Rumah Mahathir Runtuh Najib Salah


Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin kini dipercayai sudah mempunyai jumlah sokongan ahli Parlimen yang cukup bagi membolehkan beliau mentadbir negara.

Menurut Pengerusi Parti Pribumi Bersatu Malaysia (Bersatu), Tun Dr Mahathir Mohamad, kerajaan yang dipimpin Muhyiddin dijangka mampu untuk bertahan sehingga Pilihan Raya Umum ke-15 (PRU15).

“Boleh bertahan sampai PRU. Sekarang ini bila dia (Muhyiddin) jadi kerajaan, dia dapat bagi gula-gula kepada banyak orang. Saya dapati beberapa orang yang menjadi penyokong saya, sekarang ini dilantik menjadi menteri, maka mereka berpindah ke sebelah sana.

“Kita dahulu mempunyai kelebihan sebanyak 114 kerusi tetapi sekarang ini jumlah itu makin kurang. Jadi dalam Dewan Rakyat kita hendak bawa usul tidak percaya pun tidak mungkin berjaya. Sebabnya dia sudah ambil orang saya menyebelahi dia.

“Memanglah bila dia tawarkan jadi menteri, susah bagi orang nak tolak. Saya tidak boleh tawarkan apa-apa pun,” katanya dalam satu wawancara eksklusif bersama Sinar Harian di sini semalam.

Berlangsung selama 80 minit, wawancara itu ialah temu bual pertama Dr Mahathir dengan organisasi media selepas meletakkan jawatan sebagai Perdana Menteri pada 24 Februari lalu.

Wawancara yang diadakan di Yayasan Kepimpinan Perdana itu turut dihadiri Penerbit Sinar Harian, Datuk Dr Hussamuddin Yaacub; Ketua Pengarang Kumpulan Sinar Harian, Datuk Baharom Mahusin dan Timbalan Pengarang Berita, Badruldin Zakaria.


Dalam temu bual itu, Dr Mahathir yang kini sudah berusia 94 tahun turut berharap agar Muhyiddin dapat meneruskan dasar-dasar yang telah dilakukan oleh beliau sepanjang menjadi Perdana Menteri ketujuh selama 22 bulan.

“Saya minta kalau boleh Kabinet jangan gugurkan dasar-dasar yang baik yang telah kita adakan. Umpamanya Wawasan Kemakmuran Bersama 2030.

“Itu satu dasar yang baik dan orang yang mencipta dasar itu juga ada dalam Kabinet. Jangan gugurkan,” ujar beliau.

Ketika ditanya mengenai kejatuhan kerajaan Pakatan Harapan disebabkan oleh konspirasi, Dr Mahathir berkata, ia berpunca daripada perbuatan bekas Perdana Menteri keenam, Datuk Seri Najib Tun Razak.

“Yang betul-betul berkonspirasi ialah Najib. Apabila dia kalah, maka dia dapat idea kalau dia boleh tubuh satu kerajaan Melayu Islam, maka dia akan dapat lebih sokongan orang Melayu dan dia akan menang.

“Sebab itu dia mencuba dengan begitu lama namun pendekatan beliau tidak berkesan dan akhirnya gagal, akhirnya kami yang menang,” katanya.

Beliau berkata, Najib dan Pas masih tekankan tentang naratif Melayu Islam dan cuba mencari sokongan daripada Bersatu untuk menubuhkan kerajaan Melayu Islam dan DAP ‘dianggap sebagai jahat’.

“Kita kena singkirkan DAP, jadi kita kena bekerjasama dengan UMNO. Jadi tiba-tiba orang yang kalah dianggap menang, manakala orang yang menang dikatakan kalah.

“Ini sebenarnya konspirasi siapa, adakah saya? Apa sebab saya perlu melakukan konspirasi kerana saya sudah menjadi Perdana Menteri.

“Saya ingat saya jadi Perdana Menteri, bila sampai masanya saya akan letak jawatan dan itu tidak menjadi masalah,” tegas beliau

Tambah Dr Mahathir, Najib mahu mendapatkan kembali kuasa dengan secepat mungkin kerana tidak lama lagi keputusan perbicaraan akan diumumkan dan beliau mungkin dihukum.

“Jadi itulah konspirasi mereka, macam mana nak jadi kerajaan setelah kalah dengan meyakinkan ahli-ahli Bersatu untuk menyokongnya dan keluar daripada parti Pakatan Harapan sehingga Pakatan Harapan jatuh. Sekarang ini mereka dah menang,” ujar beliau.

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://kakipalu.blogspot.com/2020/03/rumah-mahathir-runtuh-najib-salah.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Pasal Harta Tengku Nan Najib Sindir Mahathir Dan Anwar

Pasal Harta Tengku Nan Najib Sindir Mahathir Dan Anwar

papar berkaitan - pada 6/3/2020 - jumlah : 299 hits
Perdana Menteri Najib Razak mempertahankan kekayaan Setiausaha Agung BN Tengku Adnan Mansor yang mencecah angka hampir RM800 juta seperti didedahkan di mahkamah Najib memetik sebuah buku yang menyebut Tengku Adnan sering berniaga bersama ju...
Antara Najib Dan Anwar Saya Anggap Najib Lebih Berbahaya Tun Mahathir

Antara Najib Dan Anwar Saya Anggap Najib Lebih Berbahaya Tun Mahathir

papar berkaitan - pada 13/3/2020 - jumlah : 275 hits
KUALA LUMPUR Bekas Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad secara peribadi mengakui bahawa perhubungannya dengan Datuk Seri Anwar Ibrahim bermasalah namun beliau sanggup mengenepikan isu itu dan merujuk kembali kerjasama mereka untuk agenda...
Najib Lebih Berbahaya Daripada Anwar Kata Tun Mahathir

Najib Lebih Berbahaya Daripada Anwar Kata Tun Mahathir

papar berkaitan - pada 13/3/2020 - jumlah : 361 hits
KUALA LUMPUR Bekas Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad secara peribadi mengakui bahawa perhubungannya dengan Datuk Seri Anwar Ibrahim bermasalah namun beliau sanggup mengenepikan isu itu dan merujuk kembali kerjasama mereka untuk agenda...
Tun Mahathir Perdayakan Saya Untuk Percaya Dato Seri Najib Curi Rm2 6 Billion

Tun Mahathir Perdayakan Saya Untuk Percaya Dato Seri Najib Curi Rm2 6 Billion

papar berkaitan - pada 13/3/2020 - jumlah : 813 hits
Hari ini saya menulis tentang perbicaraan mahkamah semalam Bekas Ketua Pesuruhjaya SPRM Tan Sri Zulkifli Ahmad tampil sebagai saksi ke 15 Menurut Zulkifli SPRM telah menerima kertas siasatan melibatkan dana RM2 6 bilion dan RM42 juta SRC ya...
Mahathir Sedih Muhyiddin Pilih Najib Tak Pilih Dia

Mahathir Sedih Muhyiddin Pilih Najib Tak Pilih Dia

papar berkaitan - pada 8/3/2020 - jumlah : 204 hits
Malaysiakini Dr Mahathir Mohamad berkata Muhyiddin Yassin menjadi perdana menteri kerana beliau memilih untuk bekerjasama dengan Najib Razak berbanding dirinya Bila saya tak setuju dengan dia pasal kerjasama dengan Najib dia pilih Najib dan...
Blog Ini Takkan Kutuk Anwar 100 Takkan Kutuk Najib 100 Dan Tak Akan Puji Mahathir 100

Blog Ini Takkan Kutuk Anwar 100 Takkan Kutuk Najib 100 Dan Tak Akan Puji Mahathir 100

papar berkaitan - pada 28/2/2020 - jumlah : 362 hits
Suka stay Tak suka left Ini bukan blog intelek Suka suka tulis Santai santai baca Tiada paksaan untuk percaya Terima kasih
Najib Dedah Kenapa Tun Dr Mahathir Amat Membenci Beliau

Najib Dedah Kenapa Tun Dr Mahathir Amat Membenci Beliau

papar berkaitan - pada 4/3/2020 - jumlah : 369 hits
KUALA LUMPUR Setelah sekian lama berdiam diri akhirnya bekas perdana menteri Datuk Seri Najib Razak membuka mulut mengenai Tun Dr Mahathir Mohamad Malah beliau mendedahkan mengapa Mahathir amat membencinya sampai sanggup menuduhnya sebagai ...
Kenapa Mahathir Benci Najib Ini Pendedahan Najib

Kenapa Mahathir Benci Najib Ini Pendedahan Najib

papar berkaitan - pada 4/3/2020 - jumlah : 303 hits
Setelah sekian lama berdiam diri akhirnya bekas perdana menteri Datuk Seri Najib Razak membuka mulut mengenai Tun Dr Mahathir Mohamad Malah beliau mendedahkan mengapa Mahathir amat membencinya sampai sanggup menuduhnya sebagai pembunuh dan ...
Saya Telah Jelaskan Semua Salah Faham Maszlee Jawab Mahathir Mengenai Tulisan Jawi

Saya Telah Jelaskan Semua Salah Faham Maszlee Jawab Mahathir Mengenai Tulisan Jawi

papar berkaitan - pada 15/3/2020 - jumlah : 282 hits
Bekas menteri pendidikan Maszlee Malik berkata pengenalan tulisan Jawi sudah bermula pada tahun 2014 melalui semakan semula Kurikulum Sekolah Rendah yang turut melibatkan pakar bahasa PETALING JAYA Bekas menteri pendidikan Maszlee Malik tam...
Dapat Suami Tak Banyak Cakap Menyesal Kahwin Dulu Tak Ikut Cakap Mak Stres Aku

Kakak Maut Adik Kritikal Dalam Kemalangan

Orang Masjid Caj Rm1 000 Upah Solat Jenazah

Ht House By 007studio In Ha Tinh Vietnam

Ben Nathan Kebahagiaanmu Chord

Jasa Pendaftaran Brand Membantu Anda Membangun Dan Memperkuat Identitas Brand Anda

Ringgit Slips On Expected Us Policy Tightening

Lama Tunggu Grab Chef Anis Nabilah Tawar Diri Hantar Lelaki Oku Penglihatan Balik Rumah



Biodata Zubir Khan Penyanyi Lagu Yennode Macha Macha Macha Pemuda Bertangan Kudung Yang Menginspirasikan

Info Penuh Senarai Peserta Juri Hadiah Cara Undi The Hardest Singing Show Astro Ria Sooka Program Realiti Mingguan Terbaru Malaysia

Info Dan Sinopsis Filem Shaitaan 2024 Remake Filem Vash Kini Di Netflix

Biodata Emran Rijal Owner Jenama Emri Vision Suami Tyra Kamaruzzaman Founder BeauTyra

Biodata Tyra Kamaruzzaman Founder BeauTyra Yang Kahwin Bersuamikan Emran Rijal


Effective Elevator Pitch

Biodata Lee Chong Wei Pemain Badminton No 1 Dunia

Kitab Tauhid Fiqih Akbar

Bermula Dari Kita

Pasangan Gbp Usd 13 Mei Pedagang Menunggu Laporan Inflasi As

Dah Tengok Shaitaan Lakonan Ajay Devgan Di Netflix