setahu saya puak adu domba ini bukankah puak “undi rosak” ketika PRU14.
Dalam sejarah islam mereka ni adalah khawarij. Mereka ini seumpama kumpulan yang menyokong Ali dan marahkan Othman. Saidina Ali pula adalah seorang khalifah yang bijaksana tetapi mempunyai hati yang lembut dan berbaik sangka. Perjuangan mereka yang terlalu ekstrem dan mendewakan Saidina telah menyebabkan nyawa Saidina Ali sendiri terkorban. Perseteruan antara kedua kumpulan telah mewujudkan puak syiah dan kerajaan Islam muawiyah di Syam.
Tapi maksud saya mereka khawarij dalam politik malaysia. Ia tidak sampai kepada mentakrifkan iman mereka. Untuk maju, scenario politik Malaysia sepatutnya tidak didominasi oleh kelompok pemikiran politik khawarij orang melayu samada dalam PH atau maufakat Nasional. Tidak bersetuju adalah adat tetapi melaga-lagakan dua pimimpin dan penyokong adalah kerja jahat yang patut dihentikan.
Ia ditambah dengan Anwar yang bersangka baik. Cuma saya tidak bersetuju dengan anggapan Anwar merestui kumpulan ini bersama dengan Ezam untuk menjatuhkan Tun. Sekali lagi kumpulan ini menyelinap masuk dengan mencipta fitnah baru ketika Anwar semakin lunak ke arah penyatuan. Pertemuan chegu bard Anwar adalah satu peristiwa yabg tidak baik utk proses penyatuan.
Saya tidak tahu kandungan perjumpaan tapi ia tidak baik kepada perjumpaan esok hari. Saya tidak nampak kebaikan perjumpaan tersebut. Tapi perjumpaan tersebut menambah garam kepada luka yang sedia berbekas di kalangan penyokong PH di bawah.
Anwar perlu berhenti membuat ijtihad sendiri dan menerima maklumat dan buah fikiran beberapa individu yang rapat “the elders” dengan beliau ketika kini. Bukan kumpulan sebuah NGO lama beliau yang datang rapat ketika PH berjaya. Dimana mereka ketika Anwar di dalam penjara? Ia perlu melihat lebih luas dalam kerangka politik penyatuan. Namun dalam pertemuan esok, ia boleh untuk tidak bersetuju tetapi cadangan penengah “middle solution” perlu hadir agar kedua pihak dalam menang-menang.
Formula Tun-Anwar-mukhriz adalah pengimbang kuasa yang paling lunak kerana ia dapat menambat tali keputusan Tun kepada menerima Anwar sebagai PM. Cadangan setengah kumpulan dengan memasukkan mukhriz sebagai TPM diperingkat pusat melegakan banyak pihak di Kedah yang selama ni melihat Mukhriz lebih banyak menghabiskan masa di KL dari di Kedah. Ia sebenarnya material persekutuan bukan negeri. Ia juga bertujuan mengukuhkan PPBM bagi menentang Umno di desa.
Manakala Anwar perlu ingat apa yang telah Tok Ayah pernah katakan padanya: “Jalan saudara untuk PM bukan mudah, anda perlu melalui satu ranjau perjalanan politik yang sukar”. Kejayaan anda menjadi PM akan melakar sejarah besar kepada pembangunan negara. Sesuatu baik bukan Mudah diperolehi kerana berlian pun menjadi bernilai setelah melalui proses yang sukar. Anwar Diuji dan diperakui melalui lipatan sejarah yang menyedihkan.
Jika keputusan masih menemui jalan buntu, untuk takdir menyebelahi beliau. Beliau perlu membuat pergorbanan sekali lagi. Tapi kali ini ia adalah satu persetujuan dan diikuti dengan pengistiharan bahawa kedua pihak sudah bersetuju bahawa satu proses pemindahan kuasa akan berlaku secara smooth pada 1 hb Muharam 1442.
Biar sejarah mencatatkan siapa munafiq dan siapa mangsa simunafiq. Antara menjadi munafiq dengan menjadi PM, pastinya dosa keduanya tidak sama. Munafiq pada sisi Islam, kedudukan hidup selepas mati lebih hina dari sikafir.
Pasca mesyuarat PH esok dan pembentukan kerajaan baru perlu dicatat satu lagi kenyataan rasmi iaitu “pemimpin jangan kamu mengkhianati kami lagi”. Pernahkah kamu ingat disekeliling kamu siapakah mereka?. Mereka itu kerjanya tiada. Hati mereka hanya untuk Malaysia baru yang mereka idamkan.
Jangan dilayan mereka seperti sampah sepertimana anda pernah berkuasa dalam 22 bulan dahulu. Jangan anggap mereka itu menganggu anda dan anda rimas dengan mereka. Kalau anda tidak suka mereka. Kenapa kamu kawan dengan mereka sebelum anda senang? Tanpa mereka siapa kamu. Bukan mereka mengharap projek berjuta tetapi biarlah mereka juga terlibat dalam proses pembangunan semula negara. Melalui pelbagai inisiatif yang lain.
Saya dimaklumkan bahawa antara pemimpin yang paling hebat dalam menjaga penyokong adalah Azmin. Beliau tahu siapa yang patut diiktiraf diberi jawatan dan siapakah sekadar penjaga kunci pintu bangunan. Tetapi kita pula mengangkat tetamu dan menghina anak menantu dalam parti sendiri.
Ketika anda susah anda menengek dipintu ofis penyokong anda. Menumpang makan kambing dan menunggu durian masak di kebun changlun. Malah ada kalangan penyokong otai PH masih memanjat pokok memasang bendera. Ketika anda menjadi menteri, anda lihat mereka ini umpama “anak tiri” anda yang tidak sedar diri. Tetapi lupa diri itu sendiri, tiada kenal lagi siapa kawan yang patut dihormati atau siapa lawan yang patut berhati-hati.
Rimas dengan perangai mereka tetapi anda lupa mereka datang untuk memberi nasihat bahawa isteri baru kamu tu sedang mengikis harta kamu. Saya “admin” pernah dipanggil untuk terlibat dalam media PH sebelum menang dan hadir semula bermesyuarat selepas kalah baru-baru ni. Ingat bila susah, lupa ketika senang.
Juga diingatkan kepada pemimpin PH, jika kembali berkuasa. Bentuk kumpulan pemikir dalam mengarah arah tuju parti dan kementerian yang dipegang. Jangan jadi kontraktor masuk dalam rumah yang usang. Melihat mana yang rosak dan terus diperbaiki. Yang kamu pimpin bukan sebuah rumah yang rosak. Tetapi kamu memimpin negara yang rosak dan perlu pelan dasar yang khusus.
Semoga esok mentari menyinar kembali di ufuk timur harapan rakyat malaysia. Kalau tak selesai juga. Lebih baik dua-dua bersara. Penyokong sudah letih, Yb pun letih. Nak cari mana duit nak jaga kawasan kalau jadi pembangkang. Pasal tu la pas pun nak lompat kalau PH kerajaan. Sekian


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://suarapakatandaily.com/archives/28144

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Rundingan Berjalan Henti Berbalah Kem Tun M Anwar

Rundingan Berjalan Henti Berbalah Kem Tun M Anwar

papar berkaitan - pada 13/6/2020 - jumlah : 225 hits
Pelan peralihan kuasa akan musnah sekiranya ketegangan terus wujud antara penyokong kem Tun Mahathir dan Anwar Ibrahim Menurut AJK Biro Komunikasi Pemuda AMANAH Selangor Syazmir Hariz Noorazalan kedua dua kem tidak patut menunjuk nunjuk sia...
Tun Telah Dapat Dua Kali Berilah Peluang Anwar Sekali

Tun Telah Dapat Dua Kali Berilah Peluang Anwar Sekali

papar berkaitan - pada 12/6/2020 - jumlah : 249 hits
Anwar realistik Dia sebut jumlah yang ada dlm poket PH iaitu 107 MP Bodohlah dia kalau dia nak sebut ada berapa lagi MP yang berminat untuk bersama PH Jika ini diambil kira ertinya ada lagi 115 MP dari 222 kesemuanya Adakah Muhyidin dapat k...
Ulasan Akhbar Cina Fokus Pemilihan Calon Perdana Menteri Ph Plus Ph Calonkan Anwar Tun M Calonkan Diri Sendiri

Ulasan Akhbar Cina Fokus Pemilihan Calon Perdana Menteri Ph Plus Ph Calonkan Anwar Tun M Calonkan Diri Sendiri

papar berkaitan - pada 12/6/2020 - jumlah : 314 hits
Rina Ariana Sumber Sin Chew Daily Tarikh 11 6 2020Diterjemahkan oleh Megat Hisemudin Megat Kasim Menurut berita yang diperolehi oleh Sin Chew Daily PH Plus dalam fokus pemilihan calon Perdana Menteri memperlihatkan yang PH telah mencalonkan...
Anwar Tak Boleh Pinggirkan Kekuatan Tun M Maszlee

Anwar Tak Boleh Pinggirkan Kekuatan Tun M Maszlee

papar berkaitan - pada 12/6/2020 - jumlah : 289 hits
Pakatan Harapan yang diketuai Datuk Seri Anwar Ibrahim tidak boleh menidakkan kekuatan Tun Dr Mahathir Mohamad sekiranya mahu merampas semula kerajaan Ahli Parlimen Simpang Renggam Dr Maszlee Malik beranggapan Anwar seorang sampai bila bila...
Cukup Cukup Lah Tun Nak Anwar Bekorban Lagi

Cukup Cukup Lah Tun Nak Anwar Bekorban Lagi

papar berkaitan - pada 31/5/2020 - jumlah : 306 hits
statement yang berat sebelah 1 Statement ni hanya baigtau Anwar tak boleh jaid PM tanpa sokongan Tun taip x pulak baigtau boleh ke Tun jadi PM tanpa sokongan Anwar 2 Maka Tunlah yang bolih buat PH berkuasa balik bukan Anwar 3 Saya kata adak...
Hentikan Bicara Soal Kekuatan Antara Anwar Dan Tun

Hentikan Bicara Soal Kekuatan Antara Anwar Dan Tun

papar berkaitan - pada 13/6/2020 - jumlah : 284 hits
MALAYSIA DATELINE Dalam tempoh rundingan yang masih berjalan tidak wajar jika penyokong Tun Mahathir mahupun penyokong Datuk Seri Anwar Ibrahim saling beradu kekuatan masing masing di media sosial dengan harapan usaha itu mampu mempengaruhi...
Tun M Shafie Apdal Sertai Mesyuarat Ph Diketuai Anwar Ibrahim

Tun M Shafie Apdal Sertai Mesyuarat Ph Diketuai Anwar Ibrahim

papar berkaitan - pada 9/6/2020 - jumlah : 562 hits
Dr Mahathir Mohamad bersama Presiden Warisan Shafie Apdal dan pemimpin tertinggi Pakatan Harapan mengadakan mesyuarat di ibu pejabat PKR hari ini Mesyuarat hari ini akan diketuai Presiden PKR Anwar Ibrahim Perjumpaan itu bagi membincangkan ...
Tun M Anwar Perlu Bekerjasama Lawan Muhyiddin Dan Najib Dap

Tun M Anwar Perlu Bekerjasama Lawan Muhyiddin Dan Najib Dap

papar berkaitan - pada 6/6/2020 - jumlah : 430 hits
SHAH ALAM Tun Dr Mahathir Mohamad dan Datuk Seri Anwar Ibrahim perlu bekerjasama melawan Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin serta bekas Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak
Politikus Merosakkan Nama Raja Raja Melayu

Pesanan Datin Thalia Kepada Wanita Jadilah Wanita Yang Mahal

Thousands Rally On Labour Day Demand Better Rights

Set Up Gig Workers Commission Quickly Says Anwar

Continuous Learning

Embark On The Journey Of Family Togetherness With Sharp This Parents Day

Pengangguran Hilang Kerja Dan Kerja Luar Bidang

Pengumuman Gaji Penjawat Awam Naik 15 Peratus Dan Cara Kira Kenaikan Gaji Baharu Penjawat Awam



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia

6 Fungsi Kereta Yang Sepatutnya Ada Tapi Tak Dijadikan Standard

5 Perkhidmatan Yang Kini Entah Kenapa Kita Langgan Bulanan

5 Tumbuhan Penghalau Kucing Yang Turut Mencantikkan Laman Rumah


Meneladani 3 Nilai Semangat Ki Hajar Dewantara Sebagai Bapak Pendidikan Indonesia

Beyond The Buzz Exploring The Science Behind Mushroom Gummie

Senandung Buruh Kasar

Dibunuh Kerana Tak Mahu Rujuk Selepas Bercerai Mayat Disumbat Dalam Bagasi

Pertahan Keharmonian Bagi Mengukuhkan Ekonomi Negara Mohamad Sabu

Jangan Nanti Plot Twist Didakwa Ambil Barang Terlarang Sarah Yasmine Tak Takut Buat Ujian Air Kencing