Rumah Siap Pahat Berbunyi Nur Jazlan Tempelak Ismail Sabri Hasni


malaysiakini.com
Diterbitkan: Jan 18, 2023 12:15 PM
Timbalan Pengerusi Umno Johor, Nur Jazlan Mohamed menempelak beberapa pemimpin Umno yang terus mengeluarkan suara-suara sumbang kerana tidak berpuas hati susulan usul pada perhimpunan agung minggu lalu supaya jawatan tertinggi parti tidak dipertandingkan

Sasarannya adalah Naib Presiden Umno Ismail Sabri Yaakob yang juga adalah bekas perdana menteri dan Pengerusi Umno Johor, Hasni Mohammad.

“Malah Naib Presiden Umno sendiri yang juga PM ke-9, buat lain cakap lain. Ketika proses pengundian usul itu dibuat, dia boleh pula berdiri dan sokong tapi bila keluar dewan, dia buat pula sidang media dan mempertikaikannya.

“Sepatutnya kalau dah setuju tu duduk diam saja dan kalau tak setuju, jangan duduk gatal-gatal nak bangun dan sokong,” katanya dalam satu hantaran di Facebook, hari ini.

Ismail Sabri pada sidang medianya, Sabtu lalu berkata, kesahihan Umno membawa dan menerima usul agar tiada pertandingan bagi dua jawatan tertinggi parti boleh dirujuk kepada Jabatan Pendaftaran Pertubuhan (ROS).

Menurut Nur Jazlan, tindakan Ismail Sabri adalah kerana dia tidak puas hati sebab dirinya diketepikan daripada tanggungjawab menjaga Umno negeri-negeri melalui 'projek menteri angkat' yang diperkenalkan oleh Presiden Umno, Ahmad Zahid Hamidi.
Ahmad Zahid Hamidi, Presiden UmnoNamanya tiada dalam senarai tersebut di sebalik langkah presiden Umno berkenaan memberikan kepercayaan kepada dua naib presiden lain.

“Bila Presiden Umno (Zahid) sebut nama Mohamed Khaled Nordin dan Mahdzir Khalid tapi nama Ismail Sabri tak ada, dia kena terima hakikat.

“Mungkin presiden sudah hilang keyakinan dan kepercayaan terhadap beliau asbab macam-macam perkara yang dibuat menongkah arus sepanjang jadi PM dulu.
“Mungkin itulah harga yang dia perlu bayar bila selama ini terlalu mengikut telunjuk Muhyiddin Yassin berbanding arahan parti selama dia menjadi wakil Umno sebagai PM,” katanya.

Turut menjadi sasaran Nur Jazlan adalah Hasni yang juga adalah ahli Parlimen Simpang Renggam yang didakwanya “baru berani bersuara” tentang isu sama.

Menurutnya, tindakan Hasniitu sebagai tidak demokratik berikutan ketetapan itu tidak pernah dibincangkan.

“Selama ini dia hanya ambil sikap kunci mulut dan tak keluarkan kenyataan apa-apa pasal pemilihan jawatan presiden dan timbalan presiden itu.

“Tahu-tahu saja, wakil Umno Johor, Pandak Ahmad ketika berucap ketika sesi perbahasan ucapan dasar presiden dengan tegas mengatakan Umno Johor mahu dua jawatan itu dipertandingkan,” katanya.

Malah, katanya, sebagai timbalan pengerusi Umno Johor, dia tidak pernah pun dipanggil mesyuarat oleh Hasni untuk berbincang mengenai ketetapan Umno negeri mengenai isu berkenaan.

Ahad lalu, Hasni yang juga bekas menteri besar Johor dilaporkan berkata adalah tidak wajar untuk menghalang mana-mana ahli Umno daripada bertanding jawatan presiden dan timbalan presiden.

Hasni dilaporkan berkata, kaedah usul tambahan itu melanggar perlembagaan parti.

Nur Jazlan juga menafikan dakwaan bahawa keputusan tiada pertandingan bagi dua jawatan tertinggi Umno itu akan memberikan persepsi negatif kepada orang luar dengan rakyat menuduh Umno tidak mengamalkan demokrasi serta mungkin menyebabkan rakyat tak lagi menyokong parti itu.

“Saya nak tanya, pada 2018 dulu semua jawatan tertinggi Umno dipertandingkan termasuk kerusi presiden tapi kenapa pada PRU15 lepas Umno kalah teruk juga.

“Sedangkan selepas PRU14, Umno sudah mengamalkan demokrasi dalam parti. Kenapa rakyat tak sokong juga Umno?” soalanya.

Pada pemilihan 208, Zahid dicabar oleh Khairy Jamaluddin dan Annuar Musa manakala nagi jawatan timbalan presiden Annuar Musa mencabar Mohamad Hasan.

“Kalau kita lihat parti-parti lain pun macam PAS dan Bersatu, jawatan presiden mereka pun tak dipertandingkan, adakah rakyat peduli?

“Masa pemilihan PKR tahun lepas pun, macam-macam kekecohan berlaku dalam parti mereka, adakah rakyat ambil kisah?

“Dalam DAP pun bukannya tak ada pergolakan ketika pemilihan Jawatankuasa DAP pusat, orang Cina ambil ‘port’ ke? Jadi isu pemilihan dalaman parti sebenarnya tak mempengaruhi sokongan rakyat terhadap mana-mana parti pun,” katanya.

Nur Jazlan berkata ini kerana rakyat tahu ia adalah isu dalaman atau masalah rumahtangga parti itu saja dan menasihatkan pengkritik berkenaan supaya tidak menggunakan “alasan dangkal demi menegakkan benang yang basah.”


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://wak-labu.blogspot.com/2023/01/rumah-siap-pahat-berbunyi-nur-jazlan.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Ya Saya Berdiri Tapi Nur Jazlan Tak Faham Kenyataan Kata Ismail Sabri

Ya Saya Berdiri Tapi Nur Jazlan Tak Faham Kenyataan Kata Ismail Sabri

papar berkaitan - pada 21/1/2023 - jumlah : 217 hits
agendaily com21 01 2023Naib Presiden UMNO Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob berkata Timbalan Pengerusi Badan Perhubungan UMNO Johor Datuk Nur Jazlan Mohamed tidak faham isu yang beliau bangkitkan Naib Presiden UMNO Datuk Seri Ismail Sabri Yaak...
Ismail Sabri Pertahan Atau Tidak Naib Presiden

Ismail Sabri Pertahan Atau Tidak Naib Presiden

papar berkaitan - pada 18/1/2023 - jumlah : 180 hits
Oleh Bakhtiar Omar Tandatanya samada Ismail Sabri pertahankan jawatan Naib Presiden Umno atau tidak sudah mula kedengaran kalangan ahli Umno Ismail Sabri yang dikatakan berpotensi untuk pergi jauh ke hadapan dalam karier politik dikatakan s...
Ismail Sabri Tercicir Dari Senarai Menteri Angkat Zahid

Ismail Sabri Tercicir Dari Senarai Menteri Angkat Zahid

papar berkaitan - pada 15/1/2023 - jumlah : 94 hits
malaysiakini comBekas perdana menteri Ismail Sabri Yaakob diketepikan daripada tanggungjawab menjaga Umno negeri negeri melalui projek menteri angkat yang diperkenalkan Ahmad Zahid Hamidi Nama Ismail Sabri tiada dalam senarai tersebut di se...
Ismail Sabri Buat Lain Cakap Lain

Ismail Sabri Buat Lain Cakap Lain

papar berkaitan - pada 18/1/2023 - jumlah : 146 hits
JOHOR BAHRU Tindakan Naib Presiden UMNO Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob mempertikai ketetapan jawatan Presiden dan Timbalan Presiden tidak dipertanding disifatkan sebagai pelik Timbalan Pengerusi UMNO Johor Datuk Nur Jazlan Mohamed berkata k...
Umno Vp Again I Must Consult Bera Constituents First Ismail Sabri

Umno Vp Again I Must Consult Bera Constituents First Ismail Sabri

papar berkaitan - pada 20/1/2023 - jumlah : 95 hits
Former prime minister Ismail Sabri Yaakob is undecided on whether to continue to defend his current position as Umno vice president However he confirmed that he will defend his position as Bera Umno s division leader It is certain that I wi...
Ismail Sabri Questions Silence Of Past Epf Withdrawal Champions

Ismail Sabri Questions Silence Of Past Epf Withdrawal Champions

papar berkaitan - pada 23/1/2023 - jumlah : 104 hits
Former prime minister Ismail Sabri Yaakob today hit out at his critics who had rigorously pressured his administration into approving the fourth withdrawal from the Employees Provident Fund last year Speaking to reporters at the MCA Chinese...
Usul Tidak Tanding 2 Jawatan Utama Umno Boleh Dirujuk Kepada Ros Kata Ismail Sabri

Usul Tidak Tanding 2 Jawatan Utama Umno Boleh Dirujuk Kepada Ros Kata Ismail Sabri

papar berkaitan - pada 14/1/2023 - jumlah : 113 hits
AHLI Umno yang tidak berpuas hati dengan keputusan Perhimpunan Agung Umno 2022 meluluskan usul supaya jawatan presiden dan timbalan presiden tidak dipertandingkan pada pemilihan tahun ini boleh merujuk perkara itu kepada Jabatan Pendaftaran...
Ismail Sabri Sahkan Bersedia Pertahan Jawatan Ketua Umno Bahagian Bera

Ismail Sabri Sahkan Bersedia Pertahan Jawatan Ketua Umno Bahagian Bera

papar berkaitan - pada 20/1/2023 - jumlah : 140 hits
BERA Bekas Perdana Menteri Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob mengesahkan dia bersedia mempertahankan jawatan Ketua UMNO Bahagian Bera Dia bagaimanapun belum memutuskan sama ada akan mempertahankan jawatan Naib Presiden UMNO yang disandangnya k...
Pelakon Drama Nur Kamsani Ismail Meninggal Dunia

Pelakon Drama Nur Kamsani Ismail Meninggal Dunia

papar berkaitan - pada 5/1/2023 - jumlah : 85 hits
Pelakon drama bersiri popular Nur Kamsani Ismail dilaporkan telah meninggal dunia di usia 60 tahun pada pukul 11 39 malam semalam
The Evolution Of Adult Entertainment

Berjalan Bersama Pengguna Inovasi Pengalaman Interaktif Zuhyx

Epf Account 3 Can Help Contributors During Emergencies Expert

Menambat Selera Rakyat Malaysia Dengan Kebaikan Berasaskan Tumbuhanterbaharu Dari Nestl

Pm Akan Umum Sspa Terbaik Pernah Diperkenalkan Kerajaan

Work Harder At Communicating Achievements On Reforms Govt Told

Prof As Dakwa Tak Selamat Kunjungi Malaysia Selepas Sebar Propaganda Sokong Zionis

Apabila Sang Profesor Datang Melawat



10 Istilah Hampir Serupa Bahasa Inggeris Yang Kita Keliru Penggunaannya

5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan


Nga S Aide Chosen For Kuala Kubu Baharu After Dap Abandoned Hope Of Malay Vote

World Bank Report Says Malaysian Children Not Learning Enough In Schools

Zus Ice Watermelon Latte

Gnabry Akan Kembali Sane Diragui Untuk Perlawanan Bayern Dengan Real Madrid

Sarah Yasmine Kenalan Saya Anna Jobling

Dendam Rupanya Babak Chacha Maembong Jasmin Hamid Ganyang Ruhainies Buat Netizen Puas